Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousministeri  (Luettu 20025 kertaa)

Veeti

  • Vieras
Vs: Maatalousministeri
y

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri
sai hallinnoliset kiintiöt koko maitomäärälleen, mitkä olisi c-aluella pitänyt ostaa vapailta markinoilta 50 sentin litrahintaan.

Vähän Lapin-lisää tuossa kiintiöhinnassa? Kyse on pohjimmiltaan myös ihan samasta asiasta mistä ab-tuottajia aina syytetään? Että mitäs maksatte pellosta älyttömiä hintoja? Jos olet itse kiintiöitä älyttömillä hinnoilla ostanut niin pitäisin ainakin visusti suuni supussa etelän pellon hinnoista. Ja sitten seuraavaksi kun on perusteluna "mutta kun oli pakko ostaa kun piti laajentaa ja ei ollut tarjontaa niin hinta oli sitten se ja oli pakko maksaa". Niin ihan sama asia täällä etelässä on että peltoa tulee harvoin tarjolle ja hinta sitten on mikä on kun tarjolle tulee jos laajentaa aikoo. Mutta silti etelän viljelijät ovat tyhmiä kiun maksavat ylihintaa pellosta ja ryssivät kannattavuutensa sillä. Sen sijaan c-maidontuottajat ovat järkeviä kun laajentavat ja investoivat tulevaisuuteen maksamalla kiintiöistä mitä tahansa?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri
Missään siellä hallituksen esityksessä, joka koski vuoteen 2001 päättyvää rahoitus kautta ei sanottu että c-alueelle TÄYTYY maksaa korotettua investointitukea päätoimisille viljeliöille. Kuten minäkään en saanut kauden 1997-2001 aikana. Rahoituskaudesta 2001 eteenpäin investointi tuki on ollut mahdollista myös c-aluella, ab alueen lisäksi.

Edelleen: aloite investointitukien maksusta c-alueelle tuli täältä päin, komissio antoi siihen sitten luvan. Vaikka alunperin ajatus oli että ab-alue saa investointituet ja rakennekehityksen avulla yksikkökoot nostetaan EU-tasolle kannattaviksi ilman tukia. Mutta tasa-arvosyistä kuten linkistäkin huomasit jos ajatuksella luit perusteltiin komission suuntaan hommaa niin että c-alueenkin on saatava tuet jotta ei synny tukien vääristämää tilannetta. No, c-alueelle tuli sitten tuet. Nyt kun ab-alueelta meni tuotantotuet niin sen jälkeen ei olekaan enää paljon hallituksen suunnasta puhuttu tukien vääristävästä vaikutuksesta?

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Maatalousministeri
Missään siellä hallituksen esityksessä, joka koski vuoteen 2001 päättyvää rahoitus kautta ei sanottu että c-alueelle TÄYTYY maksaa korotettua investointitukea päätoimisille viljeliöille. Kuten minäkään en saanut kauden 1997-2001 aikana. Rahoituskaudesta 2001 eteenpäin investointi tuki on ollut mahdollista myös c-aluella, ab alueen lisäksi.

Edelleen: aloite investointitukien maksusta c-alueelle tuli täältä päin, komissio antoi siihen sitten luvan. Vaikka alunperin ajatus oli että ab-alue saa investointituet ja rakennekehityksen avulla yksikkökoot nostetaan EU-tasolle kannattaviksi ilman tukia. Mutta tasa-arvosyistä kuten linkistäkin huomasit jos ajatuksella luit perusteltiin komission suuntaan hommaa niin että c-alueenkin on saatava tuet jotta ei synny tukien vääristämää tilannetta. No, c-alueelle tuli sitten tuet. Nyt kun ab-alueelta meni tuotantotuet niin sen jälkeen ei olekaan enää paljon hallituksen suunnasta puhuttu tukien vääristävästä vaikutuksesta?


kyllähän se oliettä rysselistä ihimettelivät miksi abllä moninkertaset inv tuet
ja sitte ne oli nostettava myös ceellä
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri
kyllähän se oliettä rysselistä ihimettelivät miksi abllä moninkertaset inv tuet
ja sitte ne oli nostettava myös ceellä

Jos kerran näin oli niin löydät varmaan asiasta helposti lähdeviitteen? Ja mikään sellainen että "maataloussihteeri sanoi että komissio pakotti antamaan tuet myös c-alueelle" ei oikein kelpaa... Mutta mielenkiinnolla jään odottamaan sitä lähdeviitettä.

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Maatalousministeri
"141 artiklaan perustuvia
tulotukia voidaan maksaa kotieläintiloille
ja kasvihuonetiloille
niiden vakavien vaikeuksien
helpottamiseksi, jotka
jäävät jäljelle, kun kaikki EU:n
säädösten sallimat tukijärjestelmät
on kyseisillä tuotantosuunnilla
otettu käyttöön. Tähän
näkemykseen perustuen
Suomi on sitoutunut myöntämään
investointitukia ja nuorten
viljelijöiden aloitustukia
kyseisille tuotantosuunnille
soveltaen EU:n säädösten sallimia
enimmäismääriä.

Suomen näkemyksen mukaan
koko maassa on voitava
myöntää maatiloille investointi-
ja aloitustukia yhdenmukaisin
ehdoin. Sen vuoksi
myös C-tukialueella esitetään
otettavaksi käyttöön vastaavat
tuet kuin Etelä-Suomessakin.
Kun investointitukien käsittely
on määrärahojen rajallisuuden
vuoksi viime vuosina
pitkittynyt, pyritään jatkossa
turvaamaan rahoitus niin,
että tukihakemukset pystytään
ratkaisemaan kohtuullisessa
ajassa."
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maatalousministeri

Edelleen: aloite investointitukien maksusta c-alueelle tuli täältä päin, komissio antoi siihen sitten luvan. Vaikka alunperin ajatus oli että ab-alue saa investointituet ja rakennekehityksen avulla yksikkökoot nostetaan EU-tasolle kannattaviksi ilman tukia. Mutta tasa-arvosyistä kuten linkistäkin huomasit jos ajatuksella luit perusteltiin komission suuntaan hommaa niin että c-alueenkin on saatava tuet jotta ei synny tukien vääristämää tilannetta. No, c-alueelle tuli sitten tuet. Nyt kun ab-alueelta meni tuotantotuet niin sen jälkeen ei olekaan enää paljon hallituksen suunnasta puhuttu tukien vääristävästä vaikutuksesta?


Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri
"141 artiklaan perustuvia
tulotukia voidaan maksaa kotieläintiloille
ja kasvihuonetiloille
niiden vakavien vaikeuksien
helpottamiseksi, jotka
jäävät jäljelle, kun kaikki EU:n
säädösten sallimat tukijärjestelmät
on kyseisillä tuotantosuunnilla
otettu käyttöön. Tähän
näkemykseen perustuen
Suomi on sitoutunut myöntämään
investointitukia ja nuorten
viljelijöiden aloitustukia
kyseisille tuotantosuunnille
soveltaen EU:n säädösten sallimia
enimmäismääriä.

Suomen näkemyksen mukaan
koko maassa on voitava
myöntää maatiloille investointi-
ja aloitustukia yhdenmukaisin
ehdoin. Sen vuoksi
myös C-tukialueella esitetään
otettavaksi käyttöön vastaavat
tuet kuin Etelä-Suomessakin.
Kun investointitukien käsittely
on määrärahojen rajallisuuden
vuoksi viime vuosina
pitkittynyt, pyritään jatkossa
turvaamaan rahoitus niin,
että tukihakemukset pystytään
ratkaisemaan kohtuullisessa
ajassa."

Ja tämäkö oli se lähdeviitteesi? Etkö tosiaan parempaan pystynyt? Lues vaikka tuo
http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_34_2004_ke_p_2.shtml
ja mieti sen jälkeen asioita uudestaan?

Ja mitä tuohon "lähdeviitteeseesi" tulee niin siinähän tuo
"Suomen näkemyksen mukaan koko maassa on voitava myöntää maatiloille investointi-
ja aloitustukia yhdenmukaisin ehdoin. Sen vuoksi myös C-tukialueella esitetään otettavaksi käyttöön vastaavat tuet kuin Etelä-Suomessakin."

todistaa aika selkeästi että kummasta suunnasta se aloite mahtoikaan tulla?

Mutta että sanoisin että tuo lausumasi
kyllähän se oliettä rysselistä ihimettelivät miksi abllä moninkertaset inv tuet ja sitte ne oli nostettava myös ceellä

on vähintäänkin c-alueen näkökulmasta väritetty käsitys asiasta jos ei jopa suorastaan valheellinen?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri
Ja vielä tuosta
http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_34_2004_ke_p_2.shtml
lainaus keväältä 2004:


Jari Koskinen /kok:  Arvoisa herra puhemies! Kohtuullisen selkeästi tämä asia on täällä tullut jo esille, mutta pikkuisen palauttaisin vielä kuitenkin mieleen historiaa. Silloin kun Suomi liittyi EU:hun vuonna 95 ja päästiin ensimmäistä artiklan 141 mukaista ratkaisua toteuttamaan, niin silloin Etelä-Suomessa oli käytössä korotetut investointituet. Kaikki viljelijät eivät tietysti niitä käyttäneet, koska kaikilla ei juuri sillä hetkellä sattunut olemaan investointitarvetta tai ei ollut välttämättä rohkeutta investoida, ja se johti sitten siihen tilanteeseen, että jonkin verran syntyi porua maan eri puolilla siitä, että yhdessä osassa maata on korotetut investointituet.

Kun sitten mentiin siihen seuraavaan jaksoon eli vuosiin 2000-2003, niin silloin Suomessa päädyttiin siihen ratkaisuun, että investointituet ovat samat joka puolella Suomea, jolloin vältytään sitten siitä, että maa olisi jaettu investointitukien osalta kahteen erilaiseen alueeseen.

Jälkeenpäin on tietysti helppo olla viisas. Jälkiviisaus on sitä imelintä viisautta, vai miten se menikään siellä eräässä tunnetussa kirjassa, niin että oliko sittenkin tehty väärä ratkaisu. Kuitenkaan kukaan ei sitä siinä vaiheessa kritisoinut, eivät tuottajajärjestöt, ei mikään poliittinen puolue eikä mikään muukaan taho. Sitä pidettiin, niin kuin mietinnössä todetaan, tarkoituksenmukaisena siinä vaiheessa, eikä myöskään, niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi, komission suunnasta tullut minkään näköistä viestiä siitä, että nyt Suomi menettelee väärin, kun ei käytä korotettuja investointitukia A- ja B-alueella. Kaikki oli siinä mielessä hyvässä järjestyksessä. Sitä tietysti perusteltiin kahdella syyllä: ensinnäkin siten, että rahat eivät välttämättä riitä kaikkiin investointeihin. Mietittiin sitä, miten Makera kestää tulevaisuudessa. Taas toisaalta toinen kestävä periaate oli se, että alueet ovat samalla viivalla, kun lähdetään investointeja tekemään, niin että harjoittaa sitten maitotaloutta Etelä-Suomessa tai Pohjois-Suomessa tai Sisä-Suomessa tai ihan missä tahansa, niin investointituet ovat samalla tasolla.

Kun sitten lähdettiin tähän kierrokseen eli kohti sitä aikaa, mitä nyt eletään ja minkä takia tämä asia täällä on esillä, niin Suomen neuvottelutavoitteissa oli edelleen se, että haettiin saman tyyppisiä investointitukitasoja kuin oli vuosina 2000-2003 myös vuodelle 2004 ja siitä eteenpäin. Mutta valitettavasti neuvotteluissa kävi niin kuin kävi, eli me emme saaneet sitä, mitä haimme. Me emme saaneet korotettuja mahdollisuuksia tuotannon tukemiseen. Me saimme paluupostissa sitten korotetut mahdollisuudet investointitukiin, ja kaikki eivät tästä asiasta ole ollenkaan tyytyväisiä. Tämä ei ollut ollenkaan Suomen tavoite. No, kun tämä nyt on täällä, tälle ei siinä mielessä enää mitään voida, ja se on sitten pelkkää historian kirjoittamista ja historian toistamista, miten tähän ajauduttiin ja olisiko neuvotteluissa pitänyt tehdä jotain toisella tavalla tai mitä ylipäätään olisi pitänyt tehdä, jotta ei oltaisi saatu sellaista, mitä ei haluttu.

Nyt sitten, kun katsotaan hallituksen esitystä, tässä lähdetään myös liikkeelle siitä, että vastaavalla tavalla korotettuja investointitukia voidaan myöntää myös C-tukialueelle. Se perustellaan: "Yhtenäisen maatalouspolitiikan ja alueiden tasapainoisen kehityksen turvaamiseksi Suomi pitää tarpeellisena soveltaa edellä tarkoitettuja enimmäismääriä myös 142 artiklan mukaisilla C1-C4-tukialueilla." Tämä on selkeä linjanvalinta siitä, että tulevaisuudessa tai näinä neljänä vuonna myös C-tukialueella käytetään samoja investointitukitasoja kuin Etelä-Suomessa. Tämän periaatteen minä voin hyväksyä, siinä ei ole yhtään mitään.

Mutta jos ollaan huolissaan Makerasta, siitä miten rahat riittävät tuleviin investointeihin, niin silloin tämän tyyppistä linjausta ei pitäisi tehdä, koska tämä vie erittäin paljon rahaa Makeran potista. Jos ei olla varmoja siitä, että rahastoon saadaan lisää rahaa tulevaisuudessa, silloin tämä yhtenäisyys pitäisi unohtaa. Se voisi johtaa sitten siihen, mitä ed. Granvik täällä jollain tavalla heitti ilmaan keskustelun alla siitä, pitäisikö Suomessa sitten olla kahta täydellisesti erilaista maatalouspolitiikkaa niin, että investointituet eriytyisivät ja tuotantotuet myös eriytyisivät vielä enemmän kuin tällä hetkellä.

Minun mielestäni näin ei pidä tehdä. Jo tällä hetkellä tuotantotukien tasoerot eri puolilla Suomea ovat liian suuret. Ne eivät perustu mihinkään maantieteellisiin tai ilmastollisiin olosuhteisiin täysimääräisesti. On tiettyjä eroja, ja ne tietysti pitää tunnustaa, ja sen pohjalta pitää toimia, mutta niin jyrkkiä eroja, mitä tällä hetkellä esimerkiksi on A- ja B-tukialueen ja C-tukialueen rajalla ei minun mielestäni pitäisi sallia. Se, millä tavalla niitä eroja sitten tasataan ottaen huomioon 141 artiklan neuvottelujen lopputulos, siinä se vaikeus sitten onkin. Se tulee eteen tänä keväänä, kun mietitään, miten tätä cap-reformia toteutetaan, kun mietitään sitä, millä tavalla lfa-tuen korottamista kohdennetaan kotieläintiloille tai muille tiloille, miten se tehdään alueellisesti tai muulla tavalla. Se ei ole ollenkaan yksinkertainen asia.

Minun mielestäni siitäkin huolimatta kirkkaana tavoitteena pitää olla sen, että jos kerran investointituissa lähdetään siitä, että ollaan samalla viivalla, niin myös tuotantotuessa pitäisi päästä oikeudenmukaiseen ratkaisuun ottaen huomioon niin eri tuotantosuunnat kuin eri alueet Suomessakin. Myös kun päätetään siitä, millä tavalla niitä Makeran niukkenevia varoja jaetaan investointeihin, vastaavalla tavalla sielläkin pitäisi jonkin näköinen tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus olla niin alueitten kuin tuotantosuuntienkin välillä. Haaste on erittäin kova, ja tässäkin asiassa oppositio on valmis antamaan tukea hallitukselle, kun tehdään oikeita ratkaisuja.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri

Edelleen: aloite investointitukien maksusta c-alueelle tuli täältä päin, komissio antoi siihen sitten luvan. Vaikka alunperin ajatus oli että ab-alue saa investointituet ja rakennekehityksen avulla yksikkökoot nostetaan EU-tasolle kannattaviksi ilman tukia. Mutta tasa-arvosyistä kuten linkistäkin huomasit jos ajatuksella luit perusteltiin komission suuntaan hommaa niin että c-alueenkin on saatava tuet jotta ei synny tukien vääristämää tilannetta. No, c-alueelle tuli sitten tuet. Nyt kun ab-alueelta meni tuotantotuet niin sen jälkeen ei olekaan enää paljon hallituksen suunnasta puhuttu tukien vääristävästä vaikutuksesta?

Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset

Kun tuon eduskunnan keskustelun vuodelta 2004 lukee niin näinhän se menee. Kun tasa-arvoa perusteellaan toiseen suuntaan eli c-alue jäisi heikommalle niin asiaa korjataan tarmokkaasti ja tasa-arvolla perustellaan mutta kun tilanne onkin toisin päin niin sitten sillä ei olekaan niin väliä sillä tasa-arvolla...

Veeti

  • Vieras
Vs: Maatalousministeri
Missään siellä hallituksen esityksessä, joka koski vuoteen 2001 päättyvää rahoitus kautta ei sanottu että c-alueelle TÄYTYY maksaa korotettua investointitukea päätoimisille viljeliöille. Kuten minäkään en saanut kauden 1997-2001 aikana. Rahoituskaudesta 2001 eteenpäin investointi tuki on ollut mahdollista myös c-aluella, ab alueen lisäksi.

Edelleen: aloite investointitukien maksusta c-alueelle tuli täältä päin, komissio antoi siihen sitten luvan. Vaikka alunperin ajatus oli että ab-alue saa investointituet ja rakennekehityksen avulla yksikkökoot nostetaan EU-tasolle kannattaviksi ilman tukia. Mutta tasa-arvosyistä kuten linkistäkin huomasit jos ajatuksella luit perusteltiin komission suuntaan hommaa niin että c-alueenkin on saatava tuet jotta ei synny tukien vääristämää tilannetta. No, c-alueelle tuli sitten tuet. Nyt kun ab-alueelta meni tuotantotuet niin sen jälkeen ei olekaan enää paljon hallituksen suunnasta puhuttu tukien vääristävästä vaikutuksesta?


kyllähän se oliettä rysselistä ihimettelivät miksi abllä moninkertaset inv tuet
ja sitte ne oli nostettava myös ceellä

Ei rodellakaan ihmetelty, rysseli määräsi Suomen maksamaan nämä etelän investointituet.

Ja jos tasapuolisuudesta puhutaan, niin miksi ämteekoo junttasai AB-alueen nuyorten tuottajien tuen pois, C-alueelle se sai jäädä?

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Maatalousministeri
eli 141 turvaamiseksi piti ottaa käyttöön ensin kaikki muut eun sallimat
tukisysteemit

sen vuoksi c aluveella piti ottaa käyttöön vastaavat tuet kuin abllä

Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

MLK

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Maatalousministeri
Jos kaikki päätökset olis olleet EU:n tekemiä ja myöhemmin olis todettu että on toimittu väärin,tilanne olis korjattu perimällä väärin perustein maksetut tuet takaisin.Suomalaisella maataloushallinnolla on ollut ja on yhä oma tehtävänsä viljelijän ja EU:n välissä,vastuunkannon ja oikeudenmukaisuuden kanssa on vähän niin ja näin.
"Jos seipään molemmissa päissä on pässinpää,kumman osa on onnekkaampi?"
  Bisquit

Veeti

  • Vieras
Vs: Maatalousministeri
eli 141 turvaamiseksi piti ottaa käyttöön ensin kaikki muut eun sallimat
tukisysteemit

sen vuoksi c aluveella piti ottaa käyttöön vastaavat tuet kuin abllä



Nuin pöhlöä kommenttia ei täällä vielä ole ollutkaan.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Maatalousministeri
eli 141 turvaamiseksi piti ottaa käyttöön ensin kaikki muut eun sallimat tukisysteemit

sen vuoksi c aluveella piti ottaa käyttöön vastaavat tuet kuin abllä

Lukutaito? Tulee kyllä ihan mieleen se MTKn ja maitovaliokunnan ihan omanlaisensa tukimatematiikka väistämättä tässä yhteydessä...

Jos komissiossa jotakin ihmeteltiin niin sitä että ab-alueen investointitukia ei käytetty täysimääräisesti. Komissio käsitteli ab-aluetta ja c-aluetta erillisinä eikä mitenkään kytkenyt niiden tukia toisiinsa että joku c-alueen investointituki olisi ollut ehtona ab-investointituille. Kotimaisilla päätöksillä haluttiin tasoittaa tukieroja joita olisi syntynyt jos olisi menetelty kuten komissio tietyllä tavalla edellytti. Siis tasoitettiin investointitukia c-alueen hyväksi.