Aimo Melan ja emoheikin hahmoissa stereotypioituu hyvin alueelliset näkökulmaerot taustoineen.
Aimo on halunnut toistuvasti tuoda julki olevansa kaikin puolin suuri mies. Asustaa ja kehittää sekä laajentaa esimerkillisesti vanhaa perintötilaa, on varakasta sukua, vaimo on hyväpalkkaisessa työssä, myös vaimon suku on todella varakasta. Kaikki suvuissa ja lähipiirissä ovat korkeastikouluttautuneita jo useammassa sukupolvessa ja varallisuutta riittää. Aimo on periaatteellisuuden ja suoraselkäisyyden vertauskuva. Reservin upseeri luonnollisestikkin ja lähisukua ollut merkittävissä valtakunnallisissa johtotehtävissä. Aimolla on erittäin korkea koulutus ja monipuolinen työkokemus ja keskimääräinen tulotaso. Nämä kaikki ja paljon muitakin hyviä puolia ovat tulleet toistuvasti esille hyvän itsetunnon omaavalta Aimolta. Aimolta löytyy luonnolisestikkin kompetenssia moneen asiaan. Kotieläintenpidon lopettaneena viljatilallisena Aimolla on monipuolinen tuntuma maatalouteen. Aimo mainitsee monesti että hänellä on monesta aiheesta enemmän syvätietoa kuin agrolaiset tietävätkään. Nämä taustat antavat huomattavaa painoarvoa Aimo Melan sanomalle.
Aimon sanoma ei rajoitu pelkästään omiin ansioihin eikä edes toistoon pohjoisen nauta- ja maitutilojen eu-kauden suuremmasta tukikertymästä vilja- ja yksimahaistiloista poiketen. Vaan sanomansa on myös koko pohjoissuomen asuttamisen kalleus kuten postimerkin, siemennyksen, kuljetusten, puhelinmaksun, sähkönsiirron, tienpidon, raideliikenteen ym hinnanmuodostumisten systematiikka, joissa harvaan asutetun alueen korkeat kustannukset per käyttäjä käyvät tiheään asutun alueen maksukyvyn päälle. Aimon teemana on myös alueellinen koulutusaste ja siitä oletettava alueellinen älykkyyden jakautuma. Siinäpä perspektiiviä kuinka Aimo maailman näkee.
Sitten heikki, pitänyt vähemmän esillä ansioitaan joka kertonee ansioiden vähyydestä. Ilmeisesti viljelyn vasta-alkaja. Muutamaa Hc rotuisia lehmää kasvattaa ilmeisesti pensaikoissa ja keräilee rehut pienissä erissä. Keräilytalouden, paimentolaisuuden, yhteiskunnan tuen ja korpikommunismin sekä pienen vilpillisyyden muodostamassa hartaassa kaamoksessa kieroon kasvanut. Viihtyy paljon netissä, ilmeisesti yksinäinen, mielipiteet ja koko maailmankuva on muodostunut pitkälti netin tai muun kotiin tulevan median vaikutuksesta.
Näistä lähtökohdista ja perspektiiveistä kumpuaa näkemyserot. Pohjoisessa kateellista kaunaa ja katkeruutta etelän parempia olosuhteita, suurempia ja velattomampia tiloja sekä vilja-ja yksimahaistilojen suurempaa tukikertymää kohtaan. Suorastaan asenteellista vihaa "etelän kartanot ja pohjoisen kivinen pelto ja metrinen hanki.."
Etelässä realiteetteihin perustuvaa analyysiä ja faktaa. Kylmää numerototuutta. Yritystoiminta markkinoiden ehdoilla ja sosiaali- sekä asutustuet erikseen. Pohjoisen nauta- ja maitutilojen sekä asutuksen tukien kritisointi tai koulutustason ja älykkyystason arviointi ei perustu kaunaan tai vihaan vaan suoraselkäiseen vaatimukseen oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden toteutumisesta.