Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuli kysely Vipu Mobiilliin  (Luettu 247330 kertaa)

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Tuli kysely Vipu Mobiilliin
Mä olen ottanut sen kannan että niitän kaikki nurmet joka vuosi oli ne sitten ilmoitettu tukihaussa minä tahansa.
Turhaa polttaa polttoöljyä, joka vuosi murskata kesantoja toi ikirehunurmia.. Jos mä olisin tuki päällikkö sanktioisin joka vuosi murskaukset vaan vaatisin, että joka kolmas vuosi. Toivottavasti järki voittaa maaseutuhallinolla..
Murskaaminen on ihan turhaa hommaa. Niittokone on paljon taloudellisempi laite. Mulla on osuus murskasta mutta ei ole tullut mieleenkään ajaa hömppiä sillä.
Toki nää mun alatkin on ihan marginaalisia. Sinänsä kyllä on toisaalta turhaa joka vuosi niitto mutta eipähän tarvitse jossitella.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Y-terä- kesantomurskain on aika vähän voimaa vievä. Jälki on hiukan repaleinen, mutta suunnilleen niittokoneen vauhdilla saa nutistettua heinästä ainakin latvat.

Ainakin tuo puolalainen lieriöniittokone on turhan painava ja hiukan kömpelökin, ei mielellään ala remuamaan sitä perään, jollakin sorminiittokoneella ei turpeesta saa ollenkaan selvää, kesantosilppuri on aika tunteeton pellon pinnalle ja huomattavasti kevyempi kuljettaa palstoille.

Nämä "kourateräiset" varmaan ottavat tehoa enemmän...

-SS-

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Y-terä- kesantomurskain on aika vähän voimaa vievä. Jälki on hiukan repaleinen, mutta suunnilleen niittokoneen vauhdilla saa nutistettua heinästä ainakin latvat.

Ainakin tuo puolalainen lieriöniittokone on turhan painava ja hiukan kömpelökin, ei mielellään ala remuamaan sitä perään, jollakin sorminiittokoneella ei turpeesta saa ollenkaan selvää, kesantosilppuri on aika tunteeton pellon pinnalle ja huomattavasti kevyempi kuljettaa palstoille.

Nämä "kourateräiset" varmaan ottavat tehoa enemmän...

-SS-

Täytyy olla painava niittokone jos se on raskaampi kuin 3 m kelamurskain... eikö nuo perässä olevat kelamurskaimet paina vähintään tonnin paikkeille?
Nämä piennarversiot ovat kevyempiä, mutta ovat sitten kapeita.

Mulla vajaan 3 metrin lautaskone rataspalkilla painaa muistaakseni 560 kg ja 4 m kesantomurskain kai jossain tonnin ja kahden välillä.
Niittokoneen valitsen ajoon aina kun vaan mahdollista. Puimattomat kasvustot ja vstaavat sitten tuolla murskalla.

Isot vakatasoleikkurit ovat tehokkaita mutta kalliita ellei ajettavaa/urakointia ole oikeasti paljon.
Joku kevytvaakatasoleikkuri oli naapurilla, sillä ei oikein tehnyt mitään. Jos oli vähänkään pidempää heinää niin sillä sai ajaa 2 kertaa ja sittenkään ei kaikki heinät olleet kuin vinossa... joku Topi tjsp. Hyvinhoidetun golfkentän päivittäiseen trimmaukseen olisi ehkä sopinut. Se ei kyllä mitään painanutkaan, ohut peltikansi jonka alla pyöri terä.  Kaatoi alleen muttei enää katkaissut.

Muuten painavin niittomurska johon olen tutustunut on Kuhn Alterna 4000.  Kevyet 3500 kg. Hinattava, tietty...

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Juu nämä vihreät halpis-sänkimurskaimet ovat Y-terillä ja leikkaavat karvaisen pinnan mutta leikkaavat kumminkin. Eivätkä ole painavia. En odottanut paljoin kyseisestä romusta, mutta aina vaan se siellä traktorin perässä romisee ja leikkaa risujakin. Takana kun on kiinni lähellä traktoria, ei painokaan ole mikään merkittävä. Toisen pyörän kulkeminen leikkaamattomalla tekee semmoisia raitoja, Mutta niittovelvoite tarkoittanee näkyvää jälkeä eikä tarkkaa partaveitsellä leikatun näköistä sängen pituutta ?

-SS-