Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuka kissanhännän nostaa, ellei kissa itse  (Luettu 395 kertaa)

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/b3c4b33c-ecfe-4407-aca2-d86913edde4b
maitotuotannon merkitys maamme maataloudessa alkaa olla ohi.
Ainut merkitys hirmuisena tuki-imurina.
Alle viisituhatta tilaa, ei enää muuta merkitystä kuin pitää hengissä kepulaisen maaseutupolitiikan rippeet.
Aika ajoi ohi.
Ja osa maitotiloistakin ulkoistanut työnsä ja aika kuluu toimitusjohtajaleikeissä.

Talepan

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Kuka kissanhännän nostaa, ellei kissa itse
Puuttinin ja Trunpin vikahan se näkyy olevan.

pig24

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Kuka kissanhännän nostaa, ellei kissa itse
Empun analyysi on hieman laiha. Mut parannetaan. Rakennekehitys maidontuotannossa on ollut viime vuosikymmeninä hyvässä vauhdissa. Moni on siirtänyt toiminnan yhtiömuotoon koon ja liikevaihdon vuoksi. On perustettu myös yhteisiä hankintarenkaita. Toimintaa on siis muutettu liiketoiminnan suuntaan. Se on hieman auki, miksi tästä raportoidaan Luken nimissä. Sikapuolella vastaava kehitys tapahtui aiemmin. Työkielenä monessa sikalassa on englanti. Vaikka pääosa eläinten hoidosta on palkkaväen käsissä, niin peltoalan kasvu tarkoittaa sitä, että tilallinen ei voi alkaa elämään kuin muinoin Niskavuorella. Kaikkein katkerimpia kommentteja nykymenosta tulee entisten saman alan tuottajien puolelta. Kateus pitää ansaita, säälin saa ilmaiseksi.