Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apilan puinti  (Luettu 16748 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Apilan puinti
Huvittelen mielessäni ajatuksella siemenapilan viljelystä. Tätä oli joskus kotona, apila tapettiin Reclonella ja puitiin perään. Siemenet sekoitettiin ohraan ja kuivattiin kuivurissa kuten asiaan kuuluu. Siemen oli hyvin itävää, parempaa kuin mitä kaupasta sai.

Mutta. Tässä vanhassa tekniikassa on yksi ongelma: Reclone.

Onko joku onnistunut apilassaan ilman varsiston tappamista. Eli luomumenetelmin? Mielessäni ovat seuraavat vaihtoehdot:

1. Niittäminen ja kuivattaminen seipäällä. Onnistuu tarvittaessa.
2. Niittäminen ja puinti karheelta
3. Puiminen keväällä

Itse mietin tätä koska tämä olisi hyvä tapa saada itselleen luomusiementä luomupelloilta jo innostuisi luomuilemaan.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Apilan puinti
olen eräälle luomuhenkiselle viljelijälle käynyt niittämässä karheelle. Hän oli puinut pellon ensin kertaalleen, mutta totesi että ei sieltä tullut kuin osa mukaan. No sitten niittoMURSKAIMELLA kävin karheelle kaatamassa aamukasteella ja lähes tyhjäkäyntikierroksilla, ja hän oli illalla kuuman päivän jälkeen sen puinut ja tyytyväinen oli. Paremmin olisi voinut vielä onnistua, jos olisi ollut vain niittokone....

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilan puinti
olen eräälle luomuhenkiselle viljelijälle käynyt niittämässä karheelle. Hän oli puinut pellon ensin kertaalleen, mutta totesi että ei sieltä tullut kuin osa mukaan. No sitten niittoMURSKAIMELLA kävin karheelle kaatamassa aamukasteella ja lähes tyhjäkäyntikierroksilla, ja hän oli illalla kuuman päivän jälkeen sen puinut ja tyytyväinen oli. Paremmin olisi voinut vielä onnistua, jos olisi ollut vain niittokone....

Ahaa. Murskain rikkoo korret, joista vapautuu vain lisää kosteutta. Eli väärä kone kuten kerroit. Tämä menetelmä voisi siis toimia.

Teoriassa: Esikuivatun apilan VOISI kerätä pellolta vaikka NOUKINvaunulla ja ajaa latokuivuriin josta se syötettäisiin puimuriin. Ehkä näinkin saisi siementä puimurin kärsimättä. Aika vaivalloista kylläkin.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Apilan puinti
Mul olis Reclonea varastossa...  ::)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Apilan puinti
Naapurin luomumiehelle puitiin loppusyksystä suoraan kasvustosta.Ei ollut mitään ongelmia paitsi:silppuri piti ottaa pois toiminnasta,tukki aina välillä.
Puintipäivä oli aurinkoinen,niitä vain on vähän loppusyksys.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Apilan puinti
olen eräälle luomuhenkiselle viljelijälle käynyt niittämässä karheelle. Hän oli puinut pellon ensin kertaalleen, mutta totesi että ei sieltä tullut kuin osa mukaan. No sitten niittoMURSKAIMELLA kävin karheelle kaatamassa aamukasteella ja lähes tyhjäkäyntikierroksilla, ja hän oli illalla kuuman päivän jälkeen sen puinut ja tyytyväinen oli. Paremmin olisi voinut vielä onnistua, jos olisi ollut vain niittokone....

Ahaa. Murskain rikkoo korret, joista vapautuu vain lisää kosteutta. Eli väärä kone kuten kerroit. Tämä menetelmä voisi siis toimia.

Teoriassa: Esikuivatun apilan VOISI kerätä pellolta vaikka NOUKINvaunulla ja ajaa latokuivuriin josta se syötettäisiin puimuriin. Ehkä näinkin saisi siementä puimurin kärsimättä. Aika vaivalloista kylläkin.
Olen jossain vaiheessa kokemuksistani kirjoitellutkin. Vanhalla Sampolla naksuteltiin suoraan kasvustosta vain kukintoja keräten juolavehniä väistellen. Saalis kylmäilmakuivuriin. Tavara on melkoista kontoa, 3 kuutiota=n.250 siemenkiloa/2,5 ha. Siemen pitäisi hiertää irti kuoristaan, mutta eipä taida viitsiä, kai se lannan joukossa leviää. En raaskinut ostaa keväällä 13€/kg siementä ja tuossa sain oljista emolehmäntäytettä kun vielä sänkikin niitettiin ja paalattiin.

Juuri tuota noukinvaunua olen ajatellut, niitä vanhoja terättömiä seisoo joka kuusen alla. Pyöröpaalissa saisi kuljetuksen tehokkaaksi, paalaimeen pitäisi tehdä joku pressupohja ettei mene sieput haskoon. Laitas länsipalsta apilalle niin minä laitan kuivurin, paalain jo onkin ja sulla tappuri. Siis ihan sopimustuotantoa olen harkinnut.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Apilan puinti
Vaihtoehtoja on monia. Itselleni paras lienee keräillä vaan kukintoja ja sitten niittää ja paalauskääriä emoille.   Jos haluaa enemmän siemeniä talteen niin pui hiukan tyynnemmin ja seuraavana päivänä pui vielä toisen kerran. Tuo kuivaus on tosiaan kätevää ohran seassa siilokuivurissa kun siinä tulee ne siemenet esiin kaikki. Itse joskus sekoitin erän puintikosteaa siementä ylikuivaksi kuivattuun ohraan mutta sillä saa hoidettua vaan tuon kuivauksen.
  Keväällä puimisessa on riskinsä. Jos ei millään onnistu syksyllä niin sitten kannattaa varmasti kokeilla. Kuulemma jos onnistuu niin onnistuu hyvin ja tulos on puhdasta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilan puinti
olen eräälle luomuhenkiselle viljelijälle käynyt niittämässä karheelle. Hän oli puinut pellon ensin kertaalleen, mutta totesi että ei sieltä tullut kuin osa mukaan. No sitten niittoMURSKAIMELLA kävin karheelle kaatamassa aamukasteella ja lähes tyhjäkäyntikierroksilla, ja hän oli illalla kuuman päivän jälkeen sen puinut ja tyytyväinen oli. Paremmin olisi voinut vielä onnistua, jos olisi ollut vain niittokone....

Ahaa. Murskain rikkoo korret, joista vapautuu vain lisää kosteutta. Eli väärä kone kuten kerroit. Tämä menetelmä voisi siis toimia.

Teoriassa: Esikuivatun apilan VOISI kerätä pellolta vaikka NOUKINvaunulla ja ajaa latokuivuriin josta se syötettäisiin puimuriin. Ehkä näinkin saisi siementä puimurin kärsimättä. Aika vaivalloista kylläkin.
Olen jossain vaiheessa kokemuksistani kirjoitellutkin. Vanhalla Sampolla naksuteltiin suoraan kasvustosta vain kukintoja keräten juolavehniä väistellen. Saalis kylmäilmakuivuriin. Tavara on melkoista kontoa, 3 kuutiota=n.250 siemenkiloa/2,5 ha. Siemen pitäisi hiertää irti kuoristaan, mutta eipä taida viitsiä, kai se lannan joukossa leviää. En raaskinut ostaa keväällä 13€/kg siementä ja tuossa sain oljista emolehmäntäytettä kun vielä sänkikin niitettiin ja paalattiin.

Juuri tuota noukinvaunua olen ajatellut, niitä vanhoja terättömiä seisoo joka kuusen alla. Pyöröpaalissa saisi kuljetuksen tehokkaaksi, paalaimeen pitäisi tehdä joku pressupohja ettei mene sieput haskoon. Laitas länsipalsta apilalle niin minä laitan kuivurin, paalain jo onkin ja sulla tappuri. Siis ihan sopimustuotantoa olen harkinnut.

Jos tuota kuivaa vaikka ohran seassa ja lämminilmakuivurissa niin luulisi kuorten hiertyvän. Toisaalta.. jos kylvää kuten fiksut, eli Bogballella, niin pieni roskaisuus on vain plussaa. Kyllä tätä kokeilla täytyy.

Miten muuten se härkäpapusi. Valmistuiko se latvaan asti, vai olivatko ylimmät palot pelkkää moskaa? Mietin sellaista, että voisiko härkäpavun latvat niittää 2 vk ennen puintia? Esim. sellaisella "suunnittelemallani" etukuormaajaan tulevalla niittokoneella. Olisiko tällaisesta etua.

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: Apilan puinti

Mutta. Tässä vanhassa tekniikassa on yksi ongelma: Reclone.




Miksi Reglone on ongelma?

Tähän asti olen puinut suoraan kasvustosta mutta tänä vuonna meinasin kokeilla tuota ainetta. Kuivattaako se koko varren vai pelkät lehdet?

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Apilan puinti
Miksi Reglone on ongelma?

Luomutarkastus ei tykkää?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilan puinti

Mutta. Tässä vanhassa tekniikassa on yksi ongelma: Reclone.




Miksi Reglone on ongelma?

Tähän asti olen puinut suoraan kasvustosta mutta tänä vuonna meinasin kokeilla tuota ainetta. Kuivattaako se koko varren vai pelkät lehdet?

Joo. Eli etsin luomumenetelmää.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Apilan puinti


Joo. Eli etsin luomumenetelmää.

Mitenkähän toimis AIV-happoruiskutus....

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Apilan puinti
Nasse päässä ruiskuttaan, luomun image siitä paranee.... ;)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilan puinti


Joo. Eli etsin luomumenetelmää.

Mitenkähän toimis AIV-happoruiskutus....

Pitäis kokeilla että meneekö itävyys samalla

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Apilan puinti


Joo. Eli etsin luomumenetelmää.

Mitenkähän toimis AIV-happoruiskutus....

Pitäis kokeilla että meneekö itävyys samalla
Ei sillä väliä, jos ne menee myyntisiemeneksi...  ;D ;)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille