Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maanviljelyn aloitus  (Luettu 30873 kertaa)

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: maanviljelyn aloitus
Itse olen 22 v nuori täältä itärajalta, ja samoissa ajatuksissa kuin kirjoittaja ollut sanotaan 15 vuotiaasta asti.
Viljellyt harrasteena (että oppisi työtavat, tekniikat, koneiden käytön, seuraamaan kasvun jne) peltoja siitä asti kun traktorilla sai ajaa laillisesti tiellä. Konekalusto on ostettu pikkuhiljaa sieltä mistä edullisesti saa, osa jopa lahjoituksena saatu lopettaneilta viljelijöiltä kun eivät itse tarvitse.

Keväällä tuli ilmi, että yksi pelto jonka viljelystä sovin syksyllä onkin tukikelpoinen. Sen takia perustin emännän kanssa maatilan kunnan maataloustoimistossa. Helppo homma, täytti vain muutaman paperin. Hain tukihaussa tuet ko. alalle ja uuden viljelijän oikeudella hain myös tuet niihin joutomaihin, siis peltoihin jotka eu käsittää nykytilassa joutomaana, minulle ne on peltoa kun vilja siellä komeasti kasvaa! Saas nähdä saako noille aloille tukea, mutta yritetty on. Nyt tilan ilmoitettuna peltona on vajaa 6 ha jotka ovat nurmella tai tulossa nurmelle. Nurmikoneet löytyvät itseltä, joten se oli sikäli luonnollinen valinta tuotantosuunnaksi. Ainakin täällä paaliheinä menee kuin kuumille kiville, viimekesänä möin kaikki 8 ha alalta niittämäni ja paalaamani suoraan pellolta asiakkaille.
Vuokria en aloilta maksa, ainut omaomisteinen peltotilkku on 0,52 ha. Jos peltoa tulee myyntiin hinnat täällä ovat n. 800 - 1500 €/ha. Kulut eivät ole siis suuret.

Käsikylvöllä, urakoitsijaruiskutuksin/puinnein, pienillä koneilla tehtynä ei konekulut ole hirveät, eikä tallaannu pellot. Työtä se toki vaatii ja aikaa. Nytkin tosiaan käsin työnnettävällä piensiemenkylvökoneella olen kylvänyt 2,5 ha nurmensiementä, suojavilja ihan perinteisesti käsin. Eipä ole siinä kustannukset korkeat, piensiemenkylvökonekin on maamiesseuran kimppakone!

Ohessa opiskelen konetekn. insinööriksi ja iltatöinä sekä vk. loppuisin suoritan mökkitraktori-traktoritalkkari-koneurakointipalveluita jota koulun jälkeen aijon jäädä kehittämään ihan leipätyöksi.

Tosiaan itse näyttäisin vihreää valoa hommalle, kunhan vain maltat pitää kaluston ja kulut kurissa. Käsin ja raskaasti joutuu töitä tekemään, mutta antaa se sitten jotain takaisin. Tuotantosuunta vain kannattaa miettiä, ja tosiaan selvittää onko peltosi todella peltoa eu:n pykälissä vai joutomaata jota viljelet vain?  Sama homma ostopelloissa, ovatko ne tilatuki, ymp.tuki ja lfa kelpoisia?

OT:
Tässä kunnassa on muuten keskimääräinen tilakoko hivenen alle 20 ha ja lehmiä koko kunnassa 500 ;)

Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo:07:42 kirjoittanut nuffieldmaster

Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Itse olen 22 v nuori täältä itärajalta, ja samoissa ajatuksissa kuin kirjoittaja ollut sanotaan 15 vuotiaasta asti.
Viljellyt harrasteena (että oppisi työtavat, tekniikat, koneiden käytön, seuraamaan kasvun jne) peltoja siitä asti kun traktorilla sai ajaa laillisesti tiellä. Konekalusto on ostettu pikkuhiljaa sieltä mistä edullisesti saa, osa jopa lahjoituksena saatu lopettaneilta viljelijöiltä kun eivät itse tarvitse.

Keväällä tuli ilmi, että yksi pelto jonka viljelystä sovin syksyllä onkin tukikelpoinen. Sen takia perustin emännän kanssa maatilan kunnan maataloustoimistossa. Helppo homma, täytti vain muutaman paperin. Hain tukihaussa tuet ko. alalle ja uuden viljelijän oikeudella hain myös tuet niihin joutomaihin, siis peltoihin jotka eu käsittää nykytilassa joutomaana, minulle ne on peltoa kun vilja siellä komeasti kasvaa! Saas nähdä saako noille aloille tukea, mutta yritetty on. Nyt tilan ilmoitettuna peltona on vajaa 6 ha jotka ovat nurmella tai tulossa nurmelle. Nurmikoneet löytyvät itseltä, joten se oli sikäli luonnollinen valinta tuotantosuunnaksi. Ainakin täällä paaliheinä menee kuin kuumille kiville, viimekesänä möin kaikki 8 ha alalta niittämäni ja paalaamani suoraan pellolta asiakkaille.
Vuokria en aloilta maksa, ainut omaomisteinen peltotilkku on 0,52 ha. Jos peltoa tulee myyntiin hinnat täällä ovat n. 800 - 1500 €/ha. Kulut eivät ole siis suuret.

Käsikylvöllä, urakoitsijaruiskutuksin/puinnein, pienillä koneilla tehtynä ei konekulut ole hirveät, eikä tallaannu pellot. Työtä se toki vaatii ja aikaa. Nytkin tosiaan käsin työnnettävällä piensiemenkylvökoneella olen kylvänyt 2,5 ha nurmensiementä, suojavilja ihan perinteisesti käsin. Eipä ole siinä kustannukset korkeat, piensiemenkylvökonekin on maamiesseuran kimppakone!

Ohessa opiskelen konetekn. insinööriksi ja iltatöinä sekä vk. loppuisin suoritan mökkitraktori-traktoritalkkari-koneurakointipalveluita jota koulun jälkeen aijon jäädä kehittämään ihan leipätyöksi.

Tosiaan itse näyttäisin vihreää valoa hommalle, kunhan vain maltat pitää kaluston ja kulut kurissa. Käsin ja raskaasti joutuu töitä tekemään, mutta antaa se sitten jotain takaisin. Tuotantosuunta vain kannattaa miettiä, ja tosiaan selvittää onko peltosi todella peltoa eu:n pykälissä vai joutomaata jota viljelet vain?  Sama homma ostopelloissa, ovatko ne tilatuki, ymp.tuki ja lfa kelpoisia?

OT:
Tässä kunnassa on muuten keskimääräinen tilakoko hivenen alle 20 ha ja lehmiä koko kunnassa 500 ;)



Uudelle viljelijälle tulee tilatuet niiltä aloilta, jotka on tukikelpoisia ja viljelyksessä, muista tuista en tiedä.
Muistaakseni ne tuli myös raivioille ...

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Itse olen 22 v nuori täältä itärajalta,

Vuokria en aloilta maksa, ainut omaomisteinen peltotilkku on 0,52 ha. Jos peltoa tulee myyntiin hinnat täällä ovat n. 800 - 1500 €/ha. Kulut eivät ole siis suuret.

Kummalta puolelta itärajan olet?
Kahden vuoden vuokraa vastaavat hinnat.

3070 E

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Ilomantsistahan hää o, Enossa kuulin parista kolmesta tonnista, mutta jaa että Ilomantsissa ois seki viel puolitettu.

Tinppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanviljelyn aloitus
Ilomantsistahan hää o, Enossa kuulin parista kolmesta tonnista, mutta jaa että Ilomantsissa ois seki viel puolitettu.

Kaurajoen protkoparonit syöksyy sinne ja laittaa pari nollaa heti hintojen perään.  :D

sorkkis

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Ilomantsistahan hää o, Enossa kuulin parista kolmesta tonnista, mutta jaa että Ilomantsissa ois seki viel puolitettu.

Kaurajoen protkoparonit syöksyy sinne ja laittaa pari nollaa heti hintojen perään.  :D
Sano niille et menee Lohjalle ja Sammattiin päin . Siellä on pelto edullista .

Tinppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanviljelyn aloitus
Ilomantsistahan hää o, Enossa kuulin parista kolmesta tonnista, mutta jaa että Ilomantsissa ois seki viel puolitettu.

Kaurajoen protkoparonit syöksyy sinne ja laittaa pari nollaa heti hintojen perään.  :D
Sano niille et menee Lohjalle ja Sammattiin päin . Siellä on pelto edullista .

Ei ne osaa lukea näköjään koska Täpinöintiuutisissa tuo jo tiedotettiin.

Laskeakaan ne ei osaa, se jo on tiedetty.

Puppugeneraattori

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Olisi pohdittava, miksi on niin paljon sivutoimi- ja harrasteliljelijöitä (ovat muuten kaksi eri asiaa)
ILmeisesti se johtuu siitä, että nykyään´palkkatyössä pääsee niin helpolla, kun ammattiliitot ovat ajaneet  palkansaajille niin hienot edut.

On 30-40 tunnin työviikot, paljon lomia 4-6 viikkoa, ja useimmissa ammateissa pääsee fyysisestgi helpolla, ja moni työ on itse asiassa varmasti aika tylsää.

Niinpä monet haluavat käyttää runsaan vapaa-ajan maaviljelyyn, osa on niitä, jotka sukupolvenvaihdoksessa saavat tilan vanhemmiltaan, ja hoitavat tilaa palkkatyönsä ohella, (ovat siis sivutoimiviljelijöitä)  sitten on niitä, jotka haaveilevat pientiloista, he ovat enemmänkin näitä harrasteviljelijöitä, usein heidän omat vanhempansa eivät ole olleet viljelijöitä, mutta heillä on jotakin muuta kautta siteitä maaseutuun, aika harva umpikaupunkilainen, jolla ei ole mitään siteitä maaseutuun ,kuitenkaan alkaa edes harrasteviljelijäksi.

Tinppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanviljelyn aloitus
aika harva umpikaupunkilainen, jolla ei ole mitään siteitä maaseutuun ,kuitenkaan alkaa edes harrasteviljelijäksi.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Wahlroos

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: maanviljelyn aloitus
Ilomantsistahan hää o, Enossa kuulin parista kolmesta tonnista, mutta jaa että Ilomantsissa ois seki viel puolitettu.

Kaurajoen protkoparonit syöksyy sinne ja laittaa pari nollaa heti hintojen perään.  :D
Sano niille et menee Lohjalle ja Sammattiin päin . Siellä on pelto edullista .

Kyllä täällä läntisellä uudellamaalla päälle kympin ollaan jo pitkälti.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: maanviljelyn aloitus
Kyllä täällä läntisellä uudellamaalla päälle kympin ollaan jo pitkälti.

Halpaa kuin saippua.. ei taida olla ihan sika/broileritilastojen kärkikuntia?


3070 E

  • Vieras
Vs: Enkat??
Mitä olette pellon kuulleet parhaimmiten maksavan?? Itse kuulin 16000 €/ha Pohjamaan hurjilta viime kesänä.

pupina

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: maanviljelyn aloitus
Varsinais-Suomessa, Turusta n. 15km, avo-ojissa oleva pelto, hyvän tien varressa 17.000 e/ha

JoHaRa

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Varsinais-Suomessa, Turusta n. 15km, avo-ojissa oleva pelto, hyvän tien varressa 17.000 e/ha

Kaavasta löytyy selitys tuolle  :D

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: maanviljelyn aloitus
Oletko miettinyt luomuna jotain tiettyä kasvia, esim. sipulia? Nyt en muista mistä päin olit. Mutta jos on lähellä kaupunki, niin luomujuureksille on kysyntää ja mielestäni pääsee noilla hehtaareilla pitkälle, kun sopivan tuotteen löytää. Ei siis mitään viljaa kannata noilla hehtaareilla. Olikohan se 3 ha minimi tilan koko?