Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Millaisia aitauksia ilman sähköä?  (Luettu 9182 kertaa)

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitä maksaa varmatoimisen sähköaitauksen teko? Onko käytössä kellään aitausta jossa ei olisi sähköä? Mietinnässä kahdella tai kolmella vaakasuoralla metalliputkella oleva aitaus emokarjalle.

MRP

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Millaisia aitauksia ilman sähköä?
Katso vanhalta palstalta kirjoituksiani. Hae sanalla "high tensile" maidon ja lihantuotanto aihealueelta. Ruksaa arkisto ja hae kaikki, kestää hiukan aikaa, mutta sieltä avautuu neljä viestiketjua.

Sähköttömästä metalliaidasta ei ole muuta kokemusta, kuin käsittelyaidoista rakennetuista väliaikaisratkaisuista. Voisihan tuo toimia, kun vaakasuorassa on vain riittävästi putkia. Isolle alalle kallis ratkaisu.

Edelleen vannon high tensilen nimiin  ;)

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitäs tuollainen hight tensite aitaus nykyään maksaa? Siis se lankahan siinä maksaa ja ne tolpat, mitä on langalla hintaa? Ja miten halvalla saa tolppia halvimmillaan ja eikös ne käy vaikka kakkosnelosista pätkien?

Paalari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kulmiin ainakin vaatii kaliperia sähkötoltat, ja pari metriä syvälle..

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No ehkei välttämättä. Mutta sellaiset ainakin kestää ja on hyvän näköiset.

MRP

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
No ehkei välttämättä. Mutta sellaiset ainakin kestää ja on hyvän näköiset.
Kyllä Paalari on oikeassa. Kulmiin vähintään halkaisijaltaan 120 millinen, mieluusti 140 millinen, jos sen takana on yli 100 metriä aitalinjaa. Neliskanttisessa aivan minimi on 100x100, mutta pyöreä on kyllä kestävämpi. Tolpalla pitää olla pituutta kolme metriä, josta kaksi upotetaan maahan kairalla tai kaivurilla - ihan maalajin ja tilanteen mukaan. Tälläinen järeä tolppa on siis aidan taitoskohdassa, kulmissa ja aitalinjan päissä. Välitolpat voivat olla mitä vain. Itse käytän 180 cm kyllästettyjä tolppia. 50x50 pelloilla ja pyöreä 70 millinen hirvialueille metsälaitumilla.

Highlandcattlen vuosikirjassa 2008 on parikin seikkaperäistä artikkelia aiheesta. Ostakaa yhdistyksen sivuilta niin pitkään, kuin painosta vielä riittää.

Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo:07:30 kirjoittanut MRP

MRP

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitäs tuollainen hight tensite aitaus nykyään maksaa? Siis se lankahan siinä maksaa ja ne tolpat, mitä on langalla hintaa? Ja miten halvalla saa tolppia halvimmillaan ja eikös ne käy vaikka kakkosnelosista pätkien?
Hinta on aivan siitä kiinni minkä muotoinen alue on. Neliönmuotoinen hehtaarin pala vaatii 400 metriä aitaa. Jos sama hehtaari on vaikkapa 20x500metrinen kapea sarka, niin aitaa tarvitaankin 1040 metriä!
No jos hiukankaan laskee omalle työlle hintaa, niin high tensile on ylivoimaisesti halvin ratkaisu. Teet kerran ja vähintään seuraavat kymmenen vuotta ihailet työsi tuloksia. Tämä siis jos valitset tarvikkeet joilla 10-vuoden takuu. Påras lupasi kulmapaaluille 40 vuotta ikää!
Minulla ei ole MITÄÄN taloudellisia intressejä tai kytköksiä aiheeseen, mutta mielestäni Prim-aita myy laadukkaimmat aitaustarvikkeet. Muilta ei saa 10-vuoden takuuta. 2,5 millinen sinkkialumiini lanka on sähköteknisesti paras ja se ei ruostu, kuten halvempi teräslanka (grene ja vastaavat).
Lanka ei ole kovinkaan kallis osa, mutta kiristysjousien hintoja minä olen aina kauhistellut. Jousi tarvitaan tasaamaan pitkän aitalinjan lämpövaihteluista aiheutuvat kireyserot ja toki sen pitää kestää satojen kilojen veto, joten eipä siinä heppoinen jousi kestä. Yhden jousen takana voi olla max. 300 metriä aitalankaa.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No paljonko se teräslanka isoina vyhteinä maksaa kilo tai metri? Tai kilometri, ja mikä on jousen hinta? Laskeskelin että noin 250 kiloa vetoa voi kestää luja 2,5mm:n teräslanka. Kai jousena käy mikä jousi vaan kunhan johtaa sähköä ja langaksi vedetty sinkitty lanka vai pitääkö olla jotenkin erikoisempaa?

hl

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • kyllä lähtee..
Hinta on aivan siitä kiinni minkä muotoinen alue on. Neliönmuotoinen hehtaarin pala vaatii 400 metriä aitaa. Jos sama hehtaari on vaikkapa 20x500metrinen kapea sarka, niin aitaa tarvitaankin 1040 metriä!
No jos hiukankaan laskee omalle työlle hintaa, niin high tensile on ylivoimaisesti halvin ratkaisu. Teet kerran ja vähintään seuraavat kymmenen vuotta ihailet työsi tuloksia. Tämä siis jos valitset tarvikkeet joilla 10-vuoden takuu. Påras lupasi kulmapaaluille 40 vuotta ikää!
Minulla ei ole MITÄÄN taloudellisia intressejä tai kytköksiä aiheeseen, mutta mielestäni Prim-aita myy laadukkaimmat aitaustarvikkeet. Muilta ei saa 10-vuoden takuuta. 2,5 millinen sinkkialumiini lanka on sähköteknisesti paras ja se ei ruostu, kuten halvempi teräslanka (grene ja vastaavat).
Lanka ei ole kovinkaan kallis osa, mutta kiristysjousien hintoja minä olen aina kauhistellut. Jousi tarvitaan tasaamaan pitkän aitalinjan lämpövaihteluista aiheutuvat kireyserot ja toki sen pitää kestää satojen kilojen veto, joten eipä siinä heppoinen jousi kestä. Yhden jousen takana voi olla max. 300 metriä aitalankaa.
prim-aita.. sieltä tosiaankin kannattaa kysyä tarvikkeita.
callagherin langat ja paimenet  ;D
ja pohjoiset päälle..

MRP

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
No paljonko se teräslanka isoina vyhteinä maksaa kilo tai metri?
Prim-aidan sivuilta katselin listahinnan ja sen mukaan 625 m/25 kg maksaa 93,85 e (sis alv)
ja mikä on jousen hinta?
Jousi on 16,40 e/kpl ja kiristinrulla reilun vitosen/kpl. Yhden jousen takana voi olla 300-350 m lankaa ja linja voi tehdä yhden 90 asteen kulman. Neliönmuotoisessa siis tarvitaan kaksi jousta/lanka, että saadaan koko ala kuntoon.
Laskeskelin että noin 250 kiloa vetoa voi kestää luja 2,5mm:n teräslanka. Kai jousena käy mikä jousi vaan kunhan johtaa sähköä ja langaksi vedetty sinkitty lanka vai pitääkö olla jotenkin erikoisempaa?
Tuo Prim-aidan sinkki/aluseoslanka estää 500 kg vetoa. Jousi on sitten todella järeä, luonnossa paljon järeämpi, kuin kuvassa näyttää. Tuskin kannattaa lähteä mihinkään tee-se-itse konstailuun, kun kerran valmiina saa.
Sinkityn langan heikkous on naarmuista läpi menevä korroosio. Naarmuja tulee väistämättä asennusvaiheessa lankaa maastossa vedettäessä. Lisäksi teräksen sähkönjohto on reilusti heikompi, kuin tällä sinkki/alulangalla.

ravenlord

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
nurkkiin puupaalut, yksi lanka, ja lasikuitukepit 8 metrin välein, ja aidan alustat niitetään kerran kesässä glyfosaatilla. Ei ne muuta tartte. Halapa ja hyvä ratkaasu. Ja jos ei ole ole aitureita porukassa ja kun oppivat olemaan elukooksi ja laituumella on vettä ja ruokaa nii mihinkä ne kotoonsa lähtis?
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

MRP

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
yksi lanka, ja lasikuitukepit 8 metrin välein, ja aidan alustat niitetään kerran kesässä glyfosaatilla. Ei ne muuta tartte.
Toimii toki, ellei ole petoja (ja niitähän alkaa olla joka puolella)

hl

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • kyllä lähtee..
No paljonko se teräslanka isoina vyhteinä maksaa kilo tai metri?
Prim-aidan sivuilta katselin listahinnan ja sen mukaan 625 m/25 kg maksaa 93,85 e (sis alv)
ja mikä on jousen hinta?
Jousi on 16,40 e/kpl ja kiristinrulla reilun vitosen/kpl. Yhden jousen takana voi olla 300-350 m lankaa ja linja voi tehdä yhden 90 asteen kulman. Neliönmuotoisessa siis tarvitaan kaksi jousta/lanka, että saadaan koko ala kuntoon.
Laskeskelin että noin 250 kiloa vetoa voi kestää luja 2,5mm:n teräslanka. Kai jousena käy mikä jousi vaan kunhan johtaa sähköä ja langaksi vedetty sinkitty lanka vai pitääkö olla jotenkin erikoisempaa?
Tuo Prim-aidan sinkki/aluseoslanka estää 500 kg vetoa. Jousi on sitten todella järeä, luonnossa paljon järeämpi, kuin kuvassa näyttää. Tuskin kannattaa lähteä mihinkään tee-se-itse konstailuun, kun kerran valmiina saa.
Sinkityn langan heikkous on naarmuista läpi menevä korroosio. Naarmuja tulee väistämättä asennusvaiheessa lankaa maastossa vedettäessä. Lisäksi teräksen sähkönjohto on reilusti heikompi, kuin tällä sinkki/alulangalla.
callagherin langalla pystyy nostamaan suur-säkin, kyseinen lanka on juuri se 2.5mm
sinkki/alumiinilanka jota prim-aita myy.. 8)
ja pohjoiset päälle..

MRP

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei ne muuta tartte. Halapa ja hyvä ratkaasu
Sellainen lisäys vielä, että alkuperäinen kysyjä (Rene) kysyi VARMATOIMISTA ratkaisua. Yksi lanka EI ole sellainen!

HL kirjoittaa asiaa ja testejäkin on näköjään tehty. En ole itse testannut millä kilomäärällä se menee poikki, mutta hemmetin hyvin kestää hirvien mellastuksen. Meillä ei ole ikinä mennyt aitalanka poikki muuten kun silloin kun olen sen itse katkaissut  ;)
Miksi ihmeessä suuret karjamaat USA, Kanada, Uusi-Seelanti jne. käyttävät yleisesti high tensileä, ellei se olisi hyvä ratkaisu. Suomessa ollut käytössä noin 10 vuotta ja kun itse olen aidannut sillä 5 vuotta, niin kai tässä aletaan olemaan jonkinlaisia konkareita :)

Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo:07:51 kirjoittanut MRP

ravenlord

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
yksi lanka, ja lasikuitukepit 8 metrin välein, ja aidan alustat niitetään kerran kesässä glyfosaatilla. Ei ne muuta tartte.
Toimii toki, ellei ole petoja (ja niitähän alkaa olla joka puolella)

Petoja? Hirviä ja peuroja kyllä löytyy. Tässä öbaut viikko sitten 5 hirven seurueesta näköhavainto...  Eimuutakun crossipyörä käyntiin ja aitakierrokselle, mutta eivät ollu siellä liikkuneet.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)