Ajattelin tähän kirjoitella omaa kokemustani 123d:stä. 11/2008 ja 145tkm.
Hain pari viikkoa sitten Saksasta 123d:n. Koeajot ja kaikki ok, sekä matka ajaen Saksasta Suomeen meni ihan mukavasti.
Sitten eksyin foorumeille ja löysin aihetta jakopään "tyyppivioista" kyseisessä autossa. Katselin videoita ja yritin erottaa onko omassani moista ääntä.
Yhtenä päivänä lämpimällä koneella nelosella ajellessa pienellä kuormalla ikkuna auki ~1500rpm erotin sellaisen helinän jonka aikaisemmin olin ajatellut kuuluvan ihan ko. moottoriin. Vein auton välittömästi Autokeskukselle Tampereelle tarkistettavaksi. Muutenkin moottori vaikutti äänekkäämmälle kuin mitä luulisi.
Nyt auto on jakopäärempassa. Ilmeisesti ongelma johtuu liian jyrkistä rattaan hampaista tms. ja koskee myös isoa osaa kampiakseleista. 3/2009 kohdalla ilmeisesti kampiakseli päivittyy.
Ketju siis venyy ja venyy, kunnes kiristin ei enää hyödytä ja sitten napsahtaa poikki.
Omassani kone on irroitettu kopasta, mukaan lukien vaihdelaatikot jne. Siihen vaihdetaan seuraavaa:
Kampiakseli laakereineen ja pultteineen
Jakopää rattaineen, voiteluineen, ketjuineen, ohjureineen ja kiristimineen
Kannentiiviste yläpään tiivarisarjan kera
Alapään tiivistesarja
Samalla muuta huoltoa, kuten kytkimen vaihtoa asetelmineen, imusarjan pesua ja toisen turbon huoltoa luvassa.
Tällä hetkellä kone on atomeina pajalla. Työarvio on 23h ja BMW korvaa Goodwillinä osat, itse maksan työt (a´102,47€/h)
Kuuleman mukaan BMW maksaa osat alle 4- vuotta ja alle 150tkm oleviin autoihin, joten hopihopi omianne tarkistamaan mikäli sattuu sama vaivaamaan.
Pitäis olla tällainen 123 d niin ei ketjut venyis eikä paukkuis
Minä suuresti ihmettelen kuka ostaa uusia ranskalaisia autoja tai foordeja ? muutaman vuoden ikäisinä ovat yleensä jo hyviä ostoksia kun hinnat tippuneet roimasti, mutta että uuden hinnalla niin huhhuh...