Mutta annas olla. Kun 13 (kolmentoista) vuoden siirtymäaika on kulumassa loppuun alkaa ensimmäiset marisemaan paluuta vanhaan järjestelmään tai ainakin vanhasta järjestelmästä peräisin olevien keinojen käyttöön. Vrt. metsäveromuutos.
Kuljetusyrittäjät tiesivät tasan ja tarkkaan 10 (kymmenen) vuotta, että EU määrää rekkojen leveyden entistä kapeammaksi... aikaa oli... kun oltiin tapissa niin alkoi saatanallinen huuto et ei voi kaventaa ku sit tulee konkka... ja aikaa oli vaa 10 (kymmenen) vuotta.
+
Suomessa Kepu tuhosi maataloustuotannon toimintaedellytykset tietäen, että eurooppalainen yhteismarkkina pistää rajasuojan ja maataloustulolain sileäksi... kepulaisista sen kyllä ymmärtää hyvin... ja osin kuljetusyrittäjiltäkin - enin osa heistähän on tukielättejä sivubisnespellejä.
kerroppa aulis et mitä järkeä siinä viiden sentin kaventamisessa on?
Minun vähäisen ymmärrykseni mukaan ei yhtään mitään.
Kelpaisiko sellainen ihan looginen syy, että kun rekkaa kaventaa sen viisi senttiä, niin sillä voi ajaa myös rahtia muissa EU maissa, ei tarvitse välillä vaihtaa autoa kapeammaksi, jos lasti menee maan rajojen ulkopuolelle ?
Ei kelpaa... säädös on yhteinen kaikissa EU-maissa... enimmässä osassa EU-maita niitä joko kavennetaan tai romutetaan... siirtymäaika oli 10v. mutta Suomessa asialle ei tehty yhtään mitään... itku ja parku alkoi vasta kun tuli seinä vastaan.
Joo, mutta esim. Saksassa on autot olleet kapeampia jo paljon kauemmin ja sinne ei saa ajaa rahtia näillä meidän "ylileveillä" autoilla, eli kun Suomalaiset pitää kiinni näistä leveyksistä, niin niillä leveillä autoilla ei sitten ajella muualla Euroopassa, eli Euroopan liikenteeseen pitää olla sitten toiset autot firmalla.
[/quote]
Joo... siihen on saksassa joku syy... oisko raideliikenteen joku systeemi... en tiedä... Saksassahan kuskataan Suomen lailla paljon kontteja myös junilla.
[/quote]
Todennäköisesti, en tiedä onko näin mutta oletan että näin on, Saksassa vaan ei ole rekkojen leveyttä koskaan nostettu niin ylös kuin meillä on, jossa puutavaran kuljetus on määritellyt rajoja mihin voidaan mennä, pitkät matkat, vahva teollisuus lobbaamassa ja vähempi liikennettä, niin ei ole tarvinnut miettiä turvallisuutta ja muita kulkijoita, sekä haittoja niin paljon.