Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä  (Luettu 5148 kertaa)

suhmura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75
Rakensimme navettaa pari vuotta jossa pohjan kaivuutyöt teetettiin urakoitsijalla. Sitten ostimme kimppakaivurin jota käytettiin navettaa rakentaessa lähinnä makuualueiden ja lattioiden muotoiluun ja elemnttien nostoon. Nyt olemme joutuneet verotarkastuksen kohteeksi ja verottaja huomauttaa että tämä ostamamme kaivinkone ei voi kuulua maatalouden kalustoon vaan se pitäisi laittaa rakennuspoistoihin?!?! Siis voisiko tai osaako joku selittää tämän logiikan tässä ja miten minun pitäisi nyt toimia tässä asiassa?

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä
Rakensimme navettaa pari vuotta jossa pohjan kaivuutyöt teetettiin urakoitsijalla. Sitten ostimme kimppakaivurin jota käytettiin navettaa rakentaessa lähinnä makuualueiden ja lattioiden muotoiluun ja elemnttien nostoon. Nyt olemme joutuneet verotarkastuksen kohteeksi ja verottaja huomauttaa että tämä ostamamme kaivinkone ei voi kuulua maatalouden kalustoon vaan se pitäisi laittaa rakennuspoistoihin?!?! Siis voisiko tai osaako joku selittää tämän logiikan tässä ja miten minun pitäisi nyt toimia tässä asiassa?
Aika ihmeelliseltä kuulostaa. Weijo voi varmaan paremmin neuvoa, mutta kaipa siitä  verovalitus sun pitää tehä.

gonemies

  • Vieras
Vs: verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä
Kaikki mitkä pystyy pulteilla tai muuten kivuttomasti  irroittamaan,niin ettei jää kuin petonianturat on koneita.

Näin sanoi mtkn verokuru(joskus kun vielä olin jäsenmaksua maksava).Nuo betonit menee rakennuspuolelle.


On vaikea kuvitella jonkun kaivinkoneen olevan jollain lailla rakennuspoistoihin kuuluva.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä
Mulla kai on hakekonttikin konekalustossa...
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä
Siis voisiko tai osaako joku selittää tämän logiikan tässä ja miten minun pitäisi nyt toimia tässä asiassa?

Täysin vihjeetön verotarkastaja.

Selvität verotarkastajan esimiehen ja otat yhteyttä. Tai sitten oman verotoimiston johtajaan.

Edes kiinteästi navettaan pultattu kaivinkone ei kuulu rakennuspoistoihin. Esimerkiksi viljankuivaamon koneistot kuuluu konepoistoihin, ei rakennukseen.

Valitettavasti verotarkastajaksi pääseminen ei edellytä mitään eritystä osaamista tai säädösten tuntemista, muodollinen koulutus riittää. Voi olla jotain ihan suoraan koulunpenkiltä tulleita joilla ei ole oikein mitään käsitystä yhtään mistään. Tai sitten sellaisia toheloita jotka ei ole päässeet mihinkään muihinkaan hommiin. Ja sitten taas toisessa ääripäässä tosi terävää ja osaavaa porukkaa. Jälkimmäisiä tuskin laitetaan jotain navettatyömaata tarkastamaan.


Viimeksi muokattu: 04.10.09 - klo:23:04 kirjoittanut aurajokilaivuri

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä
lypsyasema menee kans konepoistoilla

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: verottajan tulkinta kaivinkoneen käytöstä
Rakensimme navettaa pari vuotta jossa pohjan kaivuutyöt teetettiin urakoitsijalla. Sitten ostimme kimppakaivurin jota käytettiin navettaa rakentaessa lähinnä makuualueiden ja lattioiden muotoiluun ja elemnttien nostoon. Nyt olemme joutuneet verotarkastuksen kohteeksi ja verottaja huomauttaa että tämä ostamamme kaivinkone ei voi kuulua maatalouden kalustoon vaan se pitäisi laittaa rakennuspoistoihin?!?! Siis voisiko tai osaako joku selittää tämän logiikan tässä ja miten minun pitäisi nyt toimia tässä asiassa?

Ei sentään noin, kyllä kaivinkone menee kalustoon normaalisti ja poisto 25 max, mutta toki jos on käynyt ilmi jotta on verovuonna käytetty pääosin rakennustyöhön, niin sen vuoden osalta koneen poisto+kulut voidaan oikaisueränä siirtää tilinpäätöksessä rakennuksen menoihin.

Eli kone kalustoon, siitä normaalisti poisto. Sitten lasket oikaisuerän poisto+koneen vuosikulut, tuosta erästä se osuus jonka arvioit käytön suhteessa olevan rakennustöiden osuus lisätään rakennuksen menoihin ja vastaava summa lisätään maatalouden tuloon.