Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidontuotanto AB/C  (Luettu 28383 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Maidontuotanto AB/C
Weijon laskukone on rikki!
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
olosuhdehaitta ja kompensointi
Ja minä odotan yhä sitä Korven äijän laskelmaa olosuhdehaittojen kompensoinnista. Sehän lupasi kuulemma laskettaa sen konsulttitoimistolla. Minua olisi vain kiinnostanut kuinka paljon kompensaatiota mulle olisi ollut tulossa. Miten olisi hinnoiteltu Tundran kylmyys, tuulisuus talvella, lyhyt kasvukausi ja parin viimeisen kesän tosi kehnot rehusadot.

Viimeksi muokattu: 01.04.10 - klo:09:29 kirjoittanut Luomujussi

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maidontuotanto AB/C
mutta etelässä on myös muita helpompiakin tulon lähteitä kuin täällä pohosessa missä ei oo muuta!

Aika kevyet on eväät ja perustelut etelän maatalouden alasajoon jos tuo on painavien perusteiden joukossa että on muita vaihtoehtoja? Ja vielä vastakkainen sille tavoitteelle että maataloutta pitää voida harjoittaa koko maassa? Mutta kun on vaihtoehtoja olemassa niin sitten ei enää tarvitsekaan sitä maataloutta?


Ei kyse ole alasajosta, vaan ns. rakennemuutoksesta, joka etelässä etenee vauhdilla ja pohjoisessa sitten tullaan vuosi pari perässä ....
Sama rakennemuutos on menossa molemissa tukialueissa, etelässä tilalla on vaan enempi vaihtoehtoja siinä, miten tilan toimintaa kehitetään ????
 

emoheikki on enemmän aluepolitiikassa

Varmaan sekin vielä sekoittaa pakkaa ????

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Vs: olosuhdehaitta ja kompensointi
Ja minä odotan yhä sitä Korven äijän laskelmaa olosuhdehaittojen kompensoinnista. Sehän lupasi kuulemma laskettaa sen konsulttitoimistolla. Minua olisi vain kiinnostanut kuinka paljon kompensaatiota mulle olisi ollut tulossa. Miten olisi hinnoiteltu Tundran kylmyys, tuulisuus talvella, lyhyt kasvukausi ja parin viimeisen kesän tosi kehnot rehusadot.


Miten ne olosuhdehaitat vaikuttavat navetan sisällä? Rakennusvaiheessako?  ???
Eikö luettelemasi "epäkohdat" kuuluisi, mahdollisesti, ja siis aluepoliittisesti ajatellen, kompensoida peltotukien kautta? Eikö se olisi reilumpaa? Jossainmäärin heikommat viljelyolosuhteet > viljelyn kuluja korvaava tuki?

Nyt etelässä tuotantoaan laajentavalla tilalla maidon tukiero kasvaa kestämättömän suureksi. Ja pelkästään siksi, että joku älykääpiö on keksinyt "kompensoida" olosuhde-eroja olosuhteista riippumattomalla maidolla...
Vai onko jollain neropatilla todellakin pokkaa väittää, ettei esim. 40 000 euroa per vuosi (800 000 litraa x 5 senttiä) vaikuta tilan toimintaedellytyksiin? No, onhan tuo "pikku raha" siellä pohjoisen runsaan tuotantotuen alueella, mutta kyllä tuolla kyseisellä summalla kummasti olisi käyttöä täällä etelässä.

Tai kun tarkemmin ajattelee, niin pois vaan KOKONAAN kansallinen tuki sotkemasta asioita, hakekoon tuotanto oman paikkansa! Menköön sitten pohjoiseen, jos se siellä on kannattavampaa...  ::)

Sepedeus

  • Vieras
Vs: olosuhdehaitta ja kompensointi





Tai kun tarkemmin ajattelee, niin pois vaan KOKONAAN kansallinen tuki sotkemasta asioita, hakekoon tuotanto oman paikkansa! Menköön sitten pohjoiseen, jos se siellä on kannattavampaa...  ::)

   Kyllä se olisi suomen maanviljelijälle paras ratkaisu, että suomesta poistetaan maatalousministeri ja ministeriö. Koko toiminta siirretään EU:n hoidettavaksi. ;D