Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fendt ja Sisu  (Luettu 15728 kertaa)

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Fendt ja Sisu
Weijo on puonnut kelkasta jo ajat sitten . ;D
7 mukinen tulee puimureihin ainakin aluksi jos ikinä tulee sitten tulee 8 mukinen jos tulee ???
  Sisudieselkö rakentelee 7-sylinteristä?
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Fendt ja Sisu
Pari linkkiä tähän ikuiseen Valtra-Fendt keskusteluun. http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/Fendt_820_Vario_TMS.pdf
http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/Valtra_T_191_Advance.pdf
Näistä kun laskee voittaisi Valtra hyötysuhteessa 85.5% / 82.5%. Tämä siis maksimi mitä saavutettiin testissä.Toisaalta vanhempi 926 Fendt oli saavuttanut hyötysuhteen keskiarvoksi 81.1% läpi koko nopeusalueen 0-50km/h kun hyötysuhde 4-port.powershiftillä oli ollut 82.5% (Profi 11/96).

Olipa mielenkiintoinen vertailla kun laitto taulukot rinnakkain ja
vertaili polttoaineen kulutusta esin kuljetustyössä, 820 vei
n.5 l/h vähemmän soppaa vert T191.  :)

Totta se  mitä "Von Fendt" kirjoitti kulutuksesta kun oli verrannu
2200 tunnin ajoilla Valtraan  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Fendt ja Sisu
Kuutoskoneessa seitsemän runkolaakeria,jokaiselle männälle oma kaula.7-sylinterinen moottori ei mahdottomuus onhan 5-sylinterisiäkin vaatii vaan vahvan tasapainotuksen.7-sylinteristä vaan ei ole mitään järkee tehdä 6 tai v8.Siis eihän se 7:s vaadi kun yhden kaulan ja runkolaakerin lisää.

Zimppeliähän se, toivottavasti olet jo työpaikkahakemuksen moottoritehtaan suunnitteluosastolle jättänyt. Nimittäin jos saat yksinkertaisella ratkaisulla toimivan 7-sylinterisen tehtyä, niin sulle on varmasti työpaikka

Pikkasen kutosen eduista http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-6

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Fendt ja Sisu
Profi No 12 December 2007:

Sivulla 6: "Further ahead, there is talk of a Sisu-powered Fendt 200 CVT tractor"

Siinä se sitten on, kohta taitaa olla kaikissa Fendteissä Sisut. Tulee juoppo siitäkin saksalaisesta laatumerkistä.

Niinniin, tää on se rinnakkaismalli joka tulee Valtran portaattoman julkistuksen jälkeen niinkus olen ennustanut. Tulee korvaamaan vanhanaikaiseksi jäävän nykyisen fendtin oman portaattoman. Tullaan sitä vielä massikankin nimellä myymään.

Vai kuvitteleeko joku ihan tosissaan, että Agcolla olisi mielenkiintoa vielä kovin pitkään nykyiseen yleisimmillä peltonopeuksilla varsin huonolla hyötysuhteella toimivaan fendtin lootaan? Ja varsin luonnollista kehitystähän tämä uuden portaattoman ja oman moottorin hyödyntäminen samassa kehitysohjelmassa tietenkin on.

Pienempiä malleja tullaan vielä muutama vuosi tekemään vanhalla konseptilla, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei moottorivalmistuksen kapasiteetti vielä riitä koko tuotannolle
:)
Juu...
Ensin se pitää saada toimimaan ja sitten vielä kestämään. Aika näyttää. Ainakaan ei oo mun korviini tullu, että oisivat jossain jo koekäytös.

Veikkaus: varmasti koekappaleita on jo ympäri maata rääkättävänä, kuten Valtran tapana on...
hyvätapainen tuo valtra...
toisin kuin esim e-pillerin valmistajat ja JD, beetta-testaus hoidetaan markkinoilla.

Ainakin mun tietojeni mukaan niillä on tapana levitellä niitä protoja ympäri maata kaikenlaisiin töihin ja oikein käsketään ottaa kaikki irti, mutta kaikki pitää kirjata tarkasti. En tiedä onko sitten faktaa vai fiktiota, mutta oon sellasenkin nähny, että oli 805:n pellit, mutta runko ja hytti oli mettoon. Oli aikanaan Matekin laitoksella käytös tommonen proto. Tää Kauhajoella on pyöriny "Iisakki".
tethering holes to their concave windings

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Fendt ja Sisu
lyhyt kolmekaulainen kampi ja luonnostaan tasapainottava käyntijärjestys on etuja joita ei oikein muissa rakenteissa ole.

Ei mulla mitää kutosia vastaan oo, mutta... Kolme kaulaa... Kyllähän veekutoses, mutta suorassa... ja PASKAT.

Muutenhan kutonen on luonnollises tasapainos eikä tarvita mitään tasapainotuskoneistoja kuolettamaan ns. toisen asteen värähtelyjä.


Erikoisuuksista moottorirakentees muistuu mieleen AT-S telavetäjä. Siinä oli kivasti V12 koneen pytyt kohdakkain, ei limittäin. Kuulopuheiden mukaan toinen kiertokanki jotenkin nivelletty toisen kylkeen tjsp.

Sama mylly käytös T-34:s:

http://fi.wikipedia.org/wiki/T-34#Rakenne
T-34 – Wikipedia


Täs pieni lainaus tuolta kuuklauksen syövereistä:
"Mutta moottorina on tämä 38.8 litranen V12 mitä näissä vaunuissakin,tosin näitä taitaa olla eri "viritys" asteilla kuin joka paikassa ilmoitetaan eri tehoja ja vääntöjä (350-700hp).Nokka-akseleita on 4kpl,kaksi molempien kansien päällä. Mutta mikä on juonena sille ,että toisen sylinteriryhmän isku on n. 60mm pidempi?"

toinen lainaus:
"Se miksi toisen puolen lohko on korkeampi kuin toinen onkin täysin sllavilainen juttu. Nykyään käytetään tasapainoitus akseleita, mutta 20-luvulla kun mylly on kehitetty, niin sillä on tasattu koneen käynti. Yksinkertainen patentti.

Viteopätkä äänen kera:
http://www.youtube.com/watch?v=VF-VnooNaDA&feature=related
YouTube - ATS-59


Eli vain mielikuvitus tuntuu olevan moottorinvalmistukses rajana?

Viimeksi muokattu: 06.01.08 - klo:20:32 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Fendt ja Sisu
lyhyt kolmekaulainen kampi ja luonnostaan tasapainottava käyntijärjestys on etuja joita ei oikein muissa rakenteissa ole.

Ei mulla mitää kutosia vastaan oo, mutta... Kolme kaulaa... Kyllähän veekutoses, mutta suorassa... ja PASKAT.

Muutenhan kutonen on luonnollises tasapainos eikä tarvita mitään tasapainotuskoneistoja kuolettamaan ns. toisen asteen värähtelyjä.
  Juuri näin.7-sylinteristä löytyy laivoista rivikoneena ja lentokoneista tähtikoneena.Lakataan Wejjo vääntämästä ja uonohdetaan koko juttu. ;)
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Fendt ja Sisu
lyhyt kolmekaulainen kampi ja luonnostaan tasapainottava käyntijärjestys on etuja joita ei oikein muissa rakenteissa ole.

Ei mulla mitää kutosia vastaan oo, mutta... Kolme kaulaa... Kyllähän veekutoses, mutta suorassa... ja PASKAT.

Muutenhan kutonen on luonnollises tasapainos eikä tarvita mitään tasapainotuskoneistoja kuolettamaan ns. toisen asteen värähtelyjä.

No joo, ei ehkä traktoriluokan koneis, mutta pienemmis rivikutosis on kyllä 4-runkolaakerisia koneita, ei se mikään V6 yksinoikeus ole

Mutta sinänsä kyllä kiinnostaa mikä VOISI olla 7-sylinteriselle perustelu, ihan heti ei tule mitään mieleen. Siinä kun heti menetettäisiin tuo tasapaino-ominaisuus, niin jotain merkittävää etua pitäisi sitten tulla tilalle.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Fendt ja Sisu
Juuri näin.7-sylinteristä löytyy laivoista rivikoneena ja lentokoneista tähtikoneena.Lakataan Wejjo vääntämästä ja uonohdetaan koko juttu. ;)

Joo, no laivakoneita nyt löytyy kaikilla mahdollisilla sylinteriluvuilla, mutta kierrokset onkin niin matalat, jotta sillä ei ole tasapainotuksien kannalta mitään merkitystä.

Ei väännetä enää, annetaan Sisun vääntää....

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Fendt ja Sisu
Mulla meni tos erikoisuuksia kuuklates ja viestiä muokates sen verran aikaa, jotta näköjään pääsittä jo maaliin...
tethering holes to their concave windings

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Fendt ja Sisu
Taitaa olla lisääntyny tehontarve puimureissa ja muissa korjuukoneissa, minkä takia 7 sylinteristä värkätään. Traktoreihin ei ole varmaan heti tulossa kyseinen mylly. Ilmeisesti päästönormit on helpompi alittaa lievemmin viritetyllä seiskalla kuin tiukemmassa vireessä olevalla kutosella. Niin ja tuo seiska on ollut tulilla jo hyvän aikaa sitten.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1277
Vs: Fendt ja Sisu
Lainaus
Mutta sinänsä kyllä kiinnostaa mikä VOISI olla 7-sylinteriselle perustelu, ihan heti ei tule mitään mieleen. Siinä kun heti menetettäisiin tuo tasapaino-ominaisuus, niin jotain merkittävää etua pitäisi sitten tulla tilalle.

Samat sanat. Onko edes 2-tahti dieselissä niin erilainen tasapainotus että riviseiskaa kannattaa edes ajatella? Ja miksei käytetä vähän isompaa rivi-6 tai pienempää V8, joita maailma on täynnä.

Lainaus
niin se Deutsi oli niistä se sepelimylly. Myöskään viralliset käyttötestit eivät aina tue Deutsin ylivoimaisuutta.

Eikö Fendt käytä MAN moottoreita? MAN teki 2000 luvun alussa joku rivi-7 merimoottori konttialukseen, mutta sen teho oli jotain 10000kW, eiköhän pienemmällä pärjää puimurissa...  ::)

viiri45

Vs: Fendt ja Sisu
Kuutoskoneessa seitsemän runkolaakeria,jokaiselle männälle oma kaula.7-sylinterinen moottori ei mahdottomuus onhan 5-sylinterisiäkin vaatii vaan vahvan tasapainotuksen.7-sylinteristä vaan ei ole mitään järkee tehdä 6 tai v8.Siis eihän se 7:s vaadi kun yhden kaulan ja runkolaakerin lisää.

Mikään ei ole mahdottomuus, ei edes valtralle. Kyllä sitä on hyvä suunitella ja kokeilla. Mutta kaikkea ei kannata tuoda markkinoille.

Kummallista kun valtranmiehet nyt niin odottaa portaatonta, eihän sitä kukaan vielä vuosisitten tarvinnut....
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Fendt ja Sisu
kyllä se suora kuutonen on hyvä moottori. käy tosi nätisti ja kestää. on kierrosherkkä ja vääntää mukavasti. onhan sisudieselillä jo nyt moottoreita tuonne 400 hv asti. 84 cta tai cwa. fergulla on suurimmissa malleissa ja metsäkoneista löytyy sekä puimureista. iskutilavuutta lisäämällä voidaan tehoa vielä tuosta nostaa. esim. cumminsilta löytyy 19 litran kuutonen ja volvolta 16 litrainen. v-8 on leveä vie tilaa renkaiden kääntymiseltä ja heikentää näkyvyyttä sopii paremmin runkoohjattuihin koneisiin. kyllä kasikoneen sointikin on makeaa kuunnella 18 litran catepillarissa on melko mukava jytinä ;D.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Fendt ja Sisu
iskutilavuutta lisäämällä voidaan tehoa vielä tuosta nostaa. esim. cumminsilta löytyy 19 litran kuutonen ja volvolta 16 litrainen.

Agcolla tuskin on mielenkiintoa suunnata sisun voimavaroja suurempiin koneisiin - niiden markkinat on jaettu jo, ja agcon omassa tuotevalikoimassa niiden taloudellinen merkitys vähäinen. Mutta nykyiseen pohjaan perustuva laaja moottorivalikoima tulee käyttöön koko agcon tuoteketjussa sitä mukaa kun moottorivalmistuksen kapasiteettia saadaan valmiiksi, ja nykyisin mallistossa olevat ostomoottorit tullaan korvaamaan omalla koneella.

Kobra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2572
  • TEUTSI ON RAUTAA
Vs: Fendt ja Sisu
Turhaan tuota Sisua on hehkuttaa. Ei oo suomalainen. Kasattu tosin suomessa taitaa se valumönttikin tulla jostain muualta kuin suomesta.
Että taitaapa Sisukin olla made in germany.
Harvoin Kobra turhaan iskee...
----
http://oivapenna.vuodatus.net/