Ihan pienenä jälkikommenttina, kauppa toimii liiketalouden periaatteiden mukaan, eikä yhteiskunta sitä kompensoi mitenkään, samajuttu postilla ja muilla toimijoilla, jotka itse tekevät ja hinnoittelevat toimintansa ja palvelunsa.
Isosta maasta on kuluja, mutta on siitä tulojakin, ei ne nämä luonnonvarat arvottomia ole, eikä niitä ilmaiseksi hyödynnetä.
Mitä tulee hallintoon, niin sehän on jo aikalailla vedetty pois, sinne pääkaupunkiseudulle, jotain hajasijotusta pienessä mittakaavassa on tapahtunut hallituksen toimesta, ammattiliittojen kovasta vastustuksesta huolimatta ....
Nyt tekis mieleni sanoa että kirjoitat taas valheita. Tai miten sen nyt sanoisi, muunnettua totuutta? Tosin olen tullut siihen johtopäätökseen että taidat olla niin rehellinen kuin lapin mies vaan voi olla. Mutta tuossa
http://www.te-keskus.fi/Public/?nodeid=12815&area=12721
on asia joka on ihan täysin päinvastoin kuin mitä tuossa totesit. Kyllä yhteiskunta kompensoi, niillekin toimijoilla jotka toimivat liiketalouden periaatteiden mukaan ja hinnoittelevat itse. Tai siis yhteiskunta kompensoi jos alue on sopiva.
Ja mitä taas noihin luonnonvaroihin tulee niin eihän niitä tosiaan ilmaiseksi hyödynnetä. Ensin yhteiskunta investoi uuteen satamaan, uuteen rautatiehen, uuteen kaivosalueeseen... Ei ole ilmaista ei...
Kyllä toi taas on täyttä hevonpaskaa, itse tiedän kyllä yrittäjänä, että mitään kuljetustukia et saa kun etelästä tavaroita tilaat, itse maksat kaikki rahdit ja muut kulut, ne siirtyy lyhentämättömänä hintoihin, eli asiakas maksaa loppupeleissä ....
Kuljetustuet on vientiyrityksille ja joissakin poikkeustapauksissa kotimaan markkinoilla operoiville, yleensä ne jää vientiyrityksilläkin tohon 15 %:pintaan rahtilaskun alvittomasta hinnasta.
Eli satasen rahtilaskusta, alvittomasta osuudesta tulee kuljetustukea noin 15 ekee, kun olet tavaran viejä maasta ulos, mutta tänne tuonnista et kyllä mitään tukea saa, sitä en tiedä onko elintarvikesektorilla joitain omia tukia, muillakin kuin maajusseilla, teuraissa ainakin puhutaan kuljetustuista puhdistetusta hinnasta maastullissa ....
Sitten semmonen juttu, että rautatiet, lentokentät ja satamat on jo kaksikymmentä vuotta tässä maassa rakennettu aikalailla liiketaloudellisin periaattein, eli vaikka valtio sen rautatien vedon onkin maksanut silloin kun se rautatie tehdään, niin rautatietä käyttävä asiakas sen loppupeleissä maksaa, ei Suomessa eikä muuallakaan maailmassa kannattamatonta rataa enää rakenneta, kyllä joka kuljetuksesta rahtilasku lähtee ja kyllä kuljetuksista on pitävät sopimukset, ennenkuin rautateitä rakennetaan.
Samajuttu satamissa, ei niitä valtio huvikseen maksa

?
Sitä kutsutaan tuolla suuressa maailmassa bisnekseksi ...