Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rehusiilot  (Luettu 35751 kertaa)

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: rehusiilot


urakoitsijat pystyvät nostamaan taksoja mutta ei tuottajat pian ollaan tulojen laskiessa tilanteessa jossa on itse pakko tehdä rehut ::)

Eli eivät kuitenkaan pystyneet nostamaan taksojaan,vaan kysyntä katosi...

Tähän miinaan ajaa vielä moni urakoitsija; Ostetaan suuret urakointikoneet, käyttöaste jää pieneksi, yritetään viedä "kustannukset" hintoihin.... mihin ne asiakkaat meni????


Niinpä.. mutta mikä on omatoimitäppäri isännän viisasten kivi, että pystyy tekemään likipitäen samanlaisella kalustolla, (mutta selkeästi vähäisemmällä käyttöasteella) halvemmalla?????

"Just oikeaan aikaan ja tehokkaashti" on pirun kallis vastaus.

Itsensä pettämiseen on toki miljoona "tilakohtaista" syytä ja selitystä...


Likipitäen samanlaisella kalustolla ei mitenkään..

Suurempaa itsepetosta harjoittamatta; meillä on päädytty tekemään osa rehunkorjuun työvaiheista itse, aiemman "avaimet käteen" urakoinnin ostamisen sijaan. Kustannukset on jotakuinkin samansuuruiset, mutta nyt rehut saadaan oikeaan aikaan  ;)

Oikea-aikaisuus ei tarkoita "kaikki juuri sinä oikeana päivänä", vaan korjuu pyritään aloittamaan ajoissa, jolloin saadaan kuuluisaa "ydinpolttoainetta" ja loppupäässä tulee sitten karkeampaa... Niitä sitten sopivassa suhteessa appeeseen...

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: rehusiilot

Just oikeaan aikaan ja tehokkaashti" on pirun kallis vastaus ucd pölkkypäälle ainoa tapa käsittää asiat ;)

moni tehotäppäri agrosa pauhannut urakoinnin nimiin mut pian on ollut omat rehukonekset pihasa ;D ???


http://www.youtube.com/watch?v=CfFyUrxjkFE ucd must have mover ;D

http://www.youtube.com/watch?v=-vpvAXz-v90&feature=related ;D ;D ;D

Viimeksi muokattu: 17.07.11 - klo:17:38 kirjoittanut apilas

Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: rehusiilot
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: rehusiilot

Just oikeaan aikaan ja tehokkaashti" on pirun kallis vastaus ucd pölkkypäälle ainoa tapa käsittää asiat ;)

moni tehotäppäri agrosa pauhannut urakoinnin nimiin mut pian on ollut omat rehukonekset pihasa ;D ???


http://www.youtube.com/watch?v=CfFyUrxjkFE ucd must have mover ;D

http://www.youtube.com/watch?v=-vpvAXz-v90&feature=related ;D ;D ;D

Eiks toi big M ole vähän pienenhivakka?

http://www.youtube.com/watch?v=TUtn-N--LyI&feature=related

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rehusiilot


moni tehotäppäri agrosa pauhannut urakoinnin nimiin mut pian on ollut omat rehukonekset pihasa ;D ???


Tähän on kaksi syytä. Ensiksi maanviljelijöiksi ryhtyvillä on jonkinnäköinen into päästä tekemään konetöitä jolloin se saa hieman maksaakin koska harva ajattelee asiaa pelkän talouden kannalta. Silloin he olisivat valinneet jonkun muun alan. Sitten toinen asia on viljeliöiden "näennäinen" täydellisyyden tavoittelu joka johtaa siihen että aina kun mahdollista pyritään tekemään asiat itse.

Itse olen pyrkinyt ratkaisemaan asian sillä että teen muutamat asiat itse (apulannan levitys, paalaus ja käärintä sekä kivien keruu) ja loput annan urakoitsijoille eli käytännössä naapureille tehtäväksi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: rehusiilot
viljeliöiden "näennäinen" täydellisyyden tavoittelu joka johtaa siihen että aina kun mahdollista pyritään tekemään asiat itse.
Tämä itse tekeminen ei nyt ole mikään laadun tae...  ;)
Nothing is Something Worth Doing

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: rehusiilot
viljeliöiden "näennäinen" täydellisyyden tavoittelu joka johtaa siihen että aina kun mahdollista pyritään tekemään asiat itse.
Tämä itse tekeminen ei nyt ole mikään laadun tae...  ;)

tietysti osa asioista on hyvä ulkoistaa, niin minäkin teen, mutta kyllä mua ois vituttanu rankasti jos ois rehunteko ollu urakoitsijan odottelua tänä kesänä.. :D :D
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: rehusiilot
Ihan ois rehusiilot tuossa teon alla niin ootteko siejoittaneet kaivot keskelle vai pelkästään toiseen päähän. Suunnitelmissa olivat laittaneet keskelle mutta omat kokemukset puoltavat vain reippaalla laskulla toiseen päähän.?  Siilon pituus 27m

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: rehusiilot
Ihan ois rehusiilot tuossa teon alla niin ootteko siejoittaneet kaivot keskelle vai pelkästään toiseen päähän. Suunnitelmissa olivat laittaneet keskelle mutta omat kokemukset puoltavat vain reippaalla laskulla toiseen päähän.?  Siilon pituus 27m

lattian lasku siihen suuntaan mistä rehua otetaan, eli jos peräseinällinen niin sitten suupäätä kohti. silloijn sade- ja sulamisvesi ei koskaan mene rehuun, vaikka olis kattamatonki. ja laskua reilusti.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: rehusiilot
Ihan ois rehusiilot tuossa teon alla niin ootteko siejoittaneet kaivot keskelle vai pelkästään toiseen päähän. Suunnitelmissa olivat laittaneet keskelle mutta omat kokemukset puoltavat vain reippaalla laskulla toiseen päähän.?  Siilon pituus 27m

Eihän tuolla kuivana vuonna väliä, mutta sitten kun sattuu se vuosi kun on pakko kerätä märkänä..... Noinkin pitkään laittaisin kyll välillekin kaivon. Itsellä 20m siilo, ja päässä ja keskellä kaivo - märkänäkin vuonna saa siiloon syöttökelpoisen rehun pohjaan asti kun laittaa reilun kerroksen pohjalle olkea johtamaan puristenesteen kaivoihin.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: rehusiilot
ehdottomasti 8 metrin siilot, paljon helpompi kippailla kuormia ja polkea. jos kulutus on liian pientä niin tekee helle ajaksi paaleja. itse paalautan jos ei mahdu siiloon. talvella siilo paljon mukavampi ei tartte repiä verkkoja ja muoveja. paljon halvempaa kuin paalirehu. aumoja en tee enää koskaan liikaa sotkua.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: rehusiilot
ehdottomasti 8 metrin siilot, paljon helpompi kippailla kuormia ja polkea. jos kulutus on liian pientä niin tekee helle ajaksi paaleja. itse paalautan jos ei mahdu siiloon. talvella siilo paljon mukavampi ei tartte repiä verkkoja ja muoveja. paljon halvempaa kuin paalirehu. aumoja en tee enää koskaan liikaa sotkua.

leveys 15 m ja pituutta n.100m..

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: rehusiilot
leveys 15 m ja pituutta n.100m..

Tuo on kans tilakohtainen juttu, minkäkokoiset siilot on. Onhan noin isoihin kiva tehdä rehua, mutta eipä niistä sitten muuhun käyttöön olekaan. Useamman pienemmän siilon plussia:
- Voi varastoida monia eri rehuja yms.
- Siilon voi sulkea, jos sattuu sadekausi kesken rehunteon.
- Ajosilppurikorjuussa voi tehdään moneen siiloon kerralla.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: rehusiilot
Tuo on kans tilakohtainen juttu, minkäkokoiset siilot on. Onhan noin isoihin kiva tehdä rehua, mutta eipä niistä sitten muuhun käyttöön olekaan. Useamman pienemmän siilon plussia:
- Voi varastoida monia eri rehuja yms.
- Siilon voi sulkea, jos sattuu sadekausi kesken rehunteon.
- Ajosilppurikorjuussa voi tehdään moneen siiloon kerralla.
Siilon leveys ja korkeus on luonnollisesti mitoitettava niihin varastoitavan rehun kulutuksen mukaan karkeasti. Noi pikkusiilot on itsepetosta, monien pikku rehuerien varastointiin on halvempia ja helpompia menetelmiä. Ajosilppurilla ei tarvi tehdä kahteen siiloon kerrallaan, jos yhdessä on riittävästi leveyttä ;)

Mulla ei ole kaivoista paljoa kokemusta, mutta omiin siiloihin tein vain kokoojauran alapäätyyn. Pituutta on 60 metriä ja kallistusta 5%....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mah

  • Vieras
Vs: rehusiilot
Tuo on kans tilakohtainen juttu, minkäkokoiset siilot on. Onhan noin isoihin kiva tehdä rehua, mutta eipä niistä sitten muuhun käyttöön olekaan. Useamman pienemmän siilon plussia:
- Voi varastoida monia eri rehuja yms.
- Siilon voi sulkea, jos sattuu sadekausi kesken rehunteon.
- Ajosilppurikorjuussa voi tehdään moneen siiloon kerralla.
Siilon leveys ja korkeus on luonnollisesti mitoitettava niihin varastoitavan rehun kulutuksen mukaan karkeasti. Noi pikkusiilot on itsepetosta, monien pikku rehuerien varastointiin on halvempia ja helpompia menetelmiä. Ajosilppurilla ei tarvi tehdä kahteen siiloon kerrallaan, jos yhdessä on riittävästi leveyttä ;)

Mulla ei ole kaivoista paljoa kokemusta, mutta omiin siiloihin tein vain kokoojauran alapäätyyn. Pituutta on 60 metriä ja kallistusta 5%....
Noilla säädöillä tasamaalle vaatisi jonkunnäköistä täyttöä... :'(