Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oikeaoppinen vehnän viljely  (Luettu 13891 kertaa)

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Tuostahan kyllä äkkiä päättelis että Anniinan pitäis myllylle kelvata kun puuron hullulle..

Itse olen sitä mieltä että riippuu ihan täysin vuodesta ja tarpeesta mikä on hyvää ja mikä huonoa. Näin huonona valkuaisvuonna luulis kaiken yli 14% valkuaisen omaavan menevän mutta nähtävästi näin ei sitten ole

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Ja sitten kun esikasvina on apilapitoinen nurmi - tai edes apila-heinä -aluskasvi edellisen vuoden aikaisessa viljassa - niin valkuais-% nousee lannoitusta jakamattakin. Mutta tämä tiedon levittäminenhän ei ole Yaran intresseissä, vaikka Kotkaniemen pääagronomi Raimo Kauppila jo hamalla 80-luvulla asiaa ansiokkaasti selvittikin.

Petri
Apilan edullinen vaikutus vehnään oli nähtävissä menneenäkin kesänä Kotkaniemen koeruuduilla.

     Siitä on omakohtainen kokemus  15 vuoden ajalta. Manun valkuaiset 13,5-15 ja joskus ylikin. Tänä syksynä pohjanoteeraus: 11,5.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Tuostahan kyllä äkkiä päättelis että Anniinan pitäis myllylle kelvata kun puuron hullulle..

Itse olen sitä mieltä että riippuu ihan täysin vuodesta ja tarpeesta mikä on hyvää ja mikä huonoa. Näin huonona valkuaisvuonna luulis kaiken yli 14% valkuaisen omaavan menevän mutta nähtävästi näin ei sitten ole

On kelvannut ainakin tähän saakka. Vehnät toimitettu myllylle,valkuainen jäi matalaksi 13.2% mutta muuten oli parasta A-laatua ja Anniina kyseessä. Hintaa tuli lisineen 131€/tn+alv, harmittaa tuo valkuainen mutta minkäs teet,satomäärä leikkasi valkuaista vaikka typpeä saikin maksimiannoksen. Amaretolla,Zebralla tms. ois tullu varmaan 7-8 tonnia hehtaarilta ja valkuaista 8% :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Quarnaa mainostetaan nyt erinomaisena ja tuossa liitteessä se on kokonaisarvostelultaan huono.

http://www.mtt.fi/maaseuduntiede/pdf/mtt-mt-v66n01s05a.pdf

Teet niin tai näin niin syksyllä 2010 on käsissä kuitenkin jostainsyystä vääränlaista vehnää.

 ;D

Viimeksi muokattu: 29.11.09 - klo:14:34 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12254
  • Virolaista kiitos!
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Ihan pöheli selvitys. Joku lajike nyt tarvii kuitenkin ensi kesäksi ottaa ja itse olen valintani tehnyt.

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Quarnaa mainostetaan nyt erinomaisena ja tuossa liitteessä se on kokonaisarvostelultaan huono.

http://www.mtt.fi/maaseuduntiede/pdf/mtt-mt-v66n01s05a.pdf

Tätä asiaa itsekin ihmettelin. Tuttu viljakauppias (ei myynyt kys. siementä) oli kyllä sitä mieltä että olis paremman pään vehniä myllyjen mielestä..

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Laskelma menee kyllä hiukka uusiks kun laitetaan rehuvehnän hinnaksi esim. 102€/tn minkä saa
Naantalista. 85kg N/ha ja satoa n 5000kg/ha. Ei peittausta eikä tautientorjuntaa, yks mcpa ruiskutus, puintikosteus 16%, lako 0%

Mahtaako kannattaa pyrkiä kalliilla panostuksilla "laatuvehnään" ?

Mulle eräs varsinais-suomalainen eturivin viljanviljelijä soitti ja kertoi, että leipomoihin ei kelpaa
esim. Anniina vehnä vaikka valkuainen olis 15%

Mikä lienee totuus tuossa vehnän valkuaistasovaatimuksessa?

 ???

Kyllä tää anniina leipomolle kelpaa vaikkei ihan leipureiden suosikki olekaan
alhaisesta jauhosaannista ym vioista johtuen.
Jos jonakin vuonna tulee myöhäisemmistä lajikkeista korkea valk. pitoisuus,
niin anniinan markkinat pienenevät.

Viljelijälle anniinassa on jo isommat riskit.
Satopotentiaali on niin pieni, että runsassatoisemmat lajikkeet tuottavat
rehunakin paremmin.
Toiseksi anniinan sakoluku romahtaa korjuun viivästyessä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Kui mää ain olen paras?

Pelto-Jussi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 403
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Laskeskelin tuossa, että ehkä kannattaisi siirtyä kahden vehnälajikkeen viljelyyn.

Anniinasta tms. "laatuvehnästä" saadaan proteiinit. Amarettoa tms. viljellään kilojen tuottamista varten. Siitä sopivasti kuivurissa sekoitellen syntyy myllyille kelpaavaa laatuvehnää. Viljelyalojen suhteet voi laskea likimäärin tarvittavan sekoitussuhteen perusteella, jonka taas määrää leipävehnän valkuaispitoisuuden mukainen laatuhinnoittelu.

Onko kokemuksia vai vetikö yli pälvikaljun? Myllyt ja viljaliikkeet tekevät tätä itse tykönään kaikessa hiljaisuudessa, miksei siis jo tilalla ???

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Laskeskelin tuossa, että ehkä kannattaisi siirtyä kahden vehnälajikkeen viljelyyn.

Anniinasta tms. "laatuvehnästä" saadaan proteiinit. Amarettoa tms. viljellään kilojen tuottamista varten. Siitä sopivasti kuivurissa sekoitellen syntyy myllyille kelpaavaa laatuvehnää. Viljelyalojen suhteet voi laskea likimäärin tarvittavan sekoitussuhteen perusteella, jonka taas määrää leipävehnän valkuaispitoisuuden mukainen laatuhinnoittelu.

Onko kokemuksia vai vetikö yli pälvikaljun? Myllyt ja viljaliikkeet tekevät tätä itse tykönään kaikessa hiljaisuudessa, miksei siis jo tilalla ???
Mää oon ostanu näiltä "nuukilta" rehuvehnää jossa valkuaiset ihan päin *****a mut sako ja muut ok. Siitä sopivassa suhteesa kuivurin kaappiin omaa jossa valkuaiset yli 15 ja näitten "nuukien" 10-11.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Pelto-Jussi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 403
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Laskeskelin tuossa, että ehkä kannattaisi siirtyä kahden vehnälajikkeen viljelyyn.

Anniinasta tms. "laatuvehnästä" saadaan proteiinit. Amarettoa tms. viljellään kilojen tuottamista varten. Siitä sopivasti kuivurissa sekoitellen syntyy myllyille kelpaavaa laatuvehnää. Viljelyalojen suhteet voi laskea likimäärin tarvittavan sekoitussuhteen perusteella, jonka taas määrää leipävehnän valkuaispitoisuuden mukainen laatuhinnoittelu.

Onko kokemuksia vai vetikö yli pälvikaljun? Myllyt ja viljaliikkeet tekevät tätä itse tykönään kaikessa hiljaisuudessa, miksei siis jo tilalla ???
Mää oon ostanu näiltä "nuukilta" rehuvehnää jossa valkuaiset ihan päin *****a mut sako ja muut ok. Siitä sopivassa suhteesa kuivurin kaappiin omaa jossa valkuaiset yli 15 ja näitten "nuukien" 10-11.

Olet nähnyt valon sitten tässä asiassa :D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Laskeskelin tuossa, että ehkä kannattaisi siirtyä kahden vehnälajikkeen viljelyyn.

Anniinasta tms. "laatuvehnästä" saadaan proteiinit. Amarettoa tms. viljellään kilojen tuottamista varten. Siitä sopivasti kuivurissa sekoitellen syntyy myllyille kelpaavaa laatuvehnää. Viljelyalojen suhteet voi laskea likimäärin tarvittavan sekoitussuhteen perusteella, jonka taas määrää leipävehnän valkuaispitoisuuden mukainen laatuhinnoittelu.

Onko kokemuksia vai vetikö yli pälvikaljun? Myllyt ja viljaliikkeet tekevät tätä itse tykönään kaikessa hiljaisuudessa, miksei siis jo tilalla ???
Mää oon ostanu näiltä "nuukilta" rehuvehnää jossa valkuaiset ihan päin *****a mut sako ja muut ok. Siitä sopivassa suhteesa kuivurin kaappiin omaa jossa valkuaiset yli 15 ja näitten "nuukien" 10-11.

Olet nähnyt valon sitten tässä asiassa :D
No ei ny valo voi sanoa mut kuitenkin. Ja saahan siinä samalla eri lajikkeiden siementä itsellensä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely

Semmonen eturivin viljanviljelijä ykköstien eteläpuolelta.

Tiäkkö sää enemmän tuosta Anniinasta?

Mä olen nippa nappa ykköstien pohjoispuolella ja en ole viljellyt ko. vehnää.  ;) ;) ;) ;D ;D ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Mää oon ostanu näiltä "nuukilta" rehuvehnää jossa valkuaiset ihan päin *****a mut sako ja muut ok. Siitä sopivassa suhteesa kuivurin kaappiin omaa jossa valkuaiset yli 15 ja näitten "nuukien" 10-11.

***Taas tuota SKN:n höpinää. Ei se mitään tollai tee oikeasti.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Oikeaoppinen vehnän viljely
Mää oon ostanu näiltä "nuukilta" rehuvehnää jossa valkuaiset ihan päin *****a mut sako ja muut ok. Siitä sopivassa suhteesa kuivurin kaappiin omaa jossa valkuaiset yli 15 ja näitten "nuukien" 10-11.

***Taas tuota SKN:n höpinää. Ei se mitään tollai tee oikeasti.

 ;D
Kyl mää teen. Esim. 2 kennoa huonoa ja 4 hyvää. Rehua saa ite hakien 80e/tonni.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159