Tutkittu juttu, usko pois.
Niin näkyy olevan tutkittu juttu että hinta vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.
http://www.tns-gallup.fi/doc/uutiset/Lehdistotiedote_-_Elintarvikkeiden_hinnat_6-2009.pdf
"Tutkimuksessa löydettiin kolme toisistaan eroavaa kuluttajaryhmää: ne, joille hinta on tärkeää, ne, joille laatu on tärkeää sekä ne, joille taloudellinen tila on tärkeää, ja joita se myös huolestuttaa. Ryhmät poikkesivat toisistaan paljon ostokäyttäytymisen osalta. Ryhmien erilaiset tarpeet ja arvostukset sekä reagointitaipumukset kiristyneessä taloudellisessa tilanteessa onkin syytä ottaa huomioon kaupan näkökulmasta. Erittäin tärkeä nouseva kuluttajaryhmä ovat 18-24-vuotiaat. He ovat hintatietoisia, ja heille suomalainen ruoka tai suomalainen valmistajan merkki ei välttämättä merkitse samaa kuin vanhemmille kuluttajaryhmille. Miten he siis vaikuttavat tulevaisuuden kauppaan? Tämän ryhmän ostotottumukset ovat muovautumassa, ja heidän tapansa ja arvostuksensa on tärkeä tuntea."
Ja näkyy muuten tuollakin
http://www.mmm.fi/attachments/elintarvikkeet/5HKe7TYp2/Ruokastrategia_taustaselvitys.pdf_UUSI.pdfsivulla 11 on seuraavasti:
"Kuluttajat ovat hajanainen ja tulevaisuudessa yhä hajanaisempi ryhmä ja tekevät ruokavalintojaan hyvin erilaisilla perusteilla. Valinnat ovat myös vahvasti tilanneriippuvaisia: jossakin tilanteessa valinnan peruste on hinta, jossakin terveellisyys. Sama kuluttaja voi siis toimia eri tilanteissa eri tavoilla, samoin erot eri kuluttajaryhmien välillä kasvavat. Kuluttajien valintojen ennakoiminen ja niiden takana olevien motiivien ymmärtäminen on siten haasteellista Taloudellinen ja sosiaalinen eriarvoistuminen johtaa myös siihen, että kaikilla ei ole yhtäläisiä valinnanmahdollisuuksia - ruoka-avun tarvitsijoiden määrä on kasvamassa Suomessa yleisen taloustilanteen heikkenemisen myötä. Maahanmuutto erilaistaa entisestään kuluttajien odotuksia ja vaatimuksia ja asettaa haasteita tarjonnan pysymiselle kysynnän vauhdissa."
Ja sivulla 16:
"
Myös ruuan hinta on edelleen merkittävä ostopäätöksiin vaikuttava tekijä suurelle osalle kuluttajista. Maailman talouskasvun hidastuminen on yhtäältä vähentänyt ruuan hinnan nousupaineita, mutta toisaalta
tuonut hinnan yhä tärkeämmäksi valintaperusteeksi. YLE uutisoi Taloustutkimuksen maaliskuussa 2009 tekemää kyselyä kulutuksen muutoksista, jonka mukaan 18 % suomalaisista on vähentänyt kulutustaan ja suurimmat alenemat ovat tapahtuneet ruokaan ja juomaan käytetyissä rahoissa. Keskustelu syksyllä 2009 voimaan tulevan arvonlisäveron alennuksen vaikutuksista ruuan hintaan käy myös vilkkaana. A.C. Nielsenin mukaan kuluttajat ostavat nyt aiempaa vähemmän, hakeutuvat edullisempiin ostospaikkoihin ja halvempiin merkkeihin sekä ostavat mieluusti peruselintarvikkeita ja leipovat itse ja laittavat ruokaa kotona. Kuluttajien preferensseissä ravitsemuskysymykset jäävät usein hinnan, maun ja muiden ominaisuuksien varjoon."
Mutta tietysti kun katsoo tuota julkaisuun vaikuttaneiden tahojen listaa:
"
Liite 5.
Vihreän kirjan valmistelun aikana haastatellut asiantuntijat
Sirkka-Liisa Anttila maa- ja metsätalousministeri
Jarmo Vaittinen MMM
Jouni Lind MMM
Minna-Mari Kaila MMM
Marja Innanen MMM
Jyrki Niemi MTT
Pasi Rikkonen MTT
Sari Forsman-Hugg MTT
Kalle Laaksonen PTT
Osmo Laine PTY
Heikki Juutinen ETL
Simo Tiainen MTK
Tiina Lampisjärvi Ruokatieto
Arja Talvilahti Proagria
Jaana Husu-Kallio Evira
Risto Volanen VNK
Jyri Ollila VNK/EUS
Meri Virolainen VNK/EUS
Jonna Laurmaa VNK/EUS
Hannu Salovaara HY
Tiina Silvasti HY
Kyselyyn vastanneet tahot
Tuottaja- ja muut järjestöt 9
Teollisuus 6
Kauppa 3
Puolueet 2
Hallinto 6
Tutkimus 7
Tuotantopanosten toimittajat 2
Yksittäiset asiantuntijat 3
Yhteensä 38 vastausta
"
Niin eihän nyt voi puhua samana päivänäkään että heillä voisi olla sellaista tietämystä näistä asioista että voisivat yhtään mitään asiasta sanoa. Eli siis johtopäätös on tietysti tästä keskustelusta se että hinta ei missään tilanteessa mitenkään vaikuta yhdenkään kuluttajan ostokäyttäytymiseen ruokakaupassa. Kaikki lappavat kalleinta terveysvaikutteista Valiota kassiinsa.