Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nurmen perustaminen apulannalla  (Luettu 4443 kertaa)

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Nurmen perustaminen apulannalla
Uusin muutamia kaukana olevia (20km) lohkoja keväällä. Kynnetty syksyllä.

Etäisyyden vuoksi romautin 500kg/ha Y4 apulantaa samalla kun kylvin timotein siemenen ilman suojaviljaa.

Onko kokemuksia, teinkö virheen? Olisiko apulanta pitänyt kylvää myöhemmin?

Vielä en itse tiedä, syksy sen kertoo. Kokemuksia olisi mukava kuulla, missä vaiheessa lannoittaisitte itse?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Nurmen perustaminen apulannalla
 ;DTaitaa olla provo, tai sitten tosi täppääjä kyseessä ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Nurmen perustaminen apulannalla
Ohoh. 10 kuutiota lietettä hehtaarille olis riittäny perustamiseen. Lisätyppeä sitten kun kasvusto on 10-15 senttistä....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Nurmen perustaminen apulannalla
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Nurmen perustaminen apulannalla
Uusin muutamia kaukana olevia (20km) lohkoja keväällä. Kynnetty syksyllä.

Etäisyyden vuoksi romautin 500kg/ha Y4 apulantaa samalla kun kylvin timotein siemenen ilman suojaviljaa.

Onko kokemuksia, teinkö virheen? Olisiko apulanta pitänyt kylvää myöhemmin?

Vielä en itse tiedä, syksy sen kertoo. Kokemuksia olisi mukava kuulla, missä vaiheessa lannoittaisitte itse?


Minkä luulit menneen vikaan?  Kyllä mää ainakin olen lannoittanut kylvön yhteydessä. Olkoon sitten paska (ennen kylvöä oikeastaan) tai väkipaska (kylvettäessä). Miksi se nyt olis pitänyt pintaan lannoittaa joskus myöhemmin? Ja jos ei nurmi ole kasvanut, niin tuskin se lannoituksen ajan kohdasta on kiinni. Tänä vuonna vaan tuntuu nuo keväällä kylvetyt jo sirtyneet kuivuudentakia lepovaiheeseen, joissain notkoissa vähän vielä vihertää, taitaa sekin olla kyllä saviheinää  :o

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Vs: Nurmen perustaminen apulannalla
Niin, ajatus oli välttää nimenomainen täpinöinti kaksine lannoituskertoineen 20km päässä huonoja teitä.

Karjanlantaa sinne en ennättynyt ajaa millään, ja täällä ne lähitilatkin on harvassa. Joten ajattelin kokeilla kylvää kylvön yhteydessä kaikki lannoitteet.

Tällä hetkellä kasvusto näyttää kertakaikkisen hyvältä, aloin vain epäilemään vauhdin riittävyyttä loppuun saakka typen kanssa. Ja kyselin kokemuksia.

Ajattelin, jotta eihän se kerralla kylvetty typpi sieltä mullan sisältä mihinkään katoa, jos ei rankkasateita tule huuhtomaan. Multasin lannoitteet jousiäkeen jälkiharalla.

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Nurmen perustaminen apulannalla
Ohoh. 10 kuutiota lietettä hehtaarille olis riittäny perustamiseen. Lisätyppeä sitten kun kasvusto on 10-15 senttistä....
Meniköös sulla lukemat sekaasi?
Eiköös perustamisvaiheesa anneta tua 10-15 cm liätettä enne kyntöö ja sitte toine monkoma kylyvö jäläkee?

Kehuvatten tuasa yhreen isännä naapurillen ihmetellen ko nurmi pukkkoo nin komiasti ja iha ilima lannootusta!
Vetivätten sitte valtakuunnan vesijohtoo pellon poikki ja ojamiähet ihmetteli , notta kova om tua aurinkonpaahre ko iha silimiä kirvelttää!
Naapuri hetke ihmeteltyänsä sanoo notta taitaa olla tua parinkymmene sentin muakkauskerros tuas juurien ja morreenin välis.
Vaa kerto tarina notta siihen om ajettu paskoo kippirattailla kuarma mitallensa, ja viljalairoolla! ;D ;D ;D ;D ;D