Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Huoltovarmuus ?  (Luettu 6742 kertaa)

Movado

• Vieras
Huoltovarmuus ?
"Huoltovarmuus
Yhteistyötä kriittisten järjestelmien turvaamiseksi
Yleisesti huoltovarmuudella tarkoitetaan kykyä sellaisten yhteiskunnan taloudellisten perustoimintojen ylläpitämiseen, jotka ovat välttämättömiä väestön elinmahdollisuuksien, yhteiskunnan toimivuuden ja turvallisuuden sekä maanpuolustuksen materiaalisten edellytysten turvaamiseksi vakavissa häiriöissä ja poikkeusoloissa.

Huoltovarmuuden perustana ovat talouden luontaiset rakenteet
Huoltovarmuustoiminnan tarkoituksena on analysoida kriittisiin toimintoihin kohdistuvia uhkia ja riskejä ja kehittää keinoja haavoittuvuuksien hallintaan. Häiriöissä ja poikkeusoloissa taloudelliset toiminnot pyritään säilyttämään mahdollisimman lähellä normaalitilaa. "

En ole puuttunut maatalouden kannattavuuteen täällä suomessa olipa se ab tai C , enkä tuki ruikutukseen esim aulis ( rehellinen veronmaksaja  :D )  ei kuitenkaan raskaan työn raataja  :) tai ab porukat joita osaa on kohdeltu " väärin " .

Mutta tarvitaanko maataloutta suomessa, huoltovarmuuden kannalta ,( ennustaminen ja varsinkin tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa )SDP / kommarit yritti aikoinaan ruuan ostoa kansainvälisiltä markinoilta eivät kuitenkaan uskaltaneet ( elintarvike ay väki  ;) )

Tuetonta maataloutta tuskin suomessa näemme.

Ps osaako kiinaliaiset ennustaa tulevaisuutta  ???

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Viljelymaata+vuokrataan+köyhistä+maista+kiihtyvään+tahtiin/1135246499596

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Huoltovarmuus ?
Poikkeusoloissa riittää noin 50 prosentin omavaraisuus täydennettynä viljavarastoilla ja tietysti niillä polttoainevarastoilla. Ittellä normaalitilanteessa pöötä noin 6000 litraa ja diiseliä pari tonnia varastossa. Jos puolustusvoimat jättää ne mulle maatalouskäyttöön, niin niillä saa parille isolle ja parille pienelle (yhteensä noin 150 lehmää) rehut tehtyä parhailta lohkoilta..
Kriisitilanteessa lohkot naapurikunnissa sekä kesannot voi jättää tekemättä..

Parhaiten kriisiajan ruokahuolto toteutuu pitämällä puolet maitotiloista, neljännes potsitiloista hengissä ja tarpeeksi viljaa ja pöötä varastossa. Vilja voidaan vaikka ostaa, ellei nykyhinnoin/tuin sitä kukaan tuota.

Aulis Anttila

• Vieras
Ostaminen...
Parhaiten kriisiajan ruokahuolto toteutuu pitämällä puolet maitotiloista, neljännes potsitiloista hengissä ja tarpeeksi viljaa ja pöötä varastossa. Vilja voidaan vaikka ostaa, ellei nykyhinnoin/tuin sitä kukaan tuota.

Öhömm.. no totanoin... mahtaiskohan kummiski käydä nii et noina kriisiaikoina kukaan ei myy... vai  ???

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Ostaminen...

Öhömm.. no totanoin... mahtaiskohan kummiski käydä nii et noina kriisiaikoina kukaan ei myy... vai  ???
Noo minä ainakin omassa tuotannossani ostan ylituotantovuosina ja myyn sitten alituotantovuosina..
Eli viljaa voi varstoida parin vuoden tarpeen ja kierrättää sitä sitten vanhemmasta päästä..
Nykyaikana kriisit tuskin vuosikausia kestää ja polttoöljy loppuu monta kertaa ennenkuin viljavarastot kuitenkin.

Kyllä minulle sopii sekin, että jatketaan tukien painopisteen siirtämistä elukoilta pellolle kuten tähänkin asti, pääsee paljon helpommalla hyviin ansioihin ;D

Aulis Anttila

• Vieras
Samaa mieltä...

Niin. Jos ajattelette vihreiden tavoitteita ja vaikka kiinalaisten lihan käyttöä niin tosiasiahan on että ilman lihaa ja maitoa yms kotieläintuotteita ihminen pysyy pitkään hengissä. Sianliha esimerkiksi on vain viljan jatkojalostusta jossa jopa hyötysuhde on huono kun saman viljan voisi syöttää suoraan ihmisille. Että kyllä minä nimenomaan kriisiaikana sen peltotuotannon eli viljan, perunan, vihannekset jne pyrkisin turvaamaan? Eikös?

Joo... tästä olemme samaa mieltä.

Aulis Anttila

• Vieras
Varastointi...

Noo minä ainakin omassa tuotannossani ostan ylituotantovuosina ja myyn sitten alituotantovuosina..
Eli viljaa voi varstoida parin vuoden tarpeen ja kierrättää sitä sitten vanhemmasta päästä.

Viljaa voidaan oikein varastoituna säilyttää kelvollisena vuosikymmeniä.

emo-heikki

• Vieras

Niin. Jos ajattelette vihreiden tavoitteita ja vaikka kiinalaisten lihan käyttöä niin tosiasiahan on että ilman lihaa ja maitoa yms kotieläintuotteita ihminen pysyy pitkään hengissä. Sianliha esimerkiksi on vain viljan jatkojalostusta jossa jopa hyötysuhde on huono kun saman viljan voisi syöttää suoraan ihmisille. Että kyllä minä nimenomaan kriisiaikana sen peltotuotannon eli viljan, perunan, vihannekset jne pyrkisin turvaamaan? Eikös?

Nuohan on aika vahvoja yleistyksiä, esim. lehmät ja lampaat menee kyllä puhtaasti nurmiruokinnalla jos pakko on, eikä ihminen voi kumminkaan itse sitä nurmea syödä ....
Sehän on selvä, että jos todellinen pula ja kriisi tulee, niin viljan käyttöä rehuksi todennäköisesti ensiksi rajoitetaan ja sillonhan tulee automaattisesti markkinoille lisää lihaa teurastuksien lisääntyessä.

Veeti

• Vieras

Öhömm.. no totanoin... mahtaiskohan kummiski käydä nii et noina kriisiaikoina kukaan ei myy... vai  ???

Nuohan on aika vahvoja yleistyksiä, esim. lehmät ja lampaat menee kyllä puhtaasti nurmiruokinnalla jos pakko on, eikä ihminen voi kumminkaan itse sitä nurmea syödä ....
Sehän on selvä, että jos todellinen pula ja kriisi tulee, niin viljan käyttöä rehuksi todennäköisesti ensiksi rajoitetaan ja sillonhan tulee automaattisesti markkinoille lisää lihaa teurastuksien lisääntyessä.

Ainakin täälläpäin on hirviä, peuroja, jäniksiä, erinäisiä lintuja niin runsaasti, että lihaa riittää ainakin vuodeksi... ;D

Huoltovarmuuskurssilla istuneena: kotieläineläinmäärää alettaisiin vähentää välittömästi.

Pizza olisi yleinen ja monipuolinen ravinto!

Veeti

• Vieras
Vs: Varastointi...

Eli viljaa voi varstoida parin vuoden tarpeen ja kierrättää sitä sitten vanhemmasta päästä.

Ihan pikkuisen liiottelet  :D

AaaBeeCeeMies

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Kesän niin... Mutta varmaan sinullakin on siellä karujen pohjoisten olojen armoilla tiedossa että talveksi tarvitsevat vähän evästä myöskin joka täytyy kesällä kerätä varastoon. Eikä sitä rehua kerätä varastoon ilman työtä ja nykyisin ilman konevoimaa ja polttoainetta. Että jos polttoaineesta tulee pula niin? Mutta muuten olet oikeassa että märehtijät pystyvät hyödyntämään ihmisravinnoksi kelpaamatonta rehua tuottavat maa-alueet.

AaaBeeCeeMies

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Huoltovarmuuskurssilla istuneena: kotieläineläinmäärää alettaisiin vähentää välittömästi.

Tällainen käsitys minullekin siellä tuli, voin olla tietty väärässäkin ja se on vain minun käsitykseni.

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Tällainen käsitys minullekin siellä tuli, voin olla tietty väärässäkin ja se on vain minun käsitykseni.

Tuohan on täysin päivänselvä asia. Ei nykykarjatalous enää pyöri millään mummuenergialla, jos suurin osa työikäisistä on juoksuhaudoissa, samalla vapautuu lehmistä ja sioista paljon lihaa kulutukseen sekä viljaa ja polttoainetta.
Tosin tuontilihan varassa kun ollaan, niin siirrytään heti näkkileipälinjalle ja kaiholla muistellaan kun joskus sai lihaa ja maitoakin..

Aulis Anttila

• Vieras
Liioittelu...

Ihan pikkuisen liiottelet  :D

En... en vuottakaan  :P

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Huoltovarmuus ?

Niin kyllä sotatilanteen  sattuessa siat ja sonnit lyötäisiin lihoiksi. Lypsykarjatilojen toimintaa pyrittäisiin ylläpitämään  polttoaine ym. tilan toiminnan kannalta välttämättömien toimintaedellytysten turvaamisella.

Myös traktoreita ja kuljetuskalustoa jätettäisiin lypsykarjatiloille tilojen hoitamista varten sopivaksi katsottuja määriä, muutenhan traktorit ja maasturit olisivat SA-kalustoa.

Jyrihäkämiehiltä takavarikoitaisiin kynät ja leimasimet. ;)
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

nautafarmari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Tuohan on täysin päivänselvä asia. Ei nykykarjatalous enää pyöri millään mummuenergialla, jos suurin osa työikäisistä on juoksuhaudoissa, samalla vapautuu lehmistä ja sioista paljon lihaa kulutukseen sekä viljaa ja polttoainetta.
Tosin tuontilihan varassa kun ollaan, niin siirrytään heti näkkileipälinjalle ja kaiholla muistellaan kun joskus sai lihaa ja maitoakin..

Onhan tilojen hoitoon jo varattuna porukkaa kriisiajalle.  ;)