Niin kertokaapa miten aiotte selvittää asian, jos tuollaisesta brittikoneesta leviää laatikko heti kättelyssä.
--tuotanoin,mulla on lähisukulainen erään Suomen maahantuontiosaston johtoportaassa.Ulkomailta ostetuissa,käytetyissäkin,koneissa on tehdastakuu.Takuu on voimassa vaikka kone vaihtaa asuinmaata takuuaikana.
--kaiken huipuksi tuossa firmassa takuukustannukset menevät Suomen organisaation piikkiin vaikka kone olisi alunperin aloitanut elämänsä muualla.
DIIPA-DAAPA LIIBA-LAABA...
Jaa missä?
Minä tiedän sen verran ja varmaan moni muukin joka on tuonti/vienti hommia harrastanut että monesti koneet viedään maasta A ilman takuuta, niille tehdään kohdemaassa B vakuutus maahantuojan toimesta jolla katetaan tuontikoneen takuuaika, näin voidaan myydä kone halvemmalla asiakkaalle (periaatteessa) ja sitoa vähemmän pääomaa kun koneen "takuuta" maksetaan tasaisesti vakuutusyhtiölle vasta sen jälkeen kun kone on loppuasiakkaalla. Ei siis makseta valmistajalle takuusta rahaa (noin 2-10% kauppasummasta), laskutetaan se kuitenkin heti kauppaa tehtäessä asiakkaalta ja maksellaan takuusta vakuutusyhtiölle muutamassa erässä takuuaikana.
Osat ja muut palvelut saadaan tietysti ihan normisti valmistajalta mutta ne maksaa kohdemaassa B sijaitseva vakuutusyhtiö.
Näissä monesti jujuna vielä se että jotta takuu saadaan vastaamaan "tehdastakuuta" joutuu ostaja sitoutumaan melko suolaisen hintaisiin huoltosopimuksiin, kauppa ei siis välttämättä kata kuin jonkin rajatun perustakuun (Koska kone alunperin myytiin halvemmalla ja tämä raha on jostakin pois). Mikä takuu sieltä ulkomailta sitten siirtyy vai siirtyykö mitään?
Eli mitä tämä taas meinaa?
Kannattaa ottaa sitten ihan omin käsin puhelin kouraan ja selvittää miten asia on ko. koneen kohdalla, ei tarvi sitten märehtiä kun sen valtun laatikko kuitenkin leviää.....
Agrosta löydät kyllä just semmoset vastaukset mitkä miellyttää silmää mutta eri asia miten ne lopulta kuormittaa lompsaa....