Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Millä hinnalla on naudan kuivikelanta vaihtanut kotiaan  (Luettu 4253 kertaa)

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Naapuri olisi kiinnostunut viemään pelloilleen kuivikelantaa itse siirtäen ja levittäen.

Näillä yaran hinnoilla on tullut mieleen, että tarttee tosta nyt jotakin "lannoitehintaa" ottaa, mutta mitä.

Kuinka moni on "myynyt" lantaa ja mahtaako kukaan kehdata kertoa mitä siitä on laskuttanut.

En kerro vielä tässä vaiheessa suunnittelemaani hintaa (etten johdattele), mutta tulen sen jossain vaiheessa kertomaan.

Zeppeliini

  • Vieras
Naapuri itse siirtää ja levittää??? Kiitä ettei laskuta sinua...

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Ei tietoa, mutta pystynet selvittämään itsekin.

Lannasta ravinteet yhteen ja verraten, mitä vastaava kasa yaralaista maksaa. Vähennät levityskulut, koska viljalla kylvölannoituksessa ei juurikaan lisätyötä ole. Maanparannusvaikutuksen kompensoinee tallaushaitta ja tulevan kasvuston jonkin asteinen kirjavuus.

Kerro sitten lopputulos meillekin. Itse en nyt ehdi moista selvittelemään. Luulisin, että nollaa lähellä ollaan nykyisillä lannoitehinnoilla, jos ei mitään lannanlevityspalkkioita ole tulossa.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Naapuri olisi kiinnostunut viemään pelloilleen kuivikelantaa itse siirtäen ja levittäen.

Näillä yaran hinnoilla on tullut mieleen, että tarttee tosta nyt jotakin "lannoitehintaa" ottaa, mutta mitä.

Kuinka moni on "myynyt" lantaa ja mahtaako kukaan kehdata kertoa mitä siitä on laskuttanut.

En kerro vielä tässä vaiheessa suunnittelemaani hintaa (etten johdattele), mutta tulen sen jossain vaiheessa kertomaan.

Samoilla linjoilla muidenkin kanssa, nykyisellä apulannan hinnalla ei itse paskalle paljoakaan arvoa jää kun teet kuljetus/levitysvähennykset. Jos paskaa sinulla riesaksi asti, anna ilman niin voi tulla toisenkin kerran hakemaan. Muussa tapauksessa levitä omille pelloille, kaikkein yksinkertaisin ja halvin.

Toisaalta ei se hullu ole kuka pyytää vaan se kuka maksaa...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Pitäskös siis paskasta maksaa? TÄH ??? Ennenkuulumatonta!!! Jumalauta, mää saan 65e/ha kun otan vastaan.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Ei todellakaan ole ylimääräistä antaa, mut kun haluamalla haluaa, enkä viitti ilmaikseksi antaa.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Naapurin viljamies on ajattanut kuivanpaskan meidän laatalta. Minä tarjoan sonnat, viljamies hoitaa sonnan pois. Hienosti on parina keväänä/syksynä toiminut. Nykyään lietteellä sama systeemi, mutta lietteen määrän olen rajannut, että itsellekkin piisaa...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9862
Itte olen omani levitellyt, mutta tuttu jakaa sontansa muille. Sonnan vastaanottajalle ei aiheudu siitä kuluja. Sillä tuttuni ainakin ajattaakin sen urakoitsijoilla ja maksaa kulut itse, silti on tyytyväinen kun pääsee eroon.  ::)

emo-heikki

  • Vieras
Tuntuu kyllä kummalliselta, jos siitä maksamaan joutuu ....

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Ei se paska sentään mitään kultaa ole. Toki sillä saa multavuutta ja jonkinlaisen ravinne hyödyn. Syksyllä levitetyt lannat menee kyllä aika tarkasti taivaan tuuliin talven aikana, vai pitäskö sanoa, valumavesien mukana itämereen. Kun nuo sopimukset loppuu, pitää miettiä asiaa uudelleen. Oli viiminen vuosi kun EU-vielä hyväksyi tuon 65e/ha vastaanotosta. Fosforit ei ole noussut juuri nimeksikään kolmen vuoden aikana, eikä keväällä löydy laukulla typpeä sitten mistään. Täysin naurettava tuo uusi 75% sääntö. Ei ihme että kotieläintiloilta loppuu levitysala. Tuon rajan voisi laskea 25%, niin oltaisiin sitten lähempänä todellista ravinne määrää keväällä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Tuntuu kyllä kummalliselta, jos siitä maksamaan joutuu ....
Tuntuu, tiedän tapauksia että on lannat annettu ilman peltoon levitettynä. Tietysti pitää ajatella että minkä arvoista tuote on itsellesi jos sitä ei kerran ole liikaa.

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Ei se paska sentään mitään kultaa ole. Toki sillä saa multavuutta ja jonkinlaisen ravinne hyödyn. Syksyllä levitetyt lannat menee kyllä aika tarkasti taivaan tuuliin talven aikana, vai pitäskö sanoa, valumavesien mukana itämereen. Kun nuo sopimukset loppuu, pitää miettiä asiaa uudelleen. Oli viiminen vuosi kun EU-vielä hyväksyi tuon 65e/ha vastaanotosta. Fosforit ei ole noussut juuri nimeksikään kolmen vuoden aikana, eikä keväällä löydy laukulla typpeä sitten mistään. Täysin naurettava tuo uusi 75% sääntö. Ei ihme että kotieläintiloilta loppuu levitysala. Tuon rajan voisi laskea 25%, niin oltaisiin sitten lähempänä todellista ravinne määrää keväällä.

Ei kai tällä 75% (ja tulevat kiristykset) ole muuta tarkoitusta, kuin saada lannan syyslevitys loppumaan.
Tietty, jos ala ei riitä ja sonnasta on "pakko" päästä eroon, niin kai sellaiset sitä sitten syksyllä levittää...
Ei paljoa keväällä enään lisävoimaa voi ainakaan viljoille laittaa, jos syksyllä on sontaa pellolle ajettu. (esimerkkinä yksi oma lohko, ei edellisellä 5 vuotisjaksolla viljaa > satotavoite siten 4000 kg/ha > syksyllä ja keväällä kuivaalantaa näytteeksi, jolloin ei kemiallisia voinut käyttääkkään (hyvä, hyvä :D) toisaalta, satoa tuli silti rapeat 5 tonnia/ha, kuuteen olisi muuten ollut mahdollisuudet >:( ;D
Omat syyslevitykset on painettu niin alas kuin suinkin.
Alkaa vaan keväällä ahistamaan, kun joka paikka alkaa olemaan maanparannusainetta täynnä...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Ei se paska sentään mitään kultaa ole. Toki sillä saa multavuutta ja jonkinlaisen ravinne hyödyn. Syksyllä levitetyt lannat menee kyllä aika tarkasti taivaan tuuliin talven aikana, vai pitäskö sanoa, valumavesien mukana itämereen. Kun nuo sopimukset loppuu, pitää miettiä asiaa uudelleen. Oli viiminen vuosi kun EU-vielä hyväksyi tuon 65e/ha vastaanotosta. Fosforit ei ole noussut juuri nimeksikään kolmen vuoden aikana, eikä keväällä löydy laukulla typpeä sitten mistään. Täysin naurettava tuo uusi 75% sääntö. Ei ihme että kotieläintiloilta loppuu levitysala. Tuon rajan voisi laskea 25%, niin oltaisiin sitten lähempänä todellista ravinne määrää keväällä.

Ei kai tällä 75% (ja tulevat kiristykset) ole muuta tarkoitusta, kuin saada lannan syyslevitys loppumaan.
Tietty, jos ala ei riitä ja sonnasta on "pakko" päästä eroon, niin kai sellaiset sitä sitten syksyllä levittää...
Ei paljoa keväällä enään lisävoimaa voi ainakaan viljoille laittaa, jos syksyllä on sontaa pellolle ajettu. (esimerkkinä yksi oma lohko, ei edellisellä 5 vuotisjaksolla viljaa > satotavoite siten 4000 kg/ha > syksyllä ja keväällä kuivaalantaa näytteeksi, jolloin ei kemiallisia voinut käyttääkkään (hyvä, hyvä :D) toisaalta, satoa tuli silti rapeat 5 tonnia/ha, kuuteen olisi muuten ollut mahdollisuudet >:( ;D
Omat syyslevitykset on painettu niin alas kuin suinkin.
Alkaa vaan keväällä ahistamaan, kun joka paikka alkaa olemaan maanparannusainetta täynnä...
Niin ja monella se kevään aika on rajoitettua. Paskasouvin logistiikka kun on monella ihan hanurista. 300kuormaa 10 kuution tiinulla 5km päähän. Menee viikko jos toinenkin.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Eipä oo kyllä tullu mieleen hintaa ottaa. Paskan saa ilman, mutta siirtoajosta ja levityksestä veloitetaan normihinta. Jos haluaa itse siirtää pellolle patteriin niin meiltä saa isot kärryt veloituksetta käyttöön.

Kysyttiin muuten uutta ympäristölupaa varten taannoin naapurin viljamieheltä levitysalaa. Oli sitä aikaa kun kuviteltiin että se 99€/ha tulee vastaanottajalle tukea ja kun hänen pellot sijaitsee kilometrin säteellä lantalasta niin naapurisovun nimis tarjottiin sonta ilmaiseksi ja levitettynä pellolle. Ei kelvannu, että kai ne viljan katteet ihan ok on...

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Naapuri olisi kiinnostunut viemään pelloilleen kuivikelantaa itse siirtäen ja levittäen.

Näillä yaran hinnoilla on tullut mieleen, että tarttee tosta nyt jotakin "lannoitehintaa" ottaa, mutta mitä.

Kuinka moni on "myynyt" lantaa ja mahtaako kukaan kehdata kertoa mitä siitä on laskuttanut.

En kerro vielä tässä vaiheessa suunnittelemaani hintaa (etten johdattele), mutta tulen sen jossain vaiheessa kertomaan.

Sun konehilla vai omillaan? Oli miten oli, mutta minä olisin hiljaa hyvin tyytyväinen että se naapuri ei laskuta sinua..
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)