Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.  (Luettu 12166 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.

kun noudattaa ympäristötuen lannoitusohjeita ei pitäisi olla sannktion paikka.

Kumma ohjelma jos ei käyttäjä voi muuttaa noita asetuksia.

 vaihdoin sellaiseen viljelyohjelmaan jossa on parempi asiantuntemus nurmiviljelystä.

Tosi kuin vesi  ;D . Mutta jos perustaa nurmen, olkoon käyttö mikä tahansa saako katsoa arvot "nurmen perustamisesta" ?  8)

Voi pakottaa laskemaan, mutta silloin pitää olla aika varma että oma näkemys oikea  ::) Toki eihän sitä pakko ole tappiin asti lannoitella

Mihin vaihdoit?  Tuota mäkin olen ajatellut että ei taida Softsalon pojilla välttämättä olla ihan nurmi hanskassa. Toki pärjää tälläkin ja nykyään helppo käyttääkkin  8)

Hakamaa

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Mikä sun näkemys sitten on? Kyllä mä ymmärtäisin että siitä yksvuotisen taulukosta katsotaan vaikka olis laidunkin. Siinä tosin Peltotuki esittää sitä perustamisen fosfori tasoa  >:( Katso edellinen lainaus  8)  Mä en kyllä ymmärä miksi yksvuotisen nurmen arvoihin tehdään "perustamiskorvaus" sillä sehän perustetaan joka vuosi  ;D ;D
Mutta jos mä perustan keväällä nurmen ja vaikka käyttö onkin laidun niin mä kyllä ajattelisin käyttäväni sitä perustamis vuoden fosfori arvoa . Mutta siinä siis Peltotuki käyttää laitumen tasoa.  Sitä en ole katsonut miten se laskis jos syksyllä perustaisin sen nurmen . Ensin siis laitumena heinäkuun lopulle ja sitten syysperustaminen. Kyllä mun mielestä siinä ainakin pitäis saada käyttää perustamistasoa. Mutta EI tuo sitoumus taulukko OLE yksiselitteinen. Hiusten halkomistahan tämä , mutta siitähän ne valvojat palkkansa saa  8)

Monivuotiset nurmet perustetaan, yksivuotisissa ei ole kyse perustamisesta. Yksivuotisten laidunten kohdalla käytän monivuotisten laiduntaulukkoa koska muuta ei ole olemassa. Nurmen käyttötarkoitus määrää fosforitaulukon nurmen perustamisessa, jos perustetaan monivuotinen laidun valitaan laidun ja muussa tapauksessa muut rehunurmet. Kuinka selittää fosforinylitykset riitatapauksissa jos muuta taulukkoa ei ylipäätään ole.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.

Monivuotiset nurmet perustetaan, yksivuotisissa ei ole kyse perustamisesta. Yksivuotisten laidunten kohdalla käytän monivuotisten laiduntaulukkoa koska muuta ei ole olemassa. Nurmen käyttötarkoitus määrää fosforitaulukon nurmen perustamisessa, jos perustetaan monivuotinen laidun valitaan laidun ja muussa tapauksessa muut rehunurmet. Kuinka selittää fosforinylitykset riitatapauksissa jos muuta taulukkoa ei ylipäätään ole.

Perustamisesta mä oon sun kanssa aivan samaa mieltä , siis yksvuotista ei perusteta . Siksi todella ihmetyttää Peltotuen käyttämä yksivuotisennurmen perustamis fosfori  ??? ??? .

Mutta kumpi on oikein yksvuotisen laitumelle yksvuotinen rehunurmi vai monivuotinen laidun. Toki varmanpäälle menoa tuo monivuotisen laitumen fosforin käyttö , mutta .... ei tullut kyllä mulle ensimäisenä mieleen  ::) Mä kyllä olen aina ajatellut että yksvuotinen rehunurmi vois olla laidunkin. Tai sitten sille ei saa käyttää fosforia lainkaan kun sille ei ole mitään taulukkoa  >:( >:(

Miksi ihmeessä ei saa käyttää nurmenperustamisessa perustamisen tasoja vaan käytön tasoja. Onhan sille perustamiselle eri typpitasotkin kuin laitumelle/ muulle rehunurmelle, ikävä kyllä  8) .

Mitä enemmän vääntelee , niin sitä epäselvemmäksi menee. Yksi vaan on varmaa , että viljelijän pitää tietää mikä on oikein  :o

Hakamaa

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Miksi ihmeessä ei saa käyttää nurmenperustamisessa perustamisen tasoja vaan käytön tasoja. Onhan sille perustamiselle eri typpitasotkin kuin laitumelle/ muulle rehunurmelle, ikävä kyllä  8) .

Joo ristiin meni, siis tottakai perustamistasot monivuotisia perustettaessa. Muut lannoitukset sitten käytön mukaan.
Monivuotisille ja yksivuotisille laitumille ja rehunurmillehan on eri typpitasot.
Fosforitasot löytyy monivuotisille laidun- ja rehunurmille mutta ei yksivuotisille laidunnurmille.
Maanviljelystä pitäisi pystyä harjoittamaan hyvällä omallatunnolla näiden oppaiden ja taulukoiden antamien ohjeiden mukaan mutta sittenkin tähän tarvitaan vielä selittelijöiden komissaarien ja tulkitsijoiden armeija jotta pahainen nurmenkorsi saataisiin kasvamaan direktiivien määräämällä tavalla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.

Maanviljelystä pitäisi pystyä harjoittamaan hyvällä omallatunnolla näiden oppaiden ja taulukoiden antamien ohjeiden mukaan mutta sittenkin tähän tarvitaan vielä selittelijöiden komissaarien ja tulkitsijoiden armeija jotta pahainen nurmenkorsi saataisiin kasvamaan direktiivien määräämällä tavalla.

 ;D

Melkein sanoisin että hyvällä omallatunnolla voi ainakin selitellä sitä taulukkoa mitä käyttää.

Sillä jos Softsalo ottaa eurot pois viljelijöitä ohjelmalla, joka käyttää yksvuotiselle nurmelle nurmen perustamisen fosfori tasoja yksvuotisen rehunurmen sijaan, niin selityksiä varmaan saa esittää , jos ilmenee epäselvyyksiä  ;D ;D ;D 

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.

Maanviljelystä pitäisi pystyä harjoittamaan hyvällä omallatunnolla näiden oppaiden ja taulukoiden antamien ohjeiden mukaan mutta sittenkin tähän tarvitaan vielä selittelijöiden komissaarien ja tulkitsijoiden armeija jotta pahainen nurmenkorsi saataisiin kasvamaan direktiivien määräämällä tavalla.

 ;D

Melkein sanoisin että hyvällä omallatunnolla voi ainakin selitellä sitä taulukkoa mitä käyttää.

Sillä jos Softsalo ottaa eurot pois viljelijöitä ohjelmalla, joka käyttää yksvuotiselle nurmelle nurmen perustamisen fosfori tasoja yksvuotisen rehunurmen sijaan, niin selityksiä varmaan saa esittää , jos ilmenee epäselvyyksiä  ;D ;D ;D 
Ohjelmien käyttöehdoissa on vastuunvapautuslausekkeet kaikesta mahdollisesta. Toimikaa varovasti, kirjallinen tieto ELY-keskuksesta alkaa ehkä olla jotain. Kannattaa kirjanpitoihin laittaa aina se pienempi numero ja muistaa että edelleenkään ei ole menetelmiä sieltä pellosta selvittää käytettyjä ravinnemääriä. Tietty jos kirjanpidossa nollat ja pellolla rakeita/ talikollisia on pahempi juttu.

ronikki

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
http://www.digipaper.fi/agrimarket/17890/
Tuos on ympäristöehtojen mukaiset lannoitussuositukset.
Aivan sama mitä Softsalon ohjelma sanoo ja muutkin viljelyohjelmat.Noihin määriin pitää sihtautua kunnioittavasti koska myös  tarkastuksessa noudatetaan pelkästään noita ehtoja eikä mitään wisun softsalon juttuja.
Mutta jatkakaa jäkerrystä
PS ei tuo ole sitten mikää agrin mainos eikä yaran sieltä vain löytyi helposti nuo taulukot ;D.
Jokainen  varmaan osaa itsekin katsaoa valitettavasti nyt innostuin linkittämään. 8)

Viimeksi muokattu: 29.03.10 - klo:20:47 kirjoittanut ronikki

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
http://www.digipaper.fi/agrimarket/17890/
Tuos on ympäristöehtojen mukaiset lannoitussuositukset.
Aivan sama mitä Softsalon ohjelma sanoo ja muutkin viljelyohjelmat.Noihin määriin pitää sihtautua kunnioittavasti koska myös  tarkastuksessa noudatetaan pelkästään noita ehtoja eikä mitään wisun softsalon juttuja.
Mutta jatkakaa jäkerrystä
PS ei tuo ole sitten mikää agrin mainos eikä yaran sieltä vain löytyi helposti nuo taulukot ;D.
Jokainen  varmaan osaa itsekin katsaoa valitettavasti nyt innostuin linkittämään. 8)


Joo löytyy nuo taulukot , myös painettuna versiona  ;)

Mutta yksvuotiselle nurmelle mielestäni saa antaa saman määrän fosforia käytöstä riippumatta (laidun /niitto tai säilörehu) Ainakaan en menisi laittamaan enempää Peltotuen ehdottamalla tavalla (nurmen perustaminen) ???

Ja jos mä perustan monivuotisen nurmen keväällä niin mä katson taulukosta nurmen perustaminen keväällä .... käytöstä riippumatta . Taas eroavaisuus Peltotuen kanssa  ???

Jos nuo ajatelmat olisivat oikein niin sitten Peltotuki laskee päin ..... Siis mä en kaikilta osin sanois että Peltotuki on laskentaohjelmien ylivoimaa, vai miten se oli 3 sivua sitten  ::)

Hakamaa

  • Vieras
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Ely-keskus:"Koska on kyseessä yksivuotinen nurmi, fosforit katsotaan riviltä yksivuotiset rehunurmet sitoumusehtojen taulukosta 4 tai  Opas ympäristötuen ehtojen mukaiseen lannoitukseen 2007-2013 -vihkosen taulukosta 21.
Yksivuotisella nurmelle ei ole taulukoissa laidunkäyttöön omia fosfori-rajoja."

Yksiselitteinen kanta kuten täälläkin on todettu, muut arvot yksivuotisille on vetäisty hatusta.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Ely-keskus:"Koska on kyseessä yksivuotinen nurmi, fosforit katsotaan riviltä yksivuotiset rehunurmet sitoumusehtojen taulukosta 4 tai  Opas ympäristötuen ehtojen mukaiseen lannoitukseen 2007-2013 -vihkosen taulukosta 21.
Yksivuotisella nurmelle ei ole taulukoissa laidunkäyttöön omia fosfori-rajoja."

Yksiselitteinen kanta kuten täälläkin on todettu, muut arvot yksivuotisille on vetäisty hatusta.



Kiitos ja kumarrus  ;D Joskus maalaisjärjelläkin pärjää, mutta voi voi noita Softsalon selityksiä  :o  Pojut kerää rahat kyllä mutta eivät ota epäselvissä tapauksissa selvää, tai käytä maalaisjärkeä. Joten lannoitusopas on oltava aina auki, jos Peltotukea käyttää laskennassa.  :-X

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Softsalosta saa kuitenkin jonkun kiinni jos tyhmyys iskee. Wisu on niin syvältä että ei voi samana päivänä puhua :D
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Softsalosta saa kuitenkin jonkun kiinni jos tyhmyys iskee. Wisu on niin syvältä että ei voi samana päivänä puhua :D

Oleellista varmaan kuitenkin se, että väheneekö se tyhmyys sillä että saa jonkun kiinni, jos kerran edellämainittu virheellinen tulkinta on ohjelmassa sisäänrakennettuna?

Hankalinta näissä on juurikin se, että artisti maksaa aina, vaikka vika olisi työkalussa

Nyt parhaillaan odottelen itse ely-keskuksen tuloksia lannoitevalvonnasta. Pakko myöntää, jotta ei vaan ole juurikaan jaksanut tarkistella agrineuvoksen laskelmia, vaan olen tyytynyt tarkistamaan lähtötietojen oikeellisuuden ja sitten vain luottanut ohjelmaan. Tosin maksimeja en ole koskaan käyttänyt, joten pelivaraa pitäisi olla.

Viimeksi muokattu: 30.03.10 - klo:17:25 kirjoittanut Wejjo

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Wisua ei korjata, vaikka vikaa on.
Softsalosta saa kuitenkin jonkun kiinni jos tyhmyys iskee. Wisu on niin syvältä että ei voi samana päivänä puhua :D

Oleellista varmaan kuitenkin se, että väheneekö se tyhmyys sillä että saa jonkun kiinni, jos kerran edellämainittu virheellinen tulkinta on ohjelmassa sisäänrakennettuna?

Hankalinta näissä on juurikin se, että artisti maksaa aina, vaikka vika olisi työkalussa

Nyt parhaillaan odottelen itse ely-keskuksen tuloksia lannoitevalvonnasta. Pakko myöntää, jotta ei vaan ole juurikaan jaksanut tarkistella agrineuvoksen laskelmia, vaan olen tyytynyt tarkistamaan lähtötietojen oikeellisuuden ja sitten vain luottanut ohjelmaan. Tosin maksimeja en ole koskaan käyttänyt, joten pelivaraa pitäisi olla.



Tänään tuli Softsalosta sp. Em lannoitus kohdat oli tarkistettu  ;D  :P :P :P
Olikohan tästä keskustelusta hyötyä , mutta ei niillä ainakaan maalisjärkeä siellä ole  :P