Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nurmen perustaminen  (Luettu 1217 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Nurmen perustaminen
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?

Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...

Äärisosialisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 308
Vs: Nurmen perustaminen
Tuet ainakin

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Nurmen perustaminen
Voihan siinä käyttää suojaviljana vaikka vanhoja siilon pohjalle jääneitä jyviä tai muuta jäteviljaa kunhan vain itää jotenkuten.

Sitten heinäkuun alussa noin tähkälletulo vaiheessa niittää tai murskaa maahan. Samalla tuhoutuu savikat, pillikkeet ja muut 1v rikat. Murskattu kasvusto toimii myös lannoitteena...

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Nurmen perustaminen
Ei mikään. Monesti kylvänyt ilman suojaviljaa ja rikkatorjunnan voi hoitaa niittämällä  ::)

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 976
Vs: Nurmen perustaminen
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?

Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...

Onko joku syy perustaa ilman suojaviljaa? Vai onko teoreettinen kysymys?

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Nurmen perustaminen
Kuten näissä maataiseteluissa helposti käy, niin kaikki voi mennä pieleen😉😉. Mutta todennäköisesti onnistuu, ainakin hikevimmillä mailla.

Mikä tuissa on ongelma?

lahenvainio

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 156
Vs: Nurmen perustaminen
Noin olen usein toiminut ja tähän asti onnistunut. Aina ja kaikessa voi myös epäonnistua.

povk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Nurmen perustaminen
Ilman suojaviljaa on tullut perustettua nurmia monena vuonna. Kesäällä ruiskutus ja kasvusto murskattu maahan syksymmällä.
Seuraavana vuonna ollut aina hyvä nurmi rehuntekoon.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Nurmen perustaminen
Toki kerääjäkasvituen menettää noin toimien. Jos suojaviljaksi kylvää vaikka 70 kg ohraa niin sillä kuittaa sen tuen. Toki jollain se tarttee hävittää ennen rehuntekoa…

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: Nurmen perustaminen
Paremmin kait puhdas kasvusto onnistuu, kuin suojaviljaan perustettu. Puhtaan voi kylvää vantaista. Jos vilja vantaista ja heinä pintaan, niin epäonnistuminen on maksimoitu.
Ja edelliseen. Voihan sen ohrankin tehdä rehuksi. Mun mielestä nuorena tehty ohra on parasta rehua  ;D

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Nurmen perustaminen
Kyllä voi ja niin itsekkin teen. Käsittääkseni aloittajalla ei ole märehtijöitä omasta takaa… niin siksi puhuin hävittämisestä, murskaten tahi puiden. Puiden ainakin leviää tasaisemmin vaikkei olkia korjaisikaan.

Vaikka olkia kerään pitkin kyliä kuivikkeeksi, joskus olen omat suojaviljat silpunnut jos on huonot kelit jo silloin, nää mun puinnit kun tuppaa olemaan viimeisiä, tai sitten ekoja. Onneksi ei kohta kymmeneen vuoteen ole puitu👍👍

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Nurmen perustaminen
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?

Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...


Onko joku syy perustaa ilman suojaviljaa? Vai onko teoreettinen kysymys?

Ei ole teoreettinen. Kyseessä tukikelpoinen lohko jonka omistajalla ei ole mitään resursseja eikä mielenkiintoa viljan tuotantoon. Sen sijaan tavoitteena vain saada tulevaisuudessa mahdollisimman laadukas kuivaheinänurmi hevosheinäksi. (Rehu)suojaviljakasvuston viljelyttäminen tuossa välissä puhtaasti urakointina ei taida olla kannattavaa hommaa ellei siitä ole todellista hyötyä siihen heinään. Huonoimmillaan tulee vaan syksyllä puinnilla ongelma maan kantavuuden ja pehkun suhteen.

Olen itsekin jonkun kerran perustanut ilman suojaviljaa ja onnistunut ihan OK. Laajaa kokemusta mulla ei tuosta kuitenkaan ole ja siksi kysyn kun lupasin tuon kylvön ja perustamisen hoitaa. Ettei menisi sitten ns. persiilleen :-|

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
Vs: Nurmen perustaminen
Tekisin niinkuin  povk kerran olille säilikselle ei ole tarvetta.Onko tuo pelto glyfotettu?Juolavehnä ei todellakaan ainakaan paranna kuivanheinänlaatua.

psymbiote

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 318
Vs: Nurmen perustaminen
Miten tuollainen suojaviljaan kylvetty nurmi merkataan tukihakemukseen, jos suojavilja murskataan kesällä?

Itelläkin olisi yksi lohko jonka meinasin laittaa viherlannoitukselle ilman suojaviljaa, mutta toisaalta tuola olisi kyllä jotain siilonloppuja laittaa sekaan

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: Nurmen perustaminen
Miten tuollainen suojaviljaan kylvetty nurmi merkataan tukihakemukseen, jos suojavilja murskataan kesällä?

Itelläkin olisi yksi lohko jonka meinasin laittaa viherlannoitukselle ilman suojaviljaa, mutta toisaalta tuola olisi kyllä jotain siilonloppuja laittaa sekaan

Eiköpä tuo vihantaviljana mene. Tuollallailla olen itte noita tilkkuja perustellut. Saa heinän jälkeen nurmivuodet nollille ja tuen kerääjäkasvista. Tosin itte oon kyllä kerännyt ohrat paaliin pian tähkälletulon jälkeen. Otin kuvatkin aina niittovaiheessa jossa näkyi karhoa ja vielä pystyssä olevaa haissia. No eihän niitä kukaan kysellyt, mutta otin silti  ;D  "Toisen" sadon kaadoin maahan. Sitäkin olisi tullut, mutta vieläkin taitaa olla vuoden rehut paaleissa.