Äkkiä pukkas vastauksen
Arvoisa asiakkaamme,
Kiitos palautteestanne. Ymmärrän reaktionne tässä tuontimaitoasiassa.
S-ryhmän maitovalikoimiin liittyneet kysymykset ovat puhuttaneet viime päivien aikana ympäri Suomen. Erityisen vilkasta keskustelua on käyty tiettyjen S-ryhmän alueosuuskauppojen päätöksestä vaihtaa tuoremaidon päätoimittaja Valiosta Arla Ingmaniin.
Paikoin keskusteluissa ovat menneet sekaisin vuosi sitten valikoimiin tullut ruotsalainen Arlan tuoremaito, sekä suomalainen Arla Ingmanin tuoremaito.
Osa S-ryhmän osuuskaupoista on vaihtanut tai tulee vaihtamaan tuoremaidon päätoimittajan Valiosta Arla Ingmaniin. Kyse ei ole siitä, että maidon alkuperä muuttuisi samassa yhteydessä suomalaisesta ruotsalaiseksi. Arla Ingman on antanut vakuutuksen, että kaikki Arla Ingmanin tuotemerkillä myytävä tuoremaito on 100 prosenttisesti suomalaista.
Vuonna 2009 valikoimiin tullutta tuontimaitoa on myynnissä S-ryhmän myymälöissä jatkossakin. S-ryhmän osuuskaupat tekevät valikoimapäätöksensä itsenäisesti kuluttajien toiveita kuunnellen. Kysyntä määrää tarjonnan joten valikoimista päättää lopultakin suomalainen kuluttaja.
Osuuskaupat ovat meidän suomalaisten omistuksessa. Asiakasomistajina on sekä tuottajia että kuluttajia. Omistajat voivat myös vaikuttaa osuustoiminnallisen yrityksen toimintaan muun muassa asettumalla ehdokkaiksi tai äänestämällä joka neljäs vuosi järjestettävissä edustajistovaaleissa. Monen muun ketjun omistajuus on kokonaan tai osittain ulkomaisten sijoittajien käsissä.
S-ryhmän myymistä elintarvikkeista peräti 80 prosenttia on peräisin suomalaisilta tuottajilta. Kaupoissa myytävä liha on valtaosin kotimaista: naudanlihasta lähes kaikki eli 97% on suomalaista ja siipikarjan lihan kotimaisuusaste on 94%. Sianlihasta 90% on kotimaista. Puheena olleen tuoremaidon kotimaisuusaste on 95 prosenttia. S-ryhmä ei ole luopumassa kotimaisen maidon myynnistä. Ne asiakkaat, jotka haluavat tehdä ostopäätöksensä kotimaista alkuperää suosien, saavat myymälöistä aina myös suomalaista tuoremaitoa.
Jos Agrimarketin tahto toteutuisi, maassamme syötäisiin ja juotaisiin suomalaista alkuperää olevia tuotteita. Olemme tuoneet tämän näkemyksen selkeästi esille S-ryhmän sisällä, mutta kuten on nähty, vähittäiskaupan valikoimapäätökset eivät ole Agrimarketin vallassa.
Suomenkin maataloudessa käytettävistä tuotantopanoksista on 65 – 90 prosenttia tuontitavaraa. Suomalaisen maatalouden kilpailukyky perustuu osittain siihen, millä ehdoilla nuo tuotantopanokset tänne pystytään ostamaan. Suomalaisittain katsottuna Hankkija-Maatalous Oy on selkeästi voimakkain osto-organisaatio ja siten myös vahvin maataloutemme puolustaja hankinta-asioissa. Teemme osaltamme tosissamme työtä sen eteen, että tässä maassa olisi ammattimainen ja kansainvälisestikin kilpailukykyinen maatalouskaupan toimija.
Toivomme menestystä työssänne oman elinkeinonne ja suomalaisen maataloustuotannon puolesta. Me Agrimarketissa olemme tässä asiassa samalla puolella kanssanne.
Ystävällisin terveisin