Jos raiviot saa tukien piiriin, ulosmittaa tämä hölmöläisten joukko heti hyödyt maksamalla tukien verran enemmän raivattavaksi kelpaavasta maasta.
Näinkin siinä tulee väistämättä käymään. Sitä kutsuttaneen markkinataloudeksi. Ja kaikille taloushifistelijöille: vapaa markkinatalous ilman (hallinnollisia) vääristymiä on maapallolla varsin harvinainen ilmiö.
Mutta en sitten tiedä, onko myöskään fiksua - oikeudenmukaisuudesta puhumattakaan - että viljelijän tulonmuodostus on kiinni hänen hallussaan olevan maa-alan historiasta. Jos (ja näköjään kun) tukikelpoinen ala lyödään "ikuisiksi ajoiksi" kiinni, niin siinäpä eväitä elinkeinon kehittämiseen markkinaehtoiseksi, yhteiskunnan kokonaisetua palvelevaksi toiminnaksi.
Viime kädessä homma on aika mielivaltaista: jos peltokappale on ollut jotkut strategiset vuoden poissa maatalousviranomaisten kirjanpidosta, niin tipahdat etuoikeutetusta luokasta. Tai sulla oli (sukupolvenvaihdos ym.) notkahdus maidontuotannosta strategisina vuosina. Ja vaikka syksyn 2004 raiviojono joskus liikkuisikin, niin sama mielivaltaisuuden ongelma on siinäkin.
JOS tulevaisuudessa oikeasti "perusmaatalous" (siis maito, liha ja vilja) tuottaa liiketaloudellisesti voittoa, niin silloinhan halvalla tuettomalla pellolla periaatteessa on mahdollista tehdä sama kuin kalliilla tukikelpoisella pellolla. KUN tällä hetkellä eikä lähinäköpiirissä tämä näytä mahdolliselta, ei nykyjärjestelmä(kään) kovin hyvältä näytä, elinkeinon kehittämisen näkökulmasta.
Ei minulla mitään viisasten kiveä tähän ole, suo siellä, vetelä täällä.
Petri
PS. tietysti minulla on tässä omakin lehmä ojassa. Viljelemistäni pelloista 3/4 on pelkän tilatuen varassa, koska "niinä vuosina" ne ovat olleet pois maatalousviranomaisten kirjanpidosta. Tuoreimmat "raiviot" lienevät jostain 30-luvulta, eli metsästä en ole viljelyalaa hakenut. Valitsemalla tukiviitevuodeksi vaikkapa 1966 eli viimeisiä pinta-alaverotuksen vuosia, laskennallinen tuntipalkkani viisinkertaistuisi. Mutta henkilökohtaisesti riski on tietoisesti valittu, en valita.
Enkä ole takkiani kääntänyt: olin ylläolevaa mieltä kiintiöistä ja viitevuosista jo ennen syksyn 2004 raiviojonotuslistapäätöstä.