Lukekaapa Suomelan tekemä selvitys, löytyy MMM:n nettisivuilta.
Todella amatöörimäisesti tehty selvitys, joka korostuu kahteen asiaan:
1. palvelut sähköiseksi, jossa toki on järkeä pitkällä aikavälillä.
2. maaseutusihteerit pois tieltä, kohti " tärkeämpiä" tehtäviä.
Ensimmäiseksi selvityksestä kiinnittyi huomio alkeelliseen kieliasuun, jossa on lukuisia kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Toiseksi ensimmäiset 30 sivua oli tyhjänpäiväistä jaaritusta siitä, miten muualla toimitaan. Sinällän tarpeellinen juttu, mutta ei ne mahdu 30:een sivuun. Hyvin yleistasoista juttua, jossa ei oikeastaan sanota mitään.
Sähköinen asiointi on asia, jota täytyy kehittää, mutta sen varaan ei voida laskea mitään vuosikausiin. Joku asiantuntija kiteytti asian niin, että tälläkin hetkellä samalla kylällä saattaa olla robottitila sekä maitotonkkatila. Molemmilla on oikeus elämiseen, eikä järjestelmän sähköistämisellä voida tappaa viimeisiä 50-luvun viljelijöitä, jotka eivät pääse eläkkeelle, kiitos huonontuneiden eläke-ehtojen. Minulla on ollut pankkikortti jo 20 vuotta, mutta tuttavani, pankkiiri kertoi, että edelleen monet hoitavat pankkiasiansa pankkikirjan avulla.
2. Tuo maaseutusihteeriasia on sitten monimutkaisempi asia.
Käsitykseni mukaan maaseutusihteeri on juuri se, joka kansantajuistaa viljelijöille vaikeaselkoiset säädökset.
Toisaalta maaseutusihteerejä on suomessa noin 400, sekaan mahtuu takuulla muutama virkaheitto. Asiakaslähtöisyyttä ei voida vähentää sillä, että eu:n toimivin ja luotettavin järjestelmä sen vuoksi kaadetaan. Noiden muutamien virkaheittojen avulla koko järjestelmä kyseenalaistetaan tuoden esille järjestelmän epäkohdat.
Selvityksessä ei mainittu sanaakaan siitä, ettei työmäärä siitään muutu, missä itse suorittava työ tehdään. Tiedän toki, että tälläkin saralla kuntapuolella on pöhöttyneisyyttä.
Toki itse byrokratiaa tulee keventää, mutta se ei tapahdu niin, että palvelu etäytetään maakuntakeskuksiin. Parempi malli saattaisi olla laaja kuntayhteistyö, jolla saadaan taattua ammattitaitoisen henkilöstön asiakaslähtöinen palvelu. Siinä sivussa virkailijoiden ammattitaitoa voidaan kohentaa niin, että 25 %:n säästö saadaan aikaan leikiten.