Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jyrsinkylvö  (Luettu 23448 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19910
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Jyrsinkylvö
Rypsiä ja sokerijuurikasta näkyvät muokkaavan jyrsimellä. Totta kai 10 tonnia painava miljoona-apupyörä-äes selvittää nuo kovat kokkareet, mutta ajattelin kevyellä koneella niikö sukkasillaan päästä koittamaan aikasta piensiemenkylvöä. Ei ole vetopuomia erikseen olemassa kylvökoneeseen. Mutta jos varmistaisi itämistä tuo maskio.

-SS-

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Jyrsinkylvö
80-luvulla tuli kokeiltua kylvötöitä ajamalla jyrsimellä erikseen ja kylvökoneella sit perässä. Suurin ongelma oli jyrsimen kohoamis taipumus kovissa paikoissa. Siihen auttoi yksi äestyskerta (siis tasausäestyksen lisäksi). Mutta samalla vesittyi tuo yhden muokkauskerran taktiikka. Kun osa lohkoista olis sit ollu kylvökunnossa toisen äestyksen jälkeen, joka taasen olisi sujunut selvästi jyrsimistä nopeammin... Joten näin tuo jyrsimen käyttö sitten lopetettiin.

Noin ehkä puoltoista vuosikymmentä myöhemmin tuli hankittua jyrsin uudelleen, tällä kertaa sitten kylvökoneen kanssa naitettavaksi. Edelleenkin tuli huomattua, että edeltävä äestyskerta nopeutti selvästi jyrsinkylvöä... Ja taas oli tiedossa ylimääräinen pyörähdys pellolla... No, teinpähän sitten yhdistelmään s-piikki etumuokkarin, jolloin tuo ylimääräinen varvi jäi pois. Mutta vetokoneen 157 pollea ei kovin kaksiseen nopeuteen jaksanut yhdistelmää kiihdyttää. Joten etumuokkari oli yleensä käytössä vain kovissa kohdissa. (olis muuten ylimääräisenä tuo muokkari  ;) )

Kyllähän tuo systeemi oli ihan toimiva. Välillä tuli ongelmia myös ajolinjojen kanssa, kylvöyksikön ympäröivän pölypilven peittäessä näkyvyyden... Jos rohkeus olis silloin aikoinaan riittänyt, olisin siirtynyt jo tuolloin suorakylvöön.

Lisäys: Työsaavutus oli n. 1,3 - 1,8ha/h ja polttoaineen kulutus 15 - 20 L/h

Viimeksi muokattu: 25.11.15 - klo:15:10 kirjoittanut Eastwood

So What?!

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Jyrsinkylvö
On se jyrsinkylvö vaa niin helppoo. Persläven kokosia lohkoja ja monelaista kulmaa. Siinä sitä mieli lepää kun vekslaa niitä reunoja. Älkää ny viittikö, isot miehet, munat ja kaikki. Jos ei jumalauta ole aikaa ees äestää ni sit vaan siirtyy sihen suoraankylvöön.

Niin, ne persläven kokoiset lohkothan jätetään esim. riistapelloksi.

 ;)

 ;)

 ;)
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Jyrsinkylvö
Malttia,malttia....  odotellaan nyt ensin, et skn täyttää 15v. ;D

 :)
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: Jyrsinkylvö
80-luvulla tuli kokeiltua kylvötöitä ajamalla jyrsimellä erikseen ja kylvökoneella sit perässä. Suurin ongelma oli jyrsimen kohoamis taipumus kovissa paikoissa. Siihen auttoi yksi äestyskerta (siis tasausäestyksen lisäksi). Mutta samalla vesittyi tuo yhden muokkauskerran taktiikka. Kun osa lohkoista olis sit ollu kylvökunnossa toisen äestyksen jälkeen, joka taasen olisi sujunut selvästi jyrsimistä nopeammin... Joten näin tuo jyrsimen käyttö sitten lopetettiin.

Noin ehkä puoltoista vuosikymmentä myöhemmin tuli hankittua jyrsin uudelleen, tällä kertaa sitten kylvökoneen kanssa naitettavaksi. Edelleenkin tuli huomattua, että edeltävä äestyskerta nopeutti selvästi jyrsinkylvöä... Ja taas oli tiedossa ylimääräinen pyörähdys pellolla... No, teinpähän sitten yhdistelmään s-piikki etumuokkarin, jolloin tuo ylimääräinen varvi jäi pois. Mutta vetokoneen 157 pollea ei kovin kaksiseen nopeuteen jaksanut yhdistelmää kiihdyttää. Joten etumuokkari oli yleensä käytössä vain kovissa kohdissa. (olis muuten ylimääräisenä tuo muokkari  ;) )



Kyllähän tuo systeemi oli ihan toimiva. Välillä tuli ongelmia myös ajolinjojen kanssa, kylvöyksikön ympäröivän pölypilven peittäessä näkyvyyden... Jos rohkeus olis silloin aikoinaan riittänyt, olisin siirtynyt jo tuolloin suorakylvöön.

Lisäys: Työsaavutus oli n. 1,3 - 1,8ha/h ja polttoaineen kulutus 15 - 20 L/h

itse ajattelin että jos tuon etumuokkarin laittaisi ja sitten perään jyrsinkylvöyksikkö täyskiekkojunkkarilla ja sitten jättäisi siitä välistä sen jyrsimen pois niin onnistusiko tuollaisella suoraan kynnökseen kylvää?

Viimeksi muokattu: 26.11.15 - klo:15:33 kirjoittanut jupe

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Jyrsinkylvö
itse ajattelin että jos tuon etumuokkarin laittaisi ja sitten perään jyrsinkylvöyksikkö täyskiekkojunkkarilla ja sitten jättäisi siitä välistä sen jyrsimen pois niin onnistusiko tuollaisella suoraan kynnökseen kylvää?

Huumori miehiä...
So What?!

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Jyrsinkylvö
Vanha aihe mutta kuitenkin

Jyrsin kylvö, hitaasti mtta tasaisesti. Vaikutaako vaihteet siellä askin sisällä mitekö siihen menohaluun? Nyt menee aika haipakkaa ja tonniperä, ja niin aina ajannut, 540 luistaa herkästi.

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 992
Vs: Jyrsinkylvö
Joskus Massioon tuli vaihdettua rattaat ns.nopeelle. Kyllä pyöri mukavasti,mutta sitten kun
tuli vähän kevyempää maata,niin meni täysin tuhkaksi. Sieltä välitysten puolivälistä se totuus
löytyi. Semmosen 8-10 km/h oli vauhti. Se kymmenen taisi olla vähän max. En muista,sen väli-
ladan kun laittoi niin,että kokkareet ei päässyt karkuun,niin kevyemmällä maalla alkoi vetää vallia edessä.