Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Laitumen vuokrista  (Luettu 22246 kertaa)

Liinakko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Laitumen vuokrista
Hei,

saisin naapurilta peltoa muutaman hehtaarin vuokralle laitumeksi sillä periaatteeta, että hän perustaa laitumen, uusii sen 3-4 vuoden välein, lannoittaa, niittää syksyllä ja tarvittaessa kerran kesällä hoitoniitto. Hänelle siis tuet pellosta pelkkä sato tai siis laidunnurmi tulisi minulle. Itse teen aidat ja hoidan hevoset.
Ehdotti vuokrahinnaksi 200 €/ha, joka on minusta aika paljon? Käski sitten tarjota jotain, niin katsotaan. Saisin hevoset laitumelle tutulle 100€/kk/hevonen, joka tekisi noille kolmelle 900 €/kesä ja laitumen pitäisi riittää eikä tarvitse itse tehdä mitään. Tuota peltoa on 5 ha eli riittävästi ja jos maksan 200€/ha, niin tulee kalliimmaksi ja vielä itsehoitaen...
Mikä olisi tuollaisesta sopimuksesta sopiva hinta?

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Laitumen vuokrista
Hevoslaitumesta saa normaalit eu-tuet joten hän pyytää tavallaan 200e/ha niitosta.Perustamiskulut ovat ehkä 200e/ha/4vuotta =50e/ha/v.Niittohinta on n.30e/ha.Joten 80e/ha olisi varmaan kohtuullinen.Ai niin...sitten ne lannoitteet...n.40-60e/ha joten kyllä siitä vaan se 120-140e tulee vuotta kohden/ha. Nämä olivat hatusta heitettyjä arvioita mutta suuntaa antavia...En mä ainakaan halvemmalla pystyis tekemään...  :-\
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Laitumen vuokrista
Totuuden nimissä kuka pystyy viljeleen ohraa kannattavasti ilman tukia
eli osa tuista menee viljelykustannuksiin.
Yleensä meil päin jos tehdään diili nurmesta niin tuensaaja lannoittaa pellot
kahteenkertaan kesässä Riittävällä lannoitemäärällä. Rehun korjaaja korjaa omalla kustannuksellaan rehut ja jos haluaa kolmannen sadon lannoittaa sen ite.
Silloin menee hyödyt toiminnasta kummallekkin Toinen saa viljelykiertoon nurmen ja tuet vähennettynä lannoite ja perustamiskuluilla toinen saa rehua korjuu kustannuksilla.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Laitumen vuokrista
Totuuden nimissä kuka pystyy viljeleen ohraa kannattavasti ilman tukia
eli osa tuista menee viljelykustannuksiin.
Yleensä meil päin jos tehdään diili nurmesta niin tuensaaja lannoittaa pellot
kahteenkertaan kesässä Riittävällä lannoitemäärällä. Rehun korjaaja korjaa omalla kustannuksellaan rehut ja jos haluaa kolmannen sadon lannoittaa sen ite.
Silloin menee hyödyt toiminnasta kummallekkin Toinen saa viljelykiertoon nurmen ja tuet vähennettynä lannoite ja perustamiskuluilla toinen saa rehua korjuu kustannuksilla.
Voi kumpa olis täälläkin päin noin hienosti asiat...Kyllä mä joudun ihan itse maksamaan siemenet,perustuksen ja lannoitteet jos toisten pellolla nurmea viljelen!! Mutta tasan ei käy onnen lahjat...täytyykin ehdottaa naapureille että tästä lähtien maksatte lannoitteet ja mä korjaan sadon!  ??? ??? :o
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Laitumen vuokrista
Totuuden nimissä kuka pystyy viljeleen ohraa kannattavasti ilman tukia
eli osa tuista menee viljelykustannuksiin.
Yleensä meil päin jos tehdään diili nurmesta niin tuensaaja lannoittaa pellot
kahteenkertaan kesässä Riittävällä lannoitemäärällä. Rehun korjaaja korjaa omalla kustannuksellaan rehut ja jos haluaa kolmannen sadon lannoittaa sen ite.
Silloin menee hyödyt toiminnasta kummallekkin Toinen saa viljelykiertoon nurmen ja tuet vähennettynä lannoite ja perustamiskuluilla toinen saa rehua korjuu kustannuksilla.
Voi kumpa olis täälläkin päin noin hienosti asiat...Kyllä mä joudun ihan itse maksamaan siemenet,perustuksen ja lannoitteet jos toisten pellolla nurmea viljelen!! Mutta tasan ei käy onnen lahjat...täytyykin ehdottaa naapureille että tästä lähtien maksatte lannoitteet ja mä korjaan sadon!  ??? ??? :o
Ja sitten vielä ihmetellään viidensadan euron vuokria, säähän maksat enemmän saamatta jäävien tukien muodossa ???

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Laitumen vuokrista
niinpä...tavallaan, tiukassa on kate...mutta kun ei peltoa ole vuokrattavana alle 600e:n. Eipä mulla hirveesti tollasia peltoja kyllä onnex olekaan.  :-\
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Laitumen vuokrista
Juu mitä vähemmän tollasia peltoja, niin aina parempi kate ::)

Ite vahvasti sitä mieltä, että tollasta talkoota ei kannata tehdä, niin ne pellot tulee oikeesti vuokrattavaksi, jos vaihtoehtona että joutuuvat itte viljeleen ;) 8)

Liinakko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Laitumen vuokrista
sitä itsekin ajattelin, että tuet saa pelloista kuitenkin eli ei ihan minun vuokrani varassa peltoja viljele. Toisekseen nuo pellot ovat sellaiset, että ei niillä oikein muuta tekoa ole kuin laitumena, ovat sen verran pieniä länttejä avo-ojilla. Eli jos tosiaan ehdottaisin että maksan kustannukset ja jos ei se sovi, niin sitten laitan hepat valvotulle laitumelle halvemmalla. Kiitos teille.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Laitumen vuokrista
Mieti vähän sitä maksua, jos se pyytää 200 ja sille itselle jää kaikki tuet.
Pistä satanen tai kaksi lisää ja vuokraa peltoa, haet tuet itselle ja käytät laitumena.
Tukea tulee jotain 500-600 euroa hehtaarille, joten vaikka maksaisit vuokraa koko tuon summan, niin tavallaan laidun olisi sinulle ilmainen.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Laitumen vuokrista
sitä itsekin ajattelin, että tuet saa pelloista kuitenkin eli ei ihan minun vuokrani varassa peltoja viljele. Toisekseen nuo pellot ovat sellaiset, että ei niillä oikein muuta tekoa ole kuin laitumena, ovat sen verran pieniä länttejä avo-ojilla. Eli jos tosiaan ehdottaisin että maksan kustannukset ja jos ei se sovi, niin sitten laitan hepat valvotulle laitumelle halvemmalla. Kiitos teille.
Hevospitäjässäkö vaikutat? Voisi olla kohtuullisempi diili tarjolla. Salaojitetut pellot, hyvät kulkuyhteydet, painevesi ja kokemusta nurmiviljelystä kymmeniä vuosia. Mutta ei hevosten valvontaa.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Laitumen vuokrista
Mieti vähän sitä maksua, jos se pyytää 200 ja sille itselle jää kaikki tuet.
Pistä satanen tai kaksi lisää ja vuokraa peltoa, haet tuet itselle ja käytät laitumena.
Tukea tulee jotain 500-600 euroa hehtaarille, joten vaikka maksaisit vuokraa koko tuon summan, niin tavallaan laidun olisi sinulle ilmainen.
tavallaan sitten taiot siemenet ja työt ilmatteeks ,+-0 ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Laitumen vuokrista
Mieti vähän sitä maksua, jos se pyytää 200 ja sille itselle jää kaikki tuet.
Pistä satanen tai kaksi lisää ja vuokraa peltoa, haet tuet itselle ja käytät laitumena.
Tukea tulee jotain 500-600 euroa hehtaarille, joten vaikka maksaisit vuokraa koko tuon summan, niin tavallaan laidun olisi sinulle ilmainen.
No empä viittis tommoseen völökkiin alkaa. Sitoutumiset yms.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Laitumen vuokrista
Mieti vähän sitä maksua, jos se pyytää 200 ja sille itselle jää kaikki tuet.
Pistä satanen tai kaksi lisää ja vuokraa peltoa, haet tuet itselle ja käytät laitumena.
Tukea tulee jotain 500-600 euroa hehtaarille, joten vaikka maksaisit vuokraa koko tuon summan, niin tavallaan laidun olisi sinulle ilmainen.
parista hehtaarista ei tukea makseta.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Laitumen vuokrista
Kolmesta sitten.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

nahemah

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Laitumen vuokrista
Jos tuota eka viestin 200 e vuokraa lähestyy siltä kantilta, että tuossahan ostat sadon ikäänkuin pystyyn ja tuot paikalle oman korjuuketjun niin eipäs tuo kovin kaukana totuudesta käy. Kaverihan voisi periaatteessa saada esim. viljalla tahi vastaavalla kutakuinkin saman tuloksen eli 200 e/ha + alv 13% (verottaja tulkitsee tämän rehukaupaksi). Tämä viesti nyt ei ota kantaa siihen mitä muuta niillä lämpäreillä käytännössä voi viljellä järkevästi.