Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi Valio laskee...  (Luettu 13799 kertaa)

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Miksi Valio laskee...
Aika outoa, että osuuskunnan rivijäsen tietää "tarkalleen" mitä hintamuutokset kaupassa merkitsevät tuottajahintaan... ;D ;D ;D

Ellei sitten hallinnon politrukilta ole tullut sopivasti "tonkkapostia" kuinka asiat on "so*****" olevaksi.  ;)
Keskeistä on kumminkin kääntää huomio ikävämmistä asioista pois toisarvoisiin seikkoihin ja hallintopaikkakin säilyy....

Jos Valio jalostaa maito Suomessa vielä 5-6 vuoden jälkeen useammalla kuin kahdella paikkakunnalla, niin alkaa olla vitsit vähissä.  :(

Ei auta vaikka kuin syytetään pikkumeijereitä ja arlaa....

Lihamiehenä UCD sen tietää miten lihafirmat ovat saaneet omistajansa tyytyväisiksi "omistajien" kustannuksella. Samaa mallia antiosuustoimintamies-UCD haluaa ajaa myös maitopuolelle.

Sorry Menkaipuu. Olisko sulla hallintovirka menossa vaikko ihan aikuisen oikeasti itket sen kotokyläsi sulle likietuusen meijeripahasen perään?

Rahti on Suomessa halpaa, joten sen tähden ei tuotantolaitosten keskittämistä tarvitse edes epäröidä. Soon vaan niin, että seinät ja palkat Suomessa maksaa ja kun keskitetään niin kumpiakin voidaan leikata.

Ei tasarahti ole mikään osuustoiminnan peruskivi, vaikka sitä "sukutiloilla" mandrana hoetaankin. Mutta kun ollaan laitosrakennetta keskittämässä, niin toki se on järkevää säilyttää ja eikä tuotantoa millään voida jatkossakaan keskittää vain kahden laitoksen ympäristöön. Eikä se ole edes tarkoituksenmukaista.

Tasarahti on yksi hyttysen pieraisu, kun verrataan sitä siihen tehokkuusetuun jota saavutetaan keskittämisellä. Onko se niin, että rahdin pelko estää kaiken järkevän kehittämisen? Ompa päässyt suhteellisuudentaju hämärtymään ja pahasti. Hallinnosta olisi syytä ajaa jokainen jäähdyttelijä/kohtsilleen luopuja huisin helvettiin ja tulevaisuudenkaipuut tilalle!

Voi vaan ihmetellä, millä vuosituhannella vanhojen jäärien kalenterit oikein ovat, kun vanhassa pitäydytään. Taitaapi olla näillä kaipuujäärillä itsellä lehmät vähissä.... tulevia ja nykyisiä jauholakkeja!






Viimeksi muokattu: 13.08.09 - klo:14:56 kirjoittanut UCD

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Miksi Valio laskee...
Palstalla yritetään hakea ratkaisua kannattavuusongelmaan keräilykustannuksista, mitkä ovat mielestäni hyvin marginaalisia tässä markkinatilanteessa. Tuntuu solidaarisuus olevan täysin loppunut alalla, jos maitoa ei pystytä hakemaan niiltä 200-400 litraa tuottavilta tiloilta, joita on joka päivä entistä vähemmän ja varmaan haluaisivat mahdollisuuden tuottaa maitoa eläkeikään tai muuhun lopettamispäätökseen saakka.

Olisi hyvä pitää mielessä, että myyntihintan muutos on oleellisin kannattavuuteen vaikuttava tekijä. Jos niin tiukalle menee, että pieniltä tiloilta keräily täytyy lopettaa on parempi lopettaa koko toiminta tai saattaisi olla nykytilanteessa suurempi vaikutus isoilta tiloilta tapahtuva keräilyn lopetus.

Olet tietysti oikeassa tuossa että "haluaisivat mahdollisuuden" jne jutussa mutta tuosta marginaalisuudesta voidaankin sitten olla montaa mieltä. Jos ajatellaan vaikka että haetaan tuo 200 litraa kerralla kuten mainitset. Jos mennään 30 sentin tilityshinnalla niin maidon arvo on 60 euroa. Jos  keräilyauto tekee sen takia 50 kilometrin lenkin ja 0,50 kilometri niin se on 25 euroa ja siihen kuskin tunnin palkka toinen 25 euroa kuluineen niin se olisi jo 50 euroa. Siinä ei enää paljon jää yli maidon arvon. Eli kun haetaan niin hakukustannus on sama kuin maidon arvo. Ja tuo on poissa muiden tilityksestä. Että marginaalinen ja marginaalinen? Vertailun vuoksi vaikka iso tila jolla haetaan vaikka 2.000 litraa kerta. Maidon arvo 600 euroa ja hakukustannus edelleen samalla etäisyydellä jne tuo 50 euroa eli hakukustannus 3 senttiä per maitolitra kun se tuolla pienellä tilalla oli 25 senttiä per maitolitra. Ihan näin yksinkertainenhan asia ei ole koska logistiikan suunnittelu ja tehokkuus ja mm monta lähekkäin olevaa pientä tilaa vastaavat lähes yhtä iso jne mutta kyllä suunta on aika selkeä eli jos on pieni tila kaukana muista tiloista pitkän etäisyyden päässä meijeristä niin hakukustannus on kaikkea muuta kuin marginaalinen.


Pistetääs ensi mittasuhteet kasaan. Siis tuo 200-400 tuottava pieni ja 2000 tuottava iso? Iso tila tuottaa maitoa nuppikuorman kerralla eli tuo parin tonninkin tila pitää laskea nykyisin pieneksi ellei ehkä keskikokoiseksi. (Itsekin sovin parhaiten ehkä tuohon pieneen/keskikokoiseen lukuun) Suuria tiloja ei siis maassa ole kovin montaa, joten turhaa on keruukustannusten karsimisista ruikuttaa, jos ei täyttä lastia saa aikaseksi. Tämä ei sinänsä ole uusi asia... eräskin tuottaja tuotti tilallaan maitoa paikassa, josta oli meijeriin matkaa reilu 50 metriä. Olipa aina ruikuttamas, jotta pitääs saara parempaa hintaa, ku kauempana meijeristä tuottavat. Tästäkin on jo aikaa ainakin 50 vuotta. Yks pointti on just tuossa reittien suunnittelussa, ettei sitä maitoa haeta ristiin rastiin vaan ennemminkin matkan varrelta... Kiinteä rahtimaksu per tila... hmm... Mitä enemmän tuotat, sen pienempi kustannus litraa kohden...
tethering holes to their concave windings

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: Miksi Valio laskee...
Palstalla yritetään hakea ratkaisua kannattavuusongelmaan keräilykustannuksista, mitkä ovat mielestäni hyvin marginaalisia tässä markkinatilanteessa. Tuntuu solidaarisuus olevan täysin loppunut alalla, jos maitoa ei pystytä hakemaan niiltä 200-400 litraa tuottavilta tiloilta, joita on joka päivä entistä vähemmän ja varmaan haluaisivat mahdollisuuden tuottaa maitoa eläkeikään tai muuhun lopettamispäätökseen saakka.

Olisi hyvä pitää mielessä, että myyntihintan muutos on oleellisin kannattavuuteen vaikuttava tekijä. Jos niin tiukalle menee, että pieniltä tiloilta keräily täytyy lopettaa on parempi lopettaa koko toiminta tai saattaisi olla nykytilanteessa suurempi vaikutus isoilta tiloilta tapahtuva keräilyn lopetus.

Olet tietysti oikeassa tuossa että "haluaisivat mahdollisuuden" jne jutussa mutta tuosta marginaalisuudesta voidaankin sitten olla montaa mieltä. Jos ajatellaan vaikka että haetaan tuo 200 litraa kerralla kuten mainitset. Jos mennään 30 sentin tilityshinnalla niin maidon arvo on 60 euroa. Jos  keräilyauto tekee sen takia 50 kilometrin lenkin ja 0,50 kilometri niin se on 25 euroa ja siihen kuskin tunnin palkka toinen 25 euroa kuluineen niin se olisi jo 50 euroa. Siinä ei enää paljon jää yli maidon arvon. Eli kun haetaan niin hakukustannus on sama kuin maidon arvo. Ja tuo on poissa muiden tilityksestä. Että marginaalinen ja marginaalinen? Vertailun vuoksi vaikka iso tila jolla haetaan vaikka 2.000 litraa kerta. Maidon arvo 600 euroa ja hakukustannus edelleen samalla etäisyydellä jne tuo 50 euroa eli hakukustannus 3 senttiä per maitolitra kun se tuolla pienellä tilalla oli 25 senttiä per maitolitra. Ihan näin yksinkertainenhan asia ei ole koska logistiikan suunnittelu ja tehokkuus ja mm monta lähekkäin olevaa pientä tilaa vastaavat lähes yhtä iso jne mutta kyllä suunta on aika selkeä eli jos on pieni tila kaukana muista tiloista pitkän etäisyyden päässä meijeristä niin hakukustannus on kaikkea muuta kuin marginaalinen.


Pistetääs ensi mittasuhteet kasaan. Siis tuo 200-400 tuottava pieni ja 2000 tuottava iso? Iso tila tuottaa maitoa nuppikuorman kerralla eli tuo parin tonninkin tila pitää laskea nykyisin pieneksi ellei ehkä keskikokoiseksi. (Itsekin sovin parhaiten ehkä tuohon pieneen/keskikokoiseen lukuun) Suuria tiloja ei siis maassa ole kovin montaa, joten turhaa on keruukustannusten karsimisista ruikuttaa, jos ei täyttä lastia saa aikaseksi. Tämä ei sinänsä ole uusi asia... eräskin tuottaja tuotti tilallaan maitoa paikassa, josta oli meijeriin matkaa reilu 50 metriä. Olipa aina ruikuttamas, jotta pitääs saara parempaa hintaa, ku kauempana meijeristä tuottavat. Tästäkin on jo aikaa ainakin 50 vuotta. Yks pointti on just tuossa reittien suunnittelussa, ettei sitä maitoa haeta ristiin rastiin vaan ennemminkin matkan varrelta... Kiinteä rahtimaksu per tila... hmm... Mitä enemmän tuotat, sen pienempi kustannus litraa kohden...
suomessa ei ole ensimmäistäkään suurta maitotilaa, eikä myöskään tule (kaatuvat omaan mahdottomuuteensa)
ja pohjoiset päälle..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Miksi Valio laskee...
suomessa ei ole ensimmäistäkään suurta maitotilaa, eikä myöskään tule (kaatuvat omaan mahdottomuuteensa)

Niiin, se vaan voi olla niinkin, että Suomi ei alueena ole oikein otollinen suurten yksiköiden alueeksi, pääosa maatiloista tulee aina olemaan perhetiloja ja pienenpuoleisia parhaisiin maatalousmaihin nähden.

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Miksi Valio laskee...
Siksi Valio joutuu laskemaan tuottajahintaa koska markkinoilta ei saa enää
entiseen malliin pätäkkää  :P

Kotimaan markkinat polettu ihan perseelleen Arlan ja muiden pikkuhäiriköiden toimesta  :P

Viennistä saa *elevetin huonosti ja jalostus edelläkävijän tuotekehitys kuluineen hiukan
maksaa  :o

Valiolla ei ole omaa setelipainoa jolla voi painaa sileitä seteleitä vajeen täyttämiseksi  >:(
Suamalaisten rahat ei riitä elättään kaikkii ulkolaisii.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Miksi Valio laskee...
Siksi Valio joutuu laskemaan tuottajahintaa koska markkinoilta ei saa enää
entiseen malliin pätäkkää  :P

Kotimaan markkinat polettu ihan perseelleen Arlan ja muiden pikkuhäiriköiden toimesta  :P

Viennistä saa *elevetin huonosti ja jalostus edelläkävijän tuotekehitys kuluineen hiukan
maksaa  :o

Valiolla ei ole omaa setelipainoa jolla voi painaa sileitä seteleitä vajeen täyttämiseksi  >:(
Suamalaisten rahat ei riitä elättään kaikkii ulkolaisii.

Markkinoiden valtaaminen ulkomailta on yleensä aika pitkä prosessi, siihen menee vuosia.
Nopeiten se tapahtuu ostamalla sieltä valmis firma.

viljelyexpertti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Miksi Valio laskee...
Palstalla yritetään hakea ratkaisua kannattavuusongelmaan keräilykustannuksista, mitkä ovat mielestäni hyvin marginaalisia tässä markkinatilanteessa. Tuntuu solidaarisuus olevan täysin loppunut alalla, jos maitoa ei pystytä hakemaan niiltä 200-400 litraa tuottavilta tiloilta, joita on joka päivä entistä vähemmän ja varmaan haluaisivat mahdollisuuden tuottaa maitoa eläkeikään tai muuhun lopettamispäätökseen saakka.

Olisi hyvä pitää mielessä, että myyntihintan muutos on oleellisin kannattavuuteen vaikuttava tekijä. Jos niin tiukalle menee, että pieniltä tiloilta keräily täytyy lopettaa on parempi lopettaa koko toiminta tai saattaisi olla nykytilanteessa suurempi vaikutus isoilta tiloilta tapahtuva keräilyn lopetus.

Olet tietysti oikeassa tuossa että "haluaisivat mahdollisuuden" jne jutussa mutta tuosta marginaalisuudesta voidaankin sitten olla montaa mieltä. Jos ajatellaan vaikka että haetaan tuo 200 litraa kerralla kuten mainitset. Jos mennään 30 sentin tilityshinnalla niin maidon arvo on 60 euroa. Jos  keräilyauto tekee sen takia 50 kilometrin lenkin ja 0,50 kilometri niin se on 25 euroa ja siihen kuskin tunnin palkka toinen 25 euroa kuluineen niin se olisi jo 50 euroa. Siinä ei enää paljon jää yli maidon arvon. Eli kun haetaan niin hakukustannus on sama kuin maidon arvo. Ja tuo on poissa muiden tilityksestä. Että marginaalinen ja marginaalinen? Vertailun vuoksi vaikka iso tila jolla haetaan vaikka 2.000 litraa kerta. Maidon arvo 600 euroa ja hakukustannus edelleen samalla etäisyydellä jne tuo 50 euroa eli hakukustannus 3 senttiä per maitolitra kun se tuolla pienellä tilalla oli 25 senttiä per maitolitra. Ihan näin yksinkertainenhan asia ei ole koska logistiikan suunnittelu ja tehokkuus ja mm monta lähekkäin olevaa pientä tilaa vastaavat lähes yhtä iso jne mutta kyllä suunta on aika selkeä eli jos on pieni tila kaukana muista tiloista pitkän etäisyyden päässä meijeristä niin hakukustannus on kaikkea muuta kuin marginaalinen.


Ihan vaan noista kuljetuskustannuksista. Eipä liiku rekka 50s/km vielä mihinkään. Velipojalla on kuljetusfirma ja sillä taksa reilusti yli euron kilometri. Ja se kilometri velotus kyllä sisältää kuljettajan palkankin.
Ja muuten kaikkine kuluineen kuljettaja tulee maksamaan firmalle keskimäärin 30€/h.   

Niin että tuo 50km maidonhaku reissu maksaa reilusti enemmän kuin 60€.             

viljelyexpertti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Miksi Valio laskee...
Aika outoa, että osuuskunnan rivijäsen tietää "tarkalleen" mitä hintamuutokset kaupassa merkitsevät tuottajahintaan... ;D ;D ;D

Ellei sitten hallinnon politrukilta ole tullut sopivasti "tonkkapostia" kuinka asiat on "so*****" olevaksi.  ;)
Keskeistä on kumminkin kääntää huomio ikävämmistä asioista pois toisarvoisiin seikkoihin ja hallintopaikkakin säilyy....

Jos Valio jalostaa maito Suomessa vielä 5-6 vuoden jälkeen useammalla kuin kahdella paikkakunnalla, niin alkaa olla vitsit vähissä.  :(

Ei auta vaikka kuin syytetään pikkumeijereitä ja arlaa....

Lihamiehenä UCD sen tietää miten lihafirmat ovat saaneet omistajansa tyytyväisiksi "omistajien" kustannuksella. Samaa mallia antiosuustoimintamies-UCD haluaa ajaa myös maitopuolelle.

Sorry Menkaipuu. Olisko sulla hallintovirka menossa vaikko ihan aikuisen oikeasti itket sen kotokyläsi sulle likietuusen meijeripahasen perään?

Rahti on Suomessa halpaa, joten sen tähden ei tuotantolaitosten keskittämistä tarvitse edes epäröidä. Soon vaan niin, että seinät ja palkat Suomessa maksaa ja kun keskitetään niin kumpiakin voidaan leikata.

Ei tasarahti ole mikään osuustoiminnan peruskivi, vaikka sitä "sukutiloilla" mandrana hoetaankin. Mutta kun ollaan laitosrakennetta keskittämässä, niin toki se on järkevää säilyttää ja eikä tuotantoa millään voida jatkossakaan keskittää vain kahden laitoksen ympäristöön. Eikä se ole edes tarkoituksenmukaista.

Tasarahti on yksi hyttysen pieraisu, kun verrataan sitä siihen tehokkuusetuun jota saavutetaan keskittämisellä. Onko se niin, että rahdin pelko estää kaiken järkevän kehittämisen? Ompa päässyt suhteellisuudentaju hämärtymään ja pahasti. Hallinnosta olisi syytä ajaa jokainen jäähdyttelijä/kohtsilleen luopuja huisin helvettiin ja tulevaisuudenkaipuut tilalle!

Voi vaan ihmetellä, millä vuosituhannella vanhojen jäärien kalenterit oikein ovat, kun vanhassa pitäydytään. Taitaapi olla näillä kaipuujäärillä itsellä lehmät vähissä.... tulevia ja nykyisiä jauholakkeja!








Ettei näissäkin säästö toimenpiteissä kävisi kuitenkin vähän kuin näissä kuntien säästöissä näissä koulu asioissa.

Tässä meidän lähellä olevasta koulusta kunta teki säästö päätöksen ja lopetti sieltä kolme opettajan virkaa ja sitä paikataan luokkia yhdistelemällä.
Sen seurauksena kuljetuksia on jouduttu porrastamaan ja nämä uudet kuljetus järjestelyt maksavat kunnalle enmmän kuin niiden kolmen opettajan palkasta kertyvät säästöt. No kun kysyin asiasta meidän kunnanhallituksen puheenjohtajalta, niin hän sanoi että ei se kustannusten nousu ole niin haitallista, koska näin kunta saa rahoja enemmän takaisin verojen kautta taksi ja linja-auto firmoilta. Ihmettelin siinä sitten etteikö opettajat maksa palkoistaan veroja, niin sitten alkoi tästä asiasta keskustelu loppua ja vaihtui äkkiä ihan toiseen asiaan.
Ja yleensä nämä tämänkään alan firmat ei vaan pahemmin maksa veroja. Kyllä siellä tehdään kaikkensa, että saadaan tulos näytämään mahdollisimman pieneltä ja näin ollen tietenkin verotkin ovat mahdollisimman pienet.
Ja mikä parasta tässä, niin useampi taksi ja kuljetuksia linja-autolla hoitava yritys ovat naapuri kunnasta. Näin ei tule edes niitä vähiäkään veroja omaan kuntaan.

Ja niinhän niissä kyläkoulujen lakkauttamisissa usein on käynyt, että saatavat säästöt ovat sulaneet kuljetus kustannuksien nousuihin.

Koskaan ei voi lakata ihmettelemästä sitä kuinka tyhmiä päättäjät ovat. Mielestäni päättäjien pitäisi olla ehdottomasti talouden asiantuntijoita. Eikös näissä meijereiden päättäjissäkin ole vähän samaa vikaa. Näin olen ymmärtänyt.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Miksi Valio laskee...

Ettei näissäkin säästö toimenpiteissä kävisi kuitenkin vähän kuin näissä kuntien säästöissä näissä koulu asioissa.

Tässä meidän lähellä olevasta koulusta kunta teki säästö päätöksen ja lopetti sieltä kolme opettajan virkaa ja sitä paikataan luokkia yhdistelemällä.
Sen seurauksena kuljetuksia on jouduttu porrastamaan ja nämä uudet kuljetus järjestelyt maksavat kunnalle enmmän kuin niiden kolmen opettajan palkasta kertyvät säästöt. No kun kysyin asiasta meidän kunnanhallituksen puheenjohtajalta, niin hän sanoi että ei se kustannusten nousu ole niin haitallista, koska näin kunta saa rahoja enemmän takaisin verojen kautta taksi ja linja-auto firmoilta. Ihmettelin siinä sitten etteikö opettajat maksa palkoistaan veroja, niin sitten alkoi tästä asiasta keskustelu loppua ja vaihtui äkkiä ihan toiseen asiaan.
Ja yleensä nämä tämänkään alan firmat ei vaan pahemmin maksa veroja. Kyllä siellä tehdään kaikkensa, että saadaan tulos näytämään mahdollisimman pieneltä ja näin ollen tietenkin verotkin ovat mahdollisimman pienet.
Ja mikä parasta tässä, niin useampi taksi ja kuljetuksia linja-autolla hoitava yritys ovat naapuri kunnasta. Näin ei tule edes niitä vähiäkään veroja omaan kuntaan.

Ja niinhän niissä kyläkoulujen lakkauttamisissa usein on käynyt, että saatavat säästöt ovat sulaneet kuljetus kustannuksien nousuihin.

Koskaan ei voi lakata ihmettelemästä sitä kuinka tyhmiä päättäjät ovat. Mielestäni päättäjien pitäisi olla ehdottomasti talouden asiantuntijoita. Eikös näissä meijereiden päättäjissäkin ole vähän samaa vikaa. Näin olen ymmärtänyt.

Kuntien logiikka ja kustunnukset on niin monimutkaisia asioita, ettei ne yleensä avaudu edes niille itselle, puhumattakaan muista toimijoista.
Kouluruokailu on hyvä esimerkki, siinä nimenomaan tuijotetaan raaka-aineiden hintaa, vaikka raaka-aineet on kouluruokailussa alle 4 %:tia kokonaiskuluista, vaikka ne pystyttäisiin puolittamaan niin sillä ei ole oleellista merkitystä.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Miksi Valio laskee...
Siksi Valio joutuu laskemaan tuottajahintaa koska markkinoilta ei saa enää
entiseen malliin pätäkkää  :P

Kotimaan markkinat polettu ihan perseelleen Arlan ja muiden pikkuhäiriköiden toimesta  :P

Viennistä saa *elevetin huonosti ja jalostus edelläkävijän tuotekehitys kuluineen hiukan
maksaa  :o

Valiolla ei ole omaa setelipainoa jolla voi painaa sileitä seteleitä vajeen täyttämiseksi  >:(

Isompia mörköjä on ruplan kurssi ja maitotulva euroopassa. Eikä ne sisämarkkinatkaan vedä, satamaito vain noin 1.5-2,0nst/litra edellä valiota.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Miksi Valio laskee...

 Eikä ne sisämarkkinatkaan vedä, satamaito vain noin 1.5-2,0nst/litra edellä valiota.
Koska moinen lasku on tullut? Viime viikolla ero oli yli 6c/l.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Miksi Valio laskee...

 Eikä ne sisämarkkinatkaan vedä, satamaito vain noin 1.5-2,0nst/litra edellä valiota.
Koska moinen lasku on tullut? Viime viikolla ero oli yli 6c/l.

mitä ihmettä? noin 39  olis s-maidon hinta minun tietääkseni, ja S-joella viimeksi maksettu 36,30 ja kausiosa nousussa, porissa ei tietoa kausinoususta. 

Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Miksi Valio laskee...

 Eikä ne sisämarkkinatkaan vedä, satamaito vain noin 1.5-2,0nst/litra edellä valiota.
Koska moinen lasku on tullut? Viime viikolla ero oli yli 6c/l.
mitä ihmettä? noin 39  olis s-maidon hinta minun tietääkseni, ja S-joella viimeksi maksettu 36,30 ja kausiosa nousussa, porissa ei tietoa kausinoususta. 
Voi pitää paikkaansa. Eräs Satamaidon tuottaja vaan sanoi näin, kun oli karhottamas mun säilikset.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Miksi Valio laskee...

 Eikä ne sisämarkkinatkaan vedä, satamaito vain noin 1.5-2,0nst/litra edellä valiota.
Koska moinen lasku on tullut? Viime viikolla ero oli yli 6c/l.
mitä ihmettä? noin 39  olis s-maidon hinta minun tietääkseni, ja S-joella viimeksi maksettu 36,30 ja kausiosa nousussa, porissa ei tietoa kausinoususta.  
Voi pitää paikkaansa. Eräs Satamaidon tuottaja vaan sanoi näin, kun oli karhottamas mun säilikset.

Ja sitte viel sekin, että ainakin ennemmin porilaiset on ilmottanu "normimaidon" eri pitoisuuksilla ku valio. kymppi enemmän valkuaasta, kymppi vähempi rasvaa. Kuinkahan ilmajoella? EX tuottaja senverran tiiän että tilityshinta hiihtää jäliis, ja jälkitilejä ei maksettu ku kerran ja silloinki alle puolet siitä mitkä kaikki muut. Ja pomon mukaan E-lisää ei saa ottaa kilpailuttamisessa huomioon. aika sälli. eihän suomen maidoista ole kuin 95% E-luokassa.  

Oli mitä oli, paljon jäliissä viimevuodesta. Mutta; polttoaineen hinta on laskenut ja vekkulikoroot on tullu alaspäin ja rehujen hinnat on hieman laskenu. Eli kuinka paljon miinukset menopuolella on laskenu kustannuksia? Eli paljonko maidon myyntikate on oikeasti laskenut? Tietysti siihen vaikuttaa moni tilakohtainen tekiä... toisilla on miljoonia velekaa, eräillä ei ole senttiäkään..

Edit; tässä tein hieman karkeita laskutoimituksia, niin maiton tilihintahan on pudonnut noin 7snt, kustannuksista henk.koht. on lähtenyt 2-3snt/litra.

Viimeksi muokattu: 16.08.09 - klo:14:18 kirjoittanut ravenlord

Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Miksi muutkin laskee...
Niin, miksi muutkin laskee hintaa  ???

Eihä Dynamon ja muiden häiriköiden ole pakko laskea, pitääsivät vaan sen 47 cent
taulussa.
Muutama uhoaminen vielä s-kaupan päälliköltä niin kakkapyykkiä maakunnas riittää  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)