Mitäs tuollainen hight tensite aitaus nykyään maksaa? Siis se lankahan siinä maksaa ja ne tolpat, mitä on langalla hintaa? Ja miten halvalla saa tolppia halvimmillaan ja eikös ne käy vaikka kakkosnelosista pätkien?
Hinta on aivan siitä kiinni minkä muotoinen alue on. Neliönmuotoinen hehtaarin pala vaatii 400 metriä aitaa. Jos sama hehtaari on vaikkapa 20x500metrinen kapea sarka, niin aitaa tarvitaankin 1040 metriä!
No jos hiukankaan laskee omalle työlle hintaa, niin high tensile on
ylivoimaisesti halvin ratkaisu. Teet kerran ja vähintään seuraavat kymmenen vuotta ihailet työsi tuloksia. Tämä siis jos valitset tarvikkeet joilla 10-vuoden takuu. Påras lupasi kulmapaaluille 40 vuotta ikää!
Minulla ei ole MITÄÄN taloudellisia intressejä tai kytköksiä aiheeseen, mutta mielestäni Prim-aita myy laadukkaimmat aitaustarvikkeet. Muilta ei saa 10-vuoden takuuta. 2,5 millinen sinkkialumiini lanka on sähköteknisesti paras ja se ei ruostu, kuten halvempi teräslanka (grene ja vastaavat).
Lanka ei ole kovinkaan kallis osa, mutta kiristysjousien hintoja minä olen aina kauhistellut. Jousi tarvitaan tasaamaan pitkän aitalinjan lämpövaihteluista aiheutuvat kireyserot ja toki sen pitää kestää satojen kilojen veto, joten eipä siinä heppoinen jousi kestä. Yhden jousen takana voi olla max. 300 metriä aitalankaa.