Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maanviljelyn aloitus  (Luettu 30876 kertaa)

samppa71

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
maanviljelyn aloitus
olen harkitsemassa ostaa naapurilta peltoa noin 4 ha.iteselläni on 1,7 ha läntti maata.mitä minun tarvitsee tehdä tai tietää asioista?tuet,avustukset,ym...?olen 39v tavallisessa työssä käyvä nuorehko miehenalku??kaikesta tiedosta olisin kiitollinen..

JoHaRa

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Avustukset voit unohtaa, niitä annetaan vain ns. elinkelpoisille tiloille. Eli jos nuo alat kerrotaan 20:llä.. Tukia voinet saada, mutta seuraavaan hakuun on 11 kuukautta aikaa. Eli tietojen hankinnalla ei ole kauhea kiire.

Koko alan tukipotti on vajaat 3000€, mutta et välttämättä saa ostoalallesi tilatukea. Onko oma maasi peltoa vaiko vaan maata?

Ensitilassa täytyy hankkia MTK:n ja KePun jäsenkortit takataskuihin  ;D

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: maanviljelyn aloitus
olen harkitsemassa ostaa naapurilta peltoa noin 4 ha.iteselläni on 1,7 ha läntti maata.mitä minun tarvitsee tehdä tai tietää asioista?tuet,avustukset,ym...?olen 39v tavallisessa työssä käyvä nuorehko miehenalku??kaikesta tiedosta olisin kiitollinen..
Ei tarvii tietää mitään. Riittää ,kun lukenu lehdistä hissiparonin hurjista maataloustuista. Viljely ohjeeksi riittää, että laita rehukauraa kokolalalle, ja 700kg salpietaria/ha. Koneistukseksi riittää noin pienelllä tilalla oma kuivuri, ja puimuri.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
Itse maanviljelystä tiedoiksi riittää se että tekee suunnilleen samoja juttuja kuin naapuri ja suunnilleen samaan aikaan  :D

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
olen harkitsemassa ostaa naapurilta peltoa noin 4 ha.iteselläni on 1,7 ha läntti maata.mitä minun tarvitsee tehdä tai tietää asioista?tuet,avustukset,ym...?olen 39v tavallisessa työssä käyvä nuorehko miehenalku??kaikesta tiedosta olisin kiitollinen..

Ahkera kaveri olet kun työkokemusta on 2*ikä. Mistään kannattavuuksista on turha puhella. Sinun tarvitsee  vain tietää omistavasi rahaa josta haluat eroon tai sinulla on vakuuksia jotta voit hakea pankista haaskattavat.

Mikä ihme maanviljelyssä on, kun jatkuvasti tulee näitä wanna be -tapauksia. Samaan aikaan lopettaa koko ikänsä maan parissa ahertaneita 10-20 vuoden puskemisen jälkeen, selvästi alta eläkeikäisinä.

Suolikakkosnelosella ei yleensä ole kovin tasokkaita sisältöjä, mutta tässä anonyymius toimii rohkaisten ihmisiä rehellisiksi kun ei tarvitse ylläpitää kulissia, no loppupuolella käntyy normaaliin nimittelyyn ja pilkkaamiseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8256618

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: maanviljelyn aloitus
Mikä ihme maanviljelyssä on, kun jatkuvasti tulee näitä wanna be -tapauksia. Samaan aikaan lopettaa koko ikänsä maan parissa ahertaneita 10-20 vuoden puskemisen jälkeen, selvästi alta eläkeikäisinä.
Maatalous ON seksikästä, hauskaa ja syviin tunteisiin vetoavaa.

Petri
ex-wannabe, odottelee sitä lopetushalua...

samppa71

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: maanviljelyn aloitus
[
Koko alan tukipotti on vajaat 3000€, mutta et välttämättä saa ostoalallesi tilatukea. Onko oma maasi peltoa vaiko vaan maata?

1 hehtaari peltoa.pientä riistapeltoa olen siinä pitänyt.

NHK

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: maanviljelyn aloitus
Maatalous on ennenkaikkea elämän tapa. Harmittaa vaan suuresti kun eläköityvät viljelit eivät luovu kohtuu hinnalla elämän työstään että muutkin sais mahdollisuuden... :'( :-\ Eri asia sitten on nämä ahneet joille ei mikään riitä. maksetaan älyttömiä hintoja peltotilkuista ja laajennetaan pää kolmantena jalkana... onko tämä enää tarkoituksen mukaista ??? ??? ???
Nurmesta maitolasiin!

samppa71

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: maanviljelyn aloitus
joo niitä ahneita on aikas paljon ja niillä sit peltoja ympäri pitäjää.itse en aatellut ton enempää maata hankkiakkaan.voisi samalla päivittää traktorinsa nykyaikaan ja saada sitä ja muita vähennettyä verotuksessa?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
joo niitä ahneita on aikas paljon ja niillä sit peltoja ympäri pitäjää.itse en aatellut ton enempää maata hankkiakkaan.voisi samalla päivittää traktorinsa nykyaikaan ja saada sitä ja muita vähennettyä verotuksessa?

Juu  :D Kunhan ensin keksit jostain sitä verotettavaa mistä vähennellä  ;D

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: maanviljelyn aloitus
joo niitä ahneita on aikas paljon ja niillä sit peltoja ympäri pitäjää.itse en aatellut ton enempää maata hankkiakkaan.voisi samalla päivittää traktorinsa nykyaikaan ja saada sitä ja muita vähennettyä verotuksessa?

Juu  :D Kunhan ensin keksit jostain sitä verotettavaa mistä vähennellä  ;D

joo, sitä pitää olla maataloudentuloaki, että pystyy vähennyksiä tekeen..

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: maanviljelyn aloitus
joo niitä ahneita on aikas paljon ja niillä sit peltoja ympäri pitäjää.itse en aatellut ton enempää maata hankkiakkaan.voisi samalla päivittää traktorinsa nykyaikaan ja saada sitä ja muita vähennettyä verotuksessa?

Juu  :D Kunhan ensin keksit jostain sitä verotettavaa mistä vähennellä  ;D

joo, sitä pitää olla maataloudentuloaki, että pystyy vähennyksiä tekeen..

Juurikin näin, verottajakin käynyt tässä tarkemmaksi, useamman vuoden peräkkäistä tappiota ei enää vahvisteta vaan katsotaan harrastukseksi. Esimerkkitapaus vajaa 20ha viljatila -> harrastustoimintaa muutaman tappiollisen vuoden jälkeen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: maanviljelyn aloitus
joo niitä ahneita on aikas paljon ja niillä sit peltoja ympäri pitäjää.itse en aatellut ton enempää maata hankkiakkaan.voisi samalla päivittää traktorinsa nykyaikaan ja saada sitä ja muita vähennettyä verotuksessa?

Juu  :D Kunhan ensin keksit jostain sitä verotettavaa mistä vähennellä  ;D

joo, sitä pitää olla maataloudentuloaki, että pystyy vähennyksiä tekeen..

Juurikin näin, verottajakin käynyt tässä tarkemmaksi, useamman vuoden peräkkäistä tappiota ei enää vahvisteta vaan katsotaan harrastukseksi. Esimerkkitapaus vajaa 20ha viljatila -> harrastustoimintaa muutaman tappiollisen vuoden jälkeen.

 :o Kamala skenaario. Nyt täytyy saada jostain äkkiä 2,94 ha niin voi olla kirjoilla ammattimiehenä  ;D

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: maanviljelyn aloitus
olen harkitsemassa ostaa naapurilta peltoa noin 4 ha.iteselläni on 1,7 ha läntti maata.mitä minun tarvitsee tehdä tai tietää asioista?tuet,avustukset,ym...?olen 39v tavallisessa työssä käyvä nuorehko miehenalku??kaikesta tiedosta olisin kiitollinen..

hakeudu hoitoon :-[

toi on niinku moon oisin itti kirjuttanu ;D

Tilaappas itsellesi nyt aluksi vaikka maaseuduntulevaisuus. Ja lueppa sitä tarkkaan. Sieltä saat selville esimerkiksi lannoitteiden ja viljojen hinnat. Ja myöskin sieltä voit lukea maatilojen kannattavuudesta ja jatkuvista ongelmista/vaikeuksista.
Sitten voisit vielä tilata KM:hen ja pellervon. Niitä kun luet ajatuksella ja menet sitten luonnonvara-alalle kouluun. Ehkä sitten alat ymmärtää maatalouden lainalaisuuksia.
Ja todennäköisesti silloin ymmärrät, ettei sinulla ole tulevaisuutta maanviljelijänä jos et löydä itsellesi isontilan tytärtä.

Tiedän monta tapausta jossa kaupunkilainen pariskunta on haaveittensa täyttymyksenä saanut ostettua maatilan laina rahalla mielettömällä ylihinnalla, ja kuvitellut elättävänsä itsensä tällaisella pikkutilalla. Kyllähän se ehkä onnistuisikin jos viljelisi jotain tillin ja persiljan tapaista ja myisi ne torilla. Mutta se valtava työ määrä on lannistanut monet alkuunsa ja on häntä koipien välissä lähdetty takaisin kaupunkiin. Paras minkä tiedän, oli pariskunta joka pisti tällaiselle pikkutilalle hevostallin pystyyn. Suurten investointien saattelemana konkurssi tuli alta kahden vuoden. Ja mikä tietenkin on kaikille pikkutilallisille ikävintä on se, että pikkutilat eivät pääse velkasaneeraukseen, kun pienillä ei ole todellisuudessa mahdollista pärjätä.

Niitäkin tietenkin on nykyään jotka pystyy ostamaan tilan omalla rahalla, ja joille ei ole maatalouden tuloilla mitään merkitystä.
Täältäkin osti reilu 50v. entinen yrittäjä pariskunta jokunen vuosi sitten keskikokoisen tilan. Nyt siellä on kaikki rakennukset käyty täysin läpi ja uusia rakennettu, pihat laitettu ja kaikki koneet ovat uusia ja kalleimpia mitä löytyy, ja peltotyötkin tekee työntekijä. Äkkiä laskien kaikkeen on mennyt rahaa reilut 3 miljoonaa euroa tilan kauppahinnan päälle. Pelkästään koneitten hinta on lähemmäs 1,5miljoonaa euroa ja muut päälle.
Jo pelkästään pihapiirin kivityöt maaksoi reilut 200000 euroa ja siinä ei ole vielä edes pohjien teko mukana. Ja kaikki puut mitkä on tilakeskukseen istutettu on istutettu isoina ja puutarhuri on koko tämänkin kesän ollut tekemässä pihaa. On se aika hurjaa.
Ainoo hyvä puoli noissa on, että ne ei ole kiinnostunut hankkiin lisää maata, joten ei tarvitse kadehtia niitä.

Täytyy vain toivoa, että sinunlaisesi haaveilijat alkaisivat pikkuhiljaa havahtumaan todellisuuteen, eivätkä lähtisi syömään ammattiviljelijöiden leipää. Ja pilaamaan alkuun päässyttä rakennemuutosta. No eipä se pitkäaikaista ole jos ostat niitä "lisämaitakin". Konkurssihan siinä on vääjäämättä edessä ja rakennekehitys jatkuu viiveellä.

Mutta jos välttämättä haluat olla maataloudessa mukana, niin mene jollekin tilalle maataloustyöntekijäksi tai lomittajaksi.

Viimeksi muokattu: 03.06.10 - klo:07:43 kirjoittanut apilas

Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: maanviljelyn aloitus
Tuo ko pariskunnan toiminta on kuitenkin rakennekehitystä, pelto vaihtaa omistajaa.

Protkoparonien järjetön pellonvuokraus ei ole rakennekehitystä.
Kui mää ain olen paras?