Kyllä tää Härmäs viä ollahan muutama päivä. Jos oikeen totta puhutahan, mä menin käymähän siä junkkarin tehtahalla ku Tyyne oli johonaki naamahoiroos. Joskus oli Toukon kans puhetta nuosta liitännääselinkeinoosta. Ku tuo Jurvaki on enämpi tunnettu huanekaluustansa mä sitte pääryyn tuolle metallipualelle.
Toukohan tietää, jotta kaikki Savimaan tilan konehien huallot ja koriaukset oli mun käsialaani. Kaikkista enite mua risoo se myrkkyruiskutushomma. Ne villavanttuhut ei ollenkaa sopinu siihen hommahan. Ei siinä mitää muuten olisi ollu, mutta ku ei se jökötys meinannu antaa ollenkaa periksi. Suuri onni oli se, jotta kesästä asti ollu kestoseisokki laantuu justihin vähä ennen elonkoriuuta. Touko aina kehuskeli hyvillä ireoollansa vaikkei se konehista mitää ymmärräkkää. Senki kerran, ku elonkoriuus piti taskulampulla valoa näyttää oliki onni jottei tanko ollu enää tanakasti pystys. Kyse ei ollenkaa ollu siitä, jotta mä olsin kaatunu sinne konehen alle. Valtaremmin koriauksen yhteyres oli jääny viliaelevaattorin pohojaluukku aiva auki ja menin sitä laittohon kiinni. Samas tämä mestarikuski ymmärti mun käsimerkkini väärin ja peruutti ylitte. Olis klinu katkennu, jos olis viä pystys ollu.
Menin käymähän siä junkkarilla vähä kattomas mallia kuinka niitä laarukkahia konehia oikeen teherähän ja viä halavallaki. Toukon kans oli aina puhetta jotta olis hyvä ku saataas koko sato mahtumahan yhtehen kärryllisehen. Ei tarttisi yhtenänsä käyrä kippaalemas kuivaajalle. Naapurit karehtii muutenki niin lujaa jos menöö hyvin. Suunniteltihin Toukon kans Nuhuvin perähän ja tehoolle (250-300 viritettynä) sopiva peräkärry. Tuloksena oli kolomeakselisella keinutelillä varustettu kärry. Kantavuus 14400 kiloa ja tilavuus melekeen 30 hehtoa. Tietäähän sen ny, jotta tuoki rojekti jäi toteuttamatta, mutta ny mulla olis mahtava tilaasuus näyttää mihinkä mä pystyn ihan itte. Tyynen kaikista puheesta päätellen sellaasella kärryllä olis käyttöä ittelläki. Kaikkihan kärryjä nykyään teköö jottei se voi olla eres vaikiaakaa. Antoo ne siä junkkarilla mun kokeella hitsaamistaki niiren vehkehillä. Sitä mä en sitte viäkää ymmärrä mihinkä niillä tuli niin kova kiirus, ku mä ihan vähä vain kokeelin siinä laattialla ollehen punaruskian pullon kylykehen hitsata...
Kärryylle nimiä ajatelles tuli mielehen nuoruusvuosien harrastukset, muttei se enää sovi näin ukkomiehelle. Mitähän se Tyyneki meinaas, ku isäntä tuloo viliakuormalla ja kärryn kylies lukoo "runkkari 14400". Pitääskö panna Tejukahan oikeen nimikilipaalu pystyhyn? Oliskos Toukolla tai Joukolla eherotuksia kärryylle nimeksi?
No ei se mitää. Pian täältä ny lähäretähän jyryloukolle. Tairetahan käyrä ensi uimas kivi ja levalammella. Siiton pitkä aika, ku moon siä viimmeksi käyny enneku muutin etelähän, savimaan Trengiksi. Normaali pinnankorkeuski 78,5m merenpinnasta on korkiemmalla ku Tulukkilan kirkon portahat.