Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Corynebacterium bovis  (Luettu 4533 kertaa)

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Corynebacterium bovis
Lähetin äskettäin näytteen eräästä erittäin paljon soluttavasta lehmästä ja tuloksena oli tämä Corynebacterium bovis. Pisti ihan ihmetyttämään, kun maidon ulkonäössä ei mitään muutoksia, mutta kas kun solutestin tulin tehneeksi, niin yhtä kiisseliä jokaikisestä neljänneksestä. Kyseessä on kerran poikinut lehmä, jolta ensimmäisen poikimisen jälkeen hoidettiin str uberis ja parani siitä tosi hyvin eikä soluttanut puoleen vuoteen lähes mitään. Mitä olen ymmärtänyt tuosta Corynebacteriumista, niin sitäkö siis ei kannata ruveta hoitamaan? Lehmällä oli solut 900, joten miusta sitä ei voi sanoa enää lieväksi soluttamiseksi (jostain kun luin, että Corynebacterium nostaa vain vähän solupitoisuutta)  ???

Lieneeköhän siis viisasta lypsää tätä kyseistä elukkaa erikseen, soluttaa mitä hyvänsä ja tökätä umpituubit ummessaoloajaksi? Umpeenjäänti alkaa olla jo lähellä, että olisiko aiheellistä yrittää hoidattaa ennen sitä? Vai luottaako pelkkiin umbituubeihin?

Ja eikös tuo Corynebacterium ole tarttuvaa sorttia? Viimeisenä olen kyllä lypsänyt ettei nyt muihin enää tarttuisi...

Kiitos ja kumarrus jos joku jaksaa taas vaivautua  ;)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Corynebacterium bovis
Lähetin äskettäin näytteen eräästä erittäin paljon soluttavasta lehmästä ja tuloksena oli tämä Corynebacterium bovis. Pisti ihan ihmetyttämään, kun maidon ulkonäössä ei mitään muutoksia, mutta kas kun solutestin tulin tehneeksi, niin yhtä kiisseliä jokaikisestä neljänneksestä. Kyseessä on kerran poikinut lehmä, jolta ensimmäisen poikimisen jälkeen hoidettiin str uberis ja parani siitä tosi hyvin eikä soluttanut puoleen vuoteen lähes mitään. Mitä olen ymmärtänyt tuosta Corynebacteriumista, niin sitäkö siis ei kannata ruveta hoitamaan? Lehmällä oli solut 900, joten miusta sitä ei voi sanoa enää lieväksi soluttamiseksi (jostain kun luin, että Corynebacterium nostaa vain vähän solupitoisuutta)  ???

Lieneeköhän siis viisasta lypsää tätä kyseistä elukkaa erikseen, soluttaa mitä hyvänsä ja tökätä umpituubit ummessaoloajaksi? Umpeenjäänti alkaa olla jo lähellä, että olisiko aiheellistä yrittää hoidattaa ennen sitä? Vai luottaako pelkkiin umbituubeihin?

Ja eikös tuo Corynebacterium ole tarttuvaa sorttia? Viimeisenä olen kyllä lypsänyt ettei nyt muihin enää tarttuisi...

Kiitos ja kumarrus jos joku jaksaa taas vaivautua  ;)



Muutama C.Bovis  on meillä diagnosoitu mutta yhtään ei ole hoidettu. Aika parantaa. C.Boviksessa on se hyvä puoli että sillä infektoituneeseen utareneljännekseen ei pitäisi muiden bakteerien pystyä iskemään. Mutta jo paljon soluttaa, niin jotain on ehkä pakko tehdä..
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Corynebacterium bovis
Ei 900 000 ole vielä paljon. Aika yleisiä ovat 2-3 miljoonan solut ilman mitään pöpöä. Jos tapat tuon pikkuilkiön antibiootilla, niin utareen luontainen vastustuskyky heikkenee ja joku lihansyöjäbakteeri pääsee sisään. Näin minä meinaan.. Anna ajan kulua.

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Corynebacterium bovis
Kiitos vastauksista  :) Näin mie vähän itekin aattelin, että antaa ajan kulua ja kattoo sitte lähteekö tilanne korjaantumaan. Pulassahan tässä olis ilman kokeneiden karjaihmisten mielipiteitä  ::)