Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uusiutuva energia  (Luettu 39360 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Uusiutuva energia
Älkää peljätkö, sillä minä olen teidän kanssanne.

********Tunnetko olevas siunauksellinen henkilö? Jopa itse ylösnousut?
Kui mää ain olen paras?

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Uusiutuva energia
Älkää peljätkö, sillä minä olen teidän kanssanne.

********Tunnetko olevas siunauksellinen henkilö? Jopa itse ylösnousut?

Kauanpa siihen meni kun joku profiiliani kommentoi. Kyseinen lause ei ole oma keksimäni ja löytynee eräästä tunnetusta kirjasta. Aamuisin yleensä tuntuu siltä kuin olisi ylösnoussut.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Uusiutuva energia
Onhan maalämpö varmasti toimiva ja kannattava investointi mutta uudisrakentajalle ongelma on kallis investointi. Kun lainan maksukyky on rajallinen, jouduttaisiin tällöin tinkimään jostain muusta.

Pellettiä muutama kaveri kehunut. Mökissä sähkölämmitys ja varaavaa tulisijaa lämmittävät joka toinen päivä pelletillä. Palaa kuulemma tosi kuumasti ja säästää paljon sähköä.
Ja kesällä ei tule ongelmaa pelletin kanssa touhutessa lämpimän veden puutteesta, sekin on huomoitava juttu. Eikös maalämmössä joudu kesällä lämmittämään sähköllä käyttöveden, oonko väärässä ?

En ole asiantuntija, muutamaan tapaukseen tutustunut ja hieman seuraillut alan foorumeita.

Olen ymmärtänyt ettei maalämmöllä käyttövettä kannata lämmittää kuumaksi, koska hyötysuhde huononee ja laitteiston teho ei välttämättä pakkasilla riitä. Alhainen lämpötila käyttövesivaraajassa voi aiheuttaa vaaran johonkin bakteeriin tms. käyttövedessä. Tästäkin syystä käyttövesi kannattanee lämmittää sähköllä.
(Ainakin joissain) pumpuissa on automatiikka, joka lämmittää käyttöveden
asetetun ajan väliajoin suoraan sähköllä noin 80-90 asteiseksi noin
2 tunniksi.  Tämän pitäisi puhdistaa veden bakteereista.
 (vaikka kuukauden väliajoin tai käsikäyttöisenä, jolloin voi putket
puhdistaa päästämällä vettä hanoista)
Normaalisti käyttöveden lämpötilan voi säätää, käytännössä se on aina
mx n. 60 astetta.
Lämmintä käyttövettä riittää vaikka pakkasta olisikin.
Jos on iso lössi saunomassa, ja laitteen teho alkaa loppumaan, niin
laite vähentää patteriveden lämmitystä, ettei lämmin suihkuvesi lopu.
Kun vedenkulutus pienenee, laite jatkaa normaalia käymistä.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Uusiutuva energia
Älkää peljätkö, sillä minä olen teidän kanssanne.

********Tunnetko olevas siunauksellinen henkilö? Jopa itse ylösnousut?

Kauanpa siihen meni kun joku profiiliani kommentoi. Kyseinen lause ei ole oma keksimäni ja löytynee eräästä tunnetusta kirjasta. Aamuisin yleensä tuntuu siltä kuin olisi ylösnoussut.
UUDESTI YLÖSNOUSSUT,Herranpelko elää keskuudessamme ;)
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Uusiutuva energia
Niin se puunpoltto sähköntuotannossa.Nyt iltavuorossa täysi teho eli 260MW/tunnissa.Hiilenkulutus 30kg/s tekee 2592000 kg/vrk.Otetaan kuiva koivu vaihtoehdoksi,pannaan lämpöarvoksi kova lukema 20mj/kg.Elikkäs meniskös 3500000kg/vrk kuivaa koivua,aika pitkä halkopino.On meinaan kuutioissa aika paljon.87,5 rekallista vuorokaudessa jos autossa 40tonnia.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Uusiutuva energia
Nyt iltavuorossa täysi teho eli 260MW/tunnissa.Hiilenkulutus 30kg/s

Huonoa hiiltä sulla. 30 kg/s tekee 108 tn tunnissa. Sillä määrällä hiiltä tuotetaan energiaa paljon enemmän kuin mainitsemasi 260 MWh.

Viimeksi muokattu: 31.12.07 - klo:10:10 kirjoittanut Luomujussi

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Uusiutuva energia
Niin se puunpoltto sähköntuotannossa.Nyt iltavuorossa täysi teho eli 260MW/tunnissa.Hiilenkulutus 30kg/s tekee 2592000 kg/vrk.Otetaan kuiva koivu vaihtoehdoksi,pannaan lämpöarvoksi kova lukema 20mj/kg.Elikkäs meniskös 3500000kg/vrk kuivaa koivua,aika pitkä halkopino.On meinaan kuutioissa aika paljon.87,5 rekallista vuorokaudessa jos autossa 40tonnia.

Onko se siinä rannalla päin tommonen voimala? Tuloo kaiketi piuha tännekin päin. Mihinkäs ne teille sitä ytimellistä voimalaa suunnitteloo?
tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Uusiutuva energia
Niin se puunpoltto sähköntuotannossa.Nyt iltavuorossa täysi teho eli 260MW/tunnissa.Hiilenkulutus 30kg/s tekee 2592000 kg/vrk.Otetaan kuiva koivu vaihtoehdoksi,pannaan lämpöarvoksi kova lukema 20mj/kg.Elikkäs meniskös 3500000kg/vrk kuivaa koivua,aika pitkä halkopino.On meinaan kuutioissa aika paljon.87,5 rekallista vuorokaudessa jos autossa 40tonnia.

Onko se siinä rannalla päin tommonen voimala? Tuloo kaiketi piuha tännekin päin. Mihinkäs ne teille sitä ytimellistä voimalaa suunnitteloo?
  Rannalla tämä on ja samassa pihassa toinen joka käy raskaalla p,öljyllä ja fingridin lentokone turbiinit.Etelämpään suunnittelevat siipyyn ja skaftungin rajalle ydintä.Tänne suunnittelevat uutta 700MW:in hiilivoimalaa.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Uusiutuva energia
Nyt iltavuorossa täysi teho eli 260MW/tunnissa.Hiilenkulutus 30kg/s

Huonoa hiiltä sulla. 30 kg/s tekee 108 tn tunnissa. Sillä määrällä hiiltä tuotetaan energiaa paljon enemmän kuin mainitsemasi 260 MWh.
   Nyt on poltossa lämpöarvoltaan venäläinen heikohko hiili.Et taida uskoa noita määriä.Kyllä se on niin että hiili,ydin ja turve sen lisänä puu ovat ainoat realistiset tavat tehdä sähköä.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Uusiutuva energia
Nyt iltavuorossa täysi teho eli 260MW/tunnissa.Hiilenkulutus 30kg/s

Huonoa hiiltä sulla. 30 kg/s tekee 108 tn tunnissa. Sillä määrällä hiiltä tuotetaan energiaa paljon enemmän kuin mainitsemasi 260 MWh.
   Nyt on poltossa lämpöarvoltaan venäläinen heikohko hiili.Et taida uskoa noita määriä.Kyllä se on niin että hiili,ydin ja turve sen lisänä puu ovat ainoat realistiset tavat tehdä sähköä.

OK. Kiinnitin vain huomiota siihen että 260 MWh:n tuottamiseen tarvittaisiin taulukoiden mukaan vain 36 tn kivihiiltä, vrt. kertomasi 108 tn. Siksi totesinkin hiilen olevan huonoa.

Viimeksi muokattu: 31.12.07 - klo:10:41 kirjoittanut Luomujussi

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Uusiutuva energia
Mistä semmosen taulukon löysit?huonompaakin on poltettu kun tämä,kulutus on pahimmillaan 3000tonnia.hyvällä hiilellä päästään 2200 pintaan.Porissa fortumin 500MW ja Pvo:n 250MW polttavat 8000tonnia/vrk.Suomessa lauhdevoimaloissa on sentään rikinpoistolaitokset,mahtaako muilla olla?
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Uusiutuva energia
http://apps1.sordino.fi/energia.htm
  Ota huomioon myös hyötysuhde.Kvaernerin  läpivirtauskattila 95%.Kattilan koosta sen verran korkeus 60metriä leveys 15 pituus 15.ABB Turbiini hyötysuhde 40%.Koneen pituus generaattorin kanssa 35 metriä.Turbiinin hyötysuhdetta syö eniten merivesilauhdutin.Merivettä menee läpi 7kuutiota/sekunnissa eli 25200 kuutiota/h että saadaan höyry lauhtumaan.  Niin vielä sen verran,kattilan teho 650MW.

Viimeksi muokattu: 31.12.07 - klo:15:01 kirjoittanut mike

"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Uusiutuva energia
Mistä semmosen taulukon löysit?huonompaakin on poltettu kun tämä,kulutus on pahimmillaan 3000tonnia.hyvällä hiilellä päästään 2200 pintaan.Porissa fortumin 500MW ja Pvo:n 250MW polttavat 8000tonnia/vrk.Suomessa lauhdevoimaloissa on sentään rikinpoistolaitokset,mahtaako muilla olla?

Olekko sää nyt Suomen paras? mike...

Ainakin Suomen tärkeimmästä päästä tuo mike.
Kui mää ain olen paras?

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Uusiutuva energia
Mistä semmosen taulukon löysit?huonompaakin on poltettu kun tämä,kulutus on pahimmillaan 3000tonnia.hyvällä hiilellä päästään 2200 pintaan.Porissa fortumin 500MW ja Pvo:n 250MW polttavat 8000tonnia/vrk.Suomessa lauhdevoimaloissa on sentään rikinpoistolaitokset,mahtaako muilla olla?

Olekko sää nyt Suomen paras? mike...

Ainakin Suomen tärkeimmästä päästä tuo mike.
  Haista ite. :-*
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"