Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakoinnin takaiskut !  (Luettu 19597 kertaa)

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Kerran kyselin +70 v. vanhaltaisännältä niittourakoimaan mennessä mahdollisista kivistä... Ei tuntunut olevan mitään, oli kuulemma itse raivannut ne pellot aikoinaan ja ne on aina tarkasti kivettyjä. No lähdin huolettomasti kiertämään loivassa rinteessä oleva salaojalohkoa. Pelto tuntuikin tasaiselta ja kivettömältä, joten uskalsin nostaa pikkuhiljaa ajonopeutta...

Olikohan kolmas kierros menossa, kun yhtäkkiä 6310 jontikka nytkähti niin, että kuski meinas pudota penkiltä! Katsoin taakse ja näin kun hinattava Kuhni hyppäsi kaksi metriä sivulle päin perkeleellisen rominan saattelemana. Teräpalkin pää oli tökännyt lako heinän alla olevaan teräväkulmaisen avokallion nokkaan !!! Ihme kyllä palkki säilyi siinä rytäkässä ehjänä. Ainoastaan pari kivisuojaa ja yksi lautanen rikkoontui.

Kalliosta kysyttäessä isännältä, tämä tuumasi että ai niin se kallio. "No sehän on aina ollut siinä, pitäshän se tietää..."


Kerran mentiin paalaamaan urakalla naapuri pitäjään asti (+ 60km). Kyseltiin kivistä, johon isäntä oikein öyhähteli, että pääsee pojat paalamaan kerrankin kunnollisia ja kivettömiä peltoja. No paalajakuski lähti kiertämään lohkoa, ja oliskos ollut puolivälissä ensimmäistä kierrosta, kun karahti kunnolla: Niittokone oli nostanut vasikankokoisen kiven nokan karheen keskelle. Jotenkin noukin onnistui sen nostamaan ja siihenhän se tökkäsi. Tuloksena puolikymmentä rutussa olevaa noukkimenkaarta ja kaikki noukkimen akselit mutkilla. Oli isäntä mukavan näköinen...  

Viimeksi muokattu: 28.01.10 - klo:10:14 kirjoittanut meikäläinen

Sahrami

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 212
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Niittomiehen painajainen on tietenkin kivet pellolla, raiteita ristiin rastiin, muovin suikaletta
verkon pätkiä, unohtunut hydraulinen työntövarsi, pölli kärryn aisan alta, Varstan vetolaite,
saunan kiuas, tukki, kuollu friisiläis hieho jota ei saanu talavella haudattua ja jotenkin se jäi...
Lähde, mettäkoneen tela... Muun muoassa kaikkia näitä olen pellolta urakoidesa löytäny,
osa näistä meni koneeseen asti osan huomasi ja vaistosi jotain outoa heinikossa  >:(

Ai hitsi, viimmesyksynä "löysin" katiskan horsmikosta lautaskoneella  ::)
Arvakkaapa oliko lujasa ne verkot lautatsten alla, *aatana  :P
Mitä ne tollaiset isännät tekevät saamallaan säilörehulla? Syöttävät omille elukoilleen? Epäilen. Hyvä myydä sitten eteenpäin. Eipähän tarvii välittää elukoiden mahoissa olevista nauloista tms. Kaikenlaista sitä on. Eikös tuollaiset "yllätykset" saa laskuttaa asiakkaalta. Tai ainakin sopia kirjallisesti, jos tuommoisia tahallisia juttuja löytyy pellolta. Luulis kokeneiden isäntien tietävän ja muistavan, että missä kohti sitä kalliota tai isoa kivea on pinnassa. AInakin sanovan tahi mieluummin merkitsevän ne paikat. Jo on prkl!!! ???
Uusi pihatto tulossa - sitten kun minusta tulee lottovoittaja

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Kokemuksia urakoinnista ja rahtiajosta on tullu jo yli 30 vuotta  ::)
Ennen varsinaista urakointia ns. kuskina ha taksalla jo ala-asteen aikana  :P

Urakoinnin laajentaminen tunnetusta lähipiiristä lisää kaikenlaista riskiä
tuntuvasti, luottotappio on yksi pahimmista.  :P

Laajalle nopeasti laajentava yrittäjä saa ensimmäiseksi vastaan tilat joille
paikalliset ei enää suostu menemään. Olosuhteet, maksuhäiriöt yms
voivat olla syynä.  ???

Vinkkejä saa ja näkyy aika pienellä vaivalla jos ymmärtää vähänkin asioota  ::)

Kaikista katkerimpia tarinoita ei edes kerrota vaan annetaan vahingon kiertää  :P

Niittomiehen painajainen on tietenkin kivet pellolla, raiteita ristiin rastiin, muovin suikaletta
verkon pätkiä, unohtunut hydraulinen työntövarsi, pölli kärryn aisan alta, Varstan vetolaite,
saunan kiuas, tukki, kuollu friisiläis hieho jota ei saanu talavella haudattua ja jotenkin se jäi...
Lähde, mettäkoneen tela... Muun muoassa kaikkia näitä olen pellolta urakoidesa löytäny,
osa näistä meni koneeseen asti osan huomasi ja vaistosi jotain outoa heinikossa  >:(

Ai hitsi, viimmesyksynä "löysin" katiskan horsmikosta lautaskoneella  ::)
Arvakkaapa oliko lujasa ne verkot lautatsten alla, *aatana  :P

Missähän tämä tapahtui... Joskus joitakin kymmeniä vuosia sitten Lounais-Suomessa jonkun kunnan pastori katosi keväällä. Syksyllä se sitten löytyi, ruista puitaessa, puimurin kolakuljettimesta. Isäni puhuu tätä juttua ajoittain, yleensä puintiaikaan, joskus muutenkin.
ojala on sievistä, siellä voi tapahtua ihan mitä vain.. (pojat saattaa lähteä vaikka hyppäämään traktoreilla pituutta)  ;D

Haapaveellä näytöksessä oli hengenlähtö yleisöllä lähellä kun Deerellä imetin kuhni perässä
mitä irti lähtee kivilaumaan pellossa...
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Urakoinnin takaiskut !


Eräs isäntä ei ollu yhtä "pikku" kiveä huomannut, vaikka oli itte niittänyt. Heinäkarho nätisti kiven päällä ja noukkimen kaaret solmuun... En oikein ymmärrä, että jätetään kivet keräämättä ja merkkaamatta ja sitten tilataan urakoitsija tekemään heinää, melkoista välinpitämättömyyttä. Ja sitte tietysti kitistään viä päälle taksoista ja eikä suostuta korvaamaan mitään kivivaurioita.
Miks Vesa myy ja te ette?

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Urakoinnin takaiskut !


Eräs isäntä ei ollu yhtä "pikku" kiveä huomannut, vaikka oli itte niittänyt. Heinäkarho nätisti kiven päällä ja noukkimen kaaret solmuun... En oikein ymmärrä, että jätetään kivet keräämättä ja merkkaamatta ja sitten tilataan urakoitsija tekemään heinää, melkoista välinpitämättömyyttä. Ja sitte tietysti kitistään viä päälle taksoista ja eikä suostuta korvaamaan mitään kivivaurioita.

Ikävää jälkeä. Eikös Euroopassa saanut noita kokonaisia noukkimia jollain parilla-kolmella tonnilla? Mahtaako Suomesta saada muuta kuin osista kasaamalla?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Lainaus käyttäjältä: Peurajussi
Ikävää jälkeä. Eikös Euroopassa saanut noita kokonaisia noukkimia jollain parilla-kolmella tonnilla? Mahtaako Suomesta saada muuta kuin osista kasaamalla?

Onni onnettomuudessa noukkimen akselit säilyi ehjänä. Peltikaaria ja piikkejä meni vaihtoon ja hommiin tuli parin päivän tauko, osia odotellessa ja asentaessa. Vitutti toikin jo ihan tarpeeksi. Vakuutuksen omavastuu olis ollu sen verran iso, että jouduin noi omasta pussista maksamaan. Ja pellon omistaja ei edes pahoitellut tapahtunutta.
Miks Vesa myy ja te ette?

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Urakoinnin takaiskut !
katiska on ihan kiva
irrotella niittovehkeestä
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Lainaus käyttäjältä: Peurajussi
Ikävää jälkeä. Eikös Euroopassa saanut noita kokonaisia noukkimia jollain parilla-kolmella tonnilla? Mahtaako Suomesta saada muuta kuin osista kasaamalla?

Onni onnettomuudessa noukkimen akselit säilyi ehjänä. Peltikaaria ja piikkejä meni vaihtoon ja hommiin tuli parin päivän tauko, osia odotellessa ja asentaessa. Vitutti toikin jo ihan tarpeeksi. Vakuutuksen omavastuu olis ollu sen verran iso, että jouduin noi omasta pussista maksamaan. Ja pellon omistaja ei edes pahoitellut tapahtunutta.

Kunnon *****naama-asenne pellon omistajalta.. ei muuta kuin kirjallinen tieto pellon omistajille ennen töitä, jotta kivien ja ylimääräisten romujen takia särkyvä kalusto korjataan pellon omistajan piikkiin. Vois tosin osa säikähtää ja jättää työn tilaamatta, vaikka pellot kunnossa.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Tuolta juutuupista löytyy yksi video joka kertoo, kuinka tavallinen puskukone saattaa juuttua kaivukoneen kaivupyörään. Tietenkään kaivukonekaan ei ole ihan jokapojan kapistus eikä kuse ole pelto-ojan kaivamisesta.

Linkittää ken löytää nopeimmin.

 :)

roadman

  • Vieras
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Peltopuolella ei varsinaisesti mitään kummoista.
Mitä nyt pysäköintimittari jurtti pellosta onneksi oli päiväaika niin huomas rivin laidasta.
Nuo teiden laidat!
Piikkilankavyyhti heinikon sisästä Caben sisään. Sammu 130 hv kone kuin saunalyhty.
Kevytpeite on hel,,,tin sitkeää repiä  kelan ympäriltä varsinkin kun koko 6*10  Kun vielä vihreää väriltään, ei näy heinikossa
Isäntä vaan tuumas ett sielläkös se peite oli.

Hetekan jousto hässäkkä on yksi kaikkin VEEE MÄISIN irrotettava mitä on vastaan tullut Noista tienlaita pusikoista. Läpi on mennyt kultivaattorin piikkiä muuta rautaa enemmänkin ilman isompia vaurioita ja haavereita.

Toinen inhottava on nuo pyöröpaaalien muovit kun isännät jemmaa niitä teiden poskiin, lähtevät imusta mukaan ja sit sitä valkeaa silppua on muutaman kilometrin matkalla niin maan perusteelisesti

Koneessa onkin vakiona knipex pihdit ja akku rälläkkä. Tuollaisten yllätysten varalta nykyään.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Urakoinnin takaiskut !
Laidunaitojen purkaminen vaakatasojyrsimellä: villin näköistä kun tolpat lähtevät vaakalentoon toispuol peltoa.

Kunnan tonttimailla tapahtuu (pidä hyvänäsi Somebody77  ;) ): kelpo kieppi kaapelia kuorittuna niittokoneella, 100 millisiä jotain putkikäyriä paalaimen silppurille (nostelin risat nätisti 10 metrin päähän sähköyhtiön linjarakennuspäällikön tjsp nurmikolle, ajelkoon itse Stigalla valmiiksi), kadonnut siltarumpu, ojat vaan ympäri lohkon, naapuri kunnon veronmaksajana säilyttää klappejaan pellonnurkassa, koirankouluttajista  puhumattakaan, jyrsin koitti hypätä syliin viemärikaivosta jonka päällä oli 5 cm multaa...

Omien tavaroiden paalaaminen: 2 kuormaliinan räikkää/päivä, verkkorullan kiinnitysholkki (meni sullojanpohja mutkalle), karhottimen piikki jäi pystyyn noukkimen taakse tukkien kidan, toisena urakointivuonna oppi ettei isännät vie pois paalien päälle jätettyjä muovihylsyjä.

Sedälleni kerrottiin ettei murskattavalla kesannolla ole kiviä, harmi ettei huomannut kysyä poistettujen sähkötolppien montuista mitään, Kipasta rumpu väärään ja kaikki rikki. Tolppien poistosta ilmoitetaan kyllä, omistajalle, niinpä meinasi oma niittomieskin langeta kuoppaan vuokrapellollani. Itse viereisellä lohkolla kahtakymppiä hämärissä olkien ja sängen varjostamaan ansaan. Pääni taitaa olla kumia kun siihen ei tullut mitään mutta hartiaan iso kuhmu. Edelleen samalla kulmakunnalla oli kesäkuun 100 millin kuuro huuhtonut eroosiokoloja rnatöykkään. Niissä oli kasvanut viljaa ja sänki näytti petollisen tasaiselta vaikka alla oli 30 cm jyrkkäreunainen railo. Kotiin vaan sieltäkin päästiin, kunhan paalaimen pyöränakseli pingotettiin kuormaliinalla aloilleen. Edelleen samalla kulmakunnalla oli 8 metrinen pellonnokka jossa keskellä kaivo, näkyvissä kyllä mutta junakäärimen rengas jäi hieman hakaukseen ja monitorista katselin että miten se käärin näyttää jotenkin kaukaiselta, pieneltä? Kytkin pohjaan ja hydrauliletkut nykäsivät traktoria metrin taaksepäin, sähköjohtojen ja vetoaisan joustovara ei riittänyt.

Eräällä etelä-Suoem syrjäisimmällä metsäpellolla, jossa Kekkonenkin oli käynyt peurametsällä ("se olis mittään nähny ammuta vaikka olis sylliin peora kävelly") hyökkäsi parvi lentomuurahaisia kun lutrasimme hapon kanssa.

Tienvarsia niittäessä päätin hyvyyttäni niittää naapurin hylätyn mökin pihan ja kaivonreunaan niitettyäni ajoin maitokärryn päälle, jonka takarengas  kampesi pystyyn katkaisten hydr. paluuletkun, olikin öljynvaihdon aika. Lopulta reunat niitettyäni kaarroin pihaan ja suhahti terä vähän sepelikasan rippeisiin. Tankkaus ja traktori käymään, niin tuulilasi ropisi syliin. Oli tainnut kivi lentää avonaisesta takalasista sisään?
  

Viimeksi muokattu: 28.01.10 - klo:14:32 kirjoittanut cosmic_cowboy

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Urakoinnin takaiskut !
...Kunnan tonttimailla tapahtuu (pidä hyvänäsi Somebody77  ;) ): kelpo kieppi kaapelia kuorittuna niittokoneella, 100 millisiä jotain putkikäyriä paalaimen silppurille (nostelin risat nätisti 10 metrin päähän sähköyhtiön linjarakennuspäällikön tjsp nurmikolle, ajelkoon itse Stigalla valmiiksi)...

Koko juttua kyl nauroin, vaikka vakavia asioita toki - ei passaa nauraa, voi sattua omalle kohdalle. Mää vaan jotenkin oon muodostanu käsityksen, et mää oon mainitussa SS-yhtiössä töissä... :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Urakoinnin takaiskut !
...Kunnan tonttimailla tapahtuu (pidä hyvänäsi Somebody77  ;) ): kelpo kieppi kaapelia kuorittuna niittokoneella, 100 millisiä jotain putkikäyriä paalaimen silppurille (nostelin risat nätisti 10 metrin päähän sähköyhtiön linjarakennuspäällikön tjsp nurmikolle, ajelkoon itse Stigalla valmiiksi)...

Koko juttua kyl nauroin, vaikka vakavia asioita toki - ei passaa nauraa, voi sattua omalle kohdalle. Mää vaan jotenkin oon muodostanu käsityksen, et mää oon mainitussa SS-yhtiössä töissä... :)

Heti vuokrattuani kävin laittamassa lasikuituiset aitakepit kaikkien löytämieni esteiden kohdalle. Enempää ei olisi tarvinnut muidenkaan tehdä. Kun kaikenmaailman linjanvetäjät askartelivat tonttimailla he olivat kuin kotonaan. Unohtui se, että kunta on vuokrannut palstan viljelykäyttöön josta minä olen vastuussa maataloushallinnolle. Kaivuritöihin ei pitäisi ottaa kavereita jotka eivät osaa tasoittaa maata, ei luulisi olevan vaikeaa. No, eipä nuo enää rassaa, kukaan ei koskaan ottanut yhteyttä, ei ennen mylläämistä eikä toisaalta tuhojen jälkeenkään. Iha sama.  :P

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Urakoinnin takaiskut !
...Kunnan tonttimailla tapahtuu (pidä hyvänäsi Somebody77  ;) ): kelpo kieppi kaapelia kuorittuna niittokoneella, 100 millisiä jotain putkikäyriä paalaimen silppurille (nostelin risat nätisti 10 metrin päähän sähköyhtiön linjarakennuspäällikön tjsp nurmikolle, ajelkoon itse Stigalla valmiiksi)...

Koko juttua kyl nauroin, vaikka vakavia asioita toki - ei passaa nauraa, voi sattua omalle kohdalle. Mää vaan jotenkin oon muodostanu käsityksen, et mää oon mainitussa SS-yhtiössä töissä... :)

Heti vuokrattuani kävin laittamassa lasikuituiset aitakepit kaikkien löytämieni esteiden kohdalle. Enempää ei olisi tarvinnut muidenkaan tehdä. Kun kaikenmaailman linjanvetäjät askartelivat tonttimailla he olivat kuin kotonaan. Unohtui se, että kunta on vuokrannut palstan viljelykäyttöön josta minä olen vastuussa maataloushallinnolle. Kaivuritöihin ei pitäisi ottaa kavereita jotka eivät osaa tasoittaa maata, ei luulisi olevan vaikeaa. No, eipä nuo enää rassaa, kukaan ei koskaan ottanut yhteyttä, ei ennen mylläämistä eikä toisaalta tuhojen jälkeenkään. Iha sama.  :P
Välillä kyllä mietityttää, että pitäiskö sanoa ne Vampulan maat irti ja ilmoittaa että en kynnä niitä ennen kuin kaikki esteet poistettu tai lasku tulee konerikoista. Vaihtoehtoisesti voisivat jättää ne silleensä ja myydä ne tonteiksi...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Urakoinnin takaiskut !
...Kunnan tonttimailla tapahtuu (pidä hyvänäsi Somebody77  ;) ): kelpo kieppi kaapelia kuorittuna niittokoneella, 100 millisiä jotain putkikäyriä paalaimen silppurille (nostelin risat nätisti 10 metrin päähän sähköyhtiön linjarakennuspäällikön tjsp nurmikolle, ajelkoon itse Stigalla valmiiksi)...

Koko juttua kyl nauroin, vaikka vakavia asioita toki - ei passaa nauraa, voi sattua omalle kohdalle. Mää vaan jotenkin oon muodostanu käsityksen, et mää oon mainitussa SS-yhtiössä töissä... :)

Heti vuokrattuani kävin laittamassa lasikuituiset aitakepit kaikkien löytämieni esteiden kohdalle. Enempää ei olisi tarvinnut muidenkaan tehdä. Kun kaikenmaailman linjanvetäjät askartelivat tonttimailla he olivat kuin kotonaan. Unohtui se, että kunta on vuokrannut palstan viljelykäyttöön josta minä olen vastuussa maataloushallinnolle. Kaivuritöihin ei pitäisi ottaa kavereita jotka eivät osaa tasoittaa maata, ei luulisi olevan vaikeaa. No, eipä nuo enää rassaa, kukaan ei koskaan ottanut yhteyttä, ei ennen mylläämistä eikä toisaalta tuhojen jälkeenkään. Iha sama.  :P
Välillä kyllä mietityttää, että pitäiskö sanoa ne Vampulan maat irti ja ilmoittaa että en kynnä niitä ennen kuin kaikki esteet poistettu tai lasku tulee konerikoista. Vaihtoehtoisesti voisivat jättää ne silleensä ja myydä ne tonteiksi...

Minä voin ostaa ne vaikka pois  ::)