Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hutilaukaus...  (Luettu 14243 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: hutilaukaus...
Kyllä kaikilla valmistajilla varmasti on joku malli jota on syytä välttää. Poikkeuksena tästä on claas. Melkein kaikkea missä lukee claas on syytä välttää.
 Welgerkin on joskus varmaan kilpailuviranomaisten vaatimuksesta tehnyt koneen johon ei kannattaisi sekaantua nimittäin kiinteäkammioisen remmipaalaimen.
 Jontikalla on mallistossa selviä ongelmakoneita ainakin vanhemmiten.
 Valmet on 80-luvulla teettänyt löyhät koneet volvolla. Nykyään niitä osataan tehdä taas itsekin.
 690 massikasta en tiedä mutta 3000 sarjassa on ollut varsinaisia murheita vähänajetuissakin koneissa. :P

Welgerin kaikki remmikoneet täysiä susia
Onko oikein kokemustakin asiasta? Ainakin Claasin ja newhollandin remmipaalaimilla liian kostean tai lyhyen rehun paalaaminen on pelkkä vitsi. Vitsi joka kyseisten paalainten omistajia itkettää. Welger 520 koneella paalasin välillä niin märkää rehua että remmeijä pitkin valui vettä koko leveydeltä. Ainoa mitä joutui joskus tehdä oli pitää takaporttia muutamia sekuntteja pidempään auki paalin pudotuksessa että telat ja remmit puhdistuivat.
 Claassissa ei auta mikään. Jos on liian vaativaa tavaraa niin se ei tahdo mennä paalikammioon, paali ei pyöri tai remmit luistaa muuten vain. Ja käsin, työkaluilla tai painepesurilla joutuu rullat puhdistaa. Erityisen v:mäinen piirre on että yhtäkkiä voi mennä remmi tai kaksi kieroon. Oli ensimmäisellä kerralla vähä järkytys. Lisäksi missään olosuhteissa ei claasin paali ole puolentoista metrin jälkeen kovin tiukka ja sitten vielä verkotus aina välillä epäonnistuu.
 Welgerillä paalasin lähes kaksi kautta ilman että yhdestäkään paalista oli verkko hajalla tai puuttui. Jos verkotus epäonnistui niin sen aina huomasi ja sai sidottua uudelleen. Ensimmäisenä vuonna pieniä ongelmia.
 Welgerin remmit oli tosi asialliset. Kaksi vauriopaikkaa korjasin liimalla ja remmipaikalla, toinen vaurio oli aika paha mutta korjaus onnistui hyvin. Newhollandin ja claasin remmit oli paljon heikommat, kummastakin meni aika helposti poikki. Claasin remmin korjasin liimaamalla ja on vielä pysynyt mutta parista vauriokohdasta on paikka lähtenyt ja mukana alkuperäisestä remmistä kaikki kumi kankaaseen asti!
 Welger ei tukkeudu kovin helposti, tukos aukeaa kun laskee sullojanpohjaa alas ja noukkimessa on ylikuormakytkin eikä murtopultti kuten claassissa.
 Claasin onjainyksikkö on ihan venäläinen welgerin ohjaimeen verrattuna. Ohjain on kyllä newhollandissa aika hyvä ja monipuolinen mutta turhan iso.
 Tässäpä näitä päällimmäisiä tuntemuksia. Jos welgerin kanssa on käyttäjästä johtumattomia ongelmia niin niitä olis tavattoman mukava kuulla :P

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: hutilaukaus...
Nyt on kolmesta remmikoneesta 2000 luvulla kokemusta.

658 NH asiallinen kone paalattiin noin 12000 paalia puoliksi olkea ja rehua, toimi märällä. Hihnojen kestävyys tuli ongelmaksi kun paalattiin märällä rehulla painavia paaleja 1000kg, kietoi märällä jonkun verran teloihin heinää muttei ongelmaksi asti, erittäin hyvä sidonta. Ohjain iso ja selkeä käyttää. Ei yhtään laakerivauriota. Hihnoja sai kyllä korjata viimeisenä kesänä ihan työkseen. Silppuri oli täysi vitsi.

420 Welger paalattiin noin 3000 paalia. Todella hyviä paaleja silloin kuin kaikki meni kohdalleen. Luvattoman paljon sidonta ongelmia ja suurin ongelma oli hihnojen vaeltelu ja kiertyminen, koneeseen oli unohtunut suunnitella hihnanohjaimet. Hyvä sillppu, kone oli 23 teräinen ja silputulla kuivilla paaleilla oli kasassa pysymis vaikeuksia. Verkko päätyi luvattoman usein sullojalle. Todella kallis paalain, odotin todellista laatua sillä rahalla. Todella hidas noukin oljenpaalaukseen, ei ollut tuolloin vielä karhotinta niin tartti yrittää ajaa lujaa.

Welgerin jälkeen pikkuisen kokemusta Kronen muuttuvakammioisesta ja NH 750.

Viimeisenä Vicon rv 1601 sillä on nyt ajettu 6000 paalia vailla suurempia ongelmia. Välillä on pieniä sidonta häiriöitä,muttei harmiksi asti. 1 laakerivaihto oli tänä kesänä. Ei ollenkaan mitään kietomis ongelmia, ei kiertymisiä taikka paalin pyörimishäiriöitä. Kaikenkaikkiaan todella hyvä paalain, kevyt vetää,nopea ja varma sidonta, hyvät paalit ja saa ajaa kovaa jos on tarvi ettei ole tavaraa karhossa tarpeeksi.

Karhoitushan on paalamisen ehto, ei kllä enään kovin halukkaasti lähde paalaan jos ei ole karhoitettu. Oljenpaalaamisesta on eniten kokemusta, karhoittamalla päästiin 31 paalin keskituntivauhtiin ja paalissa oli painoa 380 kiloa.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: hutilaukaus...
täältä myös hutiääni 2105 volvolle, onhan surkea kapistus. voimansiirto on heikko. moottori on tehoton.
---

tuntimääristä tuli mieleeni että valtran sivuilla taitaa olla tällähetkellä 7 tai 8 655 valmettia joilla on ajettu 12000-16000h. hinnat on kyllä kovia.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: hutilaukaus...
Lieneekö maineikkaiden konevalmistajien tuotevalikoimissa (kautta aikain( joitain yksittäisiä malleja joita pitäisi välttää kuten aikuinen mies kaurapuuroa... ?

- Esim. Massey-Fergusonin 690 oli tavattoman surkea hieman ennen -80-luvun puoliväliä.

-Claassin pyöröpaalaimet...

pazzat -99

valtrat kaikki

miksi ihmeessä???????????

fleshlight -07

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: hutilaukaus...
Poikkeus vahvistaa säännön !

En tunne kaikkia autopowermiehiä, mutta tiedän varmuudella 9 konetta joissa ollu isoa vikaa enemmän kui kerran. Näistä kaksi vaihtui uuteen veloituksetta. Uusin missä vikaa 7530 toukokuussa luovutettu.

Jännittäviä hetkiä sulle sen koneen kanssa. Toivotaan että ongelmitta 20 000 h joskus lasissa.

suomen maassa on kymmeniä ellei peräti yli sata kappaletta tollasia jontikoita mitkä on saatu ilmaiseksi kun vanha hajonnut.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: hutilaukaus...
Tampereella luovutetaan 1000:s autopowr jontikka asiakkalle. Tarkoittaakohan tuo kappalemäärä traktoria vai laatikkoa? Ai niin, ensimmäinen vuosi ilman vikoja.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: hutilaukaus...
Tampereella luovutetaan 1000:s autopowr jontikka asiakkalle. Tarkoittaakohan tuo kappalemäärä traktoria vai laatikkoa? Ai niin, ensimmäinen vuosi ilman vikoja.

kyllä helposti on annettu kokonaan uusi kone ettei merkki vaihdu.