Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mf 5470  (Luettu 13428 kertaa)

Verku

Vs: Mf 5470


Tier 2 vai 3 ?

Tuo mekaaninen Sisu on ainakin alakierroksilla hieman vedoton verrattuna vanhempaan samantehoiseen kutosmassikkaan (perkins 1006 120hp).

Yksinkertaisesti selitettynä, työkoneet on hommattu tuon vanhemman mukaan. 5470 vetää niitä yhtä hyvin yläalueella (yli 1500rpm) ajettaessa (esim. VOA hommat) jolloin eroa ei tiedä mutta matalien kierrosten hommissa sen huomaa.

Pumpun säätämällä siitä tulee oikein hyvä.

siis mulla on just toi mekaaninen Sisu, tier 2. Joskus ennenkin kirjoittanut samasta asiasta..... toki alavääntö ei mikään maata järisyttävä, mutta nykyiseksi tehdassäätöiseksi mielestäni melko hyvä.

Mitä sä tarkoitat pumpun säätämisellä, pelkkää sopparuuvin ruuvausta vai myös muuta? Nykyään sopparuuvia on pyöritetty (muistaakseni puoli kierrosta) HUOLTOPÄÄLLIKÖN ja HUOLTOYRITTÄJÄN suositellessa sitä. Heidän  mielestä kone vaatii hiukan piristystä toimiakseen siten kuin moottorit on alunperin tarkoitettu toimimaan  ;D. Mutta vaikea muistella ja todeta muuttuiko joku ruuvaamalla, luultavasti ainakin hiukan , mutta mitään järisyttävää sillä ei varmaan aikaan saatu ::) mutta riittää mulle 8)


Tässä suora ja mielestäni selventävä lainaus PP-Dieselin sivuilta, on autosta kirjoitettu mutta sama asia.



Dieselpumppu irroitetaan, pestään ja avataan. Tämän jälkeen pumppu kiinnitetään testipenkkiin ja tarkistetaan sen kunto. Syöttöä lisätään niin että teho paranee mutta kone ei savuta liikaa. Säätökortissa annetut arvot, esim. huippukierrokset, tyhjäkäynti ja kuormanottokyky asetetaan kohdalleen.

Kun säädöt on suoritettu, pumppu tasataan niin että jokaiselle sylinterille tulee saman verran polttoainetta. Sylinterikohtainen tasaaminen on mahdollista vain rivipumpuissa. Lopuksi pumppu asennetaan takaisin, laitetaan ajoitus optimaaliseen kohtaan ja koekäytetään.

Dieselpumpun huoltoon kuluu aikaa 5-8 tuntia, automallista ja lisälaitteista riippuen. Dieselpumpun huolto ja viritys lisää huomattavasti moottorin tehoa ja vähentää polttoaineen kulutusta.


Seuraavaksi joku ilmoittaa että ainakin kaks jenkaa voi lisätä syöttöä ilman mitään tuommoista hifistelyä ja että savukin on paljon komeampi. :D
Kypsä tapaus

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mf 5470
Syöttöä lisätään niin että teho paranee mutta kone ei savuta liikaa.

***Elikkä alkaa kuluttaa enemmän, ei teho tule tyhjästä.
Kui mää ain olen paras?

Verku

Vs: Mf 5470
Syöttöä lisätään niin että teho paranee mutta kone ei savuta liikaa.

***Elikkä alkaa kuluttaa enemmän, ei teho tule tyhjästä.

Niin no niin, pystyyhän sitä tavaran lykkäämään puolet raakana pihalle jos oikein yrittää, toisaalta taas sopivasti säätämällä kulutus nousee vähän mutta koneen luonne paranee mukavasti.
Kypsä tapaus

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Mf 5470
sisudiesel 4 koneiset on vieny profin testissä vähemmän kun vastaava 6 perkinssi.

ajotukset kohilleen, suuttimet vaihtoon ja sopiva syötön lisäys auttaa. alkujaan ajotukset myöhäsellä ja suuttimet pienet.

Verku

Vs: Mf 5470
sisudiesel 4 koneiset on vieny profin testissä vähemmän kun vastaava 6 perkinssi.

ajotukset kohilleen, suuttimet vaihtoon ja sopiva syötön lisäys auttaa. alkujaan ajotukset myöhäsellä ja suuttimet pienet.

Sillä mä sitä kovasti ihmettelinkin että huoltoasentaja ja päällikkö käskee vaan antaa lisää syöttöä kun se menee "ohi" muutenkin.... :(

Tuohon kulutukseen joutuu kyllä sanoa että vanha 6-perkins ja 4-sisu, samat maat ja koneet, perkinsissä tankissa reilu 1/4 illalla ja sisu melkein kuiva.....

Viimeksi muokattu: 20.07.10 - klo:21:43 kirjoittanut Verku

Kypsä tapaus