Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe emolehmä  (Luettu 9458 kertaa)

2706

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
emolehmä
hei ! tarkoitus on aloittaa emolehmien kanssa uusi tuotantosuunta.kertokaa hyviä vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon ja miten aloitus ois järkevintä hoitaa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: emolehmä
Osta semmonen lopetuskarja, eli jonkun tilan koko eläimistö.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: emolehmä
Osta lehmiä, älä pelkästään hiehoja, koska hiehoilla on yleensä ne poikimavaikeudet. Vilja pois tunnutuksesta, mitä jotkut harjoittaa lypsylehmillä.
 HETI aluksi kannattaa panostaa eläinten käsittely- ja kiinniottolaitteisiin, ainakin lukkoparsi tai mieluummin käsittelyhäkki poikima-apua ja muita toimenpiteitä varten tienaa heti hintansa säästyvinä vasikoina ja omana terveytenä..

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmä
Mieti heti alussa poi´itatko kaikki keväällä vaiko esim. kahdessa erässä. Tällä on suuri merkitys tilantarpeeseen. Jos elukat poikivat keväällä, niin uudistushiehoja on vähän hankalampi kasvattaa. Tämä johtuu tietysti siitä, että hiehot ovat helposti vähän turhan nuoria kun niiden aika poikimiseen tulee. 24 kuukauden ikäinen on yleensä ja aika hyvä poikimaan.

Rodut.. Jos et halua pelata väkirehujen kanssa niin ota herefordeja tai anguksia. Jos kasvatat risteytyksiä niin huomioi se, että emon maidontuotanto ei välttämättä tule riittämään ison rodun vasikalle.

Emohommissa ei sitten kauheasti tuppaa rikastumaan... Mikäli Sinulla on jo jonkun lihafirman laskema kannattavuuslaskema niin tarkistele sitä vielä lisää aika kriittisesti. Muuta kuolleisuus vähän ylemmäs ja vasikoiden myyntipaino vähän alemmas.. Ja unohda se, että voisit oikeasti myydä hiehoja jalostukseen  ;D Tässä hommassa pelataan tosi pienellä katteella ja sekin häviää tosi pienilla virheillä.

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: emolehmä
Hanki heti hyviä eläimiä, ei mitään pystyynkuolleen näköisiä :D ja sonni kanssa kunnollinen ja puhdasrotuinen.

Kaikenikäisiä, joo, lehmiä, hiehoja ja vieroitettuja vasikoita. Onnea vaan tuotannonmuutokseen!

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: emolehmä
Paljon tulikin jo asiaa. Painoittaisin juuri sitä kriittisyyttä laskelmien suhteen.. Itsellä ne heitti täysin häränpyllyä, luvut on helppo saada suunnitelmassa natsaamaan..
 Kiertele ja tutustu mahdollisimman moneeen ja erilaiseen tilaan... Parhaat opit on tarttunu mulle näiltä reissuilta ja sitten muiden emofarmareiden kanssa reissussa tarinoidessa...

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: emolehmä
Paljon tulikin jo asiaa. Painoittaisin juuri sitä kriittisyyttä laskelmien suhteen.. Itsellä ne heitti täysin häränpyllyä, luvut on helppo saada suunnitelmassa natsaamaan..
 Kiertele ja tutustu mahdollisimman moneeen ja erilaiseen tilaan... Parhaat opit on tarttunu mulle näiltä reissuilta ja sitten muiden emofarmareiden kanssa reissussa tarinoidessa...

Missä
kohden heitti laskelmat?
Kiertelemällä ja keskustelemalla oppii tosiaan paljon.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmä
Laskelmissa tulopuoli on liian korkea. Ja menopuoli liian pieni  ;D Esim. joku kuivitus saattaa laskelmissa olla vaikka 0€ ja eläinläkäri 10€/emo. Vasikoiden kasvu on myös aika utopistinen, harva vasikka painaa 6 kuukauden ikäisenä 350 kiloa. Olen nähnyt laskelmia joissa tuo on oletettu vasikoiden keskipainoksi..

Jos alat 2706 kiertelemään tiloja, niin käy katsomassa myös niitä halvalla tehtyjä... Jos siis meinaat elää emoilla, niin emopaikan ei tarvitse maksaa yli 1000€. Meillä maksoi vanhojen rakennusten muuttaminen emoille 450€/pää (alv0) ja siinäkin on ihan tarpeeksi maksamista.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: emolehmä
Ensimmäiseksi kannattaa hankkia työ ja toimeentulo. Jos niitä ei vielä ole niin älä niitä emojakaan hanki. Älä varsinkaan tee mitään rakennus tai muita investointeja velaksi.
  Kun sinulla on tulopuoli hallussa niin sitten voit hankkia niitä emoja ja kun on niitä emoja ihan omassa omistuksessa niin sitten voit jotain kevyttä jo investoidakin.
  Ota huomioon että 700:n euron emo saa saman tuen kun puolentoista tonnin emokin. Ja sen halvemman emon vasikasta saa käytännössä saman kun kalliimmankin vasikasta. Kaiken lisäksi halvempi emo tulee useimmiten halvemmaksi myös elättää.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmä
Ensimmäiseksi kannattaa hankkia työ ja toimeentulo. Jos niitä ei vielä ole niin älä niitä emojakaan hanki. Älä varsinkaan tee mitään rakennus tai muita investointeja velaksi.
  Kun sinulla on tulopuoli hallussa niin sitten voit hankkia niitä emoja ja kun on niitä emoja ihan omassa omistuksessa niin sitten voit jotain kevyttä jo investoidakin.
  Ota huomioon että 700:n euron emo saa saman tuen kun puolentoista tonnin emokin. Ja sen halvemman emon vasikasta saa käytännössä saman kun kalliimmankin vasikasta. Kaiken lisäksi halvempi emo tulee useimmiten halvemmaksi myös elättää.

Tässä jutussa on viisautta sisällä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: emolehmä
Emoista en tiedä hevon paskaa, mutta tällä palstalla olen oppinut sen, että emoissa on syytä tukialueluokituksen alkaa tunnuksella C1 ylöspäin ;D

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: emolehmä
Laskelmissa tulopuoli on liian korkea. Ja menopuoli liian pieni  ;D Esim. joku kuivitus saattaa laskelmissa olla vaikka 0€ ja eläinläkäri 10€/emo. Vasikoiden kasvu on myös aika utopistinen, harva vasikka painaa 6 kuukauden ikäisenä 350 kiloa. Olen nähnyt laskelmia joissa tuo on oletettu vasikoiden keskipainoksi..

Jos alat 2706 kiertelemään tiloja, niin käy katsomassa myös niitä halvalla tehtyjä... Jos siis meinaat elää emoilla, niin emopaikan ei tarvitse maksaa yli 1000€. Meillä maksoi vanhojen rakennusten muuttaminen emoille 450€/pää (alv0) ja siinäkin on ihan tarpeeksi maksamista.

Vanhoissa rakennuksiin ei yleensä saa pää-paikkoja kovin paljoa. Niitä kuitenkin emo-touhuissa tarvii olla jokunen.
Jos tarvii uuden ei todellakaan pesubetonia, eikä edes sinnepäin.
Ensimmäisten eläinten jälkeen ei tule tili ihan heti eikä kohtakaan, siihen kannatta varautua kunnolla.

Paljonko JoHaRa emoja ?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmä
Meillä on jotain 35 päätä+nuoret ja sonni. Rouvan karjaa, minä olen lähinnä vaan töissä  ;D Navetassa 23 metriä ruokintapöytää. Jos joku tahtoo nähdä systeemin niin tervetuloa vaan, navetta on edullinen ja vähätöinen.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: emolehmä
Meillä on jotain 35 päätä+nuoret ja sonni. Rouvan karjaa, minä olen lähinnä vaan töissä  ;D Navetassa 23 metriä ruokintapöytää. Jos joku tahtoo nähdä systeemin niin tervetuloa vaan, navetta on edullinen ja vähätöinen.

Mulla ei ole minkäänlaista navettaa, on vain sellaisia katoksia ja muita rakennuksia sääsuojina, eli vanhoja latoja ja liitereitä, eläimet oleilee pääasiassa sellaisessa kuusi/mäntymetsässä talvella ja menee noihin rakennksiin silloin kuin itse haluaa.

Mielestäni kannattaa valita sellainen rotu, jossa on pienet emot, eli Agnus, Hereford tai Highland Cattle, pieniä emoja menee samalle pinta-alalle enempi ja näin ollen vasikoita tuleekin enempi kuin isoilla roduilla, alussa ehkä kannataa myydä vasikoita välitykseen, niin saa rahan kiertämään nopeammin, tosin itse en ole sitä harrastanut koska rotuni on tuo viimeinen.
Mikäli haluaa teuraspainoa nostaa, niin laittaa sonniksi vaikka Limousinin, niin vasikoista saa paremman hinnan välityksessä ja mikäli kasvattaa itse, niin ne kasvaakin paremmin, itse en ole tehotuottaja joten en näe sitä tarpeelliseksi, eläimet kasvatetaan laidunruualla ja nurmirehulla.

Joo, en sen enempää anna neuvoja, nämä on kumminkin aikalailla sellaisia tilakohtaisia juttuja ????

Laske homma kumminkin niin, että selviät alussa kustannuksista pelkästään tuilla, eli pidä investoinnit pieninä ja käytä urakoitsijoita mahdollisimman paljon.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: emolehmä
Emoista en tiedä hevon paskaa, mutta tällä palstalla olen oppinut sen, että emoissa on syytä tukialueluokituksen alkaa tunnuksella C1 ylöspäin ;D
Niin jos kannattavuudesta puhutaan, niin AB-alueella ei kannata emoja ajatella ollenkaan, jollei peltoa ole vähintään 70-100 hehtaaria. Täällä etelässä kotieläintilan hehtaarituet ovat suhteessa suuremmat kuin pelkät eläintuet kun ei ole sitä kansallista pohjoista tukea..