http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801037043555_uu.shtml
Maajusseillekin osa tuista dösälippuina?
Kyllähän tuossa ideaa on. Jotainhan tuolla yksityisautoilun älyttömyydelle nimenomaan kaupunkiympäristössä pitäisi tehdä. Ehkäpä tuo kannustava malli toimisi juuri tuolla mallilla, eli ei olisi sidottu vain esim. työmatkakäyttöön, vaan voisi käyttää kuten itse haluaa. Tuolloin julkisia kulkupalveluja kehittyisi sinne missä niillä olisi luonnostaan kysyntää.
Vai olisiko rankaisumalli sittenkin toimivampi? Työmatkavähennysoikeus taajama-alueella vain ja yksinomaan julkisien kulkuneuvojen käytöstä tositteiden mukaan? Tässä tullaan sitten määrittelyongelmiin mikä on taajama-alue, onko työajoilla merkitystä ym. Eli kuitenkin huomattavasti ongelmallisempi malli.
Eihän tämän esityksen tarvitse olla mikään on/off malli, vaan voisi esimerkiksi tuollaisen matkalippuoikeuden luontoisverotusarvo olla huomattavan edullinen todelliseen arvoon verrattuna, jolloin sen käyttäminen osana palkkaa olisi edullista palkansaajalle ja toimisi kannustimena käyttöönotolle.