Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 6800 vs. 8050  (Luettu 15579 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10960
Vs: 6800 vs. 8050

Miten rengaskoko vaikuttaa kääntyvyyteen? Meneekö se niin, että mitä leveämpi rengas, niin sen enemmän jarruttaa. Tuossa olisi yksi kone kiikarissa, jossa olisi 600/65x38 rengastus. Tuntuu vaan liian leveältä kyntöhommiin. Muussa peltotyöskentelyssä onkin varmaan ihan paikallaan.

600:n ihan sopiva kyntörengas  ::) Ei kait siitä leveydestä kääntyvyyteen muuta haittaa , kuin rajoittimet pitää vähän ennemmin pistää toppaamaan. Jotta ei ole kylkipellit tuulilasissa  ::)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: 6800 vs. 8050
Jos näyttää ettei sovi vakoon rengas niin laita viimeiseen(siin) siipiin vaon avartimet. Viime syksynä näin melkoisen kamalaa kyntöjälkeä yhdellä pellolla ihan lähellä. Mammuttirenkailla harrasti kyntöä ja jäljet näkyi vielä kauan vaikka lunta oli maassa reilusti. Tuo 600 rengas on ihan sopivan kokoinen tuon kokoluokan vehkeeseen. Uusia renkaita ostaessa tietenkin harmittaa kun on isommat renkaat, mutta eipä niistä muuten ole haittaa jos ovista mahtuu sisälle.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: 6800 vs. 8050
Ei se kutonen tosiaan metsässä eroa neloskoneesta kankeudessa, ei ainakaan niin paljoa että sillä olis jotain käytännön merkitystä, samaa ittekkin kyllä aina epäilin ennenkö 8150 rupesin pölliä kuskaahan. Uran vierestä puut leimattu jos niin tarkasti tekee tien että tuo kääntyvyysero tulee lukuun :D

Polttoaineen kulutuksessakin nuo taitaa mennä aika tasan, tietty jos sitä megaa oikein rupiaa ruuvaahan niin varmaan naftaakin saa kuluttaan

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12528
  • Virolaista kiitos!
Vs: 6800 vs. 8050
Kiitoksia. Se on mukavaa, kun tulee järkeviä näkemyksiä asian tiimoilta. Tero erityisesti oli hyvin kartalla ;)

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: 6800 vs. 8050
Sitä piti viä sanomani, että itte räknäilin joskus tuntikulutukseksi alle 5 litran mettäajos, 8150 on siis tuo kone. Kunnon vedätyshommaan ei kyseinen laite oo viä joutunutkaan että en osaa sanoo paljonko sen saa kuluttaan

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12528
  • Virolaista kiitos!
Vs: 6800 vs. 8050
Mettässä ei mielestäni löpöä juuri kulu, koska homma semmoista jouhkimista. Kustannukset kohdistuu lähinnä renkaisiin ja ihmeellisiin (metsässä ominaisiin) haavereihin :(

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: 6800 vs. 8050
Mettässä ei mielestäni löpöä juuri kulu, koska homma semmoista jouhkimista. Kustannukset kohdistuu lähinnä renkaisiin ja ihmeellisiin (metsässä ominaisiin) haavereihin :(
Niinpä...haavereista tulikin mieleeni, että aamupäivällä aurasin (etukuormaajatraktorilla ja kuormaajalla) metsätietä, että pääsis hakemaan (rankakouralla) pöllejä kasasta. No juur se kasan kohdalla liuku härveli ojaan sevverta pitkälle, ettei tullu pois. Paitti siinä yrittäessä imi pöllinpäästä tikut eturenkaan ja vanteen väliin ja ilman pihalle. Takavetovalmetilla (ketjut on ) vetämällä tuli Maxxumi (ei oo ketjuja) ojasta ja rengas vaan täytyy vielä viedä fiksattavaksi.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1413
Vs: 6800 vs. 8050
6650 hitekki ja 8050 Mega löytyy talosta,
tuo hitekki turbiinilla ja  etukuormaajalla.

on niissä selkeä ero, kyllä tuo kutonen on vetokones,
paperilla pitäs löytyä sama tehomäärä, kumpikin vakiotällissä....

"kankeus" riippuu paljolti rengaskoosta ja raideleveydestä , sekä
rajotinruuvien asennosta.

kyntökoneena kutonen jämäkämpi, johtuu toki rengaskoosta,
mut polttoainekulutuksessa kutonen kyntöhommassa
vähemmän vie löpöä verrattuna neloskoneiseen hitekkiin

eipä niissä muuta eroa ole ulkomitoissa keskenään ku
kutonen on noin 30 cm pitempi, lisäksi rengastus eroavaisuutta,
muutoin sama perusrakenne.

megalla mettähommat, on ajovoimanotto, ja talveksi
"joutilas" siihen hommaan, ei ny kauheen kankee ja liikkuu
huonommassakin maastossa, mettäkärry  vetävä (brunetin perästä)
aika pahasta paikasta sillä liikkuu, kun traktorissa ketjut ja
kärryssä kanssa toisissa pyörissä (kulkee puuterilumessa kuopimatta)
Miten rengaskoko vaikuttaa kääntyvyyteen? Meneekö se niin, että mitä leveämpi rengas, niin sen enemmän jarruttaa. Tuossa olisi yksi kone kiikarissa, jossa olisi 600/65x38 rengastus. Tuntuu vaan liian leveältä kyntöhommiin. Muussa peltotyöskentelyssä onkin varmaan ihan paikallaan.

Renkaan koko enempi vaikuttaa, esim. 14,9-28 etuset,
kääntyy hivenen näppärämmin kun 16,9-28 rengaskoolla oleva,
tähän toki vaikuttaa raideleveys, lisäksi vaikuttaa  rajoitinruuvien
asento, ruuvaamalla syvemmälle ketterämpi mutta konepellit vaarassa
saada osumaa renkaasta kun etuakseli kallellaan maastossa

yks hyvä kutosen etu... etulevikkeillä saa kääntää huoletta, ei osu
kiinni hytin rappusiin, 4- kone tästä syystä paljon kankeampi,
kun ei kärsi kääntää ääriasentoon, osuu rappusiin kiinni.


etulevikkeillä, huomaa vallankin kylvölannottimen kanssa