Aivan erinomainen direktiivi. Vai löytyykö porukasta väkee joka tulee toteamaan juuri yliajetun lapsen vanhemmille, että kyllä on hyvä että toi kuski sai korjata ja huoltaa autonsa viimeyönä ja nyt oli niin väsynyt että torkahti rattiin ja ajoi teidän lapsen yli mutta ei menny sen talous kuralle kun ei tarvinnu käyttää ulkopuolista auton huoltoon. Kun lehtiä lukee niin suomenmaassa on jatkuvasti erilaisia siltaan ajoja sun muita läheltäpititilanteita jossa osasyynä on varmastikkin kuljettajan huomion herpaantuminen väsymyksen takia. Sama direktiivi tarttis olla myös maataloudessa niin pysyis vehkeetkin paljon ehjempänä kun ei maajussit ja rengit rikkois niitä yliväsyneenä. Rehuntekoonkin 10 h töitä ja sen jälkeen kuskit vaihtoon ja hallilla oma remonttimies mikä huoltais vehkeitä sesongin aikana. Pinta-alaa vaan vaadittais paljon ja kannattavuus vähän paremmaksi.
Laitas jotain todistetta esiin, jossa on näytetty toteen että pienten kuljetusyritysten kuljettaja-omistajat aiheuttavat keskimääräistä enemmän liikenneonnettomuuksia. Pelkkä "musta-tuntuu" ei nyt riitä, kun tuollaisia väitteitä esität.
Jos ei ole esittää mitään todistetta, niin ole sitten hiljaa.
En minä mitään todisteita rupee etsimään eikä tarkoitus ole mustamaalata kuljettajaomistajia mutta se on kylmä fakta että väsyneenä huomiokyky heikkenee ja kun ala on sellainen että virheisiin ei ole varaa niin pidän järkevänä, että työaikaa rajataan niin että kuskit olisi virkeitä tienpäällä. Samaa ongelmaa on havaittavissa kaivurihommissa ja maanviljelyksessä mutta näihin ei olla viellä valitettavasti puututtu koska niissä ei ole niin suurta vaaraa ulkopuolisille.
Kylmä fakta on se, että tämmöisiä yhden miehen rekkafirmoja on EU:ssa hyvin vähän, tämä on nimenomaan Suomalainen tapa organisoida kuljetussektoria ja Suomessa rekoista yli 90 %:tia on näillä yhden rekan/mies firmoilla, jossa omistaja itse ajaa rekkaansa.
Saksa, Hollanti, Ranska jne... kuljetusala on hyvin keskittynyt ja firmoissa on satoja rekkoja, mikäli omistajalle ( jos osakeyhtiössä omistajaa edes on ) tälläinen työntekokatto asetetaan, niin ei se vaikuta firman toimintaan mitenkään, koska kuskit on aina palkollisia, joten direkitiivi on hyvin selvä tilaustyö, jotta saadaan murrettua nimenomaan pohjoismainen ja Suomalainen rekkakulttuuri, suuret firmat tulevat tänne Euroopasta rekkoineen ja kuskit tuodaan Balttiasta.
Ainoa tapa voittaa yhden miehen firman kilpailukyky tälläisessa taistelussa on se, että kielletään siltä yhdenmiehen firman omistajalta työnteko ?
onko tosiaan noin että 1auton yrityksiä yli 90 %. mitä meidän kunnassa kahtoo niin autoja on kyllä useampi kuin yksi lähes järkeään, onko tilastoissa kenties kaikki rakennusliikkeiden pakettiautokuormurit, metsäkonemiesten lavetit ym....ja harvon sitä autoa ajaa yrittäjä yksin, yleensä kait vähintään yksi kuski
Ei ole, vaan tilastoissa on ne kuljetusyritykset, joilla on kuljeutuslupa ja jotka siis harjoittavat kuljetustoimintaa elinkeinotoimintana, esim. rakennusliike voi kuljettaa käytännössä vain omaa tavaraa tai asiakkaalle myymäänsä tavaraa, se ei voi ajaa rahtia, eli ei ole kuljetusyrittäjä.