Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?  (Luettu 7177 kertaa)

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Nyt on oston alla 15-30 emolehmää/hiehoa,siis tälle suvelle poikivia. Mietin vain pääni puhki että kannattaako tiineestä hiehosta/lehmästä maksaa 1300+alv kun liharotusia tiineitä saa alle 900 eurolla??

Jarkko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 59
  • Maajussin oikeuskansleri, virkamiehen lausahdus
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Viisaat on laskeneet, että hiehon tuotantokustannus on 1400€, joten kannattaa maksaa.

Olen sitä mieltä, että osta parasta eläinainestä mitä löydät. Hyvän kans pärjää aina.

Suosittelen, että ostat tarkkailukarjasta. Silloin ainakin tiedät mitä olet ostamassa.

Koska en voi taata tietojen virheettömyyttä, kattavuutta tai ajantasaisuutta, niin näitä tietoja ei tule noudattaa sellaisenaan. En vastaa vahingoista, joihin näiden tietojen perusteella on ryhdytty tai oltu ryhtymättä. En ole oikeusoppinut mutta otan oppia heiltä. Maajussi oppii matkimalla.

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Sitä vain mietin kun sain kerran välityseläinten matkassa sen pälvisilsan karjaan (joka tosin nyt oireeton) ettei kukaan taida ostaa niitä pirunkalliita hiehoja tai siitossonnia kun kertoo tästä vitsauksesta???

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Viisaat on laskeneet, että hiehon tuotantokustannus on 1400€, joten kannattaa maksaa.

Olen sitä mieltä, että osta parasta eläinainestä mitä löydät. Hyvän kans pärjää aina.

Suosittelen, että ostat tarkkailukarjasta. Silloin ainakin tiedät mitä olet ostamassa.


Viisaat on ihan oma ihmislajinsa. Minä taas olen sitä mieltä että osta halpoja eläimiä vastaavasti enemmän. Pyri kuitenkin ostamaan "hyvännäköisiä" eläimiä, monesti 50 prosenttinen on tosi komea ja puhdas liharotuinen vähemmän komea. Risteytyksellä on isänä sonni jonka ominaisuudet on aina enemmän tai vähemmän tutkittu.
 Perusteita halvempien eläinten ostolle:
    -Saat samalla hinnalla jopa kaksinkertaisen määrän=kaksinkertainen tuki ja kaksinkertainen vasikkatuotos samalla investoinnilla.
    -Jos joudut eläimen poistaa niin sen arvo ei ole juurikaan tippunut.
    -Saat suoraan teurasarvolla hankittua uuden eläimen.

 Nyt kun rotuihmisten silmiä kuitenkin verestää nämä minun mielipiteet niin vastakkaisiakin perusteita olisi kiva tietää. :P

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Nuita 50%sia hyvännäköisiä ja kesyjä mun ite kasvattamia oiskin jo 20 kasvamassa,tosin ovat teuraaksi menossa. Mutta ykspäivä niitä kattelinki ja vertasin 100% ja 50% anguksia ja ei niissä kyllä mun silmään oo mitään eroa ::)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Halvalla ostanu ei tarkkailukarjoista, ja ei tähän asti moittimista. Luonne hyvä, kokoa tullut riittävästi, ei pitäs poikimaongelmia tulla. Ku niitä isoimpia valikoi, ei pahasti metsään mene, tuo 1400 on jo kyllä kiskurihinta.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Jooo, kyllä minkäkin olen sitä mieltä, että osta myös määrää ja jos rahat riittää, niin sitten niitä laatuelikoita mukaan ????
Sonnin kanssa on toisin, siinä kannattaa katsella myös taustoja ....

Jarkko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 59
  • Maajussin oikeuskansleri, virkamiehen lausahdus
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Kiskurihinta (1400) tai ei mutta sen verran hiehon tuottaminen tulee maksamaan (mtt:n tutkijan laskelma). Oli se sitten komea risteytys tai puhdasrotuinen.

Hyvännäköisyys tai eläimen komeus ei taas ole tae mistään ominaisuudesta. Eläin vain sattuu miellyttämään jonkun silmää ja sillä siisti. Ei sillä tuotannollisten ominaisuuksien kanssa ole mitään tekemistä.
Onneksi kuitenkin useissa risteytyskarjoissa käytetään juuri niitä tarkkailukarjoista ostettuja kantakirjattuja sonneja, joiden suku tunnetaan ja perinnöllisistä ominaisuuksista on olemassa edes jonkilaista tietoa. Nuoren sonnin jalostusarvon arvosteluvarmuus tosin on aika heikolla tasolla ja voi osoittautua myöhemmin olleen täysin väärässäkin.

Kyllä risteytys eläimillä pääsee hyviin tuloksiin aivan samoin, kuin puhtaillakin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hyviä risteytyksiä saa vain, kun kaksi hyvää puhdasrotuista risteytetään keskenään. Risteytyksen positiivinen vaikutus hedelmällisyyteen yms. tuotannollisiin ominaisuuksiin on kuitenkin vain sillä ensimmäisen polven risteytyksellä. Karja, joka on kuin "sekahedelmä soppa" ei ole hyvä karja vaikka siellä oli kuinka risteytetty.

Puhdasrotuisten eläinten ruokinta ja hoito on helpomaa, koska eläimet ovat samanlaisia. Risteytyksilläkin onnistuu, kuhan ovat samaa rotuyhdistelmää.

Luulisin kyllä, että jos joku tuottaa hyviä risteytyshiehoja emoiksi niin tuskin ne hinnaltaan kovinpaljon poikkeaa puhdasrotuisista. Eri asia on sitten juuri sieltä teuraskuormasta ostetut joiden osoite on alunperikin ollut teurastamo. Niitä ei kyllä voi kenellekään suositella.

Jokainen ostakoon sellaista eläinainesta, joka sopii omaan tuotantoon parhaiten. Kannattaa kuitenkin tehdä ensin itselle selväksi mitä haluaa ja ostaa sitten sellaisia. Selvittäköön jokainen myös ostettavan eläimen terveystilanteen ettei sitten tule tuliaisena esim. sitä pälvisilsaa.
Koska en voi taata tietojen virheettömyyttä, kattavuutta tai ajantasaisuutta, niin näitä tietoja ei tule noudattaa sellaisenaan. En vastaa vahingoista, joihin näiden tietojen perusteella on ryhdytty tai oltu ryhtymättä. En ole oikeusoppinut mutta otan oppia heiltä. Maajussi oppii matkimalla.

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Tän
tilan navettaan on hankittu tarkkailukarjoista hyviä (hinnaltaan keskimääräistä kalliimpia) ja tuotantokarjoista kyselyjen perusteella hyviä. Varmaan kolmasosa tarkkailutiloilta.
Mitä muutaman vuoden tätä touhua seurannu, tarkkailukarjoista hankituilla eläimillä ei ole ollut mitään vaikeuksia poikimisten, emo-ominaisuuksien tai luonteen kanssa.
Suurin osa tuotantokarjoista hankituista eläimistä ongelmattomia, osalla suuria vaikeuksia hyväksyä/hoitaa vasikoitaan.
Tarkkailutilat ovat karsineet eläinainesta rankemmin, mikä näkyy osaltaan hinnassa.
Emotuotantoa kaikkiaan n.80 nuppia, kaikki puhtaita agnuksia

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Nuita 50%sia hyvännäköisiä ja kesyjä mun ite kasvattamia oiskin jo 20 kasvamassa,tosin ovat teuraaksi menossa. Mutta ykspäivä niitä kattelinki ja vertasin 100% ja 50% anguksia ja ei niissä kyllä mun silmään oo mitään eroa ::)
Mitähän eroa sitten voi olla taloudellisesti? Paitsi tietysti jos aikoo myydä jalostuseläimiä, silloin tietysti kannattaa satsata siihenkin että eläinten paremmuudesta on näyttöä.
  Itselläni alkaa olla vähimmäismäärä emoja koossa, muuten yrittäisin varmaan ostaa sinulta nuo teuraaksi menossa olevat :'(
  Voidaan tietysti saada kustannuksiksi tiineelle hieholle 1400 jos riittävän kauan lasketaan. Tai sitten voidaan ajatella että ostetaan risteytyshiehovasikka satasella ja juotetaan sille säkillinen maitoa ja pari pussukkaa täysrehua ja sitten se onkin parin vuoden ikäisenä pyöräyttänyt yhtäkkiä vasikan. Hups! Eipä mennytkään kun 400 euroa. Ja sekin tuli tukina takaisin!

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Mieti ensin miten karjaasi tulet jatkossa lisäämään?
jos päätät jatkossakin ostaa uudiseläimet. Osta halpoja paljon
mutta jos meinaat kasvattaa itse uudiseläimet  niin osta hyviä edes osa , joista voit valita parhaat jatkamaan karjaasi
Paremmat eläimet tuottavat samalla hoidolla ruokinnalla isommat kasvut eli teuraspainossa 100-150 kg eroa ja luokittuvat paremmin eli joka vuosi jos menee teuraaksi saat teurastiliä 400-700€ enemmän kuin heikoista eläimistä
ja jatkoon otetuista emoista homma vaan kertaantuu.
Paras palaute oli yhdeltä ostajaltani kun osti kymmenkunta hiehoa niiin eiole katunut kaliimpien eläinten ostoa , mutta heikommat olis voinut jäädä ostamatta, jos olis ollut ostaessa uskoa tarpeeksi.(Kallein makso 3400€+alvi)

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Viisaat on laskeneet, että hiehon tuotantokustannus on 1400€, joten kannattaa maksaa.

Olen sitä mieltä, että osta parasta eläinainestä mitä löydät. Hyvän kans pärjää aina.

Suosittelen, että ostat tarkkailukarjasta. Silloin ainakin tiedät mitä olet ostamassa.


Viisaat on ihan oma ihmislajinsa. Minä taas olen sitä mieltä että osta halpoja eläimiä vastaavasti enemmän. Pyri kuitenkin ostamaan "hyvännäköisiä" eläimiä, monesti 50 prosenttinen on tosi komea ja puhdas liharotuinen vähemmän komea. Risteytyksellä on isänä sonni jonka ominaisuudet on aina enemmän tai vähemmän tutkittu.
 Perusteita halvempien eläinten ostolle:
    -Saat samalla hinnalla jopa kaksinkertaisen määrän=kaksinkertainen tuki ja kaksinkertainen vasikkatuotos samalla investoinnilla.
    -Jos joudut eläimen poistaa niin sen arvo ei ole juurikaan tippunut.
    -Saat suoraan teurasarvolla hankittua uuden eläimen.

 Nyt kun rotuihmisten silmiä kuitenkin verestää nämä minun mielipiteet niin vastakkaisiakin perusteita olisi kiva tietää. :P

*** Rotuihmisistä en tiedä, mutta noilla opeilla saa kyllä *****untuneita loppukasvattajia ja nimensä vasikkavälityksen mustalle listalle. Pistin jokin aika sitten teuraaksi tuon kokeiluluontoisen pihvierän, erot eläinten välillä oli valtavia. Pihvipuolella olisi jo korkea aika ruveta laajemmallakin rintamalla panostamaan laatuun, eikä vain määrään, noilla opeilla koko tuotantohaara kusee omiin saappaisiinsa. Omat kasvattamoneliöt säästän toistaiseksi varmempituottoisille Ayshireille.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
 Laatuun kannattaa aina panostaa  varsinkin kun kyse eläimistä.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Viisaat on laskeneet, että hiehon tuotantokustannus on 1400€, joten kannattaa maksaa.

Olen sitä mieltä, että osta parasta eläinainestä mitä löydät. Hyvän kans pärjää aina.

Suosittelen, että ostat tarkkailukarjasta. Silloin ainakin tiedät mitä olet ostamassa.


Viisaat on ihan oma ihmislajinsa. Minä taas olen sitä mieltä että osta halpoja eläimiä vastaavasti enemmän. Pyri kuitenkin ostamaan "hyvännäköisiä" eläimiä, monesti 50 prosenttinen on tosi komea ja puhdas liharotuinen vähemmän komea. Risteytyksellä on isänä sonni jonka ominaisuudet on aina enemmän tai vähemmän tutkittu.
 Perusteita halvempien eläinten ostolle:
    -Saat samalla hinnalla jopa kaksinkertaisen määrän=kaksinkertainen tuki ja kaksinkertainen vasikkatuotos samalla investoinnilla.
    -Jos joudut eläimen poistaa niin sen arvo ei ole juurikaan tippunut.
    -Saat suoraan teurasarvolla hankittua uuden eläimen.

 Nyt kun rotuihmisten silmiä kuitenkin verestää nämä minun mielipiteet niin vastakkaisiakin perusteita olisi kiva tietää. :P

*** Rotuihmisistä en tiedä, mutta noilla opeilla saa kyllä *****untuneita loppukasvattajia ja nimensä vasikkavälityksen mustalle listalle. Pistin jokin aika sitten teuraaksi tuon kokeiluluontoisen pihvierän, erot eläinten välillä oli valtavia. Pihvipuolella olisi jo korkea aika ruveta laajemmallakin rintamalla panostamaan laatuun, eikä vain määrään, noilla opeilla koko tuotantohaara kusee omiin saappaisiinsa. Omat kasvattamoneliöt säästän toistaiseksi varmempituottoisille Ayshireille.

Onko kukaan vielä tuottanut loppukasvattajalle vasikoita tilauksesta, eli tehdään sellaisia risteytyksiä kuin loppukasvattaja haluaa ja sovitaan hinta jo tilausvaiheessa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Jalostuskarja/halvempi liharotukarja?
Viisaat on laskeneet, että hiehon tuotantokustannus on 1400€, joten kannattaa maksaa.

Olen sitä mieltä, että osta parasta eläinainestä mitä löydät. Hyvän kans pärjää aina.

Suosittelen, että ostat tarkkailukarjasta. Silloin ainakin tiedät mitä olet ostamassa.


Viisaat on ihan oma ihmislajinsa. Minä taas olen sitä mieltä että osta halpoja eläimiä vastaavasti enemmän. Pyri kuitenkin ostamaan "hyvännäköisiä" eläimiä, monesti 50 prosenttinen on tosi komea ja puhdas liharotuinen vähemmän komea. Risteytyksellä on isänä sonni jonka ominaisuudet on aina enemmän tai vähemmän tutkittu.
 Perusteita halvempien eläinten ostolle:
    -Saat samalla hinnalla jopa kaksinkertaisen määrän=kaksinkertainen tuki ja kaksinkertainen vasikkatuotos samalla investoinnilla.
    -Jos joudut eläimen poistaa niin sen arvo ei ole juurikaan tippunut.
    -Saat suoraan teurasarvolla hankittua uuden eläimen.

 Nyt kun rotuihmisten silmiä kuitenkin verestää nämä minun mielipiteet niin vastakkaisiakin perusteita olisi kiva tietää. :P

*** Rotuihmisistä en tiedä, mutta noilla opeilla saa kyllä *****untuneita loppukasvattajia ja nimensä vasikkavälityksen mustalle listalle. Pistin jokin aika sitten teuraaksi tuon kokeiluluontoisen pihvierän, erot eläinten välillä oli valtavia. Pihvipuolella olisi jo korkea aika ruveta laajemmallakin rintamalla panostamaan laatuun, eikä vain määrään, noilla opeilla koko tuotantohaara kusee omiin saappaisiinsa. Omat kasvattamoneliöt säästän toistaiseksi varmempituottoisille Ayshireille.
Varmempituottoisille ayshirelle ??? ???     Periaatteessa laatuun kannattaa aina panostaa ja tinkiä ennemmin määrästä kuin laadusta.    Ikävä kyllä tämä ei päde jos on kysymys niin täysin tukiin perustuvasta tuotannosta  kuin emolehmät.       Minusta on niin järjetöntä, niin järjetöntä tuo että elätetään puolen tonnin painoista lehmää kokonainen vuosi että se tekisi yhden vasikan jonka pitää sitten vielä kasvaa liki pari vuotta että siitä saa reilun tonnin.   Ei tulisi mitään ilman tukia jollei tuottajahinta olisi tuplat nykyiseen.
   Kun joka tapauksessa tuotanto perustuu tukiin  niin silloin on paras yrittää niin pieniin kustannuksiin että toimeen tulee vaikka yhtään eläintä ei myisi. >:(