Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päistetie.  (Luettu 6371 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Päistetie.
Päistetien kantavuutta voisi parantaa laittamalla traktorin leveydelle sopivat vankat pitkospuut  ;D

Apulantasäkit kun tuonne hautaa niin auttaa kantavuuteen. Ei pääse ne kivet ja sorat sekottumaan pohjamaan kanssa. Itse on tullut käytettyä tuota suojakaistaa "päistetienä" aino ongelma on, että sitä joutuu vuosittain kylvämään osan uudestaan samoin kuin nyt on alkanut näkymään painumisen merkkejä. Jotain hyvää tuostakin helvetin vesistöstä jossa ei kesällä edes virtaa vettä.

Tekee viralisen tien siihen suojakaistalle, niin sitä ei tarvitse.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Päistetie.
Myönnettäköön että olen suunnitellut päistetien tekoa eräälle peltoaukealle. Nyt siinä menee kantavat tiet kahdella sivulla, mutta kauimpaan nurkkaan on tiestä sen verran pitkä matka, että sinne ei kannata ajella peltoa polkien. Vielä se ei ole ongelma, koska koko pelto on suojavyöhykkeellä jolloin liikennettä ei juuri ole kuin keskikesällä.

Mut olishan se leuhkaa kun vois autolla kiertää koko aukean ja sit lietteen levitys ja paalien ajaminen ois helpompaa. Kivetkin pitää aina johonkin hävittää kun kyntää.
Kaivurilla vähä kuorii pintaa pois (30-60cm?) 3-4m leveydeltä, ajaa maat notkokohtiin ja kivet tilalle. Vieressä olisi hiekkaakin sopivasti pinnaksi sitten. Mikä voi mennä pieleen?
Kantavuus?

Leveys on ainakin menossa pieleen. 3-4 m on liian kapea. Sillä on käytännössä ajettava kuormilla aina lähes samoja jälkiä ja se käy helposti kantavuuden päälle. Ihan hyvä ja järkevä ajatus kyllä muuten. Tien tekeminen ympäri koko pellon olisi perin moommalaista. Tie toiseen reunaan tai keskelle riittää.
Voihan se olla että 5m pitäisi olla leveys. Vaikka tekisi tien vain toiseen reunaan ja jättäisi päädyn ilman tietä, niin matkaa teiden välillä olis 700-900m kohdasta riippuen, joka on mun mielestä aika paljon.
Nuo on savimaita, niin eivät oikein kestä tinttausta.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7115
Vs: Päistetie.
Päistetien kantavuutta voisi parantaa laittamalla traktorin leveydelle sopivat vankat pitkospuut  ;D

Apulantasäkit kun tuonne hautaa niin auttaa kantavuuteen. Ei pääse ne kivet ja sorat sekottumaan pohjamaan kanssa. Itse on tullut käytettyä tuota suojakaistaa "päistetienä" aino ongelma on, että sitä joutuu vuosittain kylvämään osan uudestaan samoin kuin nyt on alkanut näkymään painumisen merkkejä. Jotain hyvää tuostakin helvetin vesistöstä jossa ei kesällä edes virtaa vettä.

Tekee viralisen tien siihen suojakaistalle, niin sitä ei tarvitse.

Tien takana pitää olla 3m:n suojakaista, sama millainen peltotie menee. Sitä en tiedä, kuinka pienellä ojan naverolla tuo suojakaistan saisi "poistettua". Voi olla hyvä tai huono, ettei enää vastaa vesistöön, vaan tuohon pieneen tienvieren naveroon.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Päistetie.
Päistetien kantavuutta voisi parantaa laittamalla traktorin leveydelle sopivat vankat pitkospuut  ;D

Apulantasäkit kun tuonne hautaa niin auttaa kantavuuteen. Ei pääse ne kivet ja sorat sekottumaan pohjamaan kanssa. Itse on tullut käytettyä tuota suojakaistaa "päistetienä" aino ongelma on, että sitä joutuu vuosittain kylvämään osan uudestaan samoin kuin nyt on alkanut näkymään painumisen merkkejä. Jotain hyvää tuostakin helvetin vesistöstä jossa ei kesällä edes virtaa vettä.

Tekee viralisen tien siihen suojakaistalle, niin sitä ei tarvitse.

Tien takana pitää olla 3m:n suojakaista, sama millainen peltotie menee. Sitä en tiedä, kuinka pienellä ojan naverolla tuo suojakaistan saisi "poistettua". Voi olla hyvä tai huono, ettei enää vastaa vesistöön, vaan tuohon pieneen tienvieren naveroon.

Mä taas oon suunnitellut eräälle aukealle että kun salaojitan, niin tieravi umpeen putkella. Pellon kumassakin päässä menee tie. Viereen toinen tie 1000 metriä pitkän pellon laitaan, niin voi tieltä mennä pellolle ja puolesta välistä sinne jatkamaan laistia esim. täydellä lietevaunulla.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7115
Vs: Päistetie.
Päistetien kantavuutta voisi parantaa laittamalla traktorin leveydelle sopivat vankat pitkospuut  ;D

Apulantasäkit kun tuonne hautaa niin auttaa kantavuuteen. Ei pääse ne kivet ja sorat sekottumaan pohjamaan kanssa. Itse on tullut käytettyä tuota suojakaistaa "päistetienä" aino ongelma on, että sitä joutuu vuosittain kylvämään osan uudestaan samoin kuin nyt on alkanut näkymään painumisen merkkejä. Jotain hyvää tuostakin helvetin vesistöstä jossa ei kesällä edes virtaa vettä.

Tekee viralisen tien siihen suojakaistalle, niin sitä ei tarvitse.

Tien takana pitää olla 3m:n suojakaista, sama millainen peltotie menee. Sitä en tiedä, kuinka pienellä ojan naverolla tuo suojakaistan saisi "poistettua". Voi olla hyvä tai huono, ettei enää vastaa vesistöön, vaan tuohon pieneen tienvieren naveroon.

Mä taas oon suunnitellut eräälle aukealle että kun salaojitan, niin tieravi umpeen putkella. Pellon kumassakin päässä menee tie. Viereen toinen tie 1000 metriä pitkän pellon laitaan, niin voi tieltä mennä pellolle ja puolesta välistä sinne jatkamaan laistia esim. täydellä lietevaunulla.

Noin mulla on useamman kilometrin matkalla. Piti vain tehdä kotivainiolla suojakaista tien taaksekin, kun vesistöksi luokiteltu oja tienvieressä. Tie siirrettiin vajaa kymmenen vuotta sitten omien ja vuokramaiden keskeltä tuohon kanavan laitaan että tulee suojakaistakin hyötykäyttöön ja lohkot isommiksi ku sai kaiken yhdstellä. Jonkinlainen merkityskin asialla ku noin kolme kilometriä vesistön (ojan) varressa olevaa tietä, melkeen hehtaarin jo pelkkä 3m:n suojakaista. Nyt se turhakaista pitää olla tasamaalla tien takanakin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)