Juu...onhan tästä väännetty ennenkin.
A.Perusperiaate on,että perävaunun massa on 2xtr.massa ellei myöhemmät kohdat B ja C täyty
eli B:perävaunun massa 2,6x traktorin massa mikäli vetokoukkuun kohdistuu 15% hinattavan ajoneuvon massasta tai jos traktorin jarruilla saavutetaan 3,5m/s2 hidastuvuus.
Nykyään nelivetoraktorit yleisesti täyttävät kohdan B
C:3xtr.massa mikäli perävaunussa traktorin polkimeen kytketyt jarrut
Tr.massa sisältää lisäpainoja max.1/3 rekisteriotteeseen merkitystä tr.massasta(etukuormaaja,etupainot,nestetäytökset)
Muistakaa,että akselipaino ei saa ylittää 10tn(yleinen akselipainoraja).Toisaalta ei saa myöskään ylittää rek.otteeeseen merkittyä traktorin suurinta sallittua akselipainoa.
Jos traktoriyhdistelmä punnitaan,se tehdään irrottamatta perävaunua.Tällöin koukkupaino menee tr.massaan.(pitää olla alle 10tn tai suurin sallittu rek.otteesta)
Suurin sallittu kaksiakselisen perävaunun massa on 1,8m telivälillä 23tn.(20tn telillä+3tn koukkuun)
Suurin sallittu kolmiakselisen perävaunun massa on 1,31m telivälillä 27tn.(24tn+3tn koukkuun)
Em.on suht.suoraan liikennelupakoulutuksen luentomateriaalista lainattua tekstiä hiukan lyhennettynä.
Suurin osa yleisistä painorajoista ovat samat kuorma-autoille.