Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe EU-asiakirja  (Luettu 13990 kertaa)

halavatun pakana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 426
Vs: EU-asiakirja
On nii pitkännäköinen juttu,et tee referaatti,Veetimäiseen tyyliin ;)

Veeti

  • Vieras
Vs: EU-asiakirja
On nii pitkännäköinen juttu,et tee referaatti,Veetimäiseen tyyliin ;)

Jospa Jorma Jaakkola referoisi.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: EU-asiakirja
Eihän tossa mitään, ihan selvää tekstiä ...
Noinhan se menee ...

Jorma Jaakkola

UaVM 9
On nii pitkännäköinen juttu,et tee referaatti,Veetimäiseen tyyliin ;)

Jospa Jorma Jaakkola referoisi.


Kyseessä ei Suomen liittymislaki, vaan siihen liittyvä Ulkoasiainvaliokunnan mietintö (UaVM 9).

Sitaatti mietinnöstä maatalouden osalta:

"6.2. Maatalous ja elintarviketuotanto

Maatalouspolitiikka kuuluu yhteisökompetenssin piiriin. Jo Rooman sopimuksen mukaan jäsenmaat luovuttivat maatalouspolitiikan yhteisön hoidettavaksi. Jäsenyys merkitsee siis kansallisesta päätösvallasta luopumista maatalouspolitiikan osalta."

Yllä oleva tarkoittaa, ettei Suomen hallituksella, eduskunnalla eikä MTK:lla ole mitään sanomista siihen, mitä EU määrää.

Alempana olevat maatalousartikloja koskevat kohdat eivät kerro, ovatko 141 ja 142 pysyviä vai ei.

Erkki Liikanen kertoo 'Brysselin päiväkirja'ssa (Huom! Vasta heinäkuussa 1994), että maatalousartiklat muotoiltiin uudelleen, niin, että selkeästi siirtymäkauden tuet ja pysyviksi 'tarkoitetut' muotoiltiin erikseen.

Kysymys kuuluu:

Mitä maatalousartiklojen kohdassa lukee siinä Ateenassa säilytettävässä alkuperäisessä liittymissopimuksessa, joka 24.6.1994 Korfulla allekirjoitettiin?
eli
Onko siinä sama tekstin sisältö kuin Hollannissa 1996 painetussa suomenkielisessä tekstissä?




Viimeksi muokattu: 24.03.10 - klo:09:43 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Sepedeus

  • Vieras
Vs: UaVM 9
On nii pitkännäköinen juttu,et tee referaatti,Veetimäiseen tyyliin ;)

Jospa Jorma Jaakkola referoisi.


Kyseessä ei Suomen liittymislaki, vaan siihen liittyvä Ulkoasiainvaliokunnan mietintö (UaVM 9).

Sitaatti mietinnöstä maatalouden osalta:

"6.2. Maatalous ja elintarviketuotanto

Maatalouspolitiikka kuuluu yhteisökompetenssin piiriin. Jo Rooman sopimuksen mukaan jäsenmaat luovuttivat maatalouspolitiikan yhteisön hoidettavaksi. Jäsenyys merkitsee siis kansallisesta päätösvallasta luopumista maatalouspolitiikan osalta."

Yllä oleva tarkoittaa, ettei Suomen hallituksella, eduskunnalla eikä MTK:lla ole mitään sanomista siihen, mitä EU määrää.

Alempana olevat maatalousartikloja koskevat kohdat eivät kerro, ovatko 141 ja 142 pysyviä vai ei.

Erkki Liikanen kertoo 'Brysselin päiväkirja'ssa Huom! Vasta heinäkuussa, että maatalousartiklat muotoiltiin uudelleen, niin, että selkeästi siirtymäkauden tuet ja pysyviksi 'Tarkoitetut' muotoiltiin erikseen.

Kysymys kuuluu:

Mitä maatalousartiklojen kohdassa lukee siinä Ateenassa säilytettävässä alkuperäisessä liittymissopimuksessa, joka 24.6.1994 Korfulla allekirjoitettiin?
eli
Onko siinä sama tekstin sisältö kuin Hollannissa 1996 painetussa suomenkielisessä tekstissä?


  Eihän se nyt aivan noin mene. Minäkin luulin niin ,mutta monta asiaa on voitu kansallisesti vesittää kyseisestä sopimuksesta, jos MMM,Kepu,MTK on niin halunnut.
  Tämä ongelma 141 alueestakin on osittain aivan kotoperäinen.
1.  Suomen hallitus ei käyttänyt kaikia niitä mahdollisuuksia 141 alueen kehittämiseen mitä olisi EU:n mukaan voinut käyttää.
2. Monet luulee ,ettei kansalliselle tuelle saa lupaa komissiolta. Tämä ei pidä paikkaansa. Saihan Kreikka ja Ranskakin luvan. Miksei suomi olis sitä saanut? Vastaan itse, kepu ei halua.

Jorma Jaakkola

Parasta UaVM:ssä
On nii pitkännäköinen juttu,et tee referaatti,Veetimäiseen tyyliin ;)

Jospa Jorma Jaakkola referoisi.


UaVM:n liitteiksi jäteyistä eriävistä mielipiteistä löytyy paras anti.

"Valiokunnan työskentely ja mietinnön käsittelytapa

Aikataulukiireen takia myös valiokunnan työskentelytapa muuttui sellaiseksi, että normaalit menettelytavat sivuutettiin, niitä muutettiin kesken käsittelyn ja käsittely meni sekavaksi.

Tässä yhteydessä on syytä korostaa, että julkisuudessa lähinnä valiokunnan puheenjohtajan toimesta tiettyihin valiokunnan jäseniin kohdistamat viivytyskeskustelusyytteet ajoittuivat vasta mietinnön 1. käsittelyn loppuvaiheisiin, kun valiokunnan aikataulussa oli jo siihen mennessä käytetty runsaasti aikatauluväkivaltaa. On myös syytä korostaa, että asiallisesti mitään jarrutuskeskusteluja ei ollut. Monien valiokunnan jäsenten, muidenkin kuin vastustajiksi luokiteltujen, taholta on tullut selvitetyksi, että yleiskeskustelussa käytettiin asiallisia puheenvuoroja ja myös että 1. käsittelyssä mietintöluonnokseen tehtiin muutosesityksiä tasapuolisesti sekä EU-kannattajien että -vastustajien toimesta.

Kuten jo edellä on todettu, asiantuntijoiden kuulemisessa syntyi ongelmia paitsi aikataulullisesti myös asiantuntijoiden kuulemistavassa. Aika loppui kesken, eikä kaikkia tietoja saatu.

Varsinaisesti käsittelytapa vaikeutui, kun lähdettiin yksityiskohtaisesti käsittelemään 1. käsittelyssä mietintöluonnoksen pohjaesitystä. Vaikka sihteerin mietintöluonnos oli varsin laaja, perusteellinen ja kattava, yhteisesti todettiin, että se vaati runsaasti lisäyksiä ja tarkennuksia.

Valiokunta otti käsittelytavaksi ensin ns. suullisen kuulemisen, jolloin yksimielisesti hyväksyttiin tietyt osat, niistä lisäyksistä päätettiin, joista oli valmis muutosesitys ja joista voitiin tehdä päätös, ja yksimielisesti todettiin, mitkä osat jäivät auki sihteerin tarkennettavaksi ja muotoiltavaksi. Erimielisyydet alkoivat, kun haluttiin muuttaa aloitettua käsittelytapaa. Äänestämällä sitten päätettiin, että mitään kohtia ei enää jätetty auki sihteerin muotoiltavaksi. Mietinnön hyvän sisällön kannalta arveluttavaksi tilanteen teki se, että oli tultu mietintöluonnoksen kaikkein tärkeimpiin ja olennaisimpiin osiin. Tästä aiheutui huomattavia ongelmia.

Kun auki olleisiin kysymyksiin palattiin ensimmäisen alustavan käsittelyn jälkeen, ei sihteeri ollut ehtinyt vielä ”purkaa” ensimmäisen käsittelyn muistiinpanoja.

Kokousteknisesti oli erittäin arveluttavaa, että valiokunta muistinvaraisesti äänestäen otti käsiteltäväkseen auki jääneitä kysymyksiä, joita se sitten muotoili ilman sihteerillä ollutta selvitystä alustavasta käsittelystä tai pohjaksi tekemää esitystä. Loppuhuipentumana ensimmäiselle käsittelylle oli, kun ensimmäinen käsittely julistettiin päättyneeksi äänestämällä ilman, että voitiin mitenkään varmentaa — edes valiokunnan varsinainen sihteeri ei tainnut olla läsnä — että kaikki ja juuri auki jääneet kohdat tulivat käsitellyksi.

Toisen käsittelyn osalta allekirjoittaneen kannalta voidaan pitää varsin kyseenalaisena sitä, että valiokunta oli myös nyt äänestäen päättänyt toisen käsittelyn yleiskeskustelun päättyneeksi sunnuntai-iltana huolimatta siitä, että olin ilmoittanut esteellisyyteni sunnuntai-illan kokoukseen. Allekirjoittaneelta siis vietiin mahdollisuus toisen käsittelyn yleiskeskustelussa mielipiteiden esittämiseen.

Mielestäni edellä esitetyt menettelytavat loukkasivat kansanedustajan oikeutta ja vaikeuttivat mahdollisuuksia asialliseen käsittelyyn ja päätöksentekoon."

"Hannu Kemppainen"

--

Seuraavat sitaatit:

"Valiokunta joutui useaan otteeseen ratkaisemaan mietinnön sisältöä äänestämällä. Äänestyksiä oli määrällisesti erittäin paljon ja monet päätökset syntyivät yhden äänen enemmistöllä tai jopa arvalla hyväksytyn sanamuodon tai kannan puolesta. Näin ollen useat merkittävät kannanotot ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä perustuvat kapean enemmistön näkemykseen.
Voidaan täydellä syyllä kysyä, onko parlamentarismille kunniaksi menettely, jossa ulkoasiainvaliokunta muodostaa kantansa Suomen rauhan ajan tärkeimpään valtiosopimukseen yhden äänen enemmistöllä tai peräti arpomalla. "

"Valiokunta joutui useaan otteeseen ratkaisemaan mietinnön sisältöä äänestämällä. Äänestyksiä oli määrällisesti erittäin paljon ja monet päätökset syntyivät yhden äänen enemmistöllä tai jopa arvalla hyväksytyn sanamuodon tai kannan puolesta. Näin ollen useat merkittävät kannanotot ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä perustuvat kapean enemmistön näkemykseen. Voidaan täydellä syyllä kysyä, onko parlamentarismille kunniaksi menettely, jossa ulkoasiainvaliokunta muodostaa kantansa Suomen rauhan ajan tärkeimpään valtiosopimukseen yhden äänen enemmistöllä tai peräti arpomalla.

"On ihmeteltävää, että ulkoasiainvaliokunta voi pelkästään ikävät tosiasiat kirjaten suosittaa Suomen EU-jäsenyyden hyväksymistä merkittävimmän tukipakettikokonaisuuden ollessa täysin avoimena. Valiokunnan enemmistö syyllistyy päätöstä tehdessään tosiasioiden unohtamiseen ja koko elintarvikehuoltoketjumme vaarantamiseen. Suomalainen maanviljelys ja suomalainen ruoan tuotanto ovat sen mielestä jäsenyyden periaatteellisen toteutumisen rinnalla mitättömiä."

"Raimo Vistbacka"

Jorma Jaakkola

Clubiin haluava ei sääntöjä muuta

1.  Suomen hallitus ei käyttänyt kaikia niitä mahdollisuuksia 141 alueen kehittämiseen mitä olisi EU:n mukaan voinut käyttää.
2. Monet luulee ,ettei kansalliselle tuelle saa lupaa komissiolta. Tämä ei pidä paikkaansa. Saihan Kreikka ja Ranskakin luvan. Miksei suomi olis sitä saanut? Vastaan itse, kepu ei halua.

Sepedeus ei ole tietoinen perusasioista.

Ensiksi:
Kreikka ja Ranska olivat vanhoja EEC-maita, jotka olivat saaneet sanella ehtonsa jo silloin, kun yhteistä maataloutta luotiin.
Siis Kreikka ja Ranska olivat luomassa EEC-säädöstöjä (Rooman sopimus).
Kun Suomi halusi liittyä Clubiin, ei Clubin sääntöjä tietenkään jäseneksi haluavan mielenmukaiseksi muuteta.

Toiseksi:
Suomi on luovuttanyt maatalouden päätösvallan kokonaan EU:n hoidettavaksi.

Suomi ainoastaan näytteli (Anne Kosken väitös) käyvänsä kovia neuvotteluja.
Tosiasiassa ei saatu mitään pysyvää poikkeusta.
Antti Kuosmanen kertoo, että 141:n ja 142:n pysyvyden tulkinnanvaraisuudet siirrettiin tulevaisuuteen (1996) Erkki Liikasen ehdottamana.

Lukekaa dokumentti-pohjaiset tekstini, ennen kuin kirjoittelette minihkään tosiasiaan perustumattomattonia asioita.

Lue Sepedeus tämä uudelleen:
Ulkoasiainvaliokunnan mietintö (UaVM 9).

Sitaatti mietinnöstä maatalouden osalta:

"6.2. Maatalous ja elintarviketuotanto

Maatalouspolitiikka kuuluu yhteisökompetenssin piiriin. Jo Rooman sopimuksen mukaan jäsenmaat luovuttivat maatalouspolitiikan yhteisön hoidettavaksi. Jäsenyys merkitsee siis kansallisesta päätösvallasta luopumista maatalouspolitiikan osalta."

Viimeksi muokattu: 23.03.10 - klo:12:06 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Clubiin haluava ei sääntöjä muuta

1.  Suomen hallitus ei käyttänyt kaikia niitä mahdollisuuksia 141 alueen kehittämiseen mitä olisi EU:n mukaan voinut käyttää.
2. Monet luulee ,ettei kansalliselle tuelle saa lupaa komissiolta. Tämä ei pidä paikkaansa. Saihan Kreikka ja Ranskakin luvan. Miksei suomi olis sitä saanut? Vastaan itse, kepu ei halua.

Sepedeus ei ole tietoinen perusasioista.

Ensiksi:
Kreikka ja Ranska olivat vanhoja EEC-maita, jotka olivat saaneet sanella ehtonsa jo silloin, kun yhteistä maataloutta luotiin.
Siis Kreikka ja Ranska olivat luomassa EU-säädöstöjä.
Kun Suomi halusi liittyä Clubiin, ei Clubin sääntöjä tietenkään jäseneksi haluavan mielenmukaiseksi muuteta.

Toiseksi:
Suomi on luovuttanyt maatalouden päätösvallan kokonaan EU:n hoidettavaksi.

Suomi ainoastaan näytteli (Anne Kosken väitös) käyvänsä kovia neuvotteluja.
Tosiasiassa ei saatu mitään pysyvää poikkeusta.
Antti Kuosmanen kertoo, että 141:n ja 142:n pysyvyden tulkinnanvaraisuudet siirrettiin tulevaisuuteen (1996) Erkki Liikasen ehdottamana.

Lukekaa dokumentti-pohjaiset tekstini, ennen kuin kirjoittelette minihkään tosiasiaan perustumattomattonia asioita

  Voitahan olla oikeassa niistä sopimuksista, mutta kaikki ihmisten sopimat sopimukset voidaan muuttaa ,jos niin halutaan.
Lissabonin sopimuksen hyväksymisessä oli yksi paikka. Ensiksikin Suomi laittoi nevottelijan jolla ei ollut valtuuksia. Toiseksi moka Matti oli hyväksymässä sopimusta ,joka ei edes ollut valmis. Kaikki edelliset sopimukset olisi ollut mahdollista neuvotella uusiksi Lissadonin sopimuksen hyväksymisen ehtona. Nää rippikoulupojat ei vaan halua. ;D

Jorma Jaakkola

Lissabonista eli blankopaperista näytelmä

 Voitahan olla oikeassa niistä sopimuksista, mutta kaikki ihmisten sopimat sopimukset voidaan muuttaa ,jos niin halutaan.
Lissabonin sopimuksen hyväksymisessä oli yksi paikka. Ensiksikin Suomi laittoi nevottelijan jolla ei ollut valtuuksia. Toiseksi moka Matti oli hyväksymässä sopimusta ,joka ei edes ollut valmis. Kaikki edelliset sopimukset olisi ollut mahdollista neuvotella uusiksi Lissadonin sopimuksen hyväksymisen ehtona. Nää rippikoulupojat ei vaan halua. ;D

Lissabonin sopimuksessa on kysymys jatketusta petoksesta - petoksesta petoksen päällä.
Suomi antoi ennakkositoutumisensa Lissabonin sopimuksesta - blanko-asiakirjana - jo 18.3.1992 tapahtuneessa eduskunnan näytelmä-äänestyksenä.

Poliittisessa uraputkessa ylöspyrkivät kansanedustajat eivät halua muistella tuota päivää, jolloin 32 kansanedustajaa äänesti tyhjää!

Jaa, että eikö heillä ollut mielipidettä, pitäisikö Suomen hakea jäsenyyttä?

Oli heillä. Siksi he tyhjää äänestivätkin.
Nimittäin olemmat äänestysvaihtoehdot puolsivat jäsenyyden hakemista!
Toinen oli hallituksen kanta ja toinen oli demareiden ponsi, eli jäsenyyttä puoltava kanta tietyllä ehdolla.

Tällä näytelmän käsikirjoituksella demarit auttoivat Esko Ahoa niin, ettei keskustalaisia edustajia tarvinnut asetettaa ryhmäkuriin.

:)

Viimeksi muokattu: 23.03.10 - klo:12:32 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Lissabonista eli blankopaperista näytelmä

 Voitahan olla oikeassa niistä sopimuksista, mutta kaikki ihmisten sopimat sopimukset voidaan muuttaa ,jos niin halutaan.
Lissabonin sopimuksen hyväksymisessä oli yksi paikka. Ensiksikin Suomi laittoi nevottelijan jolla ei ollut valtuuksia. Toiseksi moka Matti oli hyväksymässä sopimusta ,joka ei edes ollut valmis. Kaikki edelliset sopimukset olisi ollut mahdollista neuvotella uusiksi Lissadonin sopimuksen hyväksymisen ehtona. Nää rippikoulupojat ei vaan halua. ;D

Lissabonin sopimuksessa on kysymys jatketusta petoksesta - petoksesta petoksen päällä.
Suomi antoi ennakkositoutumisensa Lissabonin sopimuksesta - blanko-asiakirjana - jo 18.3.1992 tapahtuneessa eduskunnan näytelmä-äänestyksenä.

Poliittisessa uraputkessa ylöspyrkivät kansanedustajat eivät halua muistella tuota päivää, jolloin 32 kansanedustajaa äänesti tyhjää!

Jaa, että eikö heillä ollut mielipidettä, pitäisikö Suomen hakea jäsenyyttä?

Oli heillä. Siksi he tyhjää äänestivätkin.
Nimittäin olemmat äänestysvaihtoehdot puolsivat jäsenyyden hakemista!
Toinen oli hallituksen kanta ja toinen oli demareiden ponsi, eli jäsenyyttä puoltava kanta tietyllä ehdolla.

Tällä näytelmän käsikirjoituksella demarit auttoivat Esko Ahoa niin, ettei keskustalaisia edustajia tarvinnut asetettaa ryhmäkuriin.

:)


  Kirjoituksestasi paljastuu, että olet ehkä joskus uskonut politiikan olevan jotain muuta kuin petosta,,,,, Suomessa.

  Meikäläisen kun ei ole koskaan tarvinnut tälläistä miettiä niin asia on ollut aivan selvää "pässinlihaa". Muistan hyvin, kuinka maajussit olivat innoissaan "veret seisauttavan vaalivoiton" jälkeen. Sanoin kyllä heille, että Esko Aho on persläpi. Eivät uskoneet ;D

Jorma Jaakkola

Ehkä?

  Kirjoituksestasi paljastuu, että olet ehkä joskus uskonut politiikan olevan jotain muuta kuin petosta,,,,, Suomessa.


Vai, että "ehkä".
Et tiennyt varmasti?
Ja missähän kohtaa kirjoituksessani tuollainen kohta on, että sellaisen mielikuvan sait?

Olen aina tiennyt, että politiikka on likaista peliä.
Mutta kertomani äänestysnäytelmä 18.3.1992 oli kaikkea muuta kuin demokratiaa ja todellista parlamentarismia.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27804
  • vastustan
Vs: Ehkä?

  Kirjoituksestasi paljastuu, että olet ehkä joskus uskonut politiikan olevan jotain muuta kuin petosta,,,,, Suomessa.


Vai, että "ehkä".
Et tiennyt varmasti?
Ja missähän kohtaa kirjoituksessani tuollainen kohta on, että sellaisen mielikuvan sait?

Olen aina tiennyt, että politiikka on likaista peliä.
Mutta kertomani äänestysnäytelmä 18.3.1992 oli kaikkea muuta kuin demokratiaa ja todellista parlamentarismia.

oisko jäsenyydestä pitänyt kieltäytyä
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Jorma Jaakkola

Testi luetun ymmärtämisestä

Mutta kertomani äänestysnäytelmä 18.3.1992 oli kaikkea muuta kuin demokratiaa ja todellista parlamentarismia.

oisko jäsenyydestä pitänyt kieltäytyä

Luetun ymmärtämisen testinä sitaatti Kuosmasen kirjasta, 1.5. Jäsenyys tavoitteeksi, sivu 16:


"Eduskunta äänesti 18.3.1992 selvin numeroin jäsenyyshakemuksen esittämisen puolesta: 108 puolesta, 55 vastaan, 32 tyhjää, 4 poissa.
 
Kun viimeisessä äänestyksessä olivat vastakkain hallituksen kanta, jossa jäsenyyttä kannatettiin ja oppositiossa olleiden sosiaalidemokraattien kanta, jossa sitä niinikään kannatettiin, oli Brysselissä nähtävä jonkin verran vaivaa tuloksen ja sen merkityksen selittämiseksi.
Jäsenyyden todellista kannatustahan ei niinkään mitannut tuo viimeinen äänestys, jossa oli kyse hallituksen luottamuksesta, vaan sitä ennen suoritettu äänestys SDP:n ja Vasemmistoliiton ponsien välillä...
 Koska siinä oli vastakkain kaksi opposition esitystä, olivat hallituspuolueet antaneet edustajilleen vapaat kädet valita niiden välillä."

--

Kysymys luetusta tekstistä:

Onko eduskunnan äänestys tuollaisella näytelmän käsikirjoituksella demokratiaa?

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Testi luetun ymmärtämisestä

Mutta kertomani äänestysnäytelmä 18.3.1992 oli kaikkea muuta kuin demokratiaa ja todellista parlamentarismia.

oisko jäsenyydestä pitänyt kieltäytyä

Luetun ymmärtämisen testinä sitaatti Kuosmasen kirjasta, 1.5. Jäsenyys tavoitteeksi, sivu 16:


"Eduskunta äänesti 18.3.1992 selvin numeroin jäsenyyshakemuksen esittämisen puolesta: 108 puolesta, 55 vastaan, 32 tyhjää, 4 poissa.
 
Kun viimeisessä äänestyksessä olivat vastakkain hallituksen kanta, jossa jäsenyyttä kannatettiin ja oppositiossa olleiden sosiaalidemokraattien kanta, jossa sitä niinikään kannatettiin, oli Brysselissä nähtävä jonkin verran vaivaa tuloksen ja sen merkityksen selittämiseksi.
Jäsenyyden todellista kannatustahan ei niinkään mitannut tuo viimeinen äänestys, jossa oli kyse hallituksen luottamuksesta, vaan sitä ennen suoritettu äänestys SDP:n ja Vasemmistoliiton ponsien välillä...
 Koska siinä oli vastakkain kaksi opposition esitystä, olivat hallituspuolueet antaneet edustajilleen vapaat kädet valita niiden välillä."

--

Kysymys luetusta tekstistä:

Onko eduskunnan äänestys tuollaisella näytelmän käsikirjoituksella demokratiaa?


  Tiesitkö että, suomessa on edustuksellinen demokratia. Siis kansalla on valta ainoastaan vaaleissa. Kansanedustaja voi tehdä eduskunnassa kuinka parhaaksi näkee, lakien puittessa.

  Et ole vastannut mikä on vaihtoehto jos petolliset saadaan oikeuteen ja tuomitaan. Mennäänkö sit samaan malliin.