Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?  (Luettu 14058 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
ei mun mielestä. ainakaan sen kokoisen joka tarvii turvaistuinta.. melu ja pölyaltistumienkaan takia lasta ei pitäisi ottaa traktoriin..

Kannattaa ostaa sellainen traktori, missä ei ole pöly- tai melualtistumisia. Itse olen aikoinaan juniorina aloittanut apukuskin hommat 185 fergussa ja silti kuulo on vielä tallella, eikä ole allergioitakaan. Tuskin kukaan sitä lasta jatkuvasti kuljettaa mukanaan, vaan yleensä siihen on joku tilapäinen syy. Taitaa useimmat kommentoijat olla vielä niitä, jotka eivät ole todistettavasti saaneet kertaakaan... ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Pienet pölyaltistukset ovat lapsille hyvästä, sehän tutkimuksillakin todettu. Meillä ei ainakaan ole mitään allergioitakaan. Yleensä lapsi haluaa kopista poiskin ennekuin mitään meluhaittoja kerkeää syntyä. Ja meillä käytetään kuulosuojaimia, sekä itse että lapset  ;) :D 8)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Ja meillä käytetään kuulosuojaimia, sekä itse että lapset  ;) :D 8)

Niin teillä ajetaan sitten valmetilla? ;D Ei sillä, kyllä meiltäkin löytyy Peltor Juniorit. Yleensä vain tapaa käydä niin, että apukuski nukahtaa alta puolen tunnin, vaikka olisi kuinka pomppiva työmaa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Pienet pölyaltistukset ovat lapsille hyvästä, sehän tutkimuksillakin todettu. Meillä ei ainakaan ole mitään allergioitakaan. Yleensä lapsi haluaa kopista poiskin ennekuin mitään meluhaittoja kerkeää syntyä. Ja meillä käytetään kuulosuojaimia, sekä itse että lapset  ;) :D 8)

Pieni työaltistus tekee myös ihmiselle hyvää.

Hamppulettien olis tuo hyvä tietää.
Kui mää ain olen paras?

Status

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 373
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?

Oliskohan syytä sammuttaa aina kone ja virta-avain pois kun poistuu ohjaamosta lapsen jäädessä sinne.

Todella pitää menetellä noin, on tullut nähtyä millaista jälkeä syntyy kun tietämätön ryhtyy kokeilemaan traktorin hallinta laitteita.
Kyll se siit lutviintuu suuntaa tai toisee

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Tää nyt ei liity tuohon turvavyöhön ollenkaan. Onko arvon raatilaiset ajatelleet lapsia kyydissä pitäessään mm. tälläista tilannetta: Kuljettaja poistuu säätämään / korjaamaan / tarkastamaan konetta, työjälkeä tai kiinnittämään työkonetta, ja lapsi jää yksin käyvän traktorin ohjaamoon.
Nykyiset koneet todella helppoja hallita esim. hydr.suunnanvaihto, VOA, sähkönostolaite. Tuollainen joku 5-10 vuotias omaksuu  todella helposti hallintalaitteiden tarkoituksen ja käytön. Vahinkoriski on todella suuri, jos lapsi tarttuu hallintalaitteisiin aikuisen ollessa tekemässä jotain em. työvaiheitta. Tiedän  vanhan tapauksen, jossa 9 vuotias jäi käyvän traktorin ohjaamoon, isä meni niittokoneen taakse ( VOA ei ollut kytketty ) , lapsi sai pakin päälle ja peruutti selin niittokoneen teräpalkkia kohti olevan isän kintuille. Onneksi ei käynyt pahemmin, isä kerkes alta pois, mustelmia kuiteskin tuli. Oliskohan syytä sammuttaa aina kone ja virta-avain pois kun poistuu ohjaamosta lapsen jäädessä sinne.

Ainakin mun yheksänvuotias istuu paikallaan ja tekee vain mitä käsketään. Joskus jopa verraton apu, kun verkkosidonta takkuaa. Tekee tarvittavat toimenpiteet, kun näytän käsimerkeillä, mitä tehdä. Opetetuista asioista siinä vain on kysymys. Eikä se nuorempanakaan mitää vääriä liikeitä teheny. No tietenkin auttaa asiaa, että paalaustraktoris on viä mekaaninen suunnanvaihdin.
tethering holes to their concave windings

Jätkä

  • Vieras
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Tää nyt ei liity tuohon turvavyöhön ollenkaan. Onko arvon raatilaiset ajatelleet lapsia kyydissä pitäessään mm. tälläista tilannetta: Kuljettaja poistuu säätämään / korjaamaan / tarkastamaan konetta, työjälkeä tai kiinnittämään työkonetta, ja lapsi jää yksin käyvän traktorin ohjaamoon.
Nykyiset koneet todella helppoja hallita esim. hydr.suunnanvaihto, VOA, sähkönostolaite. Tuollainen joku 5-10 vuotias omaksuu  todella helposti hallintalaitteiden tarkoituksen ja käytön. Vahinkoriski on todella suuri, jos lapsi tarttuu hallintalaitteisiin aikuisen ollessa tekemässä jotain em. työvaiheitta. Tiedän  vanhan tapauksen, jossa 9 vuotias jäi käyvän traktorin ohjaamoon, isä meni niittokoneen taakse ( VOA ei ollut kytketty ) , lapsi sai pakin päälle ja peruutti selin niittokoneen teräpalkkia kohti olevan isän kintuille. Onneksi ei käynyt pahemmin, isä kerkes alta pois, mustelmia kuiteskin tuli. Oliskohan syytä sammuttaa aina kone ja virta-avain pois kun poistuu ohjaamosta lapsen jäädessä sinne.

Ainakin mun yheksänvuotias istuu paikallaan ja tekee vain mitä käsketään. Joskus jopa verraton apu, kun verkkosidonta takkuaa. Tekee tarvittavat toimenpiteet, kun näytän käsimerkeillä, mitä tehdä. Opetetuista asioista siinä vain on kysymys. Eikä se nuorempanakaan mitää vääriä liikeitä teheny. No tietenkin auttaa asiaa, että paalaustraktoris on viä mekaaninen suunnanvaihdin.

Odota vai kun murrosikä tulee niin loppuu paikallaan istuminen ja totteleminen. Samanlaisia riskejä on kakarat ja vaarit traktorin ohjaamossa.

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Tää nyt ei liity tuohon turvavyöhön ollenkaan. Onko arvon raatilaiset ajatelleet lapsia kyydissä pitäessään mm. tälläista tilannetta: Kuljettaja poistuu säätämään / korjaamaan / tarkastamaan konetta, työjälkeä tai kiinnittämään työkonetta, ja lapsi jää yksin käyvän traktorin ohjaamoon.
Nykyiset koneet todella helppoja hallita esim. hydr.suunnanvaihto, VOA, sähkönostolaite. Tuollainen joku 5-10 vuotias omaksuu  todella helposti hallintalaitteiden tarkoituksen ja käytön. Vahinkoriski on todella suuri, jos lapsi tarttuu hallintalaitteisiin aikuisen ollessa tekemässä jotain em. työvaiheitta. Tiedän  vanhan tapauksen, jossa 9 vuotias jäi käyvän traktorin ohjaamoon, isä meni niittokoneen taakse ( VOA ei ollut kytketty ) , lapsi sai pakin päälle ja peruutti selin niittokoneen teräpalkkia kohti olevan isän kintuille. Onneksi ei käynyt pahemmin, isä kerkes alta pois, mustelmia kuiteskin tuli. Oliskohan syytä sammuttaa aina kone ja virta-avain pois kun poistuu ohjaamosta lapsen jäädessä sinne.

Ainakin mun yheksänvuotias istuu paikallaan ja tekee vain mitä käsketään. Joskus jopa verraton apu, kun verkkosidonta takkuaa. Tekee tarvittavat toimenpiteet, kun näytän käsimerkeillä, mitä tehdä. Opetetuista asioista siinä vain on kysymys. Eikä se nuorempanakaan mitää vääriä liikeitä teheny. No tietenkin auttaa asiaa, että paalaustraktoris on viä mekaaninen suunnanvaihdin.
meillä 9 vuotias ajelee jo täyttä päätä. täyttelee stokerit, ajaa lietettä, kyntää kääntöauroilla ja kaikkea muuta omin päin ja tosi hyvin onnistuuu mutta varovainen pitää olla lasten kans kuitenki
dynä vt se nykyaikasin portaaton

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Tää nyt ei liity tuohon turvavyöhön ollenkaan. Onko arvon raatilaiset ajatelleet lapsia kyydissä pitäessään mm. tälläista tilannetta: Kuljettaja poistuu säätämään / korjaamaan / tarkastamaan konetta, työjälkeä tai kiinnittämään työkonetta, ja lapsi jää yksin käyvän traktorin ohjaamoon.
Nykyiset koneet todella helppoja hallita esim. hydr.suunnanvaihto, VOA, sähkönostolaite. Tuollainen joku 5-10 vuotias omaksuu  todella helposti hallintalaitteiden tarkoituksen ja käytön. Vahinkoriski on todella suuri, jos lapsi tarttuu hallintalaitteisiin aikuisen ollessa tekemässä jotain em. työvaiheitta. Tiedän  vanhan tapauksen, jossa 9 vuotias jäi käyvän traktorin ohjaamoon, isä meni niittokoneen taakse ( VOA ei ollut kytketty ) , lapsi sai pakin päälle ja peruutti selin niittokoneen teräpalkkia kohti olevan isän kintuille. Onneksi ei käynyt pahemmin, isä kerkes alta pois, mustelmia kuiteskin tuli. Oliskohan syytä sammuttaa aina kone ja virta-avain pois kun poistuu ohjaamosta lapsen jäädessä sinne.

Ainakin mun yheksänvuotias istuu paikallaan ja tekee vain mitä käsketään. Joskus jopa verraton apu, kun verkkosidonta takkuaa. Tekee tarvittavat toimenpiteet, kun näytän käsimerkeillä, mitä tehdä. Opetetuista asioista siinä vain on kysymys. Eikä se nuorempanakaan mitää vääriä liikeitä teheny. No tietenkin auttaa asiaa, että paalaustraktoris on viä mekaaninen suunnanvaihdin.
meillä 9 vuotias ajelee jo täyttä päätä. täyttelee stokerit, ajaa lietettä, kyntää kääntöauroilla ja kaikkea muuta omin päin ja tosi hyvin onnistuuu mutta varovainen pitää olla lasten kans kuitenki

No oon mä tuotakin kyntämään ja äestämään vähä opettanu, mutta nurmitilalla ei oikeen paljon noitakaan hommia oo. Veljenpoika (13v) on jo melkoinen kuski monessa hommassa. Kun saavat opetella ajamisen työtä tehdessä, jää turha prääsääminen pois.
tethering holes to their concave windings

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Herää vaan kysymys, että onko taaperon paikka traktorissa ?

Kyllä minun mielestäni on, edellyttäen tietenkin, että nuo turva-asiat ovat kunnossa, ja traktorista ei poistuta veivaamaan mitään nostolaitteissa olevia vehkeitä tms. jos tenava on kyydissä.

Olen nimittäin nähnyt sen "kauheuden" mikä seuraa siitä, kun jälkikasvua ei päästetä osallistumaan mihinkään maatilan töihin, vaan lapset pidetään poissa (=vieraannutetaan) maatilan yleisistä askareista. Turha on sitten enää 18 kesäistä mennä mukaan traktoriin kyselemään.

Itse olen aikoinani viettänyt puolet lapsuudestani isäni kyydissä traktorissa, ja sitä kautta perehtynyt maatilan arkipäivän askareisiin. Se on mielestäni varma tapa päästä maatilan henkeen mukaan.

Mutta kuten sanottua, olen myös nähnyt nuoria aikuisia, joilta on suorastaan kielletty askareisiin osallistuminen ja traktorissa istuminen "turvallisuusnäkökohtien" takia. Eipä ole niistä nuorukaisista käsiään likaamaan enää.  :(

Jokaisen perheen oma valinta se kuitenkin on, että päästääkö lapsia osallistumaan hommiin vai ei. Minä ainakin päästän ja kannustan kovasti. Vaikka tenavista ei välttämättä mitään tilan jatkajia tulisikaan, niin ainakin he saavat myöhemmin sitten muistella, kuinka lapsena oltiin maatilalla ja tehtiin töitä. Minulle ne ainakin ovat parhaita lapsuusmuistoja.

KT

  • Vieras
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Herää vaan kysymys, että onko taaperon paikka traktorissa ?

Kyllä minun mielestäni on, edellyttäen tietenkin, että nuo turva-asiat ovat kunnossa, ja traktorista ei poistuta veivaamaan mitään nostolaitteissa olevia vehkeitä tms. jos tenava on kyydissä.

Olen nimittäin nähnyt sen "kauheuden" mikä seuraa siitä, kun jälkikasvua ei päästetä osallistumaan mihinkään maatilan töihin, vaan lapset pidetään poissa (=vieraannutetaan) maatilan yleisistä askareista. Turha on sitten enää 18 kesäistä mennä mukaan traktoriin kyselemään.

Itse olen aikoinani viettänyt puolet lapsuudestani isäni kyydissä traktorissa, ja sitä kautta perehtynyt maatilan arkipäivän askareisiin. Se on mielestäni varma tapa päästä maatilan henkeen mukaan.

Mutta kuten sanottua, olen myös nähnyt nuoria aikuisia, joilta on suorastaan kielletty askareisiin osallistuminen ja traktorissa istuminen "turvallisuusnäkökohtien" takia. Eipä ole niistä nuorukaisista käsiään likaamaan enää.  :(

Jokaisen perheen oma valinta se kuitenkin on, että päästääkö lapsia osallistumaan hommiin vai ei. Minä ainakin päästän ja kannustan kovasti. Vaikka tenavista ei välttämättä mitään tilan jatkajia tulisikaan, niin ainakin he saavat myöhemmin sitten muistella, kuinka lapsena oltiin maatilalla ja tehtiin töitä. Minulle ne ainakin ovat parhaita lapsuusmuistoja.


Kyllähän jostain seittämästä vuodesta ylöspäin voi olla mukana hommissa, mutta turvaistuinikäset ei.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?
Kyllähän jostain seittämästä vuodesta ylöspäin voi olla mukana hommissa, mutta turvaistuinikäset ei.

Kyllähän tuo on turhaa jeesustelua, senhän takia ne turvaistuimet on, että lapsi voi turvallisesti matkustaa koneessa kuin koneessa. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut pakottaa kyyttiin, riittää, kun kysyy mukaan. Se on sitten vanhemmasta kiinni, minkälaisiin töihin ottaa  tenavan mukaan. En mäkään lähtisi ruiskuttamaan lapsen kanssa, mutta esimerkiksi muut peltohommat onnistuu hyvin.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin apumiehen penkkiin turvavyö?

Olen nimittäin nähnyt sen "kauheuden" mikä seuraa siitä, kun jälkikasvua ei päästetä osallistumaan mihinkään maatilan töihin, vaan lapset pidetään poissa (=vieraannutetaan) maatilan yleisistä askareista. Turha on sitten enää 18 kesäistä mennä mukaan traktoriin kyselemään.

Itse olen aikoinani viettänyt puolet lapsuudestani isäni kyydissä traktorissa, ja sitä kautta perehtynyt maatilan arkipäivän askareisiin. Se on mielestäni varma tapa päästä maatilan henkeen mukaan.


Taaperoikäisenä oli viä sen verran vanha traktori, ettei siä ollu turvallista paikkaa, mutta heti kun kykeni kytkimen painaa pohjaan, sai siirtää traktoria heinäkuormaa tehtäessä. Syksyyn -78 mennessä kokemusta oli jo sen verran traktorista, että oli aika opetella kyntämään. No edelleenkään ei traktoris ollu tilaa kuin kuskille, joten siitä vaan kyntämään.

Oon kuullu tapauksesta, jossa isäntä vuosikaudet teki peltotyöt itse ja ajoi traktorilla vain itse. Pojan kasvettua vanhemmaksi isä sanoi, että hommataan toinenkin traktori, jotta saat säki tulla peltotöihin ajamaan. Poika vastas isälleen: "Kaada ittelles vaan. Etpä oo ennekään antanu ajaa".
tethering holes to their concave windings