Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eu-kepu lisää tukea maidolle  (Luettu 4884 kertaa)

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Mitä järkeä on tappiollisen viljanviljelyn tukeminen . Kysyn vaan ?

Ihan tasan sama kuin tappiollisen maidontuotannon! Vaikee tajuta sorkkaääliö? ;D
[/quote]Ei ollenkaan , maidontuotanto alkaa kannattamaan lähi vuosina  paremmin .

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Viljahommista... Onko kenelläkään tilastoa siitä paljonko rehuviljaa myydään A ja B-alueilta Pohjoisempaan Suomeen?

Jos ajattelen aivoillani niin C-alueet tuntuvat aika omavaraisilta viljan suhteen. Aika harva tila ostaa viljaa "etelästä" tai edes kaupan kautta. Itse asiassa en pysty nimeämään kuin 2 C2-alueen tilaa joiden tiedän ostaneen viljaa suoraan joltain maatilalta Etelä-Suomesta.

En tunne myöskään yhtään Etelän viljatilaa joka aktiivisesti myisi viljaa tänne C-alueelle. Näissä tiedoissa minulla on tietysti puutteita. Etelän tilat myyvät rehuviljansa kaupoille tai naapurin sikatiloille tai siipikarjatiloille. Näin osa siitä viljasta (ainakin kuoret) tulevat täysrehujen ja ohrarehun muodossa tänne karjasuomeen.

Mutta asiaan. En usko sitä että hyvin menestyvä C-alueen karjatalous voisi nostaa viljan markkinahintaa merkittävästi. Olisi todella hienoa jos näin olisi, se olisi viljatiloille ehkä se pelastava juttu. En vaan itse usko..

Tämä kommenttina tai oikeastaan kysymyksenä Luomu-Jussille.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Ei ole tilastoja mullakaan käytettävissä mutta sen tiedän että tänne pohjoiseen viljat tulee pääosin pohjanmaalta. Itse ostan paikalliselta yhteistyökumppanilta.

Ei ole ihme että viljan viljely on lisääntynyt täällä pohjoisessakin parin vuoden takaisten riistohintojen seurauksena. Vain kallis siemen rajoittanut vilja-alojen kasvua. Nyt oli hyvä vuosi ja moni sai omaa siemenviljaa seuraavan vuoden kylvöihin, joten viljan viljely ei ole ainakaan laskemaan päin ja hinnat pysynevät pitkään oikealla tasolla.

Viimeksi muokattu: 17.10.09 - klo:19:57 kirjoittanut Luomujussi

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Ei ole tilastoja mullakaan käytettävissä mutta sen tiedän että tänne pohjoiseen viljat tulee pohjanmaalta. Itse ostan paikalliselta yhteistyökumppanilta.

Ei ole ihme että viljan viljely on lisääntynyt täällä pohjoisessakin parin vuoden takaisten riistohintojen seurauksena. Vain kallis siemen rajoittanut vilja-alojen kasvua. Nyt oli hyvä vuosi ja moni sai omaa siemenviljaa seuraavan vuoden kylvöihin, joten viljan viljely ei ole ainakaan laskemaan päin.

On täällä napapiirilläkin pari viljanviljelijää, en tiedä mitä sadolle tehdään, myykö rehuksi vai syökö itse ????

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Olen huomannut että C-alueenkin maidontuotannon lopettajat siirtyvät viljaan. Jos ikä ei siis riitä pankolla makailuun. Saavat hyviä satoja ja myyvät tietysti naapurustoon joka on kaikkien paikallisten etu.

Mutta pohjoisemman Suomen menestyvä karjatalous ei siis mielestäsi pelasta Etelä-Suomen viljatiloja?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Olen huomannut että C-alueenkin maidontuotannon lopettajat siirtyvät viljaan. Jos ikä ei siis riitä pankolla makailuun. Saavat hyviä satoja ja myyvät tietysti naapurustoon joka on kaikkien paikallisten etu.

Mutta pohjoisemman Suomen menestyvä karjatalous ei siis mielestäsi pelasta Etelä-Suomen viljatiloja?

Eiköhän se vie eteenpäin molempia, pohjoinen tarvitsee viljaa ja etelä viljalle ostajia ????

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Olen huomannut että C-alueenkin maidontuotannon lopettajat siirtyvät viljaan. Jos ikä ei siis riitä pankolla makailuun. Saavat hyviä satoja ja myyvät tietysti naapurustoon joka on kaikkien paikallisten etu.

Mutta pohjoisemman Suomen menestyvä karjatalous ei siis mielestäsi pelasta Etelä-Suomen viljatiloja?

Muotoilisin asian pikemminkin niin että pohjoisen menestyvä karjatalous estää vilja-aloja kasvamasta liikaa, nurmialaa täällä kun riittää. Pro Agrian neuvojat ovat opastaneet jo kauan että ohra on tuottavin kasvinviljelytiloille.

Viimeksi muokattu: 17.10.09 - klo:20:19 kirjoittanut Luomujussi

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Olen huomannut että C-alueenkin maidontuotannon lopettajat siirtyvät viljaan. Jos ikä ei siis riitä pankolla makailuun. Saavat hyviä satoja ja myyvät tietysti naapurustoon joka on kaikkien paikallisten etu.

Mutta pohjoisemman Suomen menestyvä karjatalous ei siis mielestäsi pelasta Etelä-Suomen viljatiloja?

Eiköhän se vie eteenpäin molempia, pohjoinen tarvitsee viljaa ja etelä viljalle ostajia ????

Joo. Mutta jos pohjoinen on lähes omavarainen viljasta. Lue pari aikaisempaa viestiä.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Olen huomannut että C-alueenkin maidontuotannon lopettajat siirtyvät viljaan. Jos ikä ei siis riitä pankolla makailuun. Saavat hyviä satoja ja myyvät tietysti naapurustoon joka on kaikkien paikallisten etu.

Mutta pohjoisemman Suomen menestyvä karjatalous ei siis mielestäsi pelasta Etelä-Suomen viljatiloja?

Eiköhän se vie eteenpäin molempia, pohjoinen tarvitsee viljaa ja etelä viljalle ostajia ????

Joo. Mutta jos pohjoinen on lähes omavarainen viljasta. Lue pari aikaisempaa viestiä.

Tarkoitti varmaan C-1 ja C-2, tuskin C-3 tai C-4 ovat kovinkaan omavaraisia ????

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Mutta tuodaanko C-3 tai C-4 alueille viljaa suoraan Etelä-Suomesta? Jos ei tuoda niin ko. alueiden karjatalouden menestyminen ei juurikaan auta E-Suomen viljatilojen ahdinkoa. Välillisesti tietysti. Eli välikäsien kautta. Jotka tunnetusti tulpaavat hinnan matkalla.

Mutta etsin vaan tuota tilastoa. Onko kenelläkään? Saan tuon kyllä ensi viikolla jos viitsin etsiä.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Mutta tuodaanko C-3 tai C-4 alueille viljaa suoraan Etelä-Suomesta?

Miksi pitäisi, voisi rahtikustannus nousta kohtuuttomaksi. Odotan niitä sinun tilastojasi ja mitä niillä onnistut todistamaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65793
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
hei, tässä välissä kysäisen, kun tuossa aiemmin raatiossa kertoi joku ranskalainen ilveilijä että saa kilosta viljaa vain 9 senttiä ja tuotanto maksaa 14 senttiä!  entäs mitä suomessa? onko joku piruparka laskenna?   olis ihan kiva tietää millä vertaillaan maita ja kannattavuuksia; vai?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Pitäisikin muuttaa Ranskaan koska siellä näkyy menevän paremmin kuin Suomessa.

Luumu-Jussi. En yritä todistaa mitään. Olen vain kiinnostunut luvuista.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Pitää kai jatkaa parilla sanalla. Mitä tässä ympärilläni viljanviljelyä tulee seurattua, niin kaikilla ensisijainen tavoite on joku muu kuin rehuviljanviljely. Rehua tulee lähinnä olosuhteiden pakosta, sille ei mitään voi. Vaikea sanoa paljonko rehua siirtyy Pohjois-Suomeen, ei välttämättä kovin paljoa. Jos Etelä-Pohjanmaata katselee, niin viljanviljely on sielläkin jo merkittävässä asemassa. Nyt kun Altian ohran käyttö vähenee, niin Pohjanmaa on entistä enemmän rehuomavaraisempi. Olikos se sinne Ylivieskaan, kun Raisio pykäsi uuden rehutehtaan. Varmasti erittäin hyvä ratkaisu. En usko, että Etelä-Suomen viljanviljely tulee mihinkään häviämään. Täällä käydään jo nyt muualla töissä ja viljelyä hoidetaan sivutoimisesti. Ja voin kertoa, että sivutoimista viljatilaa ei kaada mikään. Olen tyytyväinen, kun Marttilakin KM:ssä toteaa, että MTK:lla ei ole mitään tarvetta asettaa pää- ja sivutoimisia viljelijöitä eri asemaan. Mitä nuo tulevaisuuden muutokset tukipolitiikkaan aiheuttavat? Näkisin, että ensimmäisenä pelistä tippuvat pois nimenomaan Sisä-Suomessa olevat viljatilat. Vaatimattomien satotasojen alueella tukien lasku on aikamoista myrkkyä. Minun tilani on vähän sillä rajoilla, pitäisi olla 50km enemmän Lounaaseen jotta pellosta saisi enemmän satoa. Viljankin hinnoittelussa on tällä hetkellä markkinahäiriötä mukana. Omalla kohdallani tilanne ei ole kovin paha. Rypsistä tuli erittäin hyvä tili, ohrassa interventio parantaa hintaa, suurimokaurassa ennakkotietojen mukaan tulossa hyviä laatulisiä, vehnässäkin hinta jonkinlainen olosuhteisiin nähden. Kyllä näillä eväillä viljanviljelyllä pärjäilee täällä etelässä ihan mukavasti. Loppukaneettina voisin heittää, että hajotkaa pohjoisen karjamiehet omaan ahdasmieliseen tyhmyyteenne :D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eu-kepu lisää tukea maidolle
Joo kylmis. Kyllä tässä maailmassa pärjää jos kaikki munat eivät ole samassa korissa.
Samaa mieltä tuosta rehuviljan tuottamisesta jos sitä ei itse tarvitse. Turhaa hommaa, pahempi vahinko kuin kato.