Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kannattavuuslaskelmat väärin perustein  (Luettu 6545 kertaa)

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Kannattavuuslaskelmat väärin perustein
Adamille ja Aimolle:
Ette ehkä ole lukeneet VTV:n raporttia tarkasti. Siellähän nimenomaan kritisoidaan työpanoksen ja pääomapanoksen hinnoittelua kannattavuuskirjanpidossa. Ja ratkaisuksi ongelmaan esitetään mallia, johon nimenomaan vaikuttaa ratkaisevasti juuri nuo arvionvaraiset erät. Minun järjelläni noita ei koskaan pystytä arvioimaan objektiivisen tarkasti (pitäisi ottaa kellokortit ja kilpailutus käyttöön myös oman työn ja kiinteistön osalta). Siksi on mielestäni parasta tyytyä sellaiseen liiketulokseen, johon ei tarvitse tehdä arvioita, eli maataloustuloon. Se, käsittääkö yrittäjä tuon tulon korvaukseksi työpanoksestaan vai omasta pääomapanoksesta, on sitten jokaisen itsensä harkittava erikseen. Kannattavuuskerroin on vain yksi yritys tuon jaon tekemiseksi.
Itse olen kirjanpitotilallinen. Ja kyllä itse teen arvion työmäärästäni päivittäin exel-taulukkoon. Luulempa, että suurin osa kollegoista menettelee samalla tavalla. Maatalouskeskusten laskelmien perusteista en olisi aivan niin varma.

Mihin tarvitset omaa työaikaseurantaa? Itse tein sitä aikanaan selvittääkseni itselleni mihin se aika oikein menee.

Maataloustulo on aika ongelmallinen, kun silloin voit syödä seiniä tietämättä asiasta tuon taivaallista. Mutta kun maksat itsellesi sen 2-3 tonnia kuukausipalkkaa, tiedät missä menee pääoman tuoton ja oman palkan raja.

Tuskin maatalousyrityksen kannattaa alkaa pääoman tuottoa maksimoimaan, mutta olisi se suotavaa pitää enimmäkseen plussalla. Pääoman hinnoittelu taas laskelmissa on pakollista, koska vieras pääoma vaatii aina korkonsa. Omaa pääomaa ei ainakaan tulosanalyysissä hinnoitella, asetetaan vain tavoite. Oman palkan laskeminen tuntien kautta taas on todella naurettavaa.

Visa kortti hoitaa tuon palkka asiankin ihan hyvin.
Laskusta kun katsoo että paljonko menee yksityistalouteen, niin ei tarvii tili kikkailua sen suhteen.

Se tilikikkailu sopii paremmin tasaamaan tilan tuloja ja menoja. Laskujen jälkeen jos(useinmiten ei ;D) tilitlle jää rahaa niin ne kannattaa siirtää sivuun pahanpäivän varalle.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Kannattavuuslaskelmat väärin perustein


Mihin tarvitset omaa työaikaseurantaa? Itse tein sitä aikanaan selvittääkseni itselleni mihin se aika oikein menee.

Maataloustulo on aika ongelmallinen, kun silloin voit syödä seiniä tietämättä asiasta tuon taivaallista. Mutta kun maksat itsellesi sen 2-3 tonnia kuukausipalkkaa, tiedät missä menee pääoman tuoton ja oman palkan raja.

Tuskin maatalousyrityksen kannattaa alkaa pääoman tuottoa maksimoimaan, mutta olisi se suotavaa pitää enimmäkseen plussalla. Pääoman hinnoittelu taas laskelmissa on pakollista, koska vieras pääoma vaatii aina korkonsa. Omaa pääomaa ei ainakaan tulosanalyysissä hinnoitella, asetetaan vain tavoite. Oman palkan laskeminen tuntien kautta taas on todella naurettavaa.

Työajan seurannasta yrittäjälle on juuri hyötyä tuosta tiedosta, mihin se aika oikein menee. Eipä siitä muuta hyötyä tarvitsekaan olla. Tärkeintä yrittäjälle on, että työaika pysyy kohtuuden rajoissa. Tunnit kertovat sen selvästi.
Tuntipalkka ja pääoman tuotto-% ovat lähinnä triviaalitietoa, joilla voi verrata tulosta muihin aloihin. Tuntipalkalla voit verrata tulostasi naapurin paperimieheen ja pääoman tuotto-%:lla Stora Ensoon.
Maataloustulon lisäksi on toki syytä seurata taseesta oman pääoman kehittymistä, jos taselaskelmat on tullut tehtyä.  Jos se pienenee, niin silloin on syöty seiniä.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille