Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Voiko joku viljamies oikeesti olla kateellinen maidontuottajille??  (Luettu 12863 kertaa)

Vilja-Antti

• Vieras

Tuota epäoikeudenmukaisuutta oon miettiny itekkin, kun pitelen kasvinviljelytilaa C2-alueella. Siis että miks noi etelän rikkaat saa nuin suuret tilatuet ja niitä maailmanpelastamisen lisätoimenpitteitäkin saa niin monta ruksata.. ???

Sähän saat pohjoisen tuen ja paljon muuta euroa joita etelään ei makseta...

No itse asiassa pohjoista tukea en saa euroakaan. Mulla koko ala heinällä ja kuminalla, ne ei ainakaan siihen oikeuta..
Pitiköhän sille olla joku öljykasvi tai jotain, en muista. Muutenkin yhtä tyhjän kanssa tuo pohjoinen tuki, etelässä saa yhdellä lisätoimenpiteellä jo enemmän.

Taidat sinäkin olla joku palkkatyössä oleva amatööriviljelijäpuuhastelija, joka viljelee sitä suvun 25 ha:n tilaa, ettei pellot vaan joutuisi sille naapurin päätoimiselle ja menestyvälle nuorelle viljelijälle.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet

Tuota epäoikeudenmukaisuutta oon miettiny itekkin, kun pitelen kasvinviljelytilaa C2-alueella. Siis että miks noi etelän rikkaat saa nuin suuret tilatuet ja niitä maailmanpelastamisen lisätoimenpitteitäkin saa niin monta ruksata.. ???

No itse asiassa pohjoista tukea en saa euroakaan. Mulla koko ala heinällä ja kuminalla, ne ei ainakaan siihen oikeuta..
Pitiköhän sille olla joku öljykasvi tai jotain, en muista. Muutenkin yhtä tyhjän kanssa tuo pohjoinen tuki, etelässä saa yhdellä lisätoimenpiteellä jo enemmän.

Taidat sinäkin olla joku palkkatyössä oleva amatööriviljelijäpuuhastelija, joka viljelee sitä suvun 25 ha:n tilaa, ettei pellot vaan joutuisi sille naapurin päätoimiselle ja menestyvälle nuorelle viljelijälle.
;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Kuutamoviljelijä

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

[/quote]

Nokun ei löydy niitä nuorempia saati menestyvämpiä  ;D  

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
TOP 4 by SKN
1. sika
2.siipikarja
3.liha
4.maito
 ;D

sanoisin pikemminkin näin

1. protko
2. sika
3. maito
4. poro
5. jne...
6. jne...
7. lammas, vilja, nauta
No noooo! Et mitenkään voi rinnastaa nautatilaa ja viljatilaa samalle sijalle! Aiheutat minulle kärsimystä!
  Ainakin vuokranmaksukyky nautatilalla tuntuisi ihan eri luokkaiselta kun viljatilalla.

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Pohjoinen yleinen hehtaarituki, pohjoinen nuorten tuki, korkeampi LFA, korkeampi LFA-korotus..
Kannattaisi varmaan joskus lukea tukiopasta, niin ei ruksit unohdu hakemuksesta..

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vai eikö nämä v*ttuilut olekin provosointia täällä? eikö olekin??

Protesti ei todellakaan ole provosointia, muttei ehdottomasti kateuttakaan, vaan oikeudenmukaisuuden peräämistä.

Tuotannonalasta riippumatta jokainen olkoon ansainnut tuotantonsa, muttei kuten nyt, kättä toisen taskuun laittamalla.

Tukien piti olla vain eu;n aiheuttamien vaikeuksien tasoittamista, ei luonnonolosuhteista tai alueista johtuvien kustannusten hyvittämistä ja eteenkään tasausta. Ahneus meni järjen edelle ja pohjoisen silmässä suunnaton kateus, perkeleen etelän kartanot.

Jos on hehtaarin nurmipläntti, ei se ole Eu-n vika, eikä etelän kartanonomistajan, ei sitä pitäisi mitenkään korvata yhteisestä potista.
Neuvostoliitossa kaikki koetettiin tasapäistää ja lopputuloksen tietävät kaikki.

Eiköhän Eu:n nimissä ole ahnehdittu alueille rahaa ja tukia siinä muodossa, jotta niitä myöhemmin tutkitaan valtakunnanoikeutta myöden.

Veeti

• Vieras
Vai eikö nämä v*ttuilut olekin provosointia täällä? eikö olekin??

Ei ole kateellisuutta vaan yritys pitää C-alueen tissinkoittajien (=Maitovaliokunnan) käsi pois viljanviljelijän taskusta

Yksi esimerkki: v. 2000 leikattiin MTK:n vaatimuksesta viljan CAP-alaa 200 000 hehtaarilla ja sillä luotiin uusi nurmen CAP lähinnä tissinkoittajille.

Tämä ämteekoon operaatio merkitsi suurimmillaan 9% leikkausta viljan CAP-tukeen.

Toinen esimerkki: ministeri Koskinen neuvotteli 50 e/ha LFA-korotuksen EU:lta. MTK vaati heti, että viljalle ei saa maksaa kuin 14 e/ha, loput kotieläintiloille: 125 e/ha+nurmelle 40 e/ha. Tämän uudeksi maatalousministeriksi noussut pöhlö korkeaoja myös esitti EU:lle.  EU ei aivan hyväksynyt tätä, vaan kotieläintiloille 100 e/ha, ei nurmilisää, viljalle 20 e/ha.

Nyt sitten kotieläintila saa täällä 80 e/ha enemmän tukea viljahehtaarilleen kuin viljatila. Aivan järjetön tilanne.

Ämteekoo lähti heti EU-jäsenyyden alussa leikkaamaan AB-alueen tukia mm. korotetut investointituet pois, samoin nuorten viljelijöitten tuki- C-alueella sitä maksetaan edelleenkin.

MTK ja erityisesti Maitovaliokunta on perseestä ja syvältä.

emo-heikki

• Vieras

Pohjoinen yleinen hehtaarituki, pohjoinen nuorten tuki, korkeampi LFA, korkeampi LFA-korotus..
Kannattaisi varmaan joskus lukea tukiopasta, niin ei ruksit unohdu hakemuksesta..

No tukiopas on kyllä täynnä, erillaisia etelän omia pikku erikoisuuksia, joita ei sitten vastaavsti myönnetä tänne C-3 ja C-4 vyöhykkeelle ????
Mikäli ne poistettaisiin, niin kirjan sivumäärä puolittuisi samantien ????

JoHaRa

• Vieras
Tukiopas on kieltämättä täynnä kummallisia tukia etelän kasvinviljelytiloille. Käytännössä niissä ei ole mitään järkeviä, aika harvassa taitavat olla tilat jotka noita hakevat. Itse selaisin sitä kirjaa taajaan pari vuotta sitten ja heitin sitten sen menemään kuten muutkin huuhaa-opukset. (Mm. Outi S:n materiaalin..)

Mutta en tiedä onko kaikki juttu täällä kateutta. Minä en ainakaan kadehdi maidontuottajien rahoja koska en kadehdi heidän työmääräänsäkään/ suuriin investointeihin liittyviä riskejä. Mutta en itse pidä kirjoituksista joissa tuloja vähätellään ja työmäärää liioitellaan. Niitäkään lukiessani en tunne kateutta enkä katkeruutta, ainoastaan turhautuneisuutta.

Kuutamoviljelijä

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

Tässäpä tukimäärät nurmihehtaarilta tältä vuodelta C2-alueella: tilatuki 152,67€, ymp. perusosa 93€, ymp. lisäosa (50% kasvipeit.) 11€, LFA 210€, LFA lisäosa 25€, nuoren vilj. tuki 36€, ja yleinen heht. tuki 35€. Yht. 562,67 €.
Kertookaa nyt A ja B-alueen kartanonherrat omanne ::)

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Ilmeisesti voi. Mä en ole kateellinen, mutta peräänkuulutan sitä, että maidosta pitäisi maksaa tuottajalle sama hinta koko maassa. Tukialueet on perseestä.

Nää lisätoimenpiteet on perseestä. Ahneuksissaan näitä tuli otettua, mutta tiiä sitten paljonko näistä on lopun viimein hyötyä. C2:lla pelto on lähestulkoon ilmaista. Täällä vuokrat korkeita ja pellon hinta pilvissä. Sulle jää helposti tuista enemmän käteen kuin monella täällä etelän mailla.

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!

Tässäpä tukimäärät nurmihehtaarilta tältä vuodelta C2-alueella: tilatuki 152,67€, ymp. perusosa 93€, ymp. lisäosa (50% kasvipeit.) 11€, LFA 210€, LFA lisäosa 25€, nuoren vilj. tuki 36€, ja yleinen heht. tuki 35€. Yht. 562,67 €.
Kertookaa nyt A ja B-alueen kartanonherrat omanne ::)

Noin 582e.

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....

Nää lisätoimenpiteet on perseestä. Ahneuksissaan näitä tuli otettua, mutta tiiä sitten paljonko näistä on lopun viimein hyötyä. C2:lla pelto on lähestulkoon ilmaista. Täällä vuokrat korkeita ja pellon hinta pilvissä. Sulle jää helposti tuista enemmän käteen kuin monella täällä etelän mailla.

No juuri tuon vuoksi on ollut oikein että tuotannon on annettu kasvaa siellä missä siihen on hyvät edellytykset. Itse en ole maksanut vuokrapelloista vielä euroakaan vuokraa ja alhaisten kustannusten ansiosta teen ihan kohtalaista tulosta peltopuolella.

JoHaRa

• Vieras
547€/ha B-alue. Ilman kikkailuita joita en voi laillisesti toteuttaa. Tuoss on mukana vielä joku ihme lisä joistain sonnipojista joita en ole ikinä nähnytkään. Minulla ei ole ollut viljelysopimuksia, joten esim. mallasohralla ei ole mallasohran tukea. Semmoinenkin vissiin on olemassa, mutta koskee käytännössä vain isoja tiloja.

Viimeksi muokattu: 20.10.09 - klo:13:32 kirjoittanut JoHaRa

Veeti

• Vieras
547€/ha B-alue. Ilman kikkailuita joita en voi laillisesti toteuttaa. Tuoss on mukana vielä joku ihme lisä joistain sonnipojista joita en ole ikinä nähnytkään. Minulla ei ole ollut viljelysopimuksia, joten esim. mallasohralla ei ole mallasohran tukea.Ei ole enäöä, MTK ehti senkin jo juntata pois. Semmoinenkin vissiin on olemassa, mutta koskee käytännössä vain isoja tiloja.