Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??  (Luettu 2034 kertaa)

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 862
Joo, ois ruiskutettava kohtapuoliin herneitä, riittääkö pelkkä mistraali vai onko parempia, basagrani tietenkin.. Mutta se kustannus tökkii, kallista on..

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Mä olen käyttänyt yhdistelmää Mistral+Fenix roskille ja korrenvahvistukseen Moddus Evo. Oikeasti on mukavampi puida puhdasta ja lähes pystyssä olevaa hernettä kuin maata myöten olevaa p*skaa. Torjunta-aineiden kustannus tulee siinä vaiheessa takaisin kun sattuu "sopiva" syksy...

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 862
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Mä olen käyttänyt yhdistelmää Mistral+Fenix roskille ja korrenvahvistukseen Moddus Evo. Oikeasti on mukavampi puida puhdasta ja lähes pystyssä olevaa hernettä kuin maata myöten olevaa p*skaa. Torjunta-aineiden kustannus tulee siinä vaiheessa takaisin kun sattuu "sopiva" syksy...

Meneekö sitä mistralia se kilo hehtaarille seoksissakin? Viittitkö määrät pistää, Moddusta ehkä voisi koittaa myös.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Kvg  :) ,mistraalia 0.2 kg /ha fenixin kanssa. Tsekkaa tuo fenix jostain ja moddus evo ajetaan myöhemmin.  Mulla alkaa galeran ruiskutus rypsille,karkaa käsistä nuo rypsit...

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Niin ja vielä tuosta mistraalista niin sen kans pitää käyttää 300 litraa vrttä per hehtaari. ..se on aika tujua ainetta.

Paavo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 354
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Joo. Mistralin kanssa tulee olla varovainen varsinkin nyt kun on ollut kuivaa ja kuumaa.
Itse olen käyttänyt Basagran+fenix+ mistral seosta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5956
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Mä olen käyttänyt 0,1-0,2 kg/ha Mistralia vähän tilanteesta riippuen ja 0,5l/ha Fenixiä.   Vesimäärä on ollut 120-200 litraa, sekin vähän tilanteesta riippuen.
Ja mun mielestä olennaisen tärkeää on olla ajoissa liikkeellä, hernettä voi kyllä ruiskuttaa sen suosituspituuden jälkeenkin mutta mielestäni riskit vioitukselle kasvaa mitä isompaa herne on.

Viimeksi muokattu: 06.06.24 - klo:11:06 kirjoittanut bouli

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Herneaineissa vesimääräsuositukset taitaa olla kautta linjan >200 litraa. Olen ajanut 250-300 välillä.
Kokeilen pohjavesilohkolla tänä vuonna Lentagran WP 0,5 kg + Fenix 0,5 L.

Sama haaste herneen kanssa taas tänäkin vuonna: Rikat melko pieniä, mutta herneen pitkälle edenneen kasvuvaiheen takia "pakko" ruiskuttaa nyt. Toisaalta Lentagranin ohje nimenomaan sanoo, että teho paras pienille rikkataimille. Herne tarttis jonkun jarrun, jolla alkukehitystä voisi hidastaa, jotta rikat ehtis paremmin mukaan.

TOS-lisäyslohkolla kokeilussa aitosuorakylvö 'vain' 4 senttiin ja reilu 350 kg siemenmäärä sekundasiemenellä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5956
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Herneaineissa vesimääräsuositukset taitaa olla kautta linjan >200 litraa. Olen ajanut 250-300 välillä.
Kokeilen pohjavesilohkolla tänä vuonna Lentagran WP 0,5 kg + Fenix 0,5 L.

Sama haaste herneen kanssa taas tänäkin vuonna: Rikat melko pieniä, mutta herneen pitkälle edenneen kasvuvaiheen takia "pakko" ruiskuttaa nyt. Toisaalta Lentagranin ohje nimenomaan sanoo, että teho paras pienille rikkataimille. Herne tarttis jonkun jarrun, jolla alkukehitystä voisi hidastaa, jotta rikat ehtis paremmin mukaan.

TOS-lisäyslohkolla kokeilussa aitosuorakylvö 'vain' 4 senttiin ja reilu 350 kg siemenmäärä sekundasiemenellä.
En mä oikein onko toi nyt oikeastaan edes kauhea ongelma, näin se on joka vuosi mutta teho on siitä huolimatta pääasiassa hyvä.

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2065
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Pitää tuntea rikkalajisto ja sen mukaan ainevalinnat. Jos mataraa on paljon en lähtis ilman basagrania leikkimään.

Maan kosteus merkkaa todella paljon fenixin sekä metro/mistral tehoon ja samalla siihen kuinka paljon krymppää hernettä.

Viimeksi muokattu: 07.06.24 - klo:16:55 kirjoittanut Joozeppi

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 862
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Vielä lähtökuopissa, pikkulohkolla on valvattia paikoin. 10ha lohkolla ei näy oikein mitään ruutattavia uhreja. 29ha olis, mut kannattaako kaikkia edes ajaa jos menee ikkunan ohi ja peittää maan, tulispa vettä.

Hikevän hietamaan kevätvehniä ajellu 10ha, joissa jotain torjuttavaa. Tympeetä oottelua. Savimaalla paikoin ei ees orastunu kaikki. Pälviä on. Ajatuksena oli jos vehnät sais kaikki pois , niin herneelle seuraavaksi.. ei taida onnistua..

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 862
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Voivoi, edelleen lähtökuopissa ruiskutusten kanssa. Hernekasvustot jo umpeutuu.. Vioittaaakohan miten pahasti hernettä, jos jussina ajaisi. Ilmat on katselussa. Joko sataa tahi tuulee ihan liikaa..

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1045
Vs: Edullisin kombo herneen kasvinsuojeluun??
Herne kylvetty jo 6.5 ja ruiskutettu 1.6 jolloin pienellä taimella . Fenix ja lentagran. Taisi tulla turhan aikaisin myrkytettyä , kun suurimmat sateet tuli vasta pari viikkoa ruiskutusten jälkeen. tosin kylvökin oli ehkä turhan aikaisin. Nyt näyttää, että pientä vesiheinää pukkaa.Herne osittain aloittaa kukkimista, että tuskimpa enää uskaltaa mitään  aineita ajaa. Eipä maavaikutuskaan tuntunut toimivan. Päisteet ainakin pahoja. Ainoa toivo, jos palot ois ylempänä kuin vesiheinä.