Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peltoukonnauris  (Luettu 7815 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Peltoukonnauris
Viime vuonna perustettu nurmi kukkii nyt valtoimenaan otsikossa olevaa kasvia, onko muuta vaihtoehtoa kuin että se on tullut siemenen mukana? Yksi 5 ha lohko on tosi pahan näköinen, viereinen lohko ei niinkään. Meillä on yleensä nurmet pysyneet hyvin puhtaina rikoista, neljännen vuoden nurmissa on saattanut alkaa olla voikukkaa. Onko muuten kyseisestä kasvista tietoa, mitä se vaikuttaa rehunurmessa, aiheuttaako vain makuvirheitä vai onko myrkyllinen niin kuin on niittyleinikki? Ilmeisesti MCPA tehoaisi siihen, mutta sitä ei ole viime vuosina käytetty, koska suojaviljat tehdään rehuksi samoin kuin oljetkin kerätään syöttöön.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Peltoukonnauris
Viime vuonna perustettu nurmi kukkii nyt valtoimenaan otsikossa olevaa kasvia, onko muuta vaihtoehtoa kuin että se on tullut siemenen mukana? Yksi 5 ha lohko on tosi pahan näköinen, viereinen lohko ei niinkään. Meillä on yleensä nurmet pysyneet hyvin puhtaina rikoista, neljännen vuoden nurmissa on saattanut alkaa olla voikukkaa. Onko muuten kyseisestä kasvista tietoa, mitä se vaikuttaa rehunurmessa, aiheuttaako vain makuvirheitä vai onko myrkyllinen niin kuin on niittyleinikki? Ilmeisesti MCPA tehoaisi siihen, mutta sitä ei ole viime vuosina käytetty, koska suojaviljat tehdään rehuksi samoin kuin oljetkin kerätään syöttöön.
Starane ja primus näyttäis tehoavan

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Peltoukonnauris
Jos tarkkoja ollaan, on todennäköisesti kyse peltokanankaalista, joka toki on ukonnauriin sukulainen. Molemmat ovat ristikukkaisia. Ukonnauriin ei pitäisi kukkia vielä tähän aikaan.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Peltoukonnauris
Jos tarkkoja ollaan, on todennäköisesti kyse peltokanankaalista, joka toki on ukonnauriin sukulainen. Molemmat ovat ristikukkaisia. Ukonnauriin ei pitäisi kukkia vielä tähän aikaan.

Peltokanankaali se on ja dänskien siemenestä sitä saa säännönmukaisesti. Ostamalla keskosten tai a-marketin seoksia saat sen varmasti kaupanpäällisiksi. Laitumella erityisen **ttumainen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Peltoukonnauris
Ilmeisesti MCPA tehoaisi siihen, mutta sitä ei ole viime vuosina käytetty, koska suojaviljat tehdään rehuksi samoin kuin oljetkin kerätään syöttöön.

MCPA:ta saa käyttää nurmella jos sinä vuonna ei enää korjata satoa tai laidunneta. Kylvövuotena ehkä parhaimmillaan?

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Peltoukonnauris
Peltokanankaali se on ja dänskien siemenestä sitä saa säännönmukaisesti. Ostamalla keskosten tai a-marketin seoksia saat sen varmasti kaupanpäällisiksi. Laitumella erityisen **ttumainen.

Osui ja uppos, keskusliikkeen ruokonata-timotei seosta se oli. Onko sen haitallisuudesta/myrkyllisyydestä tietoa? Onneksi ei ole tienvieruslohkolla...

MCPA:ta saa käyttää nurmella jos sinä vuonna ei enää korjata satoa tai laidunneta. Kylvövuotena ehkä parhaimmillaan?

Siinä se onkin, että kasvinsuojelu tehdään kylvövuotena, jolloin suojavilja korjataan vihantana rehuksi ja toinenkin sato tehdään vielä syksyllä. Se rajaa käytettäviä aineita aika reilusti.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Peltoukonnauris
Nyt on 3,64 ha lämmittelypelto korjattu.

Minua on harmittanut että kaikkia lajikeita ei tahdo saada puhtaana mitä olisi halunnut. esim retua en ole saanut puhtaana että olisi itse omiin seoksiin saanut.

Hiukan offtopic mutta valmiiden seosten pakkomyyntiä ollu pitkää ilmassa.


Akana

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Peltoukonnauris
Nyt on 3,64 ha lämmittelypelto korjattu.

Minua on harmittanut että kaikkia lajikeita ei tahdo saada puhtaana mitä olisi halunnut. esim retua en ole saanut puhtaana että olisi itse omiin seoksiin saanut.

Hiukan offtopic mutta valmiiden seosten pakkomyyntiä ollu pitkää ilmassa.



On jo pidempään ituttanut tuo seosten pakkomyynti. Varsinkin kun jonakin vuonna myyjä naturcomilta lupasi puhdasta ruokonadan siementä mutta sitä ei sitten koskaan saanutkaan. Ajatus oli sekoittaa puna-apilaa ja ruokonataa keskenään, herää epäilys että siementuotannossakin on timoteitä ja nurminataa mukana. Muutaman vuoden olen jo pitänyt kyseistä firmaa boikotissa kyseisen epäkohdan takia.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Peltoukonnauris
Nyt on 3,64 ha lämmittelypelto korjattu.

Minua on harmittanut että kaikkia lajikeita ei tahdo saada puhtaana mitä olisi halunnut. esim retua en ole saanut puhtaana että olisi itse omiin seoksiin saanut.

Hiukan offtopic mutta valmiiden seosten pakkomyyntiä ollu pitkää ilmassa.



On jo pidempään ituttanut tuo seosten pakkomyynti. Varsinkin kun jonakin vuonna myyjä naturcomilta lupasi puhdasta ruokonadan siementä mutta sitä ei sitten koskaan saanutkaan. Ajatus oli sekoittaa puna-apilaa ja ruokonataa keskenään, herää epäilys että siementuotannossakin on timoteitä ja nurminataa mukana. Muutaman vuoden olen jo pitänyt kyseistä firmaa boikotissa kyseisen epäkohdan takia.
Loppuvuodesta kun tilaa ison erän, saa valmiin seoksen omalla reseptillä?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Peltoukonnauris
Peltokanankaali olisi pitänyt ruiskuttaa jo kuukausi sitten.Jos kasvi on tullut siemenen mukana niin sitä on säännöllisin,erittäin tasaisin välein joka puolella pellossa eikä esim.pesäkettä jonkun lantakasan pohjalla tai ojan varressa.Kasvi tuottaa valtavan määrän kovia siemeniä joista ainakin osa säilyy itävänä vaikka kulkee säilörehun kautta lehmän mahan läpi.

Siemeniä ostaessa kannattaa katsoa vakuuslapusta kohta muiden kasvilajien siemenet ja vaikka tarkastaa eviralta mitä kylkiäisiä tulee kaupan päälle.Meille tuli keskusliikkeeltä myyntiin alsikeapilaa jossa oli juolavehnää seassa.olisin varmasti palauttanut erän jos olisin huomannut aikanaan

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Peltoukonnauris
Peltokanankaali olisi pitänyt ruiskuttaa jo kuukausi sitten.Jos kasvi on tullut siemenen mukana niin sitä on säännöllisin,erittäin tasaisin välein joka puolella pellossa eikä esim.pesäkettä jonkun lantakasan pohjalla tai ojan varressa.

Näin se juuri onkin, tasaisesti koko pelto kukkii keltaisenaan. Onko Matilla tietoa sen haitallisuudesta lehmien ruokinnassa?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Peltoukonnauris
Nyt on 3,64 ha lämmittelypelto korjattu.

Minua on harmittanut että kaikkia lajikeita ei tahdo saada puhtaana mitä olisi halunnut. esim retua en ole saanut puhtaana että olisi itse omiin seoksiin saanut.

Hiukan offtopic mutta valmiiden seosten pakkomyyntiä ollu pitkää ilmassa.



On jo pidempään ituttanut tuo seosten pakkomyynti. Varsinkin kun jonakin vuonna myyjä naturcomilta lupasi puhdasta ruokonadan siementä mutta sitä ei sitten koskaan saanutkaan. Ajatus oli sekoittaa puna-apilaa ja ruokonataa keskenään, herää epäilys että siementuotannossakin on timoteitä ja nurminataa mukana. Muutaman vuoden olen jo pitänyt kyseistä firmaa boikotissa kyseisen epäkohdan takia.
Loppuvuodesta kun tilaa ison erän, saa valmiin seoksen omalla reseptillä?

Missä vaiheessa sitä täytyy tilata? Itse tilasin sähköpostilla marraskuussa, sain vastauksen ettei vakuuksia ole vielä olemassa. kyselin uudelleen tammikuussa, maaliskuussa ja huhtikuun alussa. En saanut sieltä puhtaita apiloitani (n 300kg), en edellisenä vuonna retua  (n 300 kg) enkä härkäpapuja.  Syytä miksi minulle ei oota myytiin en tiedä.
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Peltoukonnauris
Yksinkertaisesti siksi, että tavaraa ei ole!
Kaikki seokset valmistetaan sertifioiduista eristä sekoittaen, viljelyksissä ei voi olla muita lajeja joukossa, Evira valvoo ja tarkastaa jokaisen viljelyksen. Ruokonata ja timotei olisi todella helppo lajitella erilleen jos tarvetta olisi. Huolesi seoskasvustoista on täysin lapsellinen, valmistuminenkin on eri aikaan!
Käytännössä on ollut tavaran puute, ei saada siementä niin paljoa kuin kysyntää olisi, se on syy myös siihen että ruokonataa ei myydä puhtaana. Kyse on siis bisneksen tekemisestä.
Puhtaudesta voin kertoa, yhdeksännen lajittelukerran jälkeen jos vielä on jotakin muuta lajia joukossa, saattaa olla kiusaus laittaa tavara jo säkkiin ja alkaa uutta erää pyörittään, loppuu aika kesken.
Se ei ihan niin helppoa ole tuottaa itävää ja puhdasta siementä ja juuri sitä lajia jota nyt juuri tänä vuonna halutaan ostaa.
Tänä vuonna on suurinpiirtein kaikki euroopan lajit jotka vaan myynnissä olleet, laitettu pussiin, ja myyty näihin suomen riista ym. peltoihin!
Ensi vuonna taas joku keksii jotakin erikoista, ehkä lupiinia tai jotakin sellaista jota ei olla vielä ennen kuultukaan, ja sitä sitten pitää laittaa vaikka nyt 10% joka seokseen että isännät saa hakea lkisää tukea!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Peltoukonnauris
Jos kasvi on tullut siemenen mukana niin sitä on säännöllisin,erittäin tasaisin välein joka puolella pellossa eikä esim.pesäkettä jonkun lantakasan pohjalla tai ojan varressa.

***Millai sertifioidussa siemenessä voi olla paskaruohon siemeniä????
Kui mää ain olen paras?