Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Verhoseinänavetat  (Luettu 53899 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Verhoseinänavetat

 Harjailmanvaihto ei kyllä yhtä tehokas kun hormit vaikka helposti luulis asian olevan toisin . Ei verhoja tarvii säädellä kun talvella muutenhan ne täysin auki. Hormeja säädellään vielä harvemmin. Edelyttää toki että lehmiä riittävästi.

 Avautuvia harjoja monenlaisia. Oltava tosi tarkka myyntimiesten vakuutteluista huolimatta  että valitsee sellaisen joka ei tuulella lentele ympäri kartanoa...

Milläs säädöllä sulla on verhot ny ollu näillä pakkasilla?




Muuten tuosta tuulettuvasta valoharjasta... ei oo Arntjen viä lentäny. Oot ihan oikeessa, että niitä on montaa lajia...
artjen on rakennettu siten ,ettei pääse myrsky nostaan sitä,eikä tarvi säätöä mikä laittaa automaattisesti myrskyn puoleisen kiinni mutta se ei niin tehokas

Niinsiisjoo... Ymmärrän mitä tarkotat. Arntjenis on ne melkein pystyt ohjainpellit, jotka estää kovankin tuulen riepomiset, ettei pleksit lentele. Säätö tapahtuu pellin takana olevia pienempiä luukkuja kääntämällä. Ohjainpelti samalla nostaa ilmavirtauksen ylöspäin, mikä sinällään jo aiheuttaa imua. Samoin käy niissä rakenteissa, joissa kovalla tuulella suojanpuoleinen on auki ja tuulen puoleinen kiinni. Tehossa ei kai silti merkittäviä eroja, kun molemmissa päästään hyödyntämään tuulen aiheuttama imuvaikutus.


Minulla ei edelleenkään ole robottia eikä verhoseinänavettaa...Mut toivottavasti asia muuttuu lähiaikoina;)

 
 Betonibunkkeri sitävastoin  löytyy...


 Monelle tutullani sitävastoin löytyy verhoseinänavetta kuten myös betonibunkkereita erillaisilla ilmastointisysteemeillä. Ahkerana tilavierailijana olen vuosien varrella lähes 300 pihattoa katsastanut . Ääriolosuhteissa olen oikein hakeutunut kylään ... Nyt suht kovilla  pakkasilla ollut melko mieleenkiintoista seurata mitenkä eri systeemit pelaa... Kesällä sit erot vasta kasvavat

 

Niin sitähän mä tuos yhtenä päivänä piruilinkin, kun tiesin ettei... wannabe
Eikä edes millään pahalla. Onnea vaan suunnitteluun ja rakentamiseen sitten... Onneakin tarvitaan aina.
tethering holes to their concave windings

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Verhoseinänavetat

 Harjailmanvaihto ei kyllä yhtä tehokas kun hormit vaikka helposti luulis asian olevan toisin . Ei verhoja tarvii säädellä kun talvella muutenhan ne täysin auki. Hormeja säädellään vielä harvemmin. Edelyttää toki että lehmiä riittävästi.

 Avautuvia harjoja monenlaisia. Oltava tosi tarkka myyntimiesten vakuutteluista huolimatta  että valitsee sellaisen joka ei tuulella lentele ympäri kartanoa...

Milläs säädöllä sulla on verhot ny ollu näillä pakkasilla?




Muuten tuosta tuulettuvasta valoharjasta... ei oo Arntjen viä lentäny. Oot ihan oikeessa, että niitä on montaa lajia...
artjen on rakennettu siten ,ettei pääse myrsky nostaan sitä,eikä tarvi säätöä mikä laittaa automaattisesti myrskyn puoleisen kiinni mutta se ei niin tehokas

Niinsiisjoo... Ymmärrän mitä tarkotat. Arntjenis on ne melkein pystyt ohjainpellit, jotka estää kovankin tuulen riepomiset, ettei pleksit lentele. Säätö tapahtuu pellin takana olevia pienempiä luukkuja kääntämällä. Ohjainpelti samalla nostaa ilmavirtauksen ylöspäin, mikä sinällään jo aiheuttaa imua. Samoin käy niissä rakenteissa, joissa kovalla tuulella suojanpuoleinen on auki ja tuulen puoleinen kiinni. Tehossa ei kai silti merkittäviä eroja, kun molemmissa päästään hyödyntämään tuulen aiheuttama imuvaikutus.
joo enpä osaa sanoa näistä ei kuitenkaa mitään virallisia imuteho mittauksia.kyllä kait ne molemmat hyviä

Minulla ei edelleenkään ole robottia eikä verhoseinänavettaa...Mut toivottavasti asia muuttuu lähiaikoina;)

 
 Betonibunkkeri sitävastoin  löytyy...


 Monelle tutullani sitävastoin löytyy verhoseinänavetta kuten myös betonibunkkereita erillaisilla ilmastointisysteemeillä. Ahkerana tilavierailijana olen vuosien varrella lähes 300 pihattoa katsastanut . Ääriolosuhteissa olen oikein hakeutunut kylään ... Nyt suht kovilla  pakkasilla ollut melko mieleenkiintoista seurata mitenkä eri systeemit pelaa... Kesällä sit erot vasta kasvavat

 

Niin sitähän mä tuos yhtenä päivänä piruilinkin, kun tiesin ettei... wannabe
Eikä edes millään pahalla. Onnea vaan suunnitteluun ja rakentamiseen sitten... Onneakin tarvitaan aina.
dynä vt se nykyaikasin portaaton

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Verhoseinänavetat
 Toi lavallin myymä harjaautomatikka ei nyt minua ainakaan ole vakuuttanut.  
saatta olla ettei sua vakuuta,eikä tarvikaan  ;) mutta monella tutulla on ja on tosi mahtava.
Entäs ne tutut  joilla ei homma pela niin kuin pitäs..;)

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Verhoseinänavetat
 Toi lavallin myymä harjaautomatikka ei nyt minua ainakaan ole vakuuttanut.  
saatta olla ettei sua vakuuta,eikä tarvikaan  ;) mutta monella tutulla on ja on tosi mahtava.
Entäs ne tutut  joilla ei homma pela niin kuin pitäs..;)
ei satu oleen sellaisia tuttuja  :)
mutta kerro jos jollaki ei pelaa
dynä vt se nykyaikasin portaaton

AP

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Verhoseinänavetat
Jemk, sun navettaa on ollu tässä tarkotus tulla kattomaan, viimeks ku oon sen nähny vaan paperilla.

Nyt on tältä erää nuo pakkaset hellittämässä. Että mitä ongelmia oli nyt kiriällä pakkasjaksolla... Lantakourun pääty ulko-oven vieressä oli hieman kohmeessa, mut paskat lähti kuitenki raapalla. Verhossa... korjaan Marimekossa on ollu senverran reippaasti kuuraa, että sitä pitänee kolistella kivijalan ulkopuolelle kunhan vielä lauhtuu tuonne kymmmeneen pakkasasteeseen. Sitä usvaa taikka sumua on ollu jonkin verran, mut en oo huomannu että siitä olis ollu elukoille haittaa. Navetta on suunnilleen 70 - 75% -täytöllä... Eli tuota ns. eläinlämpöäki vielä mahtuu sisälle.

Marimekkojen ja bunkkerien hintaerot voi olla jotain ja niinpoispäin. Mut sellaistahan se on ollu iän päivän, investoidaan sitä mitä vain. Laskelmia pyöritellään niin kauan, että ne näyttää omasta mielestä hyvältä (likwit esimerkkinä).

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Verhoseinänavetat
Mikä on pointti miks' pitää olla verhoseinä? Vastaukseksi ei kelpaa hinta, hyvä ilmanvaihto tms vast.

 Sähän jo puoliks vastasit ;D Verhoseinä + hormit paras tapa saada toimiva taloudellinen ,paloturvallinen ja mahdollisimman yksinkertainen ilmanvaihto joka toimii kesällä syksyllä talvella keväällä satoi lunta  tai oli pakkasta  helle tai tuulinen sää.

 Saadaan muillakin tavoilla suht hyvin toimiva ilmanvaihto mut usein likaa liikkuvia ja särkyviä osia ja ilmanvaihto vois olla monasti paljon parempi.


 Mikä kolmeseiska perussen  mielestä verhoseinissä lopulta mättää?


 
 
mulla ainaki tökkäs verhoseinät hintaan ,kun otin tarjoukset molemmista vaihtoehdoista kattoon asti niin loppupeleissä 140lehmän navetassa (1720M2)ilman nuortakarjaa hintaero on noin 5000e.
valitsin avautuvan harjan ja seinien päälle avautuva plexi koko mitalle täysin automaattisäädöllä.
ja sähköähän tämä ei vie käytännössä muutaman kilowatin vuodessa mutta on takuulla 10kuukautta vuodesta mukavampi kuin verhoseinä ja kahtena hellekuukautenakaan ei taija ainakaan paljoa hävetä verhoseinälle mutta nämähän on makuasioita
van

Ja boonustillekin vielä tipahtaa eurroja  :o
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Verhoseinänavetat
Minua ´hieman mietityttävät nuo vertailut hormien ja harjailmanvaihdon "poistotehossa". Noin äkkiseltään en keksi mitään oleellista syytä mitä eroa noilla ilmastoinnin tehon kannalta on, jos puhutaan rakennuksesta, jossa verhoa on suht korkeasti, eli enemmän kuin noissa verhoseinä+ visiiri virityksissä yleensä oleva noin metri, joka ei juurikaan eroa ns. betonibunkkerista jossa on liimapuun verran tavalla tai toisella avattavaa pleksiä ja mahdollisesti vielä avattavat ikkunat.

Systeemissä jossa koko seinä on verhoa, tai enintään reilu metri kiinteää osaa ei kesäaikaan harjapoistolla ole juurikaan merkitystä, koska verhojen ollessa kokonaan auki (ja käytännössä aukihan ne ovat isomman osan vuodesta)  suurin osa ilmasta vaihtuu joka tapauksessa vaakasuunnassa. Talvella molemmissa systeemeissä harjan poistoteho käsittääkseni takuulla riittää.

Eli noiden välillä valinta pitäisi kai tehdä lähinnä hankintahinnan, mahdollisen valaistushyödyn ja rakentamisen työkustannuksen perusteella.

Meillä on itse asiassa käytössä molemmat, vanhassa pihatossa koneellinen ilmastointi, uudessa luonnollinen.  Molemmilla homma toimii riittävästi, mutta luonnollinen ilmanvaihto kieltämättä olisi kahden talven kokemuksella valinta, jos vielä uutta rakentamaan pitäisi alkaa, ei ensisijaisesti talven vaan kesän (ja kevään ja syksyn) kokemusten takia.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Verhoseinänavetat
 Toi lavallin myymä harjaautomatikka ei nyt minua ainakaan ole vakuuttanut.  

No tuo ei ihmetytä yhtää ;D  Wannabe on wannabe... ja kun kaverillakin on...

Luukkujen kiinnipysyvyydestä sen verran, että kiinni on pysynyt kovallakin tuulella ja säätö pelaa hienosti.
Sähkökatkon varalle ei mullakaan oo ilmastointiin varasysteemiä, mutta pienellä genellä niitä saa saaädettyä jos on tarvis.  Ei se sähkökatko saa oikein pitkä robottilypsytilallakaan olla.

Hormien ja VALOharjan eronahan on jo heti aluksi suuri valon määrä, ilmanvaihdosta puhumattakaan.


Se on totta, että valoharjojen toimittajia on useita ja toiset pysyy paremmin kuin toiset.
Eikös se oo rettuseinilläkin vähän sama asia, toiset repeilee kun niitä pakkasessa koittaa säätää...? tiedä sitten?


Minkäslaisia automaattisia säätösysteemeijä saa verhoihin?

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Verhoseinänavetat
 Toi lavallin myymä harjaautomatikka ei nyt minua ainakaan ole vakuuttanut.  

No tuo ei ihmetytä yhtää ;D  Wannabe on wannabe... ja kun kaverillakin on...

Luukkujen kiinnipysyvyydestä sen verran, että kiinni on pysynyt kovallakin tuulella ja säätö pelaa hienosti.
Sähkökatkon varalle ei mullakaan oo ilmastointiin varasysteemiä, mutta pienellä genellä niitä saa saaädettyä jos on tarvis.  Ei se sähkökatko saa oikein pitkä robottilypsytilallakaan olla.

Hormien ja VALOharjan eronahan on jo heti aluksi suuri valon määrä, ilmanvaihdosta puhumattakaan.


Se on totta, että valoharjojen toimittajia on useita ja toiset pysyy paremmin kuin toiset.
Eikös se oo rettuseinilläkin vähän sama asia, toiset repeilee kun niitä pakkasessa koittaa säätää...? tiedä sitten?


Minkäslaisia automaattisia säätösysteemeijä saa verhoihin?

Dairy tecin Sun Nortin verhoihin on saatavilla Bo-Airin automaattinen säätöyksikkö. Se mittaa sisä- ja ulkolämpötilaa ja säätää sen perusteella verhoja käyttäjän haluamaan lämpötilaan. Kokoseinäverhoja varten kyseinen säätöyksikkö ottaa huomioon tuulensuunna ja mahdollisen sateen.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Verhoseinänavetat
 Toi lavallin myymä harjaautomatikka ei nyt minua ainakaan ole vakuuttanut.  

No tuo ei ihmetytä yhtää ;D  Wannabe on wannabe... ja kun kaverillakin on...

Luukkujen kiinnipysyvyydestä sen verran, että kiinni on pysynyt kovallakin tuulella ja säätö pelaa hienosti.
Sähkökatkon varalle ei mullakaan oo ilmastointiin varasysteemiä, mutta pienellä genellä niitä saa saaädettyä jos on tarvis.  Ei se sähkökatko saa oikein pitkä robottilypsytilallakaan olla.

Hormien ja VALOharjan eronahan on jo heti aluksi suuri valon määrä, ilmanvaihdosta puhumattakaan.


Se on totta, että valoharjojen toimittajia on useita ja toiset pysyy paremmin kuin toiset.
Eikös se oo rettuseinilläkin vähän sama asia, toiset repeilee kun niitä pakkasessa koittaa säätää...? tiedä sitten?


Minkäslaisia automaattisia säätösysteemeijä saa verhoihin?
 

 Ai että joss on iso aukko katossa  se automaattisesti vaihtaa enemmän ilmaa??? 

 Valoa harjaluukuista saa samalla kaupalla mikä on etu kun hormeihin vertaa.

 Mää nyt sekotin lavvallifanit kekenään. Sun tutulla siis harjalukut reistailleet. Liikka kun liikkuvaa osaa niin rassataavaa tulee enmmän tai vähemmän. 


 Onko verhoja revennyt kun niitä säädelty?
 

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Verhoseinänavetat
 Toi lavallin myymä harjaautomatikka ei nyt minua ainakaan ole vakuuttanut.  

No tuo ei ihmetytä yhtää ;D  Wannabe on wannabe... ja kun kaverillakin on...

Luukkujen kiinnipysyvyydestä sen verran, että kiinni on pysynyt kovallakin tuulella ja säätö pelaa hienosti.
Sähkökatkon varalle ei mullakaan oo ilmastointiin varasysteemiä, mutta pienellä genellä niitä saa saaädettyä jos on tarvis.  Ei se sähkökatko saa oikein pitkä robottilypsytilallakaan olla.

Hormien ja VALOharjan eronahan on jo heti aluksi suuri valon määrä, ilmanvaihdosta puhumattakaan.


Se on totta, että valoharjojen toimittajia on useita ja toiset pysyy paremmin kuin toiset.
Eikös se oo rettuseinilläkin vähän sama asia, toiset repeilee kun niitä pakkasessa koittaa säätää...? tiedä sitten?


Minkäslaisia automaattisia säätösysteemeijä saa verhoihin?
 

 Ai että joss on iso aukko katossa  se automaattisesti vaihtaa enemmän ilmaa??? 

 Valoa harjaluukuista saa samalla kaupalla mikä on etu kun hormeihin vertaa.

 Mää nyt sekotin lavvallifanit kekenään. Sun tutulla siis harjalukut reistailleet. Liikka kun liikkuvaa osaa niin rassataavaa tulee enmmän tai vähemmän. 


 Onko verhoja revennyt kun niitä säädelty?
 

Ei mun tutulla oo luukkujen kanssa ongelmia.

Sahrami

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 212
Vs: Verhoseinänavetat
Mitäs verhoseinät maksaa tuolla Euroopassa tai sitten ison rapakon takana? Kannattaako tuoda sieltä? Kuulemma hinta pompsahtaa täällä Suomen päässä.
Uusi pihatto tulossa - sitten kun minusta tulee lottovoittaja

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Verhoseinänavetat
Mitäs verhoseinät maksaa tuolla Euroopassa tai sitten ison rapakon takana? Kannattaako tuoda sieltä? Kuulemma hinta pompsahtaa täällä Suomen päässä.

Niin ne on ne investointituet, jokka tää valuu kaupalle... Jossain on pakko myydä halvemmalla, kun ei tueta?
tethering holes to their concave windings

maitoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Verhoseinänavetat
Tossa on Sahramille ja muillekin verhojen ja niiden tarvikkeiden esimerkkihintoja rapakon takaa.
http://www.farmtek.com/farm/supplies/cat1a;ft1_barn_curtain_accessories.html

Arska

  • Vieras
Vs: Verhoseinänavetat
Tuli tällä viikolla vierailtua parissa verhoseinänavetaassa ja  kyllä ilmanlaatu niissä vakuuttavan hyvä kohtuu kovillakin pakkasilla. Ulkona lähes 20 astetta ja verho auki 15-20 senttiä hormit täysin auki sisälämpötila 6 asteetta...
Nyt kun ulkolämpötila on -3 niin verhoseinänavetas on jo varmaan hellesäät... vitsi vitsi